יום שישי , 29 מרץ 2024
מבחן רכב ניסאן קשקאי החדש. יותר מהכל, כמעט. צילום: רוני נאק
מבחן רכב ניסאן קשקאי החדש. יותר מהכל, כמעט. צילום: רוני נאק

מבחן רכב ניסאן קשקאי

כתב וצילם: רוני נאק. צולם במפעלי הגופרית בארי

• דור שני של ניסאן קשקאי

• החל מ-157,000 שקלים

• 1.2ל' טורבו- בנזין 115 כ"ס ו-16.8 קג"מ

• קרוסאובר קומפקטי

  • צריכת דלק במבחן 9.5 ק"מ/ל'

השמש הקופחת עשתה את מה ששמש קופחת בדרך עושה. חיממה את פדחתי עד לרמה של בעבוע איטי של תאי המוח. ואפילו שמאד השתדלתי ורציתי, בכל נימי גופי, להשאיר את התריס של גג השמש הפנוראמי והעצום, פתוח לכחול השמיים – בוהקה של השמש המזרח תיכונית באחד מגלי החום הראשונים של האביב, טיגן לי את המוח. אצבע נשלחה, וכמה שניות חלפו עד שהתריס האטום חישמל את דרכו ואטם את הקרינה התרמו-גרעינית שרק 8 דקות לפני כן, עזבה את פניה הלוהטים של השמש.

 

מבחן רכב ניסאן קשקאי החדש. יצאנו ליום עבודה במכרות הגופרית. צילום: רוני נאק
מבחן רכב ניסאן קשקאי החדש. יצאנו ליום עבודה במכרות הגופרית. צילום: רוני נאק

ניסאן קשקאי טייק 2

אוקיי. נכון, המבחן הזה, בעצם החשיפה הרשמית כולה, מגיעה באיחור מסויים. מוחות השיווק החריפים אצל יבואנית ניסאן עשו "השקה שקטה" לכ-300 קשקאי ראשונים שהגיעו ברבעון האחרון של 2014. וזו – ההשקה – הצליחה קצת מעבר לצפוי וכאשר צבר ההזמנות הפך להיות 4 ספרות, ויחד עימו הטורים של לקוחות אשר צריכים להמתין חודשים למכונית – נוצר גם רעב, בין יתר הדברים.

הקשקאי – לא צריך הצגה מיוחדת – והוא הפך ברבות השנים לסיפור הצלחה מקומי וגם עולמי עבור ניסאן. עתה מגיע אלינו, ו…"יש מלאים" כך מבטיחים לנו הפעם, הדור השני של הדגם. לא מדובר במתיחת פנים או עדכון אלא במכונית חדשה מהמסד. הרוח הנושבת בכנפי הקשקאי היא רוח אירופאית, בריטית ליתר דיוק, שכן הרכב עוצב, פותח ומיוצר בחטיבת ניסאן בבריטניה – משם הוא גם מגיע אלינו.

ניסאן קשקאי החדש מבוסס על פלטפורמת Common Module Family או CMF אשר בדומה ל-MQB של קונצרן פולקסווגן, פותחה במשותף עם רנו כדי לשרת מגוון רחב של דגמים וגרסאות. למעשה הפלטפורמה הזו – בווריאציות שונות – תשרת דגמים מקבוצה A דרך B ו-C עד ל-D. ברדיוס הקרוב יותר נמצא אותה בניסאן אקסטרייל החדש וגם ברנו קאדג'ר שהוצגה לא מזמן. בעתיד צפויים כ-14 דגמים שונים של רנו ו-ניסאן לנצל את הבסיס – או שיטת הייצור – הזה עם צפי של כמעט 2.0 מיליון יחידות בשנה.

מבחן רכב ניסאן קשקאי החדש. הרכב נראה נהדר מכל זווית שתביטו עליו. מרווח הגחון מאפשר נסיעת שטח קלה. צילום: רוני נאק
מבחן רכב ניסאן קשקאי החדש. הרכב נראה נהדר מכל זווית שתביטו עליו. מרווח הגחון מאפשר נסיעת שטח קלה. צילום: רוני נאק

קשקאי הוא הראשון לנצל את CMF בגרסתה הגדולה-יותר עם בסיס גלגלים של 264 ס"מ. הנעה כפולה לא תמצאו כאן – ואין בקרסו יבואנית ניסאן כוונה לייבא כלל את גרסאות ההנעה הכפולה. אפשר להתנחם בעובדה שקשקאי החדש הוא קל יותר, מרווח יותר, והרבה יותר מאובזר מקודמו.

עיצוב המרכב הוא אירופאי מובהק. רחוק מאד מהקווים השבורים של העיצוב היפני המסורתי, אלא קימורים וקיפולים נאים מאד – אשר יוצרים מרכב זורם וחטוב ומאד נאה לעין. העיצוב מתוחכם למדי ותגלו בו קווי-כוח וקיפולים ככל שקרני השמש יאירו עליו בזווית אחרת. בהחלט אחד העיצובים המוצלחים והמרשימים בסגמנט הזה. החזית נאה למדי עם נוריות LED המתבקשות, ומאחרי גלגל ההגה, מכסה המנוע נראה קמור ושרירי כאילו מתאמץ למנוע ממאות כוחות סוס לפרוץ החוצה (YOU WISH….). ואחרי שאמרתי את כל זה בואו נעשה ניסוי קטן. הסתירו את הסמל שבצילום. מסוגלים לזהות את היצרן. ואם היה בחזית סמל של יונדאי או אופל? זה גם היה עובר? זהות מותגית זו אומנות בפני עצמה וכאן ניסאן החטיאו – אבל הקשקאי נורא יפה.

מבחן רכב ניסאן קשקאי החדש. חלל הפנים ותא הנהג משופרים ללא היכר ומזנבים במיטב של מותגי העילית. התרשמנו! צילום: ניסאן
מבחן רכב ניסאן קשקאי החדש. חלל הפנים ותא הנהג משופרים ללא היכר ומזנבים במיטב של מותגי העילית. התרשמנו! צילום: ניסאן

חלל הפנים ותא הנהג קפצו מדרגה באופן מורגש מאד. אם זה בעיצוב, בסידור של הפקדים ופתחי האיוור, האיכות הכללית מגרדת את ה"למטה" של מותגי הפרימיום וחבילות האיבזור יכולות לבייש את חברי השילוש הקדוש (אודי, ב.מ.וו, מרצדס) אשר עולים כמעט כפליים. רכב המבחן שהיה עם חבילת אסנטה SV של אמצע-הדרך, כללה חלון שמש ענקי, מערך מצלמות היקפי, התראות התנגשות וסטייה מנתיב, חיישני חניה סביב, שמשות כהות, מפתח חכם, חישוקי 18 אינץ', מחשב דרך, ומולטמדיה מקורית עם מסך מגע והרשימה עוד ממשיכה…

מבחן רכב ניסאן קשקאי החדש. חלל הפנים ותא הנהג משופרים ללא היכר ומזנבים במיטב של מותגי העילית. מערך מצלמות היקפיות ברכב במחיר כזה?! התרשמנו 2 צילום: רוני נאק
מבחן רכב ניסאן קשקאי החדש. חלל הפנים ותא הנהג משופרים ללא היכר ומזנבים במיטב של מותגי העילית. מערך מצלמות היקפיות ברכב במחיר כזה?! התרשמנו 2 צילום: רוני נאק

על ההנעה מופקד מנוע טורבו- בנזין בנפח 1.2 ל' עם תפוקה של 115 כ"ס ו-16.8 קג"מ. אין כאמור הנעה כפולה והכוח יורד לגלגלים הקדמיים בלבד בזכות שירותיה של תיבת הילוכים רציפה – גם היא חדשה. בהתאם לנתונים האלו, ולאור משקל עצמי של כ-1,400 ק"ג (נתוני יצרן) גם הביצועים הרשמיים לא מסעירים: 13 שניות ל-100 קמ"ש. מצד שני מצהירה ניסאן על צריכת דלק של 17.8 ק"מ לליטר ויש גם ציון מירבי במבחני הריסוק. מחיר רכב המבחן עומד על 1000 שקלים פחות מ-170 אלפי שקלים.

 

נהיגה

כמו מכוניות מודרניות רבות אחרות, גם קשקאי מתקשה עם הכבישים השבורים שבעיר. במהירות איטית של כ-30 קמ"ש הנסיעה נוקשה למדי, ויש הד שעובר לתא הנוסעים מתהודת המערכות המיוסרות. על אותו הכביש, במהירות מעט גבוהה יותר של 60 קמ"ש העסק כבר עובד טוב יותר, אבל אם אתם גרים ברחובות זרועי פסי האטה, פתחי ביוב ושאר חירפוצים צפו לנסיעה קופצנית או פשוט וותרו על חישוקי ה-18 אינץ' לטובת ה-17 שיתנו צמיגים יותר בשרניים.

מבחן רכב ניסאן קשקאי החדש. נהיגה בכביש משובש כמו זה גחשפה בעיית נוחות והדהוד מתלים. על אספלט איכותי הקשקאי חרישי ונעים מאד. צילום: רוני נאק
מבחן רכב ניסאן קשקאי החדש. נהיגה בכביש משובש כמו זה גחשפה בעיית נוחות והדהוד מתלים. על אספלט איכותי הקשקאי חרישי ונעים מאד. צילום: רוני נאק

מחוץ לעיר איכות הנסיעה משתפרת פלאים, וה-NVH הרבה יותר נכון ונעים לרכב הזה אשר עוטף אותך בתא נהג מרשים ומאד איכותי.  כאן אני חייב להסתייג מתמיכה חסרה במושבים הקדמיים וכן רעש מנוע רם בקיק-דאון וסל"ד גבוה (יש יאמרו שזה "רעש" לגיטימי). תפעול המתגים מגלגל ההגה לא תמיד אינטואיטיבי אבל לרוב די בסדר, וכך גם המולטימדיה והמערכות האחרות.

בהצגת המוצר ניסאן הבליטה את התנהגות הכביש של קשקאי החדש ולכן לקחנו אותו לכביש מפותל ובאמת, שם על הקצה גילינו תכונות ניהוג מצוינות, ריסון מרכב טוב על שני הצירים והתנהלות בטוחה בטעויות נהיגה מכוונות. את השמחות מגביל הגה מחושמל אשר מעמם את המשוב – אבל זה באמת בשוליים של השימוש הסביר ברכב הזה.

מבחן רכב ניסאן קשקאי החדש. לתא המטען נפח של 401 ל' ואפשר להכניס פנימה אופני הרים אם תסירו את המדף ותקפלו את המושבים האחוריים - ניסינו! צילום: רוני נאק
מבחן רכב ניסאן קשקאי החדש. לתא המטען נפח של 401 ל' ואפשר להכניס פנימה אופני הרים אם תסירו את המדף ותקפלו את המושבים האחוריים – ניסינו! צילום: רוני נאק

שטח של ממש לא בא בחשבון כאן, אבל יש מרווח גחון שימושי (אין נתון רשמי…באופן מוזר) ואפשר לנדוד בשבילים לבנים ודרכי עפר מהודקות ומהוגנות.

ועכשיו הגענו למנוע. וזה קצת מוזר שכן בגרסה אחרת שלו – ברנו מגאן – הוא מפיק 130 כ"ס וכ-20 קג"מ ואילו כאן יש לו "חלושז" אשר למעט הזינוק מהמקום שהוא "בסדר", הודות ליחסי ההעברה הקצרים של ה-CVT בצד הנמוך של יחס ההעברה שלו, הוא נופל מכמעט כל דבר שנע על הכביש – בטח אם זה נציג מהסגמנט שלו. תאוצות הביניים מ-80 קמ"ש ומעלה איטיות מאד – כמעט 12 שניות ל-120 קמ"ש ולעקיפה בטוחה וזמינות הכוח – כל הדרך לשם חסרה. עם 115 כ"ס וקצת פחות מ-17 קג"מ מפיק המנוע הזה נתונים כשל מנוע 1.6ל' אטמוספרי מהדור הקודם. והיום זה כבר פשוט לא מספיק טוב. ויש לזה ביטוי נוסף, בנקודה שכואבת בכיס – צריכת הדלק. אם תסעו באופן הכי רגוע, סביבתי ונטול דופק שאפשר תגיעו לכ-12 ק"מ/לליטר אם תהיו נמרצים רק במעט, תקפוץ צריכת הדלק לכ-9 עד 9.5 ק"מ/ל'. ואני לא מתכוון לנהיגה כשל נסיעת מבחן תובענית או נהג נטול אמפטיה מכאנית – נהיגה נמרצת, או כזו עם ארבעה נוסעים לירושלים – למשל.

 

מבחן רכב ניסאן קשקאי החדש. תמונה יפה עם פרחים. חסרות רק תחנות הרוח. צילום: רוני נאק
מבחן רכב ניסאן קשקאי החדש. תמונה יפה עם פרחים. חסרות רק תחנות הרוח. צילום: רוני נאק

אם רק היה לי דיזל…

גרסת המנוע השנייה המיובאת היא טורבו- דיזל 1.6 ל' עם 130 כ"ס ו-30 קג"מ. יחידת ההנעה הזו – בטוחני – הייתה יוצרת תמונה דינאמית וורודה הרבה יותר כאשר ה"קנס" על הדיזל הוא קצת פחות מ-100 ק"ג למשקלו היבש של הקשקאי. לפי היצרן גם התאוצה ל-100 קמ"ש תרד ל-11 שניות וצריכת הדלק לכמעט 22 ק"מ לליטר. הבחירה של קרסו במנוע 1.2ל' טורבו אשר החליף בחו"ל את ה-1.6 האטמוספרי. זאת במקום ה-1.6 ל' טורבו-בנזין (163 כ"ס ו-24 קג"מ. ל-100 קמ"ש ב-9.0 שניות) אשר החליף את ה-2.0ל' האטמוספרי שאנו מכירים מאצלנו, עשויה להיות חרב פיפיות. ייתכן שהבחירה במנוע הזה אפשרה להם להגיע למחיר הבסיס של 157 אלף שקלים מצד שני ייתכן שהבחירה במנוע 1.2ל' עלולה ליצור באקפייר עם תדמית של רכב מאותגר ביצועים (לא רציתי לכתוב עגלה – באמת שלא). ואפשר לפתוח כאן דיון פילוסופי כיצד כיום הספקים, וזמני תאוצה פינו מקומם להספקי מערכות השמע וזמני הטעינה של ה-WIFI שבתוך הרכב. אבל נשאיר את זה לפעם אחרת.

מפרט טכני ניסאן קשקאי

מנוע: 1.2 ל' טורבו בנזין משקל עצמי: 1400 ק"ג
הספק/מומנט: 115כ"ס/16.8 קג"מ 0ל-100 קמ"ש: 12.9 ש'
אXרXג: 437X181X159 מיכל דלק: 70ל'
מרווח גחון: — ס"מ בטיחות: 6 כריות אוויר, בקרת יציבות ומשיכה
תא מטען: 401 ל' מחיר: 169,000 שקלים

Check Also

סוזוקי ויטארה רק ב-149,999 שקלים

עד 10,000 שקלים הנחה במסגרת מבצע פסח של סוזוקי ישראל, מתחת ל-150 אלף שקלים לרכב פנאי משפחתי קטן, סחיר ועם מוניטין נהדרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three × four =