יום חמישי , 28 מרץ 2024
V22 נוחת בשטח באבק. מחלוקת, תככים ואבדן חיי אדם במה שעשוי להתגלות כאחד הפרוייקטים המופרכים ביותר בהיסטוריה של הצבא האמריקאי

מכונת החלומות? הסודות האפלים מאחרי ה-V22 של בואינג

בספרו –  The Dream Machine: The Untold History of the Notorious V-22 Osprey, by Richard Whittle חושף המחבר כמה סודות אפלים מלב הפנטגון והמארינס, כך נכתב בעלון של מוזיאון הסמיתסוניאן אשר פורסם השבוע.

V22 נוחת בשטח באבק. מחלוקת, תככים ואבדן חיי אדם במה שעשוי להתגלות כאחד הפרוייקטים המופרכים ביותר בהיסטוריה של הצבא האמריקאי

ה-v22 אוספריי, המוכר בציבור כמטוס המשתנה, החל את פיתוחו כיישום רחב לכל זרועות גורמי הבטחון בארה"ב, אבל כבר בשלבים מוקדמים של פיתוחו הוא הצטמצם למיזם שקיבל מימון  ועידוד מהמארינס בלבד. מחבר הספר – וויטל – היה כתב בפנטגון ועקב אחרי הסיפור של האוספריי במשך יותר משני עשורים – ומספר במידה רבה גם את הסיפור של המארינס.

וויטל מסכם מצויין את כלי הטיס, יתרונותיו וחולשותיו, ואת הנחישות – בכל מחיר לפעמים – של המארינס ליצור מכונה אשר תאתגר את חומרי הגלם הקיימים ואת פיתוח כלי הטיס ליצירת טכנולוגיות לא מוכרות. כל זה במטרה לפתור בעיה אחת: לשבור את מגבלת המהירות של המסוקים המסורתיים.

הכשל העיקרי בתיכנון של ה-V22 נבע מההתעקשות של חיל הים האמריקאי שקוטר הרוטורים יהיה מוגבל למידה שמוכתבת מגודל הסיפונים של חלק מאד מצומצם מספינות שמהן אמור ה-v22 לפעול. בל-בואינג, יצרני המטוס, יכלו להתעקש שמידות הרוטורים, מאחר שזהו לב המערכת,  לא יקטנו ושיהיה קל – וזול יותר – להתאים את הספינות. אבל הצי ניצח בוויכוח הזה, ו-וויטל המחבר מגלה כיצד להחלטה הזו היו משמעויות אירודינאמיות חמורות שהביאו לאבדן חיי אדם.

ולא רק חיי אדם אבדו אלא גם מוניטים היושר של אנשי הצי. מי שנחשבו כבלתי משוחדים. זה קרה כשקבוצה של קצינים שינתה ו-"התאימה" מידע אשר לדעתם עשוי היה לגרום לכלי הטיס לראות באור שלילי או אפילו לגרום לביטול ולזניחת הפיתוח בכללותו. וויטל מחזק את טיעונו בכך שתוצאותיו של פרוייקט צבאי כה גדול הן בעלי משמעות מכרעת בקריירה של האנשים אשר עוסקים בו והלחץ להצליח עשוי להפוך ל"כוח אפל" אשר הכשיל קציני-צי רבים.

שלבי הפיתוח של ה-v22 היו זרועי מוקשים שחלקם נטמנו בשל אינטרסים זרים

המבחן האמיתי של ה-v22 הוא עדיין בשנים לבוא, מאחר שהכלי נפרס בשדה המערכה רק לאחרונה. ב-2007 בעירק ושנתיים מאוחר יותר באפגניסטן. זה המקום לזכור שהאוספריי יועד להחליף מסוק דו-רוטורי (CH-46 sea knight) שהיה מסוק תובלה כבד. ל-v22 רף ציפיות גבוה הרבה יותר מאחר שהוא צפוי להתעלות על ביצועי המסוק ולספק יכולת "סער" – כמכונה אצלנו – במהירות גבוהה ולטווחים גדולים הרבה יותר.

v22 בטיסת ניסוי. כמעט-30 מיליארד דולר הושקעו בפיתוח כלי הטיס

מעט נתונים: ה-v22 מסוגל לשאת 24 חיילים או מטען של עד 9 טונות. הוא מונע על ידי שני מנועי טורבו-ציר סילוניים מתוצרת רולס-רויס כשכל מנוע מייצר 6150 כ"ס. המנועים מחוברים בתמסורת המאפשרת הנעת שני הרוטורים גם על-ידי מנוע יחיד. כ-500 יחידות כבר הוזמנות על ידי זרועות הצבא השונות, מרביתן לחיל הים האמריקאי. אום אתם כבר שואלים, עלות הפרוייקט במשך כמעט שני עשורים הגיעה לכ-26 מיליארד דולר! זה המספר שהופיע בדו"ח לקונגרס מהשנה שעברה.

Check Also

200% סוללה! פריצת הדרך לה חיכינו

amprius האמריקאית מציגה סוללה עם דחיסות אנרגטית כפולה מזו שאנו מכירים. 500 וואט/שעה לק"ג. המשמעות היא הכפלת הטווח החשמלי בסוללה במשקל רגיל או שימוש בסוללה קטנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 × 5 =