יום שלישי , 19 מרץ 2024
מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק
מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק

מבחן דרכים טויוטה C-HR מול מאזדה CX3

רוני נאק

בשיתוף ידיעות אחרונות

עם תג מחיר של קצת מעל 140 אלף שקלים שתי אלו אינן בהכרח הבחירה הצרכנית הכי חדה. בוודאי כאשר גרסאות הכניסה של צמד הקוריאניות (קיה ספורטאג' ו-יונדאי טוסון) עולות פחות ויש מבחר חדש וסופר-טכנולוגי מאירופה כמו פיג'ו 3008 וסיאט אטקה העולות פחות או יותר אותו הדבר. אז התמורה ביחס של שקל/פח לא קיימת כאן אבל שני רכבי הפנאי הקטנים הללו מביאים המון ערכים מוספים שאין לאחרים במינון כה גבוה – כאשר העיקרי שבהם הוא עיצוב וזהות יחודיים והמשני (אולי אפילו תת מודע) הוא עצם היותם מותגים יפניים – דבר שהפך לאחרונה ליתרון יחסי בזכות עצמו.

מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק
מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק

מאזדה CX3

רכב הפנאי הקטן של מאזדה מגיע אלינו באמצע מחזור החיים של הדגם הצפוי לרענון משמעותי. ובכל זאת הוא מציג את פילוסופיית העיצוב המוכרת של מאזדה – ספין שיווקי כזה של צורה ומהירות די נבוב מתוכן – שכן המבחן הוא בראיה וכאן העין שוזפת מכונית מוצקה למראה – עם חרטום ארוך וקבינה משוכה לאחור היוצרים פרופורציות דינאמית למראה. חיפויי פלסטיק שחורים וכבדים מעטרים את כל האיזורים התחתונים של המכונית – כולל בתי הגלגלים ואלו מתכתבים עם קורות שחורות ושמשות כהות. אהבתי שני מפלטים מאחור – אמירה חזקה מאד.

מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק
מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק

תא הנהג מנצל היטב את החלל המצומצם שיש למכונית המתבססת על השלדה של מאזדה 2. הדשבורד שטוח וכמעט אופקי לגמרי – ממנו בולט מעלה מסך מולטימדיה גדול – עם פקד שליטה בקונסולה מרכזית, גלגל הגה מצופה עור ועתיר מיתוג – וקווים זורמים והרמוניים. רמת האיבזור הגבוהה שהגיעה למבחן כללה גם ריפודי עור ודיפוני דלתות עם אלקטנרה – כל זה יצר תחושה איכות מצויינת. גם אם בפועל מתגלה מפל חומרים גבוה מאד בין האיזורים הנראים לעין לאלו באיזורי הרגליים הנסתרים.

מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק
מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק

CX3 מיוצרת ביפן ומגיעה עם מנוע 2.0ל' המפיק 156 כ"ס ו-20.8 קג"מ. ללא מגדש טורבו רצועת הכוח היא בין 3000 ל-6000 סל"ד. הכוח יורד לגלגלים הקדמיים בלבד דרך תיבת הילוכים אוטומטית פלאנטרית עם 6 הילוכים.

בתחום הבטיחות יש 6 כריות אוויר וסוויטה מתקדמת יותר הכוללת בלימת חירום עירונית, התראה על סטיה מנתיב, ניטור שטחים מתים, החלפת אור גבוה אוטומטית וצ'ופר שידבר לכל נפל קורס טיס – תצוגה עילית עם חיווי מהירות והתראות בטיחות.

מפרט מלא של מאזדה CX3 להוריד מכאן

מפרט מלא של מאזדה CX3 להוריד מכאן

מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק

טויוטה C-HR

טויוטה שלפה שפן מהכובע כשהציגה את C-HR ללא אמירה של "שטח" אלא "קופה מוגבהה" כפי שמרמז שילוש האותיות של שמה. ויותר מכל, בעיניי, הוכיחה טויוטה שאפשר ליצור רכב היברידי בעל כריזמה רבה יותר משל מכונת הכביסה הממוצעת (ולא חשבתי על יונדאי איוניק כשכתבתי את זה נשבע לכם).

הטויוטה היא הרכב הצעיר מבין השניים והגיע אלינו בסמוך לשיווקו העולמי. שלא כמו המאזדה שמגיעה ממפעל ביפן – הטויוטה הזו מיוצרת בתורכיה ומבלה פחות זמן בין הגלים עד ההגעה לחניון העצום של הבונדד (שם לא תבלה יותר מדי זמן…).

אין יותר מדי מה להרחיב לגבי המראה של הטויוטה הזו – מעוצבת בהשראת חיתוך של יהלום – היא לא נראית כמו אף אחד מהדגמים שבאולם התצוגה – זולת החרטום המשפחתי כמו במשפחה פרסית ראויה. בסיס הגלגלים שלה ארוך יותר ב-7.0 ס"מ תמימים משל CX3 וזה מתורגם לחלל פנים עדיף בעיקר מאחור.

מפרט מלא של מאזדה CX3 להוריד מכאן

מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק

תא הנהג והנוסעים דחוס ועמוס – הכל מוגש לנהג ישר לפנים – כולל מולטימדיה 8 אינץ' (ועליה שכבת מידע נוספת מקומית הכוללת WAZE ורדיו אינטרנטי). קונסולה מרכזית עולה ומפרידה בין הנהג לנוסעת – והתחושה היא על הגבול שבין אינטימיות לקלסטרופוביה. מאחור הגבול נחצה – זה צינוק אפל עם חלונות קטנים וגבוהים ומושבים קצרים ונמוכים. ילדים לא אהבו את זה – למבוגרים פחות איכפת. ואם כבר מושבים…גם אלו שבחזית לוקים בבסיס קצר מאד ומפסידים כאן למושבים של מאזדה.

מערכת ההנעה משלבת מנוע בנזין 1.8 ל' עם מנוע חשמלי. ההספק המשולב הוא 122 כ"ס אבל יש לכם 16.6 קג"מ מאפס סל"ד מהמנוע החשמלי ועוד 14.5 קג"מ של מנוע הבנזין מ-3500 סל"ד. וזה יבוא לידי ביטוי על הכביש. העברת הכוח לגלגלים הקדמיים נעשית דרך תיבת הילוכים אוטומטית רציפה ולה יש מצב B המתגבר את רכיב הבלימה ומשפר את הטעינה במורדות.

מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק
מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: טויוטה

טויוטה C-HR שוקלת 1,420 ק"ג בעוד שמאזדה CX3 שוקלת 1,346 ק"ג (עפ"י מפרטי היבואנים).

בתחום הבטיחות תמצאו בטויוטה סוויטת מלאה ומרשימה הכוללת בקרת שיוט אקטיבית, תיקון סטיה מנתיב, בלימה אוטונומית, זיהוי תמרורים והחלפת אורות. או בקיצור TSS – שיש היום בטויוטה החל מהאייגו הקטנה ועל כך הקודוס שלנו!

 

מפרט מלא של טויוטה C-HR להוריד מכאן

מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק
מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק

נהיגה

שתי המכוניות מספקות חווית נהיגה שונה בתכלית. ובכנות ממאזדה ציפיתי ליותר במונחים של NVH ואיכות כללית. זאת לאור חוויות חיוביות מאד שהיו לי עם מכוניות מהדור האחרון שלהם – מכוניות שבעיניי מספקות היום לא רק תמורה מעולה לכסף אלא איכויות שמזנבות במותגי הפרימיום (ראו את ה-6 החדשה למשל). אלא שרכב הפנאי החביב הזה – לקה בבידוד רעשים חסר – מנוע נוכח כל העת, רעש ושריקות מתיבת ההילוכים, רעשי רוח ודרך – וכל זה עשה את חווית הנסיעה לעסוקה ומעייפת מדי לטעמי.

מצד שני מהרגע שהכביש המהיר התחלף בכביש מתפתל המאזדה זרחה – והייתה כיף אמיתי לנהיגה כשהיא מפגינה תכונות שלדה מצוינות, היגוי עם משוב עדיף – ומנוע חזק ותאב סל"ד. יתרון הכוח, ופחות 100 ק"ג במשקל עצמי מורגשים מאד.

לעומתה טויוטה C-HR מרגישה רכה וגמלונית יותר. הפער בביצועים להפתעתי קטן משציפיתי בעיקר בזכות מומנט המנוע החשמלי שמגיע מאפס סל"ד ומהירות ואת האופן שבו הוא משלים את הפלגמטיות של מנוע הבנזין המוחלש. טויוטה תהיה שקטה ונעימה יותר בנסיעה עירונית, תשייט בשקט וחסכנות בין הערים ותהיה "בסדר" כשעולים לבקר את הדודה בנס הרים. היא רכה, רוכנת יותר ומתנודדת יותר מהמאזדה אשר מרגישה לעומתה נטועה ומדויקת הרבה יותר. בכל מקרה גם בקצוות אין כאן "פאול" – ותכונות הניהוג חיוביות ובטוחות.

התרשמתי מאד לטובה גם ממערכת TSS – האקטיבית. המערכת עירנית ופעילה מאד והוסיפה רבות לממד הבטיחות על הכביש. כאן יש לי בכל זאת הערה אחת התופסת לכל מערכות שמירת הנתיב האקטיביות: יותר מפעם אחת – כשצריך טיפה לפסוע הצידה מהנתיב (אם יש משאית חונה הבולטת לנתיב, או רוכבי אופניים) תיקון הסטיה הרובוטי מכניס את הרכב בחזרה למסלול ההתנגשות ומתנגד לפעולת ההתחמקות האנושית. כדאי להיות מודעים לעניין הזה.

מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק
מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק

סיכום

רגע…אני צריך לכתוב משהו על צריכת הדלק? היברידית מודרנית מול מנוע 2.0ל' בן 4? לא בטוח…בכל מקרה הפערים במבחן עמדו על כ-25% לטובת הטויוטה – כשהפער יגדל עוד יותר ככל שהנסיעה בעיר תתארך ויצטצמם במתווה בין עירוני.

ועכשיו לסיכום. שתי המכוניות מבטאות ומבצעות גישה שונה לאותה שאלה. רכב פנאי קטן. ובשתיהן תמצאו את הזהות וה-DNA הייחודי לכל מותג. המאזדה מוצקה, דינאמית ומערבת יותר את הנהג. הטויוטה רגועה יותר בטוחה וחסכונית יותר (4 כוכבים מול 5 כוכבי NCAP). ברמה הצרכנית יהיה לי קשה להשאיר את הכסף על מוצר שהוא לא רק "ישן" יותר אלא עומד בפני רענון. ומכיוון שעם טויוטה אין לי דיסוננס במקרה הזה – היא גם המכונית שמנצחת במבחן.

מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק
מבחן משווה מאזדה CX3 מול טויטה C-HR. מי יהיה הקרוסאובר היפני הקטן הכי טוב? צילום: רוני נאק

Check Also

מאזדה: מזל שלא השקענו בחשמל

מאזדה רושמת שנת שיא ברווחיה בזכות השקת דגם חדש CX-90 והיצע של דגמים היברידיים. אחת הסיבות היא חיפוש של אלטרנטיבה לרכבים החשמליים שלא מעניינים בארה"ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 − five =