יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן רכב רנו קפצ'ר

ב-2010 קיפץ למחוזותינו הג'וק של ניסן, ויצר מהפיכה בזעיר אנפין. ניסן ג'וק נראה כמו פרודיה מוחצנת על מוטיב הג'יפון העירוני, והפך להיות להיט עולמי; אין לו יכולת שטח, הוא לא נוח במיוחד או מעודן, ועיצובו עשוי להציק. אבל החבילה הייתה אטרקטיבית, המחיר נכון, וכל השאר היסטוריה. עברו שנתיים עד שהשוק הגיב, ועכשיו מתרגש עלינו צונאמי קוטלי החרקים: סוזוקי קרוסאובר, שברולט טראקס, פיז'ו 2008 ורנו קפצ'ר – התשובה האירופאית לרכב כאילו-שטח-עירוני.

 

מבחן רכב רנו קפצור. רמי גלבוע הרחיק עד לאגם החולה כדי למצא את שמחת החיים של הקרוסאובר החדש. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב רנו קפצור. רמי גלבוע הרחיק עד לאגם החולה כדי למצא את שמחת החיים של הקרוסאובר החדש. צילום: רמי גלבוע

צרפתייה בשטח?

למעט הבלחה קצרה של 'סיניק RX4' לפני כתריסר שנים, לרנו אין קשר ממשי לרכבי פנאי 4X4; בתקופה הפרה-היסטורית צלחו רנו-4 4X4 את אפריקה השחורה, רנו-20 טורבו 4X4 של האחים Marreau השתתפה בפריס דקאר ואף זכתה במהדורת 1982. בשנים האחרונות ניסתה רנו להשתלב בשוק הג'יפונים על ידי הצמדת הלוגו המעוין ל'קולאוס' הקוריאני ול'דאסטר' הרומני אבל היה זה בעיקר מהלך שיווקי, לא החלטה אסטרטגית. האם מבשרת רנו קפצ'ר את כניסתה המחודשת של רנו לשוק ה-4X4 –פנאי-עירוני? אז זהו, לא, ממש לא…

מבחן רכב רנו קפצור. רחוק מאד מהנועזות של האחים mareau אשר יצאו לדקאר בשנת 1982. צילום: robert knight
מבחן רכב רנו קפצור. רחוק מאד מהנועזות של האחים mareau אשר יצאו לדקאר בשנת 1982. צילום: robert knight

למרות העיצוב מעורר ההשראה ומרווח הגחון המוגדל, ה-קפצ'ר אינה מתיימרת ליכולת שטח. רנו דילגה מעל שלב הביניים (המיותר?…) של ג'יפוני 4X4, והגיעה הישר אל מה שהולך היום הכי טוב – מראה מוחצן וקשוח לכאורה, ללא יומרות שטח. לומר לכם את דעתי, נטולת ציניות? זו לא אסטרטגיה מטופשת כי למה להשקיע אנרגיה, כסף ומשקל, בפיתוח יכולות שטח אנמיות שלא עוזרות לאף אחד?

שיק מדליק

לאחר שהפנמנו שאין לנו עסק עם כפרייה קשוחה, אנחנו יכולים להתענג על המכונית המדליקה הזו – מעוצבת במכחול עליז וקליל, משוחה בצבעים מחממי לב, חגיגה צרפתית של שמחת חיים: Joie de vivre. צירופי הצבעים עזים ועליזים, כתום ו-בז' ברכב המבחן אבל יש גם כחול, לבן, שחור-פחם. המרכב מגולף במקוריות רבה עם צללית תוקפנית המשחרת לטרף, ירכתיים מוגבהים וחרטום נכון לקרב, קימורי צד נועזים. חישוקי ה-17 אינץ' ממוקמים בפינות המרכב ובעזרת מרווח גחון של 17 ס"מ, תורמים להופעה הקרבית. הקפצ'ור מבוססת על רצפת הרנו קליאו, והדמיון ניכר גם בחרטום קרבי הכולל שבכה כפולה ושחורה עם הלוגו המעוין של רנו, בגודל קצת מוגזם. כונסי אוויר קדמיים משלימים את החזית הקרבית ובדפנות הקפצ'ר מתוח קפל מתכת שחור, מעוטר בפס כרום.

מבחן רכב רנו קפצור. סביבת נוסעים עליזה וחיננית עם משחק יפה בין טקסטורות וחומרים. האיכות ברובה טובה. צילום:רמי גלבוע
מבחן רכב רנו קפצור. סביבת נוסעים עליזה וחיננית עם משחק יפה בין טקסטורות וחומרים. האיכות ברובה טובה. צילום:רמי גלבוע

תא הנוסעים ממשיך את חגיגת העיצוב עם ערבוביה מלבבת של צבעים עליזים, טקסטורות מקוריות, וריפודים מאירי עיניים. ההתבססות על פלטפורמת הסופר מיני של רנו אינה משאירה מרחב פנימי עצום; הקפצ'ר מתאימה לארבעה מבוגרים בגודל מלא, החמישי יצטרך להתכווץ קצת. איכות חומרי הדיפון לא מדהימה אבל בסדר, והאווירה הכללית בתא הנוסעים נעימה וצעירה, אהבנו. הנדסת האנוש טובה עם מבחר גדול של תאי אכסון, כולל תא כפפות ענקי הנשלף על מסילות (נפח 11 ליטר, כמו במטבח שלכם). שמחנו לגלות גם בגרסת 'אקפרסיון Pack' 900 סמ"ק, אבזור עשיר הכולל בקרת שיוט, מפתח חכם, הגה מצופה עור עם מתגי שליטה שונים, קישוריות לטלפון ונגנים, ומערכת מולטימדיה ידידותית הכוללת צליל טוב, מצלמת רוורס, ניווט וכיו"ב. מבקר המדינה יציין לרעה את מיקומם המוזר של מתגי ECO והפעלת בקרת השיוט, את מנוף השליטה במערכת הצליל שנראה כאילו הגיע משנות התשעים, ואת מתגי מזגן האוויר הנוקשים להפעלה. תא המטען גדול יחסית אבל הופתענו לגלות שקשה להכניס לתוכו אופניים בגודל מלא, גם לאחר פירוק הגלגל הקדמי.

 

קטן הוא גדול?

אבל אנחנו לא נמצאים באקדמיה לעיצוב המוצר, באנו להתרשם מהמנוע הזעיר ביותר בסגמנט – יחידת כוח 3-צילינדרים בנפח 900 סמ"ק… האם יספק המנוע ביצועים סבירים? האם 90 הסוסים מוכנים ליום פקודה, או שהם רק וירטואליים? האם יכפר מגדש הטורבו על היעדר הנפח? עד כמה חסכוני? הרבה שאלות, ורק תשובה אחת. מצאנו תנוחת נהיגה גבוהה ושולטת, שילבנו ראשון ושחררנו קלאץ'.

מבחן רכב רנו קפצור. מנוע 900 סמ"ק מאותגר בחבילה הזו. מתלים טובים והגה עמום. צריכת דלק משתפרת כשנוסעים לאט (מפתיע! שיואו). צילום: רנו
מבחן רכב רנו קפצור. מנוע 900 סמ"ק מאותגר בחבילה הזו. מתלים טובים והגה עמום. צריכת דלק משתפרת כשנוסעים לאט (מפתיע! שיואו). צילום: רנו

מוט ההילוכים נעים לתפעול, והרנו קפצ'ר ממריאה לדרכה. בזינוקים הראשונים אני מרגיש מצוין, המכונית מגיבה וזריזה, יפה מאוד. התאוצות טובות, המנוע אינו הססני, אין השהיית טורבו. אבל ככל שחולפת חדוות הזינוקים הראשוניים, אני עובר לנהיגה נינוחה יותר. רצועת הכוח דקיקה וממוקמת גבוה, בין 2500 ל-5250 סל"ד; אני מגלה כי מתחת ל-2000 סל"ד יש מעט מאוד כוח, ובתנועה עירונית הקפצ'ר 900 אינה זריזה במיוחד. אני משער שעם עוד 2-3 נוסעים, היא תהיה עוד יותר איטית. זה מציב בפני הנהג שתי חלופות – לנהוג ב'רגוע' ולהחליף הילוכים מוקדם, מה שיעניק נסיעה נינוחה אבל יגרום לעצלנות מסוימת. חלופה שנייה היא לנהוג ספורטיבי יותר, מה שיעניק נהיגה מהירה אבל יגרום להמולה רבה בתא הנוסעים, ולהחלפות הילוכים תכופות. בנהיגה ספורטיבית אפשר לשכוח מתצרוכת דלק נאותה, בעבורה רכשנו את הפלא הטכנולוגי הצרפתי. מאותגרי מצמד ישמחו בוודאי לגלות את מערכת הסיוע לזינוק בעליה.

דווקא מחוץ לעיר, המנוע הזעיר מרגיש טוב יותר. מגדש הטורבו מלא רוח ועזוז, טבעי לגמרי להוריד הילוכים לפני עקיפה, והנסיעה נעימה מאוד – כולל שיוט בכביש 6, ב-130 קמ"ש נינוחים. נתוני היצרן נוקבים ב-12.9 שניות מאפס למאה, עד מהירות מרבית של 171 קמ"ש (גרסת ה-1.2 אוטומטית 120 כ"ס משיגה 10.9 שניות ו-102 קמ"ש). תקפתי עם הקפצ'ר 900 כבישים הרריים מתפתלים, זה עובד אבל תובע יותר מדי מהמנוע ומתיבת 5-ההילוכים שלא נחה לרגע. בקיצור, מנוע שלושת הבוכנות אינו מספיק בשרני על המרכב הזה, והוא מתקשה לספק את רמת הספורטיביות (או הנינוחות) אותה יבקשו לקוחותיה הטיפוסיים של מכונית צעירה ודינאמית זו. תצרוכת הדלק טובה, אם כי לא מהפכנית – 10.5 ק"מ לליטר בנהיגה רגועה עיר-פרברים, 13.5 ב-130, 16.5 (טוב!) בנסיעה בין עירונית רגועה במהירות 110-100 קמ"ש. הקפצ'ר חסכונית אבל עבור מנוע קטן כל כך עם תיבה ידנית, אלו לא נתונים משמיטי לסת. נתוני היצרן אופטימיים יותר ונוקבים 20.4 ק"מ 'משולב' לליטר בנזין (18.5 לגרסת ה-1.2 אוטומטית).

מבחינת התנהגות כביש, אהבתי מאוד את הקפצ'ר; עם צמיגים בחתך 55 היא קצת נוקשה על גדודיות עירוניות ושברי אספלט, אבל המרכב מרוסן והמתלים מספקים שיכוך טוב. מחוץ לעיר היא נוחה מאוד, לא 'מרבד קסמים צרפתי' אבל בהחלט מבודדת מפגעי מע"ץ. במהירויות עיר נמוכות ההיגוי החשמלי מוגבר מאוד, אבל בנסיעה מהירה הוא מתקשח ונעשה מדויק וצפוי מאוד. הוא לא חד ומתקשר אבל מאפשר נהיגה ספורטיבית גם בכבישים תובעניים, יש מצב לחדוות הנהיגה. הקפצ'ר נוטה לתת היגוי בסיסי אך צנוע, בקרת היציבות לא מטרידה יותר מדי, זוויות הגלגול מתונות. שדה הראיה קדימה ולצדדים מצוין, הודות לחלונות משולשים בעמודי הגג המלוכסנים.

מוחצנות סקסית או בורגנות אפרורית?

במחיר פתיחה של 109,900 שקלים לגרסת ה-900 סמ"ק, קפצ'ר מביאה את רכב הפנאי מתחת למחירי של משפחתיות מן השורה. עבור מי שיהיה מוכן לוותר על הבורגנות המרווחת של משפחתו-ליסינג סטנדרטית, הקפצ'ר תעניק מראה מדליק ואופנתי, תנוחת ישיבה גבוהה ושלטת יחסית, מרווח גחון המעניק יכולת שבילים מסוימת, ואווירה נעימה מאוד בתא הנוסעים. היא נוחה ודינמית, ויכולה להעניק למר ישראלי את אותו ערך מוסף של ייחודיות ורכב עתיר אישיות. הקפצ'ר זכתה בחמישה כוכבים במבחן הריסוק Euro NCAP אבל באופן מפתיע, יש לה אצלנו רק 4 כריות אוויר. כנגד גרסת הבסיס עומדים ביצועי מנוע ה-900 והיעדר נוכחות של היצרן, בפלח שוק זה.

מבחן רכב רנו קפצור. ללא הנעה כפולה אבל עם מרווח גחון מוגדל וחישוקי ענק (לסופר מיני) אפשר לנדוד מעט לשבילים כבושים. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב רנו קפצור. ללא הנעה כפולה אבל עם מרווח גחון מוגדל וחישוקי ענק (לסופר מיני) אפשר לנדוד מעט לשבילים כבושים. צילום: רמי גלבוע

גדול הפיתוי לקנות רכב פנאי ב-110,000 שקלים, אבל אני משער שרוב לקוחות הקפצ'ר ישקיעו 126,900 שקלים בגרסת ה-1.2 אוטומטית (EDC רובוטית כפולת מצמדים) 120 כ"ס, ייהנו מחבילת ביצועים טובה ונינוחה יותר, ואולי, אפילו – לא פחות חסכונית, בחיי יום יום. בקצה הסקאלה נמצאת גרסת 1.2 'קולקשן' אותה יכול הלקוח לעצב כרצונו אולם במחיר 139,900 שקל, לא נראה שיעלו רבות כאלה על הכביש. אפשר לצפות לפגוש קפצ'ר 900 ו-1200 סמ"ק שיעלו על הכביש, יצעירו וירעננו את הנוכחות של החברה הצרפתית, אנו מצפים לעמידה ביעדים! כן?!

מחירים:                        

רנו קפצ'ר 900           109,900 עד 112,900 שקל

רנו קפצ'ר 1200        126,900 עד 129,900 שקל. גרסת 'קולקשן', 139,900 שקל

Check Also

JAECOO מביא את בשורת האורבני שטח החדשה!

JAECOO ששיווקו יחל בחודשים הקרובים , מביא בשורה לכל המצפים לרכב פנאי בעל ערך מוסף גם מעבר לכביש. עשיר בטכנולוגיות שיעזרו להכיר ולהגיע למחוזות חדשים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eighteen − five =