יום חמישי , 28 מרץ 2024
סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. לא רק פרצוף יפה...יכולת אמיתית בשטח ותמורה טובה לכסף. צילום: נועם עופרן
סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. לא רק פרצוף יפה...יכולת אמיתית בשטח ותמורה טובה לכסף. צילום: נועם עופרן

מבחן משווה: סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר

כתב: ניר בן זקן צילם: נועם עופרן

קטגוריית רכבי השטח עברה את המהפך הגדול ביותר בתעשיית הרכב בשני העשורים האחרונים. אם בעבר נהיגה בג'יפ הייתה חוויה השמורה למעטים; פקחי רשות שמורות הטבע או חיילים בסיירת כיום בעלות על רכב כזה, או לפחות שנראה כזה, כיום היא הפכה לנחלת הכלל. רכב השטח חדר לתרבות המינסטרים בשנות התשעים עם שיווק רכבי שטח דו שימושיים (דיסקברי, טרופר, טראנו, פאג'רו וכו') שהציעו יכולת עבירות טובה בשילוב תא נוסעים מרווח הראוי גם לשימוש יומיומי משפחתי אבל גם הם הפכו כיום לדינוזאורים בסכנת הכחדה. מה שנשאר מהם, כיום בעידן הקרוסאובר, הוא בעיקר המראה החיצוני המוחצן ותנוחת הנהיגה הגבוהה והשולטת, ללא שום יומרות אמיתיות בשטח.
יוצאים מהכלל הם סובארו XV ודאצ'יה דאסטר. גם הם חלק מתרבות הקרוסאוברים, אבל בניגוד למרבית המתחרים המפונפנים שיחווירו כשיריחו אבק, הם לא מפחדים ללכלך את הידיים. מי מהשניים יתאים יותר לג'יפאי המודרני שחפץ לטייל בשטח מבלי לקרוע את הכיס?

סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. אוהבות להתלכלך! גם המכוניות...סובארו XV מימין דאצ'יה דאסטר בפינה השמאלית. צילום: נועם עופרן
סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. אוהבות להתלכלך! גם המכוניות…סובארו XV מימין דאצ'יה דאסטר בפינה השמאלית. צילום: נועם עופרן

הופעה
הפופולאריות הגדולה לה זוכים הקרוסאוברים נובעת בעיקר מהעיצוב המוחצן והבולט שמקבלת משקל גבוה בתקופה בה תדמית חשובה יותר ממהות. שניהם לא מלוקקים ומיופייפים כמו מרבית רכבי הקטגוריה, וההופעה שלהם תכליתית ומסוקסת. עם מרווח גחון גבוה, פגושי פלסטיק שחור סביב למרכב, חישוקי הגלגל המושחרים ופסי הגגון המסיביים מצליחים להסוות מעט את הקשר של ה-XV לאימפרזה המשפחתית עליה הוא מבוסס, אבל לא להעלים אותו.

31831_610x141

הוא אינו נאה במיוחד וגם סובל מבעיית גובה קלה. הדאסטר נראה כמו רכב שטח אמיתי במימדים מוקטנים; למרכב יציבה גבוהה, החרטום רחב ובעל יחידות תאורה גדולות, בתי הגלגלים מודגשים, סרחי העודף מינימאליים וצמד פסי גגון מסיביים על הגג יוצרים הופעה מרשימה ובולטת מבלי להיות רועשת. רק גלגל רזרבי על דלת תא המטען חסר לנו כדי להשלים את התמונה.

סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. חלל הנוסעים ותא הנהג של הסובארו עדיפים ויש 7 כריות אוויר. צילום: נועם עופרן
סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. חלל הנוסעים ותא הנהג של הסובארו עדיפים ויש 7 כריות אוויר. צילום: נועם עופרן

בכניסה לתאי הנוסעים היתרון של הסובארו ברור ובולט. איכות החומרים עדיפה, עיצוב הקונסולה המרכזית נאה ואינטואיטיבי, המושבים נוחים למדי (אם כי חסרי תמיכה), תנוחת הנהיגה מושלמת תודות לתווך כיוון רחב של ההגה למרחק ושטחי החלונות הגדולים מעניקים תחושה אוורירית ויוצרים אשליה של ישיבה גבוהה. בגימור הפנים הכהה התחושה קודרת (יש גם ריפודים נאים בצבע קרם שנראים טוב יותר אבל חשופים ללכלוך) וגם ההגה הפלסטי לא נעים למגע. למרות בסיס גלגלים קצר יותר (263.5 ס"מ) המרווח לנוסעים בעיקר במימד הרוחב עדיף. תא המטען לעומת זאת קטן משמעותית (380 ליטר) ובעל פתח הטענה צר.

סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. "פנים הדאסטר פשוט וסגפני" אומר ניר בן זקן צילום: נועם עופרן
סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. "פנים הדאסטר פשוט וסגפני" אומר ניר בן זקן צילום: נועם עופרן

פנים הדאסטר פשוט וסגפני (בעיקר ברמת האבזור הבסיסית עם הגה פלסטי וריפודי בד פשוטים). הפלסטיקה קשיחה וזולה, הברגים חשופים, הגה גדול שאינו מתכוון למרחק מקשה על מציאת תנוחת נהיגה אך לפחות הישיבה גבוהה יותר בזכות שטחי חלונות גדולים ודשבורד נמוך. מעבר לפשטות הוא גם לוקה בחסר אינטואיטיביות; כיוון גובה מושב הנהג מעצבן, מתג כיוון המראות מתחת לבלם היד, הצופר בקצה ידית המאותתים ומתגי בקרת השיוט אינם נוחים ומיקומם הנמוך של בקרת האקלים ומסך המגע בקונסולה המרכזית מחייבים את הורדת המבט. מתג נעילה מרכזית לדלתות ומד חום מנוע בלוח השעונים בולטים בהיעדרם. למרות בסיס הגלגלים הגדול (267.4 ס"מ) הוא מעט צפוף יותר, בעיקר במימד הרוחב ומספר תאי האכסון מועט. מיקום הספסל לפני קו הגלגלים האחורי מאפשר נפח תא מטען גדול יחסית (408 ליטר).

סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. גרסת "אנג'י" של סובארו XV מאובזרת בדלילות. צילום: נועם עופרן
סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. גרסת "אנג'י" של סובארו XV מאובזרת בדלילות. צילום: נועם עופרן

ה-XV 1.6 מוצע רק בגרסה "אנרג'י" (ב-130 אלף שקלים) בעלת רשימת אבזור דלה הכוללת חישוקים קלים בקוטר 17", חיישני לחץ אוויר, 7 כריות אוויר ו-5 כוכבים במבחני הריסוק EURO NCAP. ברכב המבחן הותקנה מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית עם מסך מגע בגודל 7", מצלמת רוורס, בלוטות', USB, שליטה על מערכת השמע מההגה בתוספת 4,000 שקלים שלטעמנו ראוי שתהיה חלק מהאבזור התקני.

סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. שתי רמות איבזור ומחיר מעט זול יותר משל הסובארו. דאצ'יה דאסטר בפעולה. צילום: נועם עופרן
סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. שתי רמות איבזור ומחיר מעט זול יותר משל הסובארו. דאצ'יה דאסטר בפעולה. צילום: נועם עופרן

הדאסטר 4WD מוצע בשתי רמות אבזור; "לוריאט" (122,500 שקלים) הכוללת קישורית בלוטות' וחיישני לחץ אוויר. רכב המבחן בגרסת "פרסטיג'" הבכירה מוסיף מסך מגע בגודל 7" עם מערכת ניווט והעתקה של ספר הטלפונים בעברית, USB ושליטה מההגה, בקרת שיוט, הגה וידית הילוכים מצופי עור, חלונות אחוריים כהים, חיישני חניה וחישוקים קלים בקוטר 16" בעבור 7,500 שקלים. בנושא הבטיחות ראוי לציין כי לשתי רמות הגימור יש רק 4 כריות אוויר וציון של 3 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק EURO NCAP.

ביומיום
ב-XV שוכן מנוע בוקסר בנפח 1.6 ליטר (המוכר מהאימפרזה) שמפיק 114 כ"ס ב-5,600 סל"ד ו-15.3 קג"מ המשודך לתיבת הילוכים ידנית עם 5 יחסי העברה (יש גם תיבה אוטומטית רציפה) ולמערכת הנעה סימטרית כפולה קבועה של סובארו. לדאסטר מנוע טורבו דיזל בנפח 1.5 ליטר (המוכר מהפלואנס) שמפיק 110 כ"ס ב-4,000 סל"ד ו-24.5 קג"מ ב-1,750 סל"ד המשודך לתיבת הילוכים ידנית עם 6 יחסי העברה ולמערכת הנעה כפולה המתבססת על מצמד רב דיסקיות.

בתאוצות מהמקום ה-XV מעט זריז יותר; בעיקר בגלל שיחסי העברה ארוכים מאלה של הדאסטר כפול ההנעה (לגרסת ההנעה הקדמית יחסי העברה ארוכים יותר) ומאפשרים פחות החלפות הילוכים במיאוץ רמזורים מזדמן. בתאוצות הביניים, החשובות יותר בעולם האמיתי, ידו של הדאסטר על העליונה תודות לזמינות כוח עדיפה שאינה מחייבת הורדת הילוכים תכופה כדי להאיץ. תיבת הילוכים בדאסטר מדוייקת אבל נדרשת בחישה מתמדת בידית בזחילת פקקים בשל יחסי העברה הקצרים. ב-XV נדרשים לפחות העברות הילוכים בעיר, אבל הידית מעורפלת וגם המצמד רך מידי ונטול תחושה.

[pro_ad_display_adzone id="83"] מיתלי הדאסטר רכים ומעניקים נוחות הנסיעה מהטובות שיצא לנו לחוות, כזו שמעלימה את מפגעי הסלילה של מע"צ ומציעה ריסון מופתי במעבר של רצף מהמורות או בכביש גלי. גם רדיוס הסיבוב מעט קטן יותר ומקל על התמרונים. מיתלי ה-XV נוקשים יותר ובנסיעה עירונית נוחות הנסיעה פחות טובה אבל היא משתפרת ככל שעולה המהירות. בסובארו גרגור הבוקסר נוכח לכל תווך הטורים (3,100 סל"ד ב-110 קמ"ש) וגם רעשי רוח מפרים את השלווה. בדאצ'יה מד הדציבלים גבוה אפילו יותר; רעשי רוח וצמיגים מוחשיים למדי וטרטור הדיזל נשמע בעיקר בסל"ד נמוך וגבוהה, אך בשיוט פחות מורגש (2,500 סל"ד ב-110 קמ"ש).
ל-XV התנהגות מושחזת ומהנה בזכות אחיזת כביש גבוהה ונכונות מרשימה לצלול לתוך פניות. ההגה חד ומדוייק אבל חסר תחושה וגם הבלמים ספוגיים. לדאסטר מרכז כובד גבוה יותר שבשילוב רכות המיתלים גורמים לזוויות גלגול מוחשיות, הנטייה לתת היגוי ברורה וההגה לא קומוניקטיבי (למרות תגבור הידראולי) כך שהוא אינו מעודד נהיגה נמרצת.
לדאסטר צריכת דלק עדיפה; 12.5 ק"מ לליטר בתנאי המבחן ו-18.8 ק"מ לליטר בשיוט לעומת 9.1 ק"מ לליטר בממוצע המבחן ו-13.5 ק"מ לליטר בשיוט ב-XV.

סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. לסובארו XV יש מרווח גחון ומערכת הנעה אשר מאפשרים עבודת שטח של ממש. צילום: נועם עופרן
סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. לסובארו XV יש מרווח גחון ומערכת הנעה אשר מאפשרים עבודת שטח של ממש. צילום: נועם עופרן

בסוף השבוע
היתרון הגדול של הצמד הוא היכולת כשחוצים את קו השוליים הצהוב ונוטשים את האספלט. ל-XV מרווח גחון נדיב  (22 ס"מ) אבל זוויות המרכב פחות מרשימות (זווית גישה/נטישה 29.3/19.6 מעלות), בעיקר הפגוש קדמי הנמוך שדורש משנה זהירות מתמיד ומרבה לנגוח בקרקע. גחון הדאסטר קרוב יותר לאדמה (21 ס"מ) אבל סרחי עודף מצומצמים מאפשרים זוויות מרכב טובות (גישה/נטישה 34.9/29.3 מעלות) והצמיגים בשרניים ובעלי חתך גבוהה יותר כך שהוא מקנה יותר "שקט נפשי" בשטח. ל-XV הידני הילוך כוח, אבל הוא בעל יחס העברה ארוך מדי (1.447). בפועל קצב זחילה ובלימת מנוע טובים הרבה יותר תודות ליחס העברה קצר יותר בהילוך ראשון בהשוואה לראשון קצר בסובארו ומנוע הדיזל שעדיף על הבוקסטר בנזין בזמינות הכוח. הוסיפו לכך נעילה אמיתית לדיפרנציאל המרכזי, מהלך מתלים ארוך מעט יותר ותקבלו יכולת עבירות עדיפה על ה-XV.

סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. דאצי'ה דאסטר לא פראייר ויש לו הרבה יכולת בזכות מתלים נהדרים וחלוקת הילוכים חכמה. צילום: נועם עופרן
סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. דאצי'ה דאסטר לא פראייר ויש לו הרבה יכולת בזכות מתלים נהדרים וחלוקת הילוכים חכמה. צילום: נועם עופרן

אנחנו לא "יועצים"… בשטח נסגור עבורך את העסקת הרכב החדש הטובה ביותר – בהתחייבות!

סטאנה שוואי! מה עם סוזקי ג'ימני?

כמו בכבישים עירוניים, גם בשבילים משובשים נוחות הנסיעה בדאסטר מצויינת. אבל ל-XV היתרון בנהיגת שבילים מהירה והוא מהנה כמו שרק מי שיש לו את הגנים של אלופת העולם בראלי, גורם לדאסטר להרגיש גמלוני. למטיבי לכת נמליץ להתקין מיגון גחון שעולה 3,500 שקלים בשני המקרים, בסובארו הוא כולל מיגון למנוע ולדיפרנציאל האחורי בעוד בדאסטר מדובר במיגון גחון מלא למנוע, גיר, מיכל דלק ודיפרנציאל אחורי.

סיכום
דאצ'יה דאסטר וסובארו XV הם שני קרוסאוברים שלא הולכים בתלם. שניהם אינם מתדהרים בנוצות טווס של עיצוב ראוותני, אבל יש להם הרבה אופי ויכולת אמיתית להרחיב אופקים מעבר לכביש מבלי לשלם על כך מחיר בשגרת היום יום. הצטרפות גרסת ה-1.6 להיצע ה-XV בקיץ האחרון תרמה לגידול פי 2.5 בכמות המסירות בזכות המחיר האטרקטיבי, יכולת השטח ולמרות הביצועים הפושרים והאבזור הדל. ל-XV ב-130 אלף שקלים יתרון האיכות והמרווח בתא הנוסעים, מפרט בטיחותי עדיף יש לו מוניטין ושם משפחה מוכרים ומוכחים וגם אופציה אוטומטית שאין למתחרה הרומנית (ב-138 אלף שקל).

סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. שתי המכוניות יביאו אתכם למקומות מגניבים בשטח וג יחזרו להיות כלי יעיל וחסכוני על הכביש. יתרונות וחסרונות יש לכל אחד - איזה מתאים לכם? צילום: נועם עופרן
סובארו XV נגד דאצ'יה דאסטר מבחן משווה. שתי המכוניות יביאו אתכם למקומות מגניבים בשטח וג יחזרו להיות כלי יעיל וחסכוני על הכביש. יתרונות וחסרונות יש לכל אחד – איזה מתאים לכם? צילום: נועם עופרן

הדאסטר הוא הדגם הפופולארי ביותר של דאצ'יה בישראל וזוכה לביקושים ערים שהפתיעו אפילו את האופטימיים ביותר ביבואנית למרות תא הנוסעים המיושן ומפרט הבטיחות הבעייתי. לזכותו עומדים יתרונות הביצועים, המראה המסוקס, נוחות הנסיעה, צריכת הדלק ותג מחיר נמוך יותר בגרסת הבסיס (122,500) ואבזור עשיר יותר בגרסת המבחן (130 אלף שקלים). אבל בעיקר זו יכולת השטח הטובה יותר, הסיבה המרכזית לבחור ג'יפון 4X4 על עדר הקרוסאוברים המפונפנים, שמכריעה את הכף והופכת את דאצ'יה דאסטר לבחירה העדיפה. כל עוד אתם לא מפחדים מתיבת הילוכים ידנית.

השתתפו במבחן: דרור ברלי ועמית פינטו

Check Also

הרכב הנמכר באירופה – אינו חשמלי

האירופאים מפנים עורף לרכב חשמלי? דאצ'יה סנדרו העממית היא המכונית הנמכרת ביותר באירופה מזה חודשיים ברצף, טסלה Y במקום השני ופולקסווגן גולף בשלישי

3 comments

  1. כתבה יפה.עם זאת עדיין הייתי בוחר ב XV.לשטח אני נוסע פעם ב…ועל הכביש ל XV יתרונות רבים יותר יחד עם איכות פנים עדיפה.

  2. הדאסטר מתומחר יקר מידי ביחס למכוניות אחרות. גרסת הדיזל המאובזרת מתומחרת במחיר של משפחתית אוטומטית בארץ בזמן שבאירופה היא עולה 30% פחות ממשפחתית אוטומטית!!!

    מבלבד זאת, הגעתה של סיטרואן קקטוס משנה את התמונה לכל מי שרוצה את המראה הקרוסאוברי בלי יכולת שטח של ממש. הקקטוס עולה רק 90K והיא יותר בטיחותית ומאובזרת מכף רגל ועד ראש. בזמן ש ב 90K אתם מקבלים את הדאסטר הבסיסית ביותר שלא מאובזרת בכלל.

    יבואן חמדן כבר אמרתי ?

  3. האם למישהו ידוע על יכולת הגבהה לדסטר כתוספת למיגון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 − fifteen =