שבת , 20 אפריל 2024
מבחן רכב לקסוס NX. מנסה נואשות לחמוק מהתדמית של החננה. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב לקסוס NX. מנסה נואשות לחמוק מהתדמית של החננה. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב לקסוס NX

כתב וצילם: ניר בן זקן

קטגוריה: קרוסאובר פרימיום 5 מקומות
שנת השקה: 2014
ארץ ייצור: יפן
מתחרים: אודי Q5, ב.מ.וו X3, וולוו XC60
טווח מחירים: 296,000 עד 356,000 שקלים

מבחן רכב לקסוס NX. מנסה נואשות לחמוק מהתדמית של החננה. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב לקסוס NX. מנסה נואשות לחמוק מהתדמית של החננה. צילום: ניר בן זקן

בדרך לסוכנות לקסוס בהרצליה החלו עננים לכסות את השמים באובך הכבד ביותר השנה, מהווים תפאורה מושלמת, כך חשבתי לבחינת הקרוסאובר החדש של מי שנתפסת כאפורה בסגמנט הפרימיום. כמה דקות מאוחר יותר מגיח ה-NX מבטן האדמה, כמו ברק המבזיק בעוצמה ומסנוור את כל הסביבה ולא היה זה בגלל קצר בין יחידת ההנעה החשמלית לטפטוף הגשם. ה-NX הוא האנטי תזה לכל מה שהתרגלנו לקבל מלקסוס עד כה; מוחצן, מרהיב ומרשים, ניגוד גמור למראה המשמים והנחבא אל הכלים שאפיין את היצרן עד כה.
ה-NX נחשף לפני כשנה בתערוכת בייג'ין כתשובה (מאוחרת) לאודי Q5, וולוו XC60 וב.מ.וו X3 שזוכים לפופולאריות רבה וכעת הוא נוחת בארץ עם כוונה אמיתית לאתגר את החבורה האירופאית. בדומה למהלך שעשתה היבואנית עם ה-Is והביאה את המותג לשנת שיא ב-2014 עם כמות מסירות כמעט כפולה בהשוואה לאשתקד, הצפיות מהעולה החדש גבוהות מאוד. אחרי שהתאוששנו מההבזק המסנוור יצאנו לתהות על קנקנו ועל יכולתו לאתגר את השליט הבלתי מעורער של הקטגוריה, האודי Q5.

מבחן רכב לקסוס NX. מנסה נואשות לחמוק מהתדמית של החננה. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב לקסוס NX. מנסה נואשות לחמוק מהתדמית של החננה. צילום: ניר בן זקן

יופי?
ה-NX נראה כקונטרסט הגדול ביותר לסולידיות המפוהקת שלרוב מגיעה עם סמל ה-L הגדולה (להוציא את ה-LFA). גם אם הוא לא נאה במיוחד, קשה להישאר אדישים למופע מרהיב הכולל צורות גיאומטריות חדות בחרטום (כולל יחידת תאורה משולשות עם פס לד בצורת בומרנג), פגוש קדמי מנופח, גריל שעון חול גדול, בתי גלגלים מודגשים ואחוריים המשתפלים בחדות ויוצרים צללית המזכירה רכבי קופה, חזות שמצליחה לנפץ אפילו את הסנוביזם כמה בעלי Q5 ואיווק שהביעו בו עניין רב. כחלק מהפניה לקהל פחות שמרני מזה שפקד את אולמות התצוגה של החברה עד כה, (ובדומה למהלך של לנד-רובר עם האיווק וויקטוריה בקהאם) מי שנבחר כפרזנטור הוא הראפר will.I.am, לא בדיוק הראשון שהייתם חושבים עליו כמתאים לתדמית החברה.

אם פעם כונתה לקסוס "טויוטה עם ריפודי עור" ה-NX מנפץ גם אמרה זו ואין בו כל זכר לשורשים היפניים. עיצוב הפנים מושקע למדי; הקונסולה המרכזית בצורת האות S אינטואיטיבית לתפעול, בחלקה העליון מסך תצוגה בגודל 7" הנשלט מחוגה (סטייל I-drive של ב.מ.וו) ובמרכזו שעון אנלוגי קלאסי, שילוב צבעים כרם ושחור ודיפונים דמויי מתכת ועור בכל פינה משרים אווירה יוקרתית למדי. חבל שהגה בעל זווית אופקית מידי ותווך כיוון מוגבל למרחק מקשה על מציאת תנוחת נהיגה, שחוגת מצבי הנהיגה הממוקמת בסמיכות לחוגת השליטה מבלבלת לעיתים ולוח השעונים פשוט למראה. המושבים תומכים למדי, אם כי עשויים להיות מעט צפופים לבעלי מידות גדולות ויש גם פיצ'ר שככל הנראה מצביע יותר מכל על קהל היעד – מראת איפור הנשלפת בסמוך למחזיקי הכוסות. למרות בסיס גלגלים קצר ממתחריו (266 ס"מ) המרווח לרגלי הנוסעים מאחור מצוין תודות לרצפה שטוחה. מרווח הראש פחות נדיב בגלל חלון השמש הפנוראמי והשתפלות הגג כלפי מטה בחלקו האחורי. נפח תא המטען סביר (475 ליטר) אך תחת הרצפה יש תאי אכסון נסתרים.

מבחן רכב לקסוס NX. מנסה נואשות לחמוק מהתדמית של החננה. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב לקסוס NX. מנסה נואשות לחמוק מהתדמית של החננה. צילום: ניר בן זקן

רמת הגימור הבסיסית לקשרי (306 אלף שקלים להייבריד, 296 לטורבו) נעדרת ציוד מתבקש כמו ריפודי עור (ריפוד דמוי עור במקום) או כיוון חשמלי למושבים. הרשימה כוללת מסך תצוגה בגודל 7" עם מצלמת רוורס, שליטה מההגה, בלוטות' ו-USB, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים גם למושב האחורי, חימום למושבים הקדמיים, בקרת שיוט, מפתח חכם, מראות מתקפלות חשמלית, חיישני תאורה, גשם וחניה מלפנים ומאחר, חלון שמש פנוראמי (שאינו נפתח), חישוקים קלים בגודל 18" ו-8 כריות אוויר. גרסת פרימיום הבכירה מוסיפה ריפודי עור, כיוון חשמלי למושבים הקדמיים, דלת תא מטען חשמלית, בקרת שיוט אדפטיבית (הבולמת את הרכב עד למהירות של 30 קמ"ש) ומערכת Pre-Crash System לסיוע במצבי חירום המותחת את חגורות הבטיחות ומגבירה את עוצמת הבלימה בעבור 30 אלף שקלים.

מבחן רכב לקסוס NX. מנסה נואשות לחמוק מהתדמית של החננה. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב לקסוס NX. מנסה נואשות לחמוק מהתדמית של החננה. צילום: ניר בן זקן

אופי?
NX מוצע עם שתי יחידות כוח; 2.0 ליטר טורבו בנזין החדש של החברה עם 238 כ"ס ותיבת הילוכים אוטומטית עם 6 יחסים ב-NX200t או היברידית המשלבת בין מנוע 2.5 ליטר (עם 155 כ"ס) ותיבת הילוכים רציפה למנוע חשמלי (עם 143 כ"ס) המספקים יחדיו 200 כ"ס ב-NX300h. בגרסת האבזור הבסיסית לקשרי הנעה היא לגלגלים הקדמיים בעוד פרימיום הבכירה בעלת הנעה כפולה באמצעות מצמד רב דיסקיות בטורבו או מנוע חשמלי נוסף (עם 68 כ"ס) האמון רק על הנעת הגלגלים האחוריים כמו ברכב המבחן ההיברידי (ללא גל הינע המחבר את מנוע הבעירה הפנימית לגלגלים האחוריים). בשונה מהדור החדש של רכבים היברידיים, המנוע החשמלי מאפשר נסיעה עד מהירות של 40 קמ"ש ולמרחק של 4.5 ק"מ בלבד ומוטב שתפתחו רגשות רבה ברגל ימין מכיוון שמעט לחץ על הדוושה או שיפוע קל בכביש דרושים כדי להכניס לפעולה גם את מנוע הבנזין. עם 9.2 שניות במיאוץ ל-100 קמ"ש ה-NX300h רחוק מלהיות ארנבת רמזורים כמו חלק ממתחריו (בשביל זה יש את ה-NX200t) אך מצד שני זמינות הכוח טובה למדי (בעיקר במהירויות נמוכות תודות ליחידת ההנעה החשמלית) ושיוט נעשה בנינוחות ובשקט מופתיים בין היתר תודות למקדם הגרר הנמוך בסגמנט (0.32).

מבחן רכב טויוטה ראב4

כמה יהיה שווה ה-4X4 שלנו?

מסלול טיול לערי הנבטים האבודות
לקסוס מעדיפה שלא להזכיר את הקשר המשפחתי לראב4 איתו הוא חולק פלטפורמה, אבל הוא צץ ועולה בהקשר לנוחות הנסיעה הלוקה בחסר. ספיגת מהמורות בכבישים משובשים אומנם טובה בהרבה מהאח העממי, בעיקר פעולת השיכוך של בולמי הזעזועים, אך הוא מרגיש קופצני מידי ביחס למצופה מקרוסאובר פרימיום בכלל ומלקסוס בפרט. ההגה קל ונעים למדי במהירויות נמוכות ומקנה רדיוס סיבוב קטן משל מתחריו (5.2 מטר). הצד השני של נוקשות המיתלים היא התנהגות כביש טובה מאוד; זוויות הגלגול מינימאליות והאחיזה גבוהה. למרות זאת, הוא לא ממש מהנה כמו חלק ממתחריו; ההגה מהיר, מדוייק ובעל משקל טוב אבל נטול פידבק ובקרת היציבות ממהרת להתערב הרבה לפני שהצמיגים מתקרבים לגבולות האחיזה. הטורבו עשוי להיות תשובה הולמת יותר עבור נהגים נמרצים.

מבחן רכב לקסוס NX. מנסה נואשות לחמוק מהתדמית של החננה. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב לקסוס NX. מנסה נואשות לחמוק מהתדמית של החננה. צילום: ניר בן זקן

עם גחון נמוך הממוקם רק 17 ס"מ מעל הקרקע ופגושים פגיעים כדי להטיב עם האווירודינמיות (זוויות גישה/נטישה 24.5/28.7 מעלות) שטח אינו כלול בתפריט, אבל דרכים חלקלקות בהחלט כן ולמרבה המזל במהלך ימי המבחן חזר השלג לצפון הרמה שאפשר את בחינת מערכת ההנעה. לאכזבתנו המנוע החשמלי האחורי לא מספק הנעה כפולה אמיתית ובנסיעה בכביש משופע המכוסה מעט שלג הוא מתקשה להעביר כוח לגלגלים האחוריים, משאיר את הקדמיים להסתחרר לדעת. שבילי קק"ל כבושים אמורים להימצא במעטפת היכולת של רכבי הסגמנט, אבל גם כאן הצלבה קלה (אותה היה עובר כל קרוסאובר הנעה קדמית) גורמת ל-NX סחרור גלגלים שבקרת המשיכה לא מצליחה לרסן.

מבחן רכב לקסוס NX היברידי. לא הכי נוח לו בשטח. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב לקסוס NX היברידי. לא הכי נוח לו בשטח. צילום: ניר בן זקן

לעומת מרבית מתחריו הממוקמים בקבוצת הזיהום 13-15 ה-NX300h הוא היחיד בקטגוריה הנמצא בקבוצה 3, אותה אחת בה נמצאת גם טויוטה יאריס. צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 11.9 קילומטר לליטר שעשויה להגיע ל-13.5 קילומטר לליטר בשימוש נינוח יותר, נתונים פחות טובים מהנתון הרשמי 19.2 וגם מגרסאות הדיזל של המתחרים.

החדש של בר
ה-NX הוא ככל הנראה הדגם החשוב ביותר שלקסוס השיקה בעשור האחרון ו-300 מכירות מאז הושק לפני כחודשיים וזמן המתנה ארוך לאספקה הפתיעו גם את האופטימיים ביותר ב"יוניון מוטורס" היבואנית. אפילו באירופה השמרנית ה-NX הצליח להגדיל את כמות המכירות ב-75 אחוזים בינואר האחרון לעומת אשתקד, דבר המוכיח שבמשימה העיקרית לנפץ את התדמית השמרנית והאפורה של החברה ולהביא לקוחות חדשים וצעירים ה-NX מצליח ובגדול.

מבחן רכב לקסוס NX היברידי. ולסיום הצלבה - רק כדי שתדעו שאנחנו רציניים. כן?  צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב לקסוס NX היברידי. ולסיום הצלבה – רק כדי שתדעו שאנחנו רציניים. כן? צילום: ניר בן זקן

מתחת לעטיפה החיצונית המרשימה לא ניתן להלל או להשמיץ את ה-NX300h שאינו נכשל בשום סעיף אבל גם מתקשה לבלוט. תא הנוסעים מרגיש יוקרתי, מעוצב למעשי ומרווח, התנהגות הכביש טובה, בידוד הרעשים מוחלט ורק נוחות הנסיעה העירונית בולטת כחיסרון משמעותי, בעיקר אל מול הסטנדרט הגבוהה שהורגלנו לקבל מלקסוס. על היכולת בשטחים מוגבלי אחיזה לא נתלונן מכיוון שנראה שהסיכוי שיבלה בתנאים אלה, במיוחד בישראל, שואף לאפס.
קשה להתלהב מה-NX300h בפרמטרים אמפיריים, אבל בטרנדים האופנתיים המעריכים את בעיקר את העיצוב הבולט מעל כל מתחריו יחד עם תדמית המודעות הסביבתית בזכות מערכת ההנעה היברידית (גם אם אינה מסייעת באמת להצלת דובי הקוטב) מהווים את עיקר חוזקו ומשמעותיים הרבה יותר מחוות דעת מלומדת של מבחן דרכים. אלו (וככל הנראה גם אותה מראת איפור נסתרת) שכנעו את האישה היפה והמפורסמת ביותר בישראל להחליף את האיווק ב-NX300h. עם בר רפאלי מאחורי ההגה, ה-NX עשוי לסנוור עד כדי עיוורון. ראו הוזהרתם.

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five − 1 =