יום שישי , 29 מרץ 2024
מבחן רכב לקסוס RX450H. היברידי עם 313 סוסים עם מראה חדש ומחיר של חצי מליון שקלים. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב לקסוס RX450H. היברידי עם 313 סוסים עם מראה חדש ומחיר של חצי מליון שקלים. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב לקסוס RX450h

 

  • דור רביעי לדגם
  • פלטפורמה K של טויוטה
  • 10.1 ק"מ ל'
  • 313 כ"ס היברידי
  • החל מ-478 אלפי שקלים

ניר בן זקן
יש רגעים שנצרבים בזיכרון לעד כאלה שמשתלבים בתזמון מושלם בין הזמן (שעת בין ערביים), המקום (עמק יזרעאל) והמכונה (לקסוס RX450h) ליצירת רגע בלתי נשכח. כשהשמש נוגעת ברכס הרי הכרמל במערב, שולחת קרניים אחרונות שמאירות באור כתום את השדות המוריקים חצה ה-RX ההיברידי את העמק בשקט מוחלט, שקט מעורר חושים שמכניס את ציוץ הציפורים וריח האדמה של אחרי הגשם פנימה לתא הנוסעים, יוצר חיבור מוחלט לטבע של אחד האזורים היפים בארץ, צורב את הרגע הזה בזיכרון לעד.

מבחן רכב לקסוס RX450H. ירוק, סביבתי ועם הנעה כפולה. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב לקסוס RX450H. ירוק, סביבתי ועם הנעה כפולה. צילום: ניר בן זקן

לקסוס הייתה ראשונה להציג קרוסאובר פרימיום עם ה-RX עוד ב-1998, מקדימה בשנה את מי שזכור בתודעה כחלוץ הקטגוריה, הב.מ.וו X5. למעשה מאז הושק נמכרו 2.2 מיליון יחידות, כ-30 אחוזים מסך מכירות לקסוס בעשור וחצי האחרון וכמעט פי 2 מה-X5. עד עכשיו הוא כוון בעיקר לשוק האמריקאי; הן בעיצוב והן באיכות הוא היה "זנב לאריות" האירופאים – למרות ההצלחה המספרית. הדור הרביעי שנחת כעת בישראל מבטיח לשנות זאת ולא להתבייש להסתכל למתחרים ממינכן (ב.מ.וו), אינגולשטאט (אודי), שטוטגארט (מרצדס) וסוליהול (לנד רובר) בלבן שבעיניים. בדקנו האם הוא מקיים במבחן בכורה על כבישי ושבילי הארץ.

לא סולידי
ה-RX מאמץ את קו העיצוב החדש והמוחצן של לקסוס כחלק מהשאיפה לנער את הסולידיות המפוהקת והאפרורית שאפפה את המותג בכלל ואת הדגם בפרט. החרטום חד עם פגוש אגרסיבי, יחידות תאורת לד מלוכסנות וגריל בצורות שעון חול. בתי הגלגלים מודגשים ומובלטים וקו חלונות הצד נמתח עד קצה האחוריים, בשילוב שמשה אחורית המשתפלת בחדות, יוצרים תחושת תנועה. האלמנטים העיצוביים מקנים לו בולטות סביבתית גבוהה, כזו שתגרום גם למתחרים להיראות אנמיים.

מבחן רכב לקסוס RX450H.מראה מוחצן ומתלים מהודקים עם ניסיון למשוך קהל אירופאי מתוחכם יותר. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב לקסוס RX450H.מראה מוחצן ומתלים מהודקים עם ניסיון למשוך קהל אירופאי מתוחכם יותר. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב וולוו XC90 מול אודי Q7

אופני הרים ב-30 אלף שקלים

תא הנוסעים כבר לא נראה כמו "ראב 4 עם ריפודי עור" (להוציא את מנוף בקרת השיוט ולוח השעונים שלקוחים ממדף החלקים הג'נריים של טויוטה). חומרים איכותיים, שילוב צבעים נאה, עיצוב הדשבורד עם תפרים לדיפונים, שעון אנלוגי במרכז הקונסולה ומסך תצוגה בחלקו העליון יוצרים תחושה יוקרתית שתעמוד גם בתקן האיכות הגרמני. יש תאי אכסון רבים ושימושיים (כולל תא ייעודי לטלפון נייד), המושבים נוחים למדי ושטחי חלונות גדולים יוצרים תחושה אוורירית, אם כי לא מספיק גבוהה ומורמת מעם. פחות אהבנו את התפעול באמצעות ממשק המדמה עכבר מחשב מסורבל, מיקומו הנמוך של המסך הדורש הורדת מבט וגם מתגי בקרת האקלים המעוצבים כתפזורת משבצות ממוקמים נמוך בקונסולה המרכזית דבר המקשה על התפעול.

מבחן רכב לקסוס RX450H. פנים מרשים מאד בחומרים ועיצוב. תפעול מולטימדיה מסורבל והמסך רחוק מקו הראיה בנהיגה. NVH מצויין וחווית נסיעה מעולה. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב לקסוס RX450H. פנים מרשים מאד בחומרים ועיצוב. תפעול מולטימדיה מסורבל והמסך רחוק מקו הראיה בנהיגה. NVH מצויין וחווית נסיעה מעולה. צילום: ניר בן זקן

תודות לגידול בממדים (12 ס"מ לאורך, 1 ס"מ לרוחב ו-0.5 ס"מ לגובה) ובעיקר בסיס הגלגלים (279 ס"מ, 5 ס"מ יותר) ולרצפה שטוחה המרווח לנוסעים מאחור מצוין וגם הספסל ניתן לכיוון למרחק ולזווית המשען ויש גם פתחי אוורור אחוריים. תא המטען דווקא התכווץ ב-43 ליטר (ל-453 ליטר).
רשימת האבזור כוללת כבר בגרסת הבסיס "לקשרי" (445 אלף שקלים לבנזין, 478 אלף שקלים להייבריד) מסך תצוגה בגודל 8" עם מצלמת רוורס, שליטה מההגה בלוטות' וצמד חיבורי USB, בקרת אקלים מפוצלת, ריפודי עור, מושבים קדמיים והגה מתכוונים חשמלית (עם זיכרונות לנהג), חיישני גשם, תאורה (דינמית) וחניה מלפנים ומאחור, דלת תא מטען נפתח חשמלית, מפתח חכם, מראות מתקפלות חשמלית, חלון שמש וחישוקים קלים בקוטר 20". אבזור בטיחות מתקדם כמו בקרת שיוט אדפטיבית, התראה על אי שמירת מרחק, עייפות נהג, שמירה על נתיב, סיוע במצבי חירום המותחת את חגורות הבטיחות ובולמת אוטומטית ו-10 כריות אוויר סטנדרטי כבר בגרסת הבסיס.

 

מבחן רכב לקסוס RX450H. שבכה קדמית דומיננטית מאד. זוויות המרכב שטוחות והנטיה לכביש ברורה. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב לקסוס RX450H. שבכה קדמית דומיננטית מאד. זוויות המרכב שטוחות והנטיה לכביש ברורה. צילום: ניר בן זקן

מאכזב לגלות כי מערכת השמירה על נתיב לא תמיד מתקנת אקטיבית את ההגה (גם כשסימוני הכביש ברורים) ובקרת השיוט האדפטיבית בולמת רק עד 30 קמ"ש בשונה ממערכות דומות הבולמות עד עצירה מלאה.
גרסת "פרימיום" (485 אלף שקלים לבנזין, 515 אלף שקלים להייבריד) מוסיפה מסך תצוגה בגודל 12.3" עם 12 רמקולים, מטען אלחוטי לסמארטפון, גג שמש פנוראמי ומערכת להתראה על רכבים בשטחים המתים ורכבים חוצים ביציאה מחניה ברוורס.

לא מנומנם
כבעבר ה-RX מוצע עם צמד יחידת הנעה; בנזין V6 בנפח 3.5 ליטר המפיק 300 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 8 הילוכים (6 בקודם) והנעה כפולה קבועה או היברידי כמו רכב המבחן המשלב בין מנוע בנזין V6 בנפח 3.5 ליטר (שהתחזק ב-14 סוסים ל-262 כ"ס) ולצמד מנועים חשמליים שנותרו שתפוקתם לא השתנתה (167 כ"ס לקדמי, 68 כ"ס לאחורי). ההספק המשולב עומד על 313 כ"ס וכבעבר היא משודכת לתיבת הילוכים רציפה. הביצועים טובים; 0-100 ב-7.7 שניות, 0.5 שניות פחות מגרסת הבנזין וזאת למרות שהמערכת ההיברידית מוסיפה 135 ק"ג למשקל העצמי. יחידת ההנעה לא מרגישה נמרצת ובעלת תפוקת כוח לינארית, אבל ה-RX450h יהיה מהיר יותר מגרסאות הבסיס של ב.מ.וו (X5 25d) ומרצדס (GLE 250d) שנמכרים באותו טווח מחיר. בעיקר מה שמרשים הוא הבידוד שמותיר את תא הנוסעים שקט כמעט לחלוטין מרעשי הסביבה.

מבחן רכב לקסוס RX450H. מתי עיצוב הופך לעיצוב-יתר? הרבה פרטים לראות ולספוג - רחוק מאד מהשמרנות של המותג. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב לקסוס RX450H. מתי עיצוב הופך לעיצוב-יתר? הרבה פרטים לראות ולספוג – רחוק מאד מהשמרנות של המותג. צילום: ניר בן זקן

מאכזב לגלות שמאגר האנרגיה בסוללות מספיק כדי לנסוע למרחק של כשני ק"מ בלבד על יחידת ההנעה החשמלית וגם זה במהירות של עד 50 קמ"ש. מהקרוסאובר הראשון שהציע יחידת הנעה היברידית (עוד ב-2004) היינו מצפים לקצת יותר.
מיתלי ה-RX כוילו מחדש והוקשחו על מנת לשפר את היכולת הדינמית שלא ממש הייתה קיימת בדגם הקודם. הוא אולי מעט פחות נוח בשיכוך מהמורות במהירות נמוכה, אבל הוא עדיף משמעותית בריסון המרכב במהירות גבוהה ומספק נוחות נסיעה טובה מאוד בסך הכל. בעיקר הוא עדיף משמעותית על קודמו בכבישים מפותלים; זוויות הגלגול צומצמו, האחיזה גבוהה יותר ואפילו ההגה חד ומדויק. הוא לא מהנה לנהיגה כמו מתחריו האירופאים, אבל לא נופל מהם ביכולת אבסולוטית.

מבחן רכב לקסוס RX450H. מתי עיצוב הופך לעיצוב-יתר? הרבה פרטים לראות ולספוג - רחוק מאד מהשמרנות של המותג. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב לקסוס RX450H. מתי עיצוב הופך לעיצוב-יתר? הרבה פרטים לראות ולספוג – רחוק מאד מהשמרנות של המותג. צילום: ניר בן זקן

ההנעה הכפולה ב-RX ההיברידי מתאפשרת הודות למנוע החשמלי המותקן מאחור (אין חיבור מכאני בין מנוע הבנזין לגלגלים האחוריים) והיא יעילה בהרבה בהורדת הכוח לקרקע דלת אחיזה. גם מרווח הגחון גדל (20.8 ס"מ, 3.3 ס"מ יותר) אבל זוויות הגישה/הנטישה הוקרבו על מזבח העיצוב (24.9/17 מעלות בהתאמה לעומת 24.6/28.6 בדגם הקודם). בעיקר ספק רב לקוחות ה-RX יעזו ללכלך את צמיגיו בעפר דרכים וחבל שכך, שכן ככתוב בפתיח, החוויה מחשמלת.
צריכת הדלק בממוצע המבחן עמדה על 10.1 ק"מ לליטר, פחות חסכוני ממנועי הדיזל של המתחרים. מנגד הוא פולט CO2 כמו מכונית סופר מיני (127 גרם לק"מ) מה שממקם אותו בקבוצת הזיהום 4.

מבחן רכב לקסוס RX450H. מתי עיצוב הופך לעיצוב-יתר? הרבה פרטים לראות ולספוג - רחוק מאד מהשמרנות של המותג. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב לקסוס RX450H. מתי עיצוב הופך לעיצוב-יתר? הרבה פרטים לראות ולספוג – רחוק מאד מהשמרנות של המותג. צילום: ניר בן זקן

לא מתבייש
ה-RX החדש טוב מקודמו כמעט בכל פרמטר; תא הנוסעים שלו איכותי, מרווח ומאובזר יותר, נימוסי הכביש שלו מהוקצעים יותר ובניגוד לדגמים אחרים של יצרן הפרימיום היפני, הוא מתחרה ראוי בהגמוניה האירופאית. בעיקר זהו העיצוב החיצוני אשר מרשים ובולט, מאפשר להשיג את האפקט הרצוי למי שרוכש קרוסאובר-פרימיום בכחצי מיליון שקלים. מנגד ציפינו לביצועים טובים יותר ממערכת ההנעה שלא השתנתה; בעיקר היכולת המוגבלת לנוע על המנוע החשמלי וצריכת הדלק שמתקשה להרשים אל מול מנועי הדיזל המתוחכמים של המתחרים כך שבהעדפת הדגם ההיברידי יש בעיקר הצהרת מודעות סביבתית.
עם ה-NX שהושק בתחילת 2015, לקסוס הצליחה להשתוות לרב המכר של הקטגוריה, האודי Q5, עם כ-500 יחידות שנמכרו בשנה החולפת והיוו עבור היבואן המקומי את מנוע הצמיחה העיקרי לגידול של 45 אחוזים. ה-RX הוא המשך ישיר למהלך ונראה שכמו אחיו הקטן, גם הוא יביא למותג לקוחות חדשים בעוד לוותיקים (כמו בר רפאלי) יש עכשיו סיבה טובה להתחדש.

Check Also

יונדאי i10 ידנית – הכי הגיונית שיש

זו המכונית הזולה ביותר בישראל וגם אחת מהצעות הערך הטובות ביותר שיש. יונדאי i10 ידנית היא הדרך הקלה ביותר להצטייד במכונית חדשה, בטוחה וחסכונית שעושה הכל. אפילו לא מזהמת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nineteen − fourteen =