יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן רכב – ניסן פטרול משופר

אך בקושי הצלחתי להיחלץ ממושב הנהג של הפטרול הכסוף, שעמד בזווית תלולה ופוטוגנית. הסרנים החיים היו 'מוצלבים' בקיצוניות, במה שיכול היה להיראות לעין חובבנית כסכנת שבר גדולה. עבור עכברי שטח מורעלים שכמונו, אין יותר סקסי מרכב שטח הגוהר על סרניו המעוכים, מנופף בגלגליו לכל כיוון.

ניסן פטרול משופר. משנת הדגם 2008 נפתרו בעיות ההנעה. קרון מקסים ורב יכולת - ג'יפאות של פעם שתביא אותך לכל מקום בעולם. צילום: רמי גלבוע
ניסן פטרול משופר. משנת הדגם 2008 נפתרו בעיות ההנעה. קרון מקסים ורב יכולת – ג'יפאות של פעם שתביא אותך לכל מקום בעולם. צילום: רמי גלבוע

 לאחר הקליקים המתבקשים חזרתי אל מושב הנהג ושאלתי את דודי: לנעול? אנחנו עם גלגלים חצי באוויר. עזוב, הפטיר דודי בביטול, לא צריך לנעול, תן גז. ואכן, קצת טורים, שניית היסוס ראשונה, חצי חפרור של גלגל קדמי שמאלי, והקרון הגדול הפליג לדרכו. בקלי קלות, מדהים למדי. ולחשוב שבארסנל של הפטרול הזה יש עוד שתי נעילות דיפרנציאל, זה באמת רכב בעל יכולות שטח כבירות!

 

 

הענק הנעלם

ה'פטרול' נמכר בישראל באופן סדיר, בשנים 2009-2001. למרות יכולותיו יוצאות הדופן, מעולם לא כיכב במצעד המכירות – בגלל מחירו שהיה תמיד יקר יחסית, מפרט טכני שלא היה נוצץ ומזהיר כמו אצל מתחרים אחרים ובעיות בתחום השיווקי. הפטרול אינו מתהדר בהנעה קבועה ושאר מכמני אלקטרוניקה, אבל עבור עכברי שטח אמתיים – אלו רק יתרונות. יתרונות שעשו את הפטרול (בגרסת בנזין V8) למוביל שוק באוסטרליה, יבשת בה מבינים הילידים דבר או שניים בהלכות נהיגת שטח וצליחת מדבריות.

הג'יפ שלך מצויד. ומה עם האופניים?

 אחד היתרונות הבולטים של הפטרול הוא גודלו הפיזי; 5.15 מטרים מפגוש לפגוש, בסיס גלגלים 2.94 ס"מ, משקל 'מוכן לטיול' קרוב ל-3.0 טונות. בנסיעת עיר זו מגבלה מטרידה וזוללת דלק, אבל בשטח הוא מעניק נפח הובלה ענק לאנשים ולמטען, ונוחות נסיעה הנגזרת מהמשקל ובסיס הגלגלים. מתחת למרכב יש שלדת סולם חסונה ושני סרנים חיים, תצורה מועדפת לנהגי שטח רציניים. גם חוסן מכלולי הגחון מראה שיש לנו עסק עם מכונה שנועדה להתרוצץ בשטח, לגרור ולטפס, זו לא נערת מקהלה עירונית. כבר במקור הגיע הפטרול לארץ במפרט עבירות מצוין שכלל הילוך כוח, נעילת דיפרנציאל אחורי, מנגנון לניתוק מוט מייצב אחורי, כל מה שצריך.

ניסן פטרול משופר. כ-3.0 טונות עמוס, 160 כ"ס ותיבה עם ארבעה הילוכים, ניסן פטרול אינו זריז מתניים. מצד שני הוא ניחן ביציבות כיוונית מדהימה במהירות גבוהה - כשתגיעו אליה. צילום: רמי גלבוע
ניסן פטרול משופר. כ-3.0 טונות עמוס, 160 כ"ס ותיבה עם ארבעה הילוכים, ניסן פטרול אינו זריז מתניים. מצד שני הוא ניחן ביציבות כיוונית מדהימה במהירות גבוהה – כשתגיעו אליה. צילום: רמי גלבוע

 עוד צריך מנוע חזק, וזה דווקא אין. לארץ הגיעו פטרולים רק עם מנועי דיזל 3.0 ליטר 4-בוכנות, המספקים 160 כ"ס. זה לא הרבה עבור דינוזאור כזה, בוודאי לא עם תיבת 4-ההילוכים הבסיסית. בנהיגה, מה שחסר לי זו תגובת דוושה מהירה יותר, בעיקר מעמידה. יש השהיית טורבו מוחשית, אבל קל להתרגל אליה. הייתי גם שמח למצוא בלמים נושכניים יותר כי הדיסקים המקוריים אינם מרשימים במיוחד, בוודאי לא עם המשקל הגדול על הגג ובתא המטען. תרשו לי להתפנק קצת? ברכב מדברי גדול (ויקר) כל כך, למה אין מזגן אוויר מפוצל?

נחל שילה לא מרגש אותך? סע למנרה!

 אבל גם ללא רזרבות של כוח, כבר למדנו שפטרול סטנדרטי משייט היטב במהירויות 110-120, ומטפס בקלות לדיונות הגבוהות ביותר של ואדי רם. תאוצות חדות, התרגשות? לא אצלנו. הנתון הרשמי נוקב ב-16.3 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, וזה בלי מאות הקילוגרם שהועמסו על פטרול המסעות הזה… בעיה חמורה יותר היא רגישות כרונית במערכת הדלק והצילינדרים, הגורמת לבלאי מנועים קיצוני; כמעט ואין פטרול שלא החליף מנוע או שניים! יש הטוענים כי החלפת מזרקים כל 100,000 ק"מ פוטרת את הבעיה ובכל מקרה, החל מ-2008 נמכרו הפטרולים עם מנועי הזרקת מסילה משותפת, מה שפתר את הבעיה לחלוטין.

 

 רכב המסעות המושלם?

ג'יפאים רבים בישראל התאהבו בפטרול, המהווה שדרוג מרבי עבור מי שאינו חפץ במכוניות היפר-מתוחכמות של העידן הנוכחי. עבור מי שמחפש רכב מסעות מסיבי, עם מעט אלקטרוניקה והרבה ברזלים, המון מרחב וטונות של כריזמה, ניסן פטרול הוא בחירה טבעית לחלוטין. היום כמשומש, אפשר למצוא אקסמפלר רענן ומסודר, בסכום הנמוך מ-100,000 שקל.

 דודי לנדאו נולד מאחורי הגה של אינטרנאש סקאוט, המשיך עם CJ7 'גולדן איגל', ובילה כמה שנים על סיפונו של GMC יוקון. כשחלף זמן היוקון בחר דודי בפטרול, מודל 2006 חדש מהניילונים. הפטרול קסם לו בגלל המידות והמסיביות, ובגלל אופציות השיפורים הבלתי מוגבלות; בייבוא ישיר מאוסטרליה, או בייצור מקומי. דודי זיווד את הפטרול אצל רוק-סוליד המתמחה (גם) בשדרוג הבהמות היפניות, טיפולים מכאניים מבצע אצל אוף-רוד אקספרס, פתח תקווה.

ניסן פטרול משופר. קפיץ סליל heavy duty ובולמי זעזועים עם מיכל של FOX - הם הסוד לעבירות, למהירות וליכולת הגיהוץ של הפטרול. צילום: רמי גלבוע
ניסן פטרול משופר. קפיץ סליל heavy duty ובולמי זעזועים עם מיכל של FOX – הם הסוד לעבירות, למהירות וליכולת הגיהוץ של הפטרול. צילום: רמי גלבוע

 לנדאו מטייל הרבה וחזק, במסעות שטח ארוכים. הוא אינו מתעניין בשעשועי עבירות לשמם, אבל רוצה לדעת ששום דבר לא יעצור אותו בדרך לחניון הלילה. הפטרול מוגבה על קפיצי Heavy duty ובולמי פוקס בעלי מכלים חיצוניים, מכוילים היטב למשקל הבהמה. הפטרול הרשים אותי מאוד בגיהוץ מעולה של השבילים הסלעיים, המרכב הגדול מבודד את רוב טלטלות השביל. שתי נעילות ARB וכננת וורן 9500 מבטיחות עבירות גבוהה, אותה ראינו בנחל שילה המסולע. במדרגות הסלע המאתגרות גייס הפטרול כל שביב אחיזה, מתח את מתליו למקסימום, ועבר כל מה שהצבנו בפניו, כאילו כלום. במסגרת הפשטות הקדושה, הפטרול נוסע בהנעה אחורית עם שילוב ידני של הנעה קדמית. הלוקרים הקדמיים אוטומטיים אבל גם אותם ניתן לנעול ידנית, לאתגרי עבירות ממושכים ותובעניים. יצא לי לטייל ימים ארוכים בפטרול של ג'וי בירן, בארץ ובירדן; הבהמה הגדולה נוחה להפליא, מרגיעה מאוד בנהיגת שביל, ועושה רושם כאילו דבר לא יכול לעצור אותה. ברור לי לחלוטין שיכולתי להתאהב בדמותה הגמלונית תוך רגע, אילו הרשיתי לעצמי לחשוב על בגידה בדיסקו הקשיש שלי…

ניסן פטרול משופר. אח...איזה יופי! בדיוק המקום של הפטרול. הניסן של דודי כמהה למרחבים של ואדי רם - פחות אוהב את גוש דן...צילום: רמי גלבוע
ניסן פטרול משופר. אח…איזה יופי! בדיוק המקום של הפטרול. הניסן של דודי כמהה למרחבים של ואדי רם – פחות אוהב את גוש דן…צילום: רמי גלבוע

 הפטרול של דודי חמוש גם במיגון גחון מסיבי, שנורקל, תאורת מחנה חיצונית, אמצעי קשר וניווט. בחניון הלילה, הפטרול מצויד בכל הנחוץ – מיכל מים 57 ליטר עם משאבת לחץ, מקרר 40 ליטר, מגירות מלאות כל טוב, גגון 'רהיינו' עם אוהל גג, פגושי ברזל עם מתקון היי-ליפט, זרקורי ראלי 'סולטק', זוג מצברים… כל מה שחסר עכשיו הוא קצת זמן אוויר, שיאפשר לדודי לצאת למסע חוצה-אוסטרליה!

לכתבה נוספת של רמי גלבוע

Check Also

ג'נסיס GV70 עולה להרים

מועמד לא צפוי לחבילת שיפורי שטח. ג'נסיס GV70 מקבל קיט נאה מסדנה גרמנית וגם מגלשי סקי בקאסטומציה ייעודית לג'נסיס

6 comments

  1. כאחד שמכיר את דודי לנדאו אני יכול להעיד שהאיש מתאים באופיו לפטרול ככפפה ליד.
    קשוח אך נדיב,בעל אורך נשימה נוח לבריות והכי חשוב אחד שאתה יכול לסמוך עליו
    שיביא אותך לחוף מבטחים.
    בקיצור,אחלה בן אדם.

  2. רמי, כתבה מעולה!

  3. אילן דימנט

    הפטרול של דודי מצויד בטוב טעם. תאווה למטייל…
    מרגישים ורואים שהרבה מחשבה הושקעה לפני בנייתו. וגם אחלה עבודה. שאפו

  4. כתבה יפה. סחטיין דודי.
    כבוד לפטרול לקבל כתבה מרמי

  5. בלי קשקושי חנופה אודות דודי לנדאו שגם מגיב ומהלל את עצמו כאן.
    האיש קיבל שלמונים ודמי לא יחרץ מקרסו בכדי להקים את מועדון הפטרול בתמורה למימון המנוע שהלך לו ברכב. בכך הוא מכר את כולכם, ובעצם הקמת המועדון היתה כאתנן לקרסו ( או ההיפך..) גם מר ג'. בירן עשה כן ולמעשה ערבבו את כולכם.

    • אדון דודי היקר אתה פשוט מאד מאוהב בעצמך, ויש האומרים מגולומן, אין ספק שיש לך את הפטרול הכי מדוגם בעולם, ישר כוח ולא לשכוח לשלם בזמן לקבלני המשנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three × 1 =