יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן דרכים אודי Q3 – מבוא לאודי

מדיניות שיתוף הפלטפורמות של קונצרן פולקסווגן הפכה לאבן דרך בציון ימי תעשיית הרכב העולמית. וגם אם הקונצרן הענקי לא המציא את הדרך שבה בסיס מכאני אחיד משמש מותגים ודגמים רבים, הרי שבוודאי הוא הביא את הקונפסט לשלמות. הפלטפורמה (שלדה אם תרצו) של הרכב הפנאי הקומפקטי והנאה הזה מכונה 5A והיא משרתת לא פחות מ-19 דגמים שונים של הקונצרן בכל ארבעת המותגים שלו: אודי, פולקסווגן, סיאט וסקודה. גם מערכת ההנעה משרתת דגמים רבים לאורכו ולרוחבו של הקונצרן עם מנוע 2.0 ל' מוגדש ותיבת הילוכים כפולת-מצמד עם שבעה הילוכים. ואני מעלה את הנקודה הזו ותוהה יחד עמכם מה עושה את ה-Q הקטן לשונה מגולף, ג'טה או אוקטביה החולקים עימה רכיבים רבים?

מבחן דרכים אודי Q3. כתום היום! מסר הפרימיום עובר גם בחבילה הקטנה של ה-Q3 אשר שומר על השפה העיצובית של אחיו האודי Q5 ו-Q7 הגדולים. צילום: פז בר

למבחן הגיעה הגרסה הבכירה של 3Q. הלקצ'רי – אשר נהנית מתאורות LED בקבינה, חישוקי גלגל 18 אינץ', MMI, בקרת אקלים ריפודי עור ועוד. המחיר הבסיסי של המכונית (עם הספק 211 כ"ס) עומד על 275,000 שקלים ומכאנית הגרסאות זהות. גרסת לקצ'רי בתוספת צבע מטאלי תביא את המחיר לכ-315,000 שקלים. בעתיד צפויה להצטרף להיצע גרסת בסיס זולה יותר (עם הספק מנוע מופחת ל-170 כ"ס מ-211 הנוכחיים) מחיר הגרסה הנמוכה עומד על 255 אלף שקלים – נכון לאמצע יולי 2012.

ה-3Q מיוצרת במפעלי הקבוצה בספרד – במפעל סיאט ליד ברצלונה. המפעל מייצר על אותו הקו גם את הסיאט טריבו – המקביל לאודי 3Q בממדים ובשימוש אך לא במיתוג. הבחירה האסטרטגית של הקונצרן לייצר את ה-3Q רק בספרד מאפשר להגיע לנפח יצור של 100 אלף יחידות בשנה ומאפשר גמישות רבה יותר בייצור ועלויות שכר-עבודה נמוכות יותר מאשר בגרמניה.

קבוצת רכבי הפנאי הקומפקטיים הפכה לתפוח האדמה הלוהט של השנים האחרונות כך שאם אתה במקרה יצרן רכב והנך נחוש להצליח למכור משהו – יהיה סביר להניח שהמשהו הזה יהיה רכב פנאי קטן – כתחליף מגניב, צעיר לכאורה, ומסוקס בכאילו למשפחתי גדולה – נאמר אודי 4A.

ול-Q המראה המשפחתי הנכון, המכיל את כל האלמנטים העכשוויים אשר הופכים אודי באשר היא לאודי המוכרת. מה-1A ועד ל-7Q ו-8S – לא יהיה קשה לזהות את הגנים ואת הד.נ.א הוויזואלי של המשפחה. וכשדגם אחד מקרין מכשרונו ויכולותיו על אחיו הזעיר – קל להבין מהיכן כוח המשיכה של 3Q אשר מתחת לעורה תמצאו את אותם החלקים של – תנו לי לחשוב…סקודה יטי.

מבחן דרכים אודי Q3. רכב הפנאי הקומפקט ישל אודי מעביר את מסר האיכות גם באופן שבו הוא נע. המנוע חזק וגמיש מאד - וזולת דפיקות אקראיות מתיבת DSG - הוא מתגמל מאד לנהיגה. צילום: פז בר

בתוך המכונית תגלו את כל המאפיינים של אודי, המיתוג המוכר וכן מערכת MMI עם מסך נשלף, ממשקי BT, AUX ומערכת ניווט מקומית בהתקנה מאד לא ראויה (יכלו לחפש פתרון אלגנטי יותר ממתג המודבק בדבק דו-צדדי על הדשבורד – פרימיום או לא?). ריפודי העור השחורים מחמיאים למושבים קדמיים טובים מאד ובעלי טווח הזחה גדול, גג שמש פאנורמי ענקי מוסיף גם הוא לטמפרמנט – ולטמפרטורה ביום חמסין לוהט של אמצע יולי. הביצוע של הפנים טוב מאד, החומרים לרוב מעולים (לא אהבתי את האינסרט הפלסטי שלרוחב הדשבורד) כך גם הנדסת האנוש ואפילו הממשק ל-MMI נראה לי פתאום אינטואיטיבי למדי. לא התרשמתי מהיכולת של בקרת האקלים להתמודד עם החום הארצישראלי וזו עבדה במלא עוצמתה כל העת נאבקת בקרב אבוד מול שמש יוקדת ולחות טרופית. המושב האחורי סביר לשני מבוגרים ויהיה צר מדי לשלושה. במרכז הרצפה עוברת תעלה רחבה וגבוהה לגל ההנעה של ההנעה הכפולה וזו תוחמת היטב את החלל התחתון לרגליים. בסיס המושב קצר וחסר תמיכה, החלל לברכיים מוגבל אך לראש ולכתפיים הוא טוב – לשני מבוגרים כאמור. אלו שמאחור ייהנו מפתח מיזוג שממוקם מצוין ושקע V12 שימושי.

מבחן דרכים אודי Q3. מנוע 2.0 TFSI הוא סוכריה אמיתית. חזק, גמיש, חסכוני מחוץ לעיר ועם צליל נוכח בתוכה. צילום: AUDI

בנסיעה נזכרתי כמה מופלא מנוע 2.0 טורבו של האודי. עם 211 כ"ס וכמעט 31 קג"מ מסל"ד נמוך יש למנוע הזה הרבה סחורה להציע כמעט מכל תחום סל"ד שימושי. הצליל שהוא מפיק עמוק וגרוני וצריכת הדלק שלו גם אם לא חסכונית במיוחד, תהיה סבירה ביחס לז'אנר ולשימוש עירוני אסרטיבי עם נתון של כ-7.5 ק"מ לליטר בעיר וכמעט כפול מזה מחוצה לה.

ל-DSG שבעה הילוכים יכולת נהדרת למצות את הכוח שהמנוע מפיק. ממצב רדום ופלגמטי ב-"D" הוא משנה עורו ב"S" הספורטיבי ומוותר מייד על ההילוכים הגבוהים ומושך כל הילוך לקו האדום אז תקבלו תאוצות חזקות מאד – מעמידה ובתחומי הביניים. ה-3Q בידיים הנכונות יכול להיות כלי מהיר מאד. ולמנוע עוזרת שלדה המגיבה נכון ובעלת אחיזה רבה, שיכוך בולמים נכון ונכונות טובה להיכנס לפניות.

החגיגה מעומעמת על-ידי הגה חשמלי מנותק וחסר משוב. מה שעובד בעיר לא יעבוד בהרים ודווקא כשאני מחפש את הקדמה-דרך הטכנולוגיה בכביש ההררי, מגיעה זו והורסת את הקשר – כמגבת רטובה המושכלת באמצע משגל לוהט. נוחות הנסיעה טובה מאד בעיר ומחוצה לה – אפילו עם חישוקי 18 אינץ' של גרסת הלקצ'רי. ההסתייגות היחידה מגיעה מאספלט שבור אשר גורם לוויברציה החודרת את כל שכבות הבידוד. רוב הזמן תהנו מסינון NVH מעולה.

ובשטח? טוב, אז שטח זה לא ממש בתפריט. מה שכן אפשר להכניס הם שבילי עפר כבושים ושם ל-3Q יכולת תנועה טובה בזכות מרווח גחון מעט מוגבה משל פרייבט ובעיקר בזכות מערכת ההנעה הכפולה. לא הייתי מעז לרדת לנחל נקרות עם הספרדיה הקטנה הזו – אבל לתור שבילים ביער בן שמן (או כרמי יוסף במקרה של הצילומים שלנו) זה לא דבר שהייתי פוסל על הסף – להפך כאן טמון הערך המוסף של כל רכב פנאי (או ג'יפון עירוני רך לכרך – כמו שמרעי נוהגים לכנות קבוצת מכוניות זו).

ג'יפון מטרוסקסואלי? לא נראה לי. ג'יפון נשי ומפונפן? בהחלט. פתרון לספרית שהצליחה ו"עלתה" מטוסון שחור לאודי. אני לא מכיר גבר אחד שיהיה מותן להיתפס ברכב כזה – בטח שלא בגוון הכתום הפסיכודאלי של רכב המבחן. ובכל זאת, המופע של אודי עובר ב-3Q – אם בתחושות, במגע, בדינאמיות, ואפילו בצלילים. אגב אלו, רכב המבחן התבלט בקרקוש טורדני מצד ימין – ממקור שלא הצלחנו לאתר עד ליום הסיום שלושה ימים אחרי.

לי אישית קשה להשתחרר מהעובדה שמתחת לחליפה המעוצבת וסמלי החישוקים המשתלבים שוכנת פולקסווגן גולף – ובגלל זה קשה לי לבלוע את תג המחיר הגבוה לטעמי. Ignorance is bliss.

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 + 13 =