יום חמישי , 28 מרץ 2024
מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן

רוני נאק

מאזדה היא יצרנית רכב קטנה – במובן הגלובאלי של העניין – והיא הבינה כבר די מזמן שלא תוכל להתמודד מול נפחי היצור העצומים של מותגי הרכב היפניים האחרים או הקוריאניים. יש אפילו לא מעט יצרנים אירופיים המקיאים ממפעליהם יותר מכוניות בשנה מאשר מאזדה הקטנה. אצלנו למאזדה יש סטאטוס היסטורי גבוה שהגיע בזכות ההצלחה ארוכת השנים בציי הרכב – ובאופן יחסי היא הרבה יותר דומיננטית בישראל מאשר בשאר העולם. אולם גם אצלנו מאזדה כבר לא מה שהייתה פעם – טרם המשבר של 2008 – והיא משנה כיוון כדי להמציא עצמה מחדש. לפני כמה שנים הייתי בביקור במפעל יונדאי בקוריאה. אז המנגינה הייתה "אנו מפסיקים את המירוץ כדי להתמקד בלקוח ולשפר את איכות המוצרים שלנו. למדנו את הלקח של יצרנים אשר במירוץ להגיע לנפחי יצור עצומים, פגעו בלקוחות שלהם (והם התכוונו לטויוטה ו-GM)". זה נשמע טוב אבל מצד שני זה גם כאילו להרים ידיים – להכיר בעובדה שלא ניתן להביס את הענקים ולצאת מהמשחק על פסילה טכנית כדי להוסיף עוד תפר בריפוד המושבים. הלך רוח דומה, וזו הספקולציה שלי בלבד, שרה גם בחדר הישיבות של מאזדה בהירושימה.

למבחן גייסנו את הגרסאות הגבוהות של מאזדה CX-5 מצד אחד ומצד שני את פולקסווגן טיגואן. הראציו היה שדווקא כאן – עם חבילת האיבזור העשירה יותר, מאזדה תוכל לזרוח ולבטא יותר טוב את הטענה ל"פרימיום" מאשר בגרסת הבסיס.

מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק

מאזדה CX-5

מדובר בחיה שונה בתכלית מזו הבסיסית. ראשית המנוע: 2.5ל' המפיק 195 כ"ס ו-26.1 קג"מ בין 4000 ל-5700 סל"ד. תיבת ההילוכים נותרת אותה אחת עם 6 הילוכים ואוטומטית אלא שההנעה היא לכל ארבעת הגלגלים – בנוסף יחס ההעברה הסופי מעט ארוך יותר משל ה-2.0ל' (4.33 מול 4.62 ב-2.0ל'). יתר הפזיולוגיה זהה – עם תמוכות מקפרסון בחזית ומולטי-לינק מאחור בכיול המעודכן. הפער במשקל עומד על תוספת של 74 ק"ג לסה"כ של 1732 ק"ג לפי המפרט של היבואנית.

חבילת האיבזור התקני מרשימה מאד. חישוקי גלגלים 19 אינץ', פנסי LED מכל עבר, סוויטת בטיחות אקטיבית מתקדמת ומלאה, קישוריות מרשימה, תצוגה עילית ועוד רשימה ארוכה שאת כולה תוכלו להוריד מכאן.

מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רונן טופלברג
מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רונן טופלברג

תא הנהג והקבינה מבוצעים ברמה מאד גבוהה. ריפוד עור מחוררים, משטחים רכים ואינסרט דקורטיבי שנראה כמו הומאז' לעץ יפני או לטקסטורה הרב-שכבתית של חרב קאטאנה (וואהו ממש עפתי כאן…). מצאה חן בעיניי התצוגה העילית עם הצד הצבעוני וזיהוי תמרורים. הישיבה גבוה יחסית, ומושבי העור – בעלי הנופח הספורטיבי מחבקים חזק. מאחור תמצאו חלל טוב לגוף – עם בסיס גלגלים של 270 ס"מ יש עם מה לעבוד כאן. מפער דלת גדול, וכניסה קלה פנימה. פתחי מיזוג אחוריים יש ועיגוני ISOFIX. לסיום מאחור יש תא מטען עם נפח של 442ל' ומפתח גדול. תמצאו בו מנופים לקיפול מרחוק של משענות המושבים, שקע מתח ותאורה הנמצאת גבוה מעליכם ומאחור בכנף הדלת האחורית.

מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק

לגבי העיצוב הכללי אין צורך להרחיב יותר מדי – זו אבולוציה של המראה הקודם בתוספת עידכונים מותגיים אחרונים ותבחרו אתם אם ללכת על ג'ימבו איתי או קודו או קוואבאנגה – הכל טוב באותה מידה. בשורה התחתונה – המכונית נראית עדכנית ואסרטיבית ומאד מושכת לרבים שסובבו ראשים כינשופים ביער הקסום.

מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק

המחיר של התכשיט? החל-215,000 שקלים וכצ'ופר תקבלו גם מובילאיי – שיהיה.

מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק

 פולקסווגן טיגואן

נסענו כבר במכונית הזו – ותוכלו לקרא, להגיב ולשתף את דעתכם עליה מיד אחרי שתקליקו על הקישור הזה – ולכן לא ארחיב עליה יותר מדי. בגדול מדובר בדור השני של הטיגואן אשר כמו רבים מחבריו לאוורת קונצרן VW משתמש בפלטפורמת MQB. ביחס לדור הקודם מדובר בשינוי מאד עמוק והמכוניות לא יכלו להיות שונות יותר אחת מרעותה. גרסת המבחן מגיע עם מנוע 2.0ל' טורבו המפיק 180 כ"ס ו-33 קג"מ עם רצות כוח סופר רחבה בין 1700 ל-6000 סל"ד. העברת הכוח נעשית על ידי DSG רובוטית עם 7 הילוכים וההנעה כפולה קבועה על ידי מערכת 4motion עם בורר מצבי נהיגה (שלג, כביש, שטח ושטח קשה). המשקל העצמי של הטיגואן עומד על 1749 ק"ג על פי מפרט היבואנית.

מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק

חבילת האיבזור של קומפורטליין כוללת ריפודי עור משולב, חישוקי 18 אינץ', פנסי LED, מושב נהג ארגונומי ועתיר כיוונים (14 לפי המפרט) וגם פונקציית עיסוי, לוח מחוונים ווירטואלי מלא, מערכת מצלמות היקפית, סיוע לחניה, ועוד איבזור רב שאת הפירוט המלא שלו תוכלו להוריד מכאן.

סוויטת הבטיחות כוללת בקרת שיוט אקטיבית, בלימה עירונית אוטונומית, ניטור עייפות נהג ובלימה עצמית אחרי תאונה (מולטי קוליז'ן ברעקס – ביידיש). והיא מקיפה פחות מאשר במאזדה.

העיצוב של תא הנהג והקבינה נטול להטוטים וקונצים עיצובים. מאד תכליתי ולעניין – פולקסווגני נטול דמיון אך מבוצע מדויק ואיכותי מאד. לרכב ההדגמה (אחד מאבי הטיפוס הראשונה להגיע) נצברו כעשרת אלפים קילומטרים והוא עדיין חש "טרי" ומהודק. לא מובן מאליו (להשוואה את המאזדה קיבלנו עם 1600 ק"מ על השעון).

מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק

חלל הפנים מרגיש מרווח יותר, למרות שבסיס הגלגלים קצר ב-3.0 משל המאזדה ועומד על 267 ס"מ. זאת בעיקר בזכות עיצוב המרכב והחלונות הניצבים יותר. הגג ממשיך יותר לאחור לפני שיורד מטה וזה מפנה יותר מקום לראש של היושבים מאחור. אהבתי את יחידת הבקרה שיש במושב האחורי למערכת בקרת האקלים.

נפח תא המטען לפי המפרט עומד על 615 ל' כנראה שנמדד עד לתקרה מאחר שבעין הוא בבירור קטן יותר משל היפנית. גם כאן יש מנופים לקיפול המשענות ושקע מתח אך התאורה נמצאת בדופן.

מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק

עיצוב המרכב הוא מאד שמרני. נאה, נקי, וקורקטי אבל ללא "בום" לפנים. יפה כמו יום סגרירי בפרנקפורט – ויש מי שאוהב דברים כאלו. התוספת של מסילות הגג מסדרות יפה את הפרופורציות בעין – והחזית שמזכירה יותר פאסאט (זוכרים אותה?) מאשר גולף – ממקמת קוגניטיבית את הכלי בצד הנחשב יותר של החיים. ובקיצור: מהודרת אך לא ספורטיבית.

המחיר של זה? 210,000 שקלים – אין כאן מובילאיי

מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. תצוגה עילית צבעונית יש רק למאזדה - וזה קול. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. תצוגה עילית צבעונית יש רק למאזדה – וזה קול. צילום: רוני נאק

נהיגה

שתי המכוניות מאד מרשימות בדרכן. ולטעמי גרסת 2.5ל' של מאזדה כל-כך הרבה יותר נכונה מה-2.0ל' שהיא פשוט קלקלה בשבילי את אחיותיה הצנועות. נכון – את צודקים – פער המחיר עצום 48 אלף שקלים – אבל אתם מקבלים מכונית שוואלה באמת מבטאת את כל הטקסטים שמרעיפים באוזנינו חברי ההנהלה ספוני הג'קטים של דלק מוטורס. דיאנמית יש בה את העובי של הכוח וזמינותו כדי להפיח חיים ביומרה הדינאמית – השלדה הטובה כבר כאן – וכביש מפותל יהיה נעים ומהנה כמו שיוט מהיר על כביש 6. מערכת שמע איכותית מאד ורהוטה – ומערך הבטיחות שומר עליכם כל העת בשפה של צירצורים, רעידות ופרכוסי הגה שרק אמא יכולה לאהוב. אבל זה עובד.

מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. בדרכי העפר למערכת ההנעה של טיגואן יתרון - כמו גם זוויות המרכב בעיקר בחזית. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. בדרכי העפר למערכת ההנעה של טיגואן יתרון – כמו גם זוויות המרכב בעיקר בחזית. צילום: רוני נאק

פולקסווגן טיגואן הציעה את כל זה – אבל בקומה אחת מעל. היא מהירה יותר ל-100 קמ"ש (7.7 שניות מול 8.9 שניות של מאזדה), תאוצות הביניים מ-80 ל-120 קמ"ש מידיות וקצרות יותר וזמינות הכוח של מנוע הטורבו (אפילו שזה צל מוחלש של מה שניתן להפיק ממנו) נהדרת. שתיהן משייטות על 1900 סל"ד ב-100 קמ"ש – ובכל זאת ולמרות הטורבו הטיגואן היה הרבה יותר חסכוני. ממוצע צריכת הדלק עמד על 7.2 ק"מ/ל' למאזדה מול 11.0 ק"מ לליטר לטיגואן.

שתי המכוניות סיפקו נוחות נסיעה טובה מאד ו-NVH משובח. גם בתחום הזה יש לפולקסווגן יתרון. המנוע שלה פשוט שקוף ולא נשמע כלל. ממערכת ההנעה של מאזדה אפשר היה לשמוע יבבת תמסורת OFF GAS – חלושה. וגם רעשי כביש ורוח נוכחים יותר ביפנית. הנסיעה במושבים האחוריים עדיפה גם היא בטיגואן בזכות הראות המשופרת וכיול מתלים מעט יותר סלחני. פער של אינץ' במידות החישוקים (19 של מאזדה מול 18 שבפולקסווגן) מתבטאים בספיגה טובה יותר של שיבושי דרך רמת-גולנית אצל החבר מהמבורג.

מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. יפה גם בשטח - העיצוב העדכני של מאזדה מאד...זקפני! צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. יפה גם בשטח – העיצוב העדכני של מאזדה מאד…זקפני! צילום: רוני נאק

ממה לא השתגענו

בשתי המכוניות חסרו לנו משוטים להעביר הילוכים מעמוד ההגה. נכון זה רק משהו שחזירי גז כמונו יכולים להעריך ובכל זאת איפה הג'ימבו איתי? סוויטת הבטיחות של טיגואן מרגישה "רזה" ביחס למערך הנ"ט של מאזדה ולראיה למאזדה דירוג בטיחות 7 מול 4 של פולקסווגן – משהו שכדאי חשוב עליו. שמירת הנתיב האקטיבית של מאזדה מתקנת יותר מדי – OVER CORRECTING – והיא מתנגדת בצורה מעצבנת. ללא התערבות היא תזגזג בין הקווים וכשתתערבו תקבלו קונטרה מעצבנת.

בשתי המכוניות יש שכבה נוספת של WAZE – כדאי למצוא פתרון אלגנטי יותר לזה.

מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק
מבחן השוואתי מאזדה CX-5 מול פולקסווגן טיגואן. גרסאות האיבזור הגבוהות מגדירות את הסף לפרימיום. צילום: רוני נאק
מבחן משווה פיג'ו 3008 מול סובארו פורסטר
מבחן משווה סוזוקי איגניס מול דאצ'יה סנדרו סטפוואי

סיכום

בעוד שמאזדה CX-5 מגישה לנו מתכון שונה לתפריט מוכר – פולקסווגן טיגואן עבר מהפך עמוק ואמיתי. וכדי להתקבל להקבצה של ה"פרימיום" לא מספיק שיש לך מוצר נהדר, מוניטין אמינות מוצק ורשת סוכנים חייכנית. צריך סמל על האף – וכדאי שיהיה גם סיפור שמגיע איתו. כי מה שהופך כל דבר לפרימיום זה בסופו של עניין הסיפור. וכאן הבנאדם רוצה את הסיפור, את האיכות, את היכולת ואת העושר והפוזה – ואת זה ימצא בפולקסווגן טיגואן שהוא הפעם מצליח להיות אפילו זול יותר מיריבו צר הפנסים. עם הסתייגות מחבילת הבטיחות וזמינות מוגבלת של VW. עדייל לא סגורים? דברו איתנו ישירות ונסגור לכם את הפינה!

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

3 comments

  1. בספק גדול לגבי האמינות

  2. צודק בהחלט

  3. השבוע( מרץ 2021) הזמנתי את הפולקסווגן טיגואן החדשה ברמת גימור Life plus, רכב פשוט מדהים, מפואר, מאובזר, טכנולוגי ברמות על….. מחכה בקוצר רוח לקבל כבר את הרכב הנפלא הזה !

להגיב על שרון לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 − 13 =