יום שישי , 29 מרץ 2024
מבחן רכב פיאט 500X. יש לה את המראה הנכון, וגרסת הטורבו דינאמית ומהנה. מחיר בעייתי כמו גם נוחות הנסיעה. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב פיאט 500X. יש לה את המראה הנכון, וגרסת הטורבו דינאמית ומהנה. מחיר בעייתי כמו גם נוחות הנסיעה. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב פיאט 500X

כתב וצילם: ניר בן זקן

• קרוסאובר קומפקטי משותף עם ג'יפ

• 1.4 טורבו עם 140 כ"ס

• תיבת הילוכים רובוטית 6 הילוכים

• הנעה קדמית בלבד

• 119 אלפים לגרסת בסיס ידנית (110 כ"ס, 5היל')

בשמונה השנים שחלפו מאז השקתה, ה-500 הפכה לאחד הדגמים הפופולאריים של פיאט והנמכרת ביותר בישראל. ה-500 תורמת רבות לשיפור תדמית החברה ואפילו החזירה אותה לשוק האמריקאי לאחר כמעט 30 שנים. בעוד דגמים רבים של פיאט מסולקים מההיצע (כמו כרומה, סדיצ'י ובראוו), משפחת ה-500 שנשענת על רגשות הנוסטלגיה לא מפסיקה להתרחב עם לא פחות משישה דגמים שונים, המהווים כמחצית מכלל דגמי פיאט.

[pro_ad_display_adzone id="63"]

החדשה שבהם היא ה-500X, כי כמו כל יצרן שמכבד את עצמו גם פיאט רוצה נתח בסגמנט הצומח ביותר שהפך לפרה החולבת בתעשיית הרכב – הקרוסאוברים. ה-500X הוא הדגם השני לשיתוף הפעולה חוצה היבשות מאז רכשה את קונצרן קרייזלר (הראשון הוא ג'יפ צ'ירוקי המבוסס על אלפא ג'ולייטה) והיא חולקת פלטפורמה עם הקטן במשפחת ג'יפ, הרנגייד שגם יעשה עלייה בקרוב.

מבחן רכב פיאט 500X. טעם נרכש לתרגום העיצובי של ה-500 הקטנה. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב פיאט 500X. טעם נרכש לתרגום העיצובי של ה-500 הקטנה. צילום: ניר בן זקן

יופי?

בקטגוריה בה המראה הוא העיקר, ה-500X זוכה לניקוד גבוהה. בשונה מדגמי 500L ו-500 ליבינג שהתקשו לשמר את הקשר העיצובי הייחודי בתוספת הקלוריות, ה-X נראית כמו צ'יקוואצ'נטו אחרי סדרת אימוני כוח בחדר הכושר והרבה סטרואידים. יתרה מכך היא מצליחה לשלב בהרמוניות בין הפרצוף החמוד לחזות קרבית המתבקש מקרוסאובר; כונס אוויר בצורת רשת בפגוש הקדמי, פסי הגנה מפלסטיק שחור סביב למרכב היוצרים אשליית גובה ובתי גלגלים מודגשים. גרסת Off-Road עם מיתלים מוגבהים ב-1.7 ס"מ, פסי גגון ופגוש קדמי אגרסיבי שתגיע לישראל בסוף השנה תציעה לוק מסוקס יותר.

מבחן רכב פיאט 500X. כאן באמלאפי איטליה. צילום: פיאט
מבחן רכב פיאט 500X. כאן באמלאפי איטליה. צילום: פיאט

תא הנוסעים איכותי מהמוכר בדגמי היצרן, חבל רק שמתגי פתיחת החלונות והפלסטיק (בגימור "קרבון" בקונסולה שבין המושבים הקדמיים) מרגישים זולים. עיצוב הפנים נאה, הפאנל המרכזי בדשבורד בצבע המרכב החיצוני, הגה שלוש צלעות בשרני וקטום בחלקו התחתון, לוח שעונים בצורת מנהרות עם צג מידע דיגיטלי במרכזו (המגיע מדגמי קרייזלר ומציע אינסוף נתונים כולל מד תאוצה צדית!). חבל שמסך המגע במרכז הקונסולה קטן למדי (5") היי! זה קטן יותר מחלק מהספארטפונים של היום! האיטלקים לא הזניחו את השימושיות; יש תאי אכסון גדולים בדלתות, צמד תאי כפפות כשזה העליון מקורר.

מבחן רכב פיאט 500X. תא הנוסעים מעוצב ברוח התקופה. מסך המגע זעיר ביחס למקובל היום ולגרסת הבסיס אין בלוטות'. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב פיאט 500X. תא הנוסעים מעוצב ברוח התקופה. מסך המגע זעיר ביחס למקובל היום ולגרסת הבסיס אין בלוטות'. צילום: ניר בן זקן

המושבים נוחים ותומכים וטווח הכיוון הרחב של ההגה מאפשר מציאת תנוחת נהיגה בקלות, משענת יד מתכוונת למרחק אך ברך ימין משתפשפת בקצה הקונסולה המרכזית. שטחי חלונות הצד הגדולים מקנים תחושה של ישיבה גבוהה אך קורה A רחבה פוגעת בשדה הראיה בפניות שמאלה. המושב האחורי גבוה ובשילוב רצפה כמעט שטוחה לחלוטין ומקנה מרווח רגליים נדיב (257 ס"מ בסיס גלגלים, 4 ס"מ יותר מניסאן ג'וק). באופן מפתיע גם מרווח הראש נדיב ויאפשר גם לגדולים מידות לשבת בנוחות באחור אך לנוסע שלישי כבר יהיה צפוף למדי. תא המטען לעומת זאת בעל נפח קטן משל מכונית סופר מיני (245 ליטר) וזאת למרות שהוא מכיל גלגל רזרבי קטן.

מבחן רכב פיאט 500X. אחיינים החולקים רכיבים רבים. פיאט 500X וג'יפ רנגייד. צילום: פיאט
מבחן רכב פיאט 500X. אחיינים החולקים רכיבים רבים. פיאט 500X וג'יפ רנגייד. צילום: פיאט

גרסת הבסיס "פופ" (ב-133 אלף שקלים) ענייה באבזור; ההגה לא מצופה עור, אין בלוטות' ומסך מגע וכיסויי הגלגל מפלסטיק (טאסות). הרשימה כוללת מערכת שמע עם שליטה מההגה, USB, בקרת שיוט, בלם יד חשמלי ו-6 כריות אוויר. רכב המבחן בגרסת "פופ סטאר" מוסיף מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 5", בלוטות', תאורה עוקבת פניה וחישוקים קלים בקוטר 17". מצלמת רוורס תוסיף עוד 2,500 שקלים עוד והיא הכרחית נוכח שמשה אחורית קטנה. בשונה מהמקובל בשוק הרכב כיום אבזור בטיחות מתקדם כמו התראה על סטייה מנתיב, שטחים מתים ואי שמירת מרחק ובלימה אוטומטית בתווך המהירויות שבין 7 ל-200 קמ"ש מוצעת בתוספת 3,000 שקלים.

[pro_ad_display_adzone id="63"]

אופי?

ה-500X מוצעת עם צמד מנועי בנזין; 1.6 ליטר עם 110 כ"ס ב-5,500 סל"ד ו-15.5 קג"מ ב-4,500 סל"ד בשידוך לתיבת הילוכים ידנית עם 5 יחסים או 1.4 ליטר טורבו עם 140 כ"ס ב-5,000 סל"ד ו-23.4 קג"מ ב-1,750 סל"ד בשידוך לתיבה אוטומטית כפולת מצמד עם 6 יחסים. בשני המקרים ההנעה היא לגלגלים הקדמיים.

מבחן רכב פיאט 500X. איטלקיה לוהטת בהרי ירושלים. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב פיאט 500X. איטלקיה לוהטת בהרי ירושלים. צילום: ניר בן זקן

ה-1.6 ליטר מרגיש חלש למדי, רצועת הכוח צרה ומחייבת בחישה מתמדת בהילוכים והמנוע רועש למדי. בהתחשב בפער של עשרת אלפים שקלים בלבד מגרסת הטורבו האוטומטית קשה לנו להמליץ עליו. ה-1.4 טורבו לעומת זאת מרגיש נמרץ למדי, זמינות הכוח מצויינת ובשילוב תיבת הילוכים מהירת תגובה הביצועים טובים למדי, בעיקר בהשוואה למתחרים. תיבת ההילוכים גם חלקה באופן פעולתה ונעדרת את הקפיצות והרעידות של תיבות כפולות מצמד אחרות. בידוד הרעשים טוב למדי; המנוע שקט (2,400 סל"ד ב-110 קמ"ש) ורק רעשי רוח חודרים מהמראות.

[pro_ad_display_adzone id="63"]

מיתלי ה-500X נוקשים למדי, כך שהיא מקפצת על מפגעי סלילה עירוניים, אבל הנוחות משתפרת ככל שעולה המהירות והם שומרים על ריסון מרשים ברצף שיבושים במהירות גבוהה או בכביש גלי. האופי האיטלקי הנמרץ של ה-500X בולט בכבישים מפותלים; זוויות הגלגול מזעריות, אחיזת הכביש גבוהה וההיענות המרכב לרצף של שינויי כיוון מצוינת עם מינימום תת היגוי. הבלמים טובים וההגה מדויק אך במצב ספורט בבורר מצבי הנהיגה (המציע שלושה מצבים; חורף, אוטומטי וספורט) הופך את משקל ההגה לכבד באופן לא טבעי.

מבחן רכב פיאט 500X.מתמודדת בקבוצת רכב תחרותית ויצירתית מאד. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב פיאט 500X.מתמודדת בקבוצת רכב תחרותית ויצירתית מאד. צילום: ניר בן זקן

כמו שאר הקרוסאוברים גם ה-500X יקח אתכם לפיקניק ביער בן שמן והוא יצלח את כל שבילי קק"ל הכבושים אך המיתלים הנוקשים גורמים לחוסר נוחות בשטח משובש הפגושים והבטן פגיעים (16.2 ס"מ מרווח גחון) כך שעדיף להישאר קרובים לאספלט, או אם אתם חייבים לקחת את ה-500X שלכם לשטח, להמתין לגרסת ההנעה הכפולה עם 170 כ"ס ממנוע 1.4 ליטר טורבו, תיבת 9 הילוכים אוטומטית ומרווח גחון עדיף (17.9 ס"מ) שתגיע לישראל לקראת סוף השנה.

מבחן רכב פיאט 500X. מצולם בוויש מושלם ברחוב איטלקי מסורק. צילום: פיאט
מבחן רכב פיאט 500X. מצולם בוויש מושלם ברחוב איטלקי מסורק. צילום: פיאט

צריכת הדלק טובה בהתחשב בביצועים עם 13.1 ק"מ לליטר בשיוט ו-10.3 תחת לחץ בין היתר תודות למערכת Stop&Start שאינה מעצבנת באופי פעולתה.

מבחן רכב קיה ספורטאג'

סוזוקי קרוסאובר נגד כל העולם!

בין ספורטאז', קרוסאובר, ג'וק וקאנטרימן

אל מול התחרותיות הגוברת בסגמנט, הבעיה הגדולה של ה-500X לכאורה היא המחיר; 133 אלף שקלים לגרסת "פופ" הבסיסית שנטולת אבזור מספק ו-140 אלף שקלים לגרסת "פופ סטאר". מול רבי המכר של הקטגוריה; סוזוקי קרוסאובר ב-123 אלף שקלים או ספורטאז' 1.6 ליטר ב-135 אלף שקלים התמורה למחיר במדד הישראלי של כמות פח לשקל נמוכה. אבל אלה לא המתחרים הטבעיים ל-500X שפונה למי שלא מודד מכונית במשוואה המקומית, אלא מחפש קרוסאובר מעוצב וייחודי ובמיוחד ללקוחות וותיקים של ה-500 המקורית שהרחיבו את התא המשפחתי. ניסאן ג'וק קרוב ל-500X במחיר ובגישה המקדשת את העיצוב ולפיאט יש יתרון בביצועים, בנוחות הנסיעה, בהתנהגות הכביש, בתא נוסעים מרווח, פרקטי ואיכותי יותר והוא נחות ממנו רק בנושא האבזור. באירופה פיאט מייעדת את ה-500X כמתחרה למיני קאטרימן, גם גרסת קרוסאובר לאייקון אופנתי. מחירו בארץ מתחיל ב-189,500 שקלים שאולי מציב את נושא התמורה למחיר של ה-500X בפרספקטיבה אחרת. העובדה כי חודש אחרי ההשקה נרשמו כבר יותר מ-250 הזמנות בחודש ההשקה הראשון היא עדות לכך שהציבור עדיין לא שבע מרכבי הקטגוריה.

Check Also

BYD טאנג מוסיף 25% לסוללה

הסוללה צומחת ב-25%, המשקל עולה, מהירות הטעינה משתפרת וגם הטווח עולה ל-530 ק"מ. BYD TANG מתעדכן באמצע השנה

One comment

  1. לא הבנתי את הבחירה הדוחה של לעלות עם הרכב על המדרכה ולצלם אותו בתוך מגרש משחקים! בטח שנגרם למשטח הרך נזק מהרכב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × 2 =