יום חמישי , 28 מרץ 2024
השקה יונדאי טוסון. יגיע אלינו בנובמבר גם בגרסת 1.6 ל' מוזלת. המחיר בישראל עוד לא פורסם. צילום: ניר בן זקן
השקה יונדאי טוסון. יגיע אלינו בנובמבר גם בגרסת 1.6 ל' מוזלת. המחיר בישראל עוד לא פורסם. צילום: ניר בן זקן

נהיגה ראשונה: יונדאי טוסון

 

 בישראל בנובמבר

פלטפורמה חדשה

מנוע 1.6 טורבו עם 177 כ"ס

תיבת רובוטית 7 הילוכים

5 כוכבי בטיחות

ניר בן זקן

יונדאי טוסון חולל מהפכה בשוק הרכב הישראלי וזרע את הניצנים לפופולאריות קטגוריית הקרוסאוברים כיום. כשנחת ב-2005 הוא שווק ביותר מאלפיים עותקים, פי ארבע יותר ממכירות כל הג'יפונים שנמכרו בתקופה ההיא (פורסטר, ראב4 ו-CRV) ואפילו הדיח את טויוטה לנד-קרוזר מתואר רכב השטח הנמכר ביותר. ב-2008 הוא אף הוצע בקבוצת רישוי 4 דאז (ב-165 אלף שקלים) והיוו אלטרנטיבה למכוניות המנהלים בשוק הליסינג וזו הייתה גם שנת השיא שלו עם מכירת 2,636 יחידות. מחליפו מ-2010, ה-ix35 היה מודרני הרבה יותר, אבל מול ריבוי המתחרים (כמו אחיו הנאה לבית קיה הספורטאז' וגם ניסאן קשקאי, מאזדה CX5 ומיצובישי אאוטלנדר) הוא התקשה לשחזר את ההצלחה של קודמו. למרות זאת יונדאי בהחלט יכולה להתגאות במכירת 23 אלף טוסונים ו-ix35 בישראל, יותר מכל רכב שטח פנאי אחר. הדור השלישי חוזר לשם המקורי – טוסון וינסה להחזיר את יונדאי להובלת הסגמנט, תואר ממנו נעדרה בשנים האחרונות.

השקה יונדאי טוסון. יגיע אלינו בנובמבר גם בגרסת 1.6 ל' מוזלת. המחיר בישראל עוד לא פורסם. צילום: ניר בן זקן
השקה יונדאי טוסון. יגיע אלינו בנובמבר גם בגרסת 1.6 ל' מוזלת. המחיר בישראל עוד לא פורסם. צילום: ניר בן זקן

במדד הפוזה
הטוסון הוא הדגם הראשון של יונדאי מאז מונה המעצב הראשי של קיה פיטר שרייר, לסגן יו"ר הקונצרן והאחראי על עיצובם של כל דגמי ענקית הרכב הקוראנית. בדומה לשאר הרכבים שעוצבו תחת מכחולו, גם לטוסון הופעה מרשימה ובולטת בזכות גריל משושה גדול, יחידות תאורה חדות ומשוכות אחורנית, פסי לד כצו האופנה, בתי הגלגלים מודגשים, מגני סף גדולים מפלסטיק שחור המעצימים את תחושת הגובה המתבקשת ברכב פנאי וחישוקים קלים בקוטר 19" בצביעה דו גוונית.

[pro_ad_display_adzone id="76"] הטוסון מתבסס על פלטפורמה חדשה (המשותפת גם לספורטאז' החדש שיוצג בקרוב) שיותר מ-50 אחוזים ממנה עשויים פלדה בחוזק מתיכה גבוהה והיא קשיחה ב-48 אחוז לעומת הדגם הקודם. עם א/ר/ג של 164.5/185/447.5 ס"מ הוא ארוך ב-6.5 ס"מ, רחב ב-3 ס"מ ונמוך ב-1 ס"מ בעוד 267 ס"מ של בסיס הגלגלים מהווים גידול של 3 ס"מ. גם המשקל העצמי עלה ב-215 ק"ג. הגידול בממדים משפר את המרווח, בעיקר לרגלי הנוסעים מאחור שגם זוכים למשען מתכוונן ולפתחי מיזוג, אך קו חלונות גבוהה פוגע בשדה הראיה. תא המטען לעומת זאת התכווץ ב-78 ליטר לכדי 513 ליטר (488 ליטר בגרסאות ההנעה הכפולה).

השקה יונדאי טוסון. יגיע אלינו בנובמבר גם בגרסת 1.6 ל' מוזלת. המחיר בישראל עוד לא פורסם. צילום: יונדאי
השקה יונדאי טוסון. יגיע אלינו בנובמבר גם בגרסת 1.6 ל' מוזלת. המחיר בישראל עוד לא פורסם. צילום: יונדאי

עיצוב הפנים נראה בוגר ומכובד מבעבר, יש תאי אכסון רבים אבל למרות ההבטחה לשיפור באיכות החומרים הפלסטיק מחוספס, קשיח וצבוע שחור יוצר תחושה קודרת וגם ציפוי העור להגה לא נעים למגע. המושבים נוחים אך לא תומכים וגם קורה A רחבה פוגעת בשדה הראיה בפניות שמאלה. רשימת האבזור של רכבי המבחן כללה מסך מגע בגודל 8" עם חיבור מירור לינק, בלם יד חשמלי, מושבים קדמיים מתכוונים חשמלית, מחוממים ומאווררים, ופתיחה חשמלית של דלת תא המטען באמצעות חיישן קרבה המזהה את המפתח החכם. מנגד רק חלון הנהג בעל פתיחה וסגירה אוטומטית בלחיצה אחת.

[pro_ad_display_adzone id="83"]

אבזור הבטיחות כולל חניה אוטומטית, התראה על עצמים בשטחים המתים כולל תנועת צולבת ביציאה מחניה, בקרת התנגשות עירונית, מערכת לשמירה על נתיב ו-6 כריות אוויר. הגרסה הישראלית תציע אבזור עשיר מבעבר, אך טרם נקבעו מפרטים רשמיים. יונדאי הצהירה כי הטוסון צפוי לקבל 5 כוכבים במבחני הריסוק האירופאי NCAP ואת הציון המרבי במבחן האמריקאי NHTSA.

מתחת לשמלה
מנוע טורבו בנזין חדש בנפח 1.6 ליטר מפיק 177 כ"ס ב-5,500 סל"ד ו-27 קג"מ בכל התווך שבין 1,500 ל-4,500 סל"ד (23 סוסים ו-7.5 קג"מ יותר מה-2.0 ליטר המוכר) ומשודך לתיבה אוטומטית כפולת מצמד חדשה עם 7 יחסים ולהנעה כפולה קבועה. למרות השיפור בזמינות הכוח הוא לא מרגיש נמרץ כפי שדף הנתונים ונתון תאוצה ל-100 קמ"ש ב-9.1 שניות מעידים, מייצר רעש צורמני מעל 2,500 סל"ד ותיבת ההילוכים איטית ולא ממהרת להוריד הילוכים במצב "ספורט" או בהעברה ידנית. גם צריכת הדלק מתקשה להרשים; 9.8 ק"מ לליטר בשיוט נינוח ו-7.3 ק"מ לליטר תחת עומס בין היתר בשל היעדר מערכת Stop&Start.

השקה יונדאי טוסון. יגיע אלינו בנובמבר גם בגרסת 1.6 ל' מוזלת. המחיר בישראל עוד לא פורסם. צילום: יונדאי
השקה יונדאי טוסון. יגיע אלינו בנובמבר גם בגרסת 1.6 ל' מוזלת. המחיר בישראל עוד לא פורסם. צילום: יונדאי

בידוד רעשי רוח ודרך מצוין מכיוון שהעיצוב החדש מפחית את מקדם הגרר מ-0.37 ל-0.33. העליה במשקל חייבה את הקשחת המיתלים כך שנוחות הנסיעה בכביש משובש נוקשה וקופצנית, אם כי חלק מהאשמה נעוץ בחישוקי 19" גדולים בחתך נמוך. מהעבר השני המיתלים מציעים ריסון מצוין במהירות גבוהה, והיכולת הדינמית עדיפה משמעותית תודות לאחיזת הכביש טובה מאוד, זוויות הגלגול מצומצמות וההגה (בתגבור חשמלי עם שלושה מצבי קשיחות) מדויק אך חסר תחושה. הבלמים הפגינו עמידות מועטה והתחממו מוקדם מהצפוי.
גיחת שטח קצרה, מחוץ למסלול ההשקה חשפה כי בדומה לרכבי פנאי שטח אחרים המצוידים בתיבה כפולת מצמד, גם זו של הטוסון מתקשה לפעול בסינרגיה עם בקרת המשיכה ולהתגבר על מצבי אובדן אחיזה בהצלבת צירים מזדמנת והעלתה ריח של מצמד שרוף. מרווח הגחון אומנם גדל ב-0.2 ס"מ (ל-17.2 ס"מ) אבל העדפת העיצוב הספורטיבי והיעילות האווירודינמית על פני יכולת השטח הביאה לכך שהפגושים נמוכים ופגיעים מבעבר ומקטינים את זוויות המרכב (גישה/נטישה 23.9/17.2 מעלות בטוסון לעומת 26.9/24.2 ב-ix35). לחיוב נציין שיש אפשרות לנעילה של הדיפרנציאל המרכזי ובקרת ירידה במדרון כסטנדרט בגרסאות ההנעה הכפולה.

בנוסף למנוע ה-1.6 טורבו החדש (177 כ"ס ו-27 קג"מ), הטוסון יוצע עם מנוע 2.0 ליטר המוכר מהדגם הקודם שמפיק 155 כ"ס ב-6,200 סל"ד ו-19.6 קג"מ ב-4,000 סל"ד ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 יחסים והנעה קדמית. רצועת הכוח הצרה של יחידת הכוח הוותיקה מחייבת רגל כבדה על הדוושה בכביש הררי וגם בכביש מהיר תיבת ההילוכים עסוקה ומורידה הילוך בכל פעם ששיפוע האספלט משתנה בכדי לשמור על מהירות הנסיעה. המנוע שקט בשיוט, אבל מפיק רעש צורמני בסל"ד גבוהה. לטענת היצרן צריכת הדלק השתפרה בעשרה אחוזים בהשוואה לדגם הקודם ובשיוט נינוח הוא גמא 13.5 ק"מ לליטר.

דאצ'יה דאסטר מול סובארו XV

טיול שטח עם יונדאי iX35
יונדאי חשפה בהשקה כי היא תציע גרסה ייחודית לשוק הישראלי עם מנוע 1.6 ליטר (132 כ"ס ב-6,300 סל"ד ו-16.4 קג"מ ב-4,850 סל"ד) עם תיבת 6 הילוכים אוטומטית ותתחרה בגרסת 1.6 ליטר הפופולארית של הספורטאז', אך זו לא הייתה זמינה לבחינה.

סיכום
הטוסון החדש מציג שיפור ניכר בתא הנוסעים מרווח ומאובזר (אם כי לא מספיק איכותי), בנימוסי כביש עדיפים ובעיקר בעיצוב חיצוני מרשים ובולט שמהווה את המרכיב המרכזי לרכישה בקטגוריה. מהעבר השני נוחות הנסיעה קופצנית והביצועים של צמד מנועי הבנזין מתקשים להרשים בהשוואה למתחרים. כשיגיע לישראל בנובמבר הקרוב (הפעם מפס הייצור בצ'כיה לעומת דרום קוראיה ב-ix35) הבעיה העיקרית שלו תהיה המחיר שבהתחשב בשער הדולר ובפופולאריות של יונדאי באירופה, "כלמוביל" היבואנית עשויה להתקשות להשיג מחיר אטרקטיבי בקטגוריה שהפכה תחרותית מתמיד.

Check Also

יונדאי: מספר הדגמים הבטוחים הרב ביותר

סבב מבחני ריסוק חדש של ה-IIHS בארה"ב חושף את קבוצת יונדאי כיצרנית הרכב עם המספק הרב ביותר של דגמים המקבלים את ציוני הבטיחות הגבוהים ביותר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × one =