תומר הדר
פרשת דיזלגייט, במסגרתה התגלה שקונצרן פולקסווגן התקין "מתקני רמאות" במכוניות דיזל חוגגת כבר מעל שנה להיווסדה, אך הריקושטים, כך ניכר, רק ממשיכים להיערם. כזכור, בפרשה המקורית שהתגלתה בשנת 2015 גילו חוקרים בארה"ב שמכוניות של קונצרן פולקסווגן כוילו כך שמנועי הדיזל שלהן יפלטו מעט מזהמים כאשר הרכב עובר בדיקות זיהום.

אלא שבמסגרת הבדיקות המקיפות שערכו הרשויות האמריקאיות בנושא התגלו ספיחים שונים של הפרשה. כעת נחשף בארה"ב כי למעשה, בדגמי אאודי התגלה מתקן נוסף, כזה שאינו דומה כלל למתקנים שהתגלו עוד בשנה שעברה. על פי פרסומים ב"בילד אם זונטאג" הגרמני, ארגון CARB האמריקאי (ארגון איכות האוויר של מדינת קליפורניה) גילה כי תוכנה דומה לזו שנחשפה לראשונה הותקנה בדגמים של אאודי אשר מצוידים בתיבות הילוכים אוטומטיות.

המתקן, בשונה מהמתקן המפורסם מ"דיזלגייט", הורכב גם במכוניות בעלות מנועי בנזין – וגם במכוניות דיזל. לפי CARB – כאשר הגה הרכב לא הסתובב, המתקן זיהה שמדובר בבדיקת מעבדה והורה לתיבת ההילוכים להעביר הילוכים מוקדם יותר. כאשר ההגה מסתובב מעל 15 מעלות, התוכנה מנוטרלת. יש לציין כי הרשויות בארה"ב טרם חשפו באיזו תיבת הילוכים מדובר – אך פולקסווגן עצמה חדלה מלהתקין את התוכנה המדוברת במאי 2016, כך שניתן בהחלט לשער שמדובר בתיבת ה-DSG.