יום חמישי , 18 אפריל 2024
מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים סקודה קודיאק 4X4

רוני נאק

סקודה קודיאק הייתה סיפור הצלחה חודשים רבים לפני שהיחידה הראשונה הניחה צמיג הססן ונרגש על רציף הנמל בארצנו הקדושה – ומיד עולה בעיני רוחי המערכון של לול – "אינעל דין בבור אילי ג'בהום" – פיסת תרבות ישראלית אבודה. וזה בטח מה שעבר בראש של אנשי השיווק שאינם יושבים דווקא מאחרי שולחן סקודה בצ'מפיון מוטורס. כי הם ידעו שמה שמגיע מצ'כיה עומד לנגוס בפרוסת עוגת הקצפת של קבוצת ה-SUV הלוקרטיבית והמבוקשת ביותר.

מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. חישוקי 19 אינץ' וגג שמש ענקי. צילום: רוני נאק

אקסקלוסיב קודיאק

אחרי המבחן לגרסת אמבישן המיועדת לפרולטריון ואחרי מבחן השוואתי מול מיצובישי אאוטלנדר וניסאן אקסטרייל בו סקודה קודיאק הצטיין – הגיע הזמן לשחרר את כל העקבות ולטפס לראש ההיצע לגרסת "אקסקלוסיב" המאובזרת ביותר. ומה זה בעצם אומר? שמקבלים הרבה יותר "קודיאק" בתמורה לעוד כסף. הנה הפירוט בקצרה אני מבטיח.

מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. מרווח גחון וזוויות מרכב לשבילים. צילום: רוני נאק

יחידת ההנעה משודרגת עם מנוע טורבו בנזין בנפח 2.0ל' המפיק בתצורה הזו 180 כ"ס וכמעט 33 קג"מ מ-1,400 סל"ד. תיבת ההילוכים היא אותה DSG רובוטית עם 7 יחסי העברה אלא שהפעם (הללויה) ההנעה כפולה-קבועה לכל ארבעת הגלגלים (רמז: יש לוגו 4X4 על הישבן) דרך מערכת האלדקס מפוקדת מחשב אשר מפנה את המומנט בין הגלגלים לפי הצורך ורמת האחיזה. לפי היצרן המהירות הסופית עומדת על כ-205 קמ"ש והתאוצה ל-100 קמ"ש 8.2 שניות בלבד. לא רע למכונית במשקל 1,738 ק"ג (כולל נהג) וזה כמעט 200 ק"ג יותר ממשקל גרסת 1.4ל' הבסיסית.

מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. עיצוב תכליתי הביצוע מצויין. צילום: רוני נאק

עוד בצד המכאניקה נציין את DCC מערכת מתלים אקטיבית אשר מתופעלת ממסך המולטימדיה ומאפשר מעבר דינאמי בתנועה בין מצבי אקו, נורמל, נוחות, דינאמי ואינדיבידואלי. וההבדל בכל מצב מורגש מאד שכן ההשפעה היא גם על מפות ניהול המנוע, תיבת ההילוכים ובקרת המשיכה. לטובת השטח יש גם מצב "אופרואד" למקסם את האחיזה מעבר לאספלט.

מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. צילום: סקודה
מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. משטח טעינה אלחוטי. צילום: סקודה

חבילת הבטיחות מרשימה מאד (דרגה 7 ללא מובילאיי). זו כוללת בקרת שיוט אקטיבית, בלימה אוטונומית בעיר ומחוצה לה, שמירת נתיב אקטיבית, ניטור שטחים מתים ועייפות נהג ועוד פריטים נוחים-אך-מועילים כמו סייען חניה (וכן יש ניטור ובלימה של מעבר רכב/ילד מאחור), 9 כריות אוויר ומערך מצלמות היקפיות.

מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. צילום: רוני נאק

בתחום האיבזור הרשימה ארוכה מאד. נציין את דלת תא המטען החשמלית, חלון שמש פנוראמי ענקי ונפתח, פנסי LED, תאורת אווירה ב-10 גוונים, מערכת שמע עם 12 רמקולים, ריפודי עור, וחישוקי 19 אינץ' מעוצבים.

מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. צילום: סקודה
מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. המון מקום מאחור בגרסת 5 מושבים שנבחנה. צילום: סקודה
• מפרט סקודה קודיאק

 

נהיגה בקודיאק אקסקלוסיב

בשתי מילים: יותר מהכל. יותר דינאמי, יותר מגיב, יותר גמיש ויותר חזק. היי, הוא גם אפילו יותר נוח עם מצב "קומפורט" רך במיוחד – ואולי קצת מתנודד אפילו – אשר מצליח ליצור איכות נסיעה "מרחפת" גם בכביש משובש ושבור למדי. מבלי ממש לסכן משהו אני יכול לגמרי לומר כי לעניות דעתי זו נוחות הנסיעה הטובה ביותר שחוויתי ברכב ללא מתלי אוויר.

מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. צילום: רוני נאק

תוספות האיבזור והפינוקים ניכרות היטב בקבינה. לצד העיצוב התכליתי של תא הנהג, יש כאן תחושת איכות ועושר שלא חווינו בגרסאות הצנועות יותר. ואהבתי שזה מגיע גם עם תוספת באופן שבו המכונית זזה בכביש.

מצב דינאמי משנה באופן מורגש מאד את אופי הקודיאק ומאפשר להוציא ממנו יותר בכביש הררי כשעולים עמוסים לארוחת הערב אצל הדודה בירושלים. ההבדל בסחיבה ניכר ביותר וזה מזכיר לנו כמה כיף עם דור מנועי טורבו חדשים וחכמים שניתן לכוון בליטוף ענוג של מסך מגע המזהה את תנועת היד עוד לפני המגע בפועל.

שיוט מהיר על כביש מהיר – מגלה בידוד רעשי רוח וכביש מצויינים. חווית נסיעה נעימה מאד גם בזכות סל"ד נמוך המושג עם הרבה הילוכים. 2,000 סל"ד בהילוך השביעי יחזיקו אתכם בקרוז מהיר למדי בין A ל-B עם צריכת דלק ועומסים מופחתים.

מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. צילום: רוני נאק

עם הנעה כפולה ומצב "OffRoad" צללתי בקפיצת ראש למבוך השבילים שבאיזור בן שמן וקברות המכבים. בכל מה שקשור לשבילי קק"ל מפולסים – הקודיאק זולל אותם בלי דרמה. זווית הגישה היא 19.1 מעלות, זווית הנטישה היא 15.7 מעלות וזה אומר שבגדול אין מה לרדת מדרך מפולסת. הנפות הגלגלים מגיעות די מהר, מהפרשי גובה לא מאד גדולים (כמו למשל אבן שתולה גדולה הנטועה על שביל יער) ואז מערכת ההנעה די מתקשה, למגינת ליבי, להתגבר על העובדה ששני גלגלים אלכסוניים סבים ללא הועיל באוויר הסתיו המתוק שביער. גם פיקוד ה"שטח" לא מאד הועיל במקרה הזה. מרווח הגחון הוא 188 מ"מ בלבד – וזה מספיק טוב לשבילים מסודרים ומחייב תשומת לב כשעוברים חריצי גשם, או איזור מגובנן שלא לפגוע בפגושים או בגחון. אגב, מצב OFFROAD פעיל עד מהירות של 30 קמ"ש – מעליה, אם הרכב בתנועה ואין דרמות, ההנעה חוזרת לקדמית. די דומה למערכות שאנו מכירים מרכבי פנאי רבים אחרים.

מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל.  בקרת משיכה מתקשה בהצלבות צילום: רוני נאק

סיכום סקודה קודיאק אקסקלוסיב

זו לא הקודיאק שאתם מכירים מציי הרכב. ולטעמי במידה רבה היא הגרסה של קודיאק הנכונה יותר אשר מביאה עימה הרבה מהחידושים הטכנולוגיים והאיכויות החדשות שיש לסקודה להציע. עם המנוע החזק יותר, ההנעה הכפולה, חבילות האיבוזר והבטיחות הנרחבות האקסקלוסיב היא פשוט מכונית טובה יותר מאחיותיה צנועות המפרט – ועדיין שומרת על פער דורות מול התחרות. פער שניכר בכל מימד. והתייחסות אחרונה למחיר. רכב המבחן צויד ב-5 מושבים ועולה 240 אלפי שקלים, כאשר גרסת 7 מושבים עולה 245 אלפי שקלים. זה מזיז את הגרסה הזו לטרטוריה של קיה סורנטו (שיווק הדור המעודכן החל ממש השבוע) ויונדאי סנטה פה. אלו מתחילות מכ-200/230 אלפי שקלים ועד 300 אלפים. מבחן משווה? יהיה מעניין.

מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סקודה קודיאק אקסקלוסיב. יקר יותר, יכול יותר, שווה כל שקל. דובי ביער. צילום: רוני נאק

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 + 8 =