יום רביעי , 13 דצמבר 2017
דף הבית » מבחני דרכים » השקה וולוו XC40
השקה וולוו XC40
השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

השקה וולוו XC40

רוני נאק

בשיתוף ידיעות אחרונות

המהפך שעובר על וולוו בשנים האחרונות יכול בהחלט יותר נושא לסדרת דרמה או לסרט תיעודי מרתק. מותג שנחשב למבוגר וסטגנטי נטול סקסאפיל, שקיבל זץ חשמלי חזק מדיפיברילאטור ועף על טורים משוגעים לייצר כמה מכלי הרכב הכי קוליים וחדשניים שיש על הכביש. כמעט כמו בסרט "קראנק" בו הגיבור צריך לינוק חשמל מקו מתח גבוה. וה"חשמל" הזה (או התקציב) מגיע מגילי – נכון יותר מחברת האחזקות GEELY הסינית – אשר קנתה את וולוו מענקית הרכב פורד אשר פירקה ומכרה די בזול את מה שהיה בעבר PAG (פרימייר אוטומוטיב גרופ) או חטיבת היוקרה של פורד. זו כללה לא רק את וולוו אלא גם את לנד רובר ויגואר – אשר הגיעו לידיים של טאטא ההודית. פורד מצידה – פוסט משבר 2009 – הייתה נואשת לכספים – ומכרה בזול. וגילי – הסינית – באופן מרשים למדי הקצתה תקציבים ופסעה צעד לאחור ונתנה לשוודים לעבוד.

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

SUV זו הדרך

כבר ראיתי N-בריבוע מצגות על כמה מהר גדלים הסגמנטים השונים של רכבי הפנאי. וגם בישראל אם נחבר את B-suv (נאמר מכוניות כמו רנו קפצ'ור) עםC-suv  (בואו נגיד קיה ספורטאג') הם יחד יעברו את מספר המכונית המשפחתיות שנמכרות ביזרעאל – וזו קבוצת הרכב הגדולה ביותר. בעולם המצב קיצוני אף יותר – וכל יצרן רכב שעיניו בראשו יודע: "כדי לצמוח צריך SUV", רכב פנאי, קרוסאובר – או כל דבר אחר שאפשר לתלות גלשן על הגג שלו וזה ייראה מאד קול, אופנתי ועם חיבור לאורח חיים של אאוטדורז – או אורבן אקטיב או כל דבר דומה שממוצא על ידי משרד פרסום.

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

ההגעה של ה-XC40 מסמנת סוג של אבן דרך בדברי ימיה של וולוו החדשה – המותג שיום אחד פתאום נהיה "קול". אחרי ה-XC90 אשר בישר את הרנסנס, וה-XC60 שניצבת לראשונה מול המתחרות מגרמניה ומביטה עליהן כשפטיש של ת'ור מגואל בשמן מנועיהן – מגיע רכב הפנאי השלישי בהיצע (זו אבן הדרך לא הפטיש של ת'ור ששיווקית מעט נשחק). ואם וולוו XC90, S90 ו-XC60  משתמשות באותה פלטפורמה מודולארית חדשה של וולוו – זה הרי רק הגיוני לנסר עוד כך וכך ס"מ כדי ליצור בסיס לרכב פנאי קטן עוד יותר. נכון?

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. הנה הפלטפורמות העירומות עם מערכות ההנעה ההיברידיות - שימו לב כי-CMA היברידית היא הנעה קדמית בלבד. צילום: וולוו

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. הנה הפלטפורמות העירומות עם מערכות ההנעה ההיברידיות – שימו לב כי-CMA היברידית היא הנעה קדמית בלבד. צילום: וולוו

אז לא. כי החשיבות של וולוו XC40 (לוולוו) אינה רק בקיומה אלא בכך שהיא מציגה לייצור את הפלטפורמה המודולארית הקטנה יותר של וולוו – זו שתשמש בדורות הבאים של סדרות 40 וחשוב לא פחות (וזה מאד בולט בין השורות) ישמש את גילי הסינית לפיתוח המוצרים שלה. בין התכונות המעניינות של הפלטפורמה הזו – CMA בשפת וולוו – היא היכולת לקבל מגוון רחב של מערכות הנעה; בנזין, דיזל, היברידי וחשמלי, עם הנעה כפולה או רק קדמית ובכך היא מכינה את הקרקע לדורות הבאים של מוצרי וולוו. נקודה מעניינת היא הבחירה של וולוו שלא לצייד את הגרסה ההיברידית – זו עם מנוע 3 הציל' ותיבת הילוכים רובוטית עם 7 הילוכים (האחרונה רק כקונספט)- עם הנעה כפולה, לפי וולוו מדובר בשיקולים של עלויות יצור.

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

XC40 קצת מספרים

עד שתגיע הגרסה ההיברידית יש בהיצע שני מנועים: T5 טורבו בנזין עם תפוקה של 247 כ"ס ו-35 קג"מ. וטורבו דיזל בנפח זהה של 2.0ל' המפיק 190 כ"ס ו-40 קג"מ. בשני המקרים ההנעה כפולה כאשר העברת הכוח נעשית דרך תיבת הילוכים אוטומטית עם 8 יחסי העברה (אייסין ולא ZF). הנתונים על הנייר מורים על 6.5 ו-7.9 שניות ל-100 קמ"ש בהתאמה וזה לא רע לאור משקל עצמי של כ-1.7 טונות.

בסיס הגלגלים הוא 270 ס"מ והאורך הכללי רק 442 ס"מ – להשוואה ומבלי להעליב אלו מספרים קרובים לקיה נירו. לפי אותה אמת מידה הגובה של נירו הוא 154 ס"מ הגובה של XC40 טמיר יותר ועומד על 165 ס"מ – הוולוו גם רחב יותר כך שהפרופורציות מסודרות אחרת.

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

לגבי העיצוב קשה להרחיב מעבר למה שאתם רואים בצילומים – יש כאן את המראה המובהק של וולוו החדשה. עם גריל גדול וקעור, קו מותניים מודגש, חישוקי גלגלים גדולים וצביעה דו-גונית. מאחור הזנב יורד בשיפוע מתון יחסית כשיחידות התאורה מלוות את המורד לכל אורכו עד להיקוות של אגם אור אדום LED בנקודה שבה נפגשים עם המותניים. סקסי וקולי לכל הדעות. פחות קולי החיתוך מעלה של החלונות האחוריים לנוסעים – אלו מקריבים שדה ראיה לטובת העיצוב.

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

הגג הארוך יוצר חלל פנימי גדול וזה מתבטא גם במרווח הראש מאחור וגם בתא המטען – 586ל' עד 1336 ל' עם המושבים מקופלים. אחד הפיצ'רים המעניינים הוא ניסיון של וולוו למקסם את תאי האחסנה ברכב וליצור פתרונות אחסון שיכולים להתחרות בקטלוג של איקאה (נכון קלישאה בטח בכתבה על רכב שוודי – חזק ממני).

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

הקבינה ממשיכה את המראה החדש של מוצרי וולוו – במרכז תמצאו את מערכת סנסוס של היצרנית – ממוקמת כטבלט וורטיקאלי ועם אייקונים הדומים לאלו של אפל מנסה לחכות אייפד. זה עובד בסדר, אפילו מהר והתצוגה נהדרת – אבל לטעמי (וזו ביקורת שהשמעתי בעבר) יש יותר מדי אייקונים, הם קטנים מדי. פתחי האיוורור מבריקים בעיצובם ובפונקציונאליות שלהם ויש בהם איזה מן קסם רטרו שיוצר חיבור כמעט לא מודע לדגמים הקלאסיים של וולוו.

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

בטיחות

וולוו ובטיחות תמיד היו צמד מילים כמעט קבוע. פעם בזכות החומרה היום בזכות חומרה ותוכנה. וגם כאן ב-xc40 מערך הבטיחות האקטיבי המקיף דופק נוכחות. כחלק ממדיניות החברה (שדואגת לפמפם לנו בראש בכל מפגש וקומוניקט) שעד 2020 לא יהיו הרוגים מתאונות במכוניות וולוו. מערכות כמו סיטי סייפטי המזהה הולכי רכב ורוכבי אופניים ביום או בלילה, שמירה על נתיב אקטיבית, ניטור עייפות נהג ובלימה אוטונומית ואלו רק הפריטים הסטנדרטיים. כאופציה תוכלו לקבל בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור (אם יש רכב חוצה), בקרת שיוט אדפטיבית וזיהוי תמרורים יחד עם מצלמה 360 מעלות וסייען חניה. כל זה בנוסף לאמצעים שפתאום נראים לנו בנאליים כמו שילוב של פלדה מחוזקת במבנה השלדה, מערך של כריות אוויר, עיגונים למושבי ילדים ומערכות בקרת משיכה ויציבות.

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

נהיגה

בגישה למכונית החוויה מאד שונה. היא הגבוהה והרחבה בקבוצה ותחושו כאילו אתם ניגשים לרכב גדול ממנו. גרסת R דיזיין מצוידת בלוח מחוונים ווירטואלי וגם במערכת סנסוס עם מסך 9 אינץ'. בעוד שעיצוב התא נקי איכותו הכללית טובה אך לא כמו מה שחווינו באחיות הגדולות יותר. מפל החומרים מאד מורגש וניכר. רכבי ההדגמה קיבלו דיפוני דלתות ורצפה בגוון "כתום לבה" מאד חביב ויוצא דופן וגם תאי האחסנה הרבים שהוזכרו בתיק העיתונות דופקים כאן נוכחות מרשימה.

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

גרסת הבנזין חזקה מאד ועם 8 הילוכים והנעה כפולה אין כאן הרבה הפתעות. זמינות הכוח טובה בכל תחומי הסל"ד והיכולת הדינאמית מרשימה. היא תהיה נוחה במהירות איטית על כביש עירוני משובש – יכולת יוצאת דופן ללא מתלי אוויר ועם חישוקי 20 – מצד שני רעשי הרוח כבר נוכחים מקורה A במהירות 120 קמ"ש וזה יכול להיות בעיה ברכב כה דינאמי. בכמה כבישים חווינו רעשי צמיגים אבל אלו משתנים עם איכות הסלילה.

דינאמית המכונית מתנהגת יפה בפניות. הכניסה לפניה חדה ומיידית, הזנב עוקב יפה אחרי. הצמיגים מספקים אחיזה מצוינת והמתלים מטפלים בצד שלהם עם ריסון המרכב תחת עומס על ציר הרוחב והאורך. להיגוי דיוק ומהירות טובים אולם הוא די אילם ולא מאד מתקשר. במצב הדינאמי כשמשקלו מוגבר והוא הופך כבד מעט יותר, זה מרגיש יותר טוב.

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

השקה עולמית וולוו XC40. הוא יגיע לישראל באפריל 2018 עם תג מחיר הצפוי להתחיל מ-250 אלפי שקלים. צילום: וולוו

עם מרווח גחון של 21 ס"מ והנעה כפולה אפשר לנדוד גם בשבילים ויש מצב אופרוד במערכת הדרייב מוד שמאפשרת לשנות את אופי הרכב בשינוי מפות הניהול של כמה ממערכות הרכב. הצלבה אחת שהצלחנו למצוא בין הכרמים של קטאלוניה הראתה כי בקרת המשיכה וההלדקס מהדור האחרון (מערכת ההנעה הכפולה נטולת דיפ' מרכזי) – מתמודדים יפה עם הנפת הגלגלים באוויר ואבדן אחיזה מוחלט בגלגלים צולבים.

 

סיכום

לישראל וולוו xc40 תגיע אלינו בגרסת T4 עם הנעה קדמית. במקביל תהיה גם ה-T5 החזקה ובהמשך ישולבו מערכות ההנעה ההיברידיות – מאלו וולוו מתקשה ליצר מספיק כדי לעמוד בדרישות השוק. לכשתגיע המכונית לישראל באפריל הקרוב יש לצפות למחיר בין 250 ל-310 אלפי שקלים. בשביל הסכום הזה תקבלו רכב פנאי מצויד היטב, שנראה נהדר ועשוי בסדר. בתזמון הזה הוא יוכל בקלות להתייצב בראש קבוצת רכבי הפנאי פרימיום הקטנים.

 

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6