רוני נאק
אין ציפיות אין אכזבות – כלשון האימרה. וגרסת הסטיישן – ספייס SPACE – של סקודה פאביה לא יצרה אצלי ציפייה כמבוא לנסיעת מבחן מרגשת. שלושה ימים אחר כך, בחניון של רכבי ההדגמה של צ'מפיון מוטורס היבואנית, נפרדתי מאחת המכוניות החביבות ביותר שנהגתי בהן לאחרונה. מכונית אשר לרוב, ככל הנראה, תעשה את דרכה יותר בציי הרכב (כאשר הספייסבק פונה יותר למגזר הפרטי) אבל לא הייתי פוסל אותה גם לשימוש עצמי.
יותר מאחור
ב-ספייס או סטיישן המידות הן חזות הכל – וגם כאן הסנטימטרים מדברים. בסיס הגלגלים זהה לזה של הפאביה הרגילה עם 247 ס"מ בין טבורי הגלגלים. גם סרח העודף בחזית זהה עם 84.7 ס"מ מקצה פגוש לטבור הגלגלים הקדמי. מאחור תמצאו תוספת לישבן של 26.4 ס"מ בין טבור הגלגל האחורי לקצה הפגוש האחורי. והנתון הזה קריטי מאחר שהוא כמעט ומכפיל את נפח תא המטען מ-330ל' של ההצ'בק ל-530 ליטרים מרשימים בספייס (רק 40 ל' פחות מהבאגז' של הסופרב הגדולה). תוספת הישן הזו מוסיפה גם את הסנטימטרים האלו לאורך הכללי אשר מגיע ל-425 ס"מ ועוד 4 ס"מ למרווח הראש של היושבים במושב האחורי.
אהבתי את העיצוב של הפאביה החדשה – רחוק מאד מהאנמיות החיוורת של זו היוצאת. וגם גרסת הסטיישן – סליחה ספייס – מצליחה להיראות מלהיבה יותר ממכונת כביסה עם גלגלים. יותר מזה, היא נראית ממש טוב – מקבלת חישוקי גלגלים קלים בעיצוב שונה וייחודי משל גרסאות ההצ'בק והתוספת של מסילות האורך על הגג "מסדרת" את הפרופורציות למראה שהוא מעבר לתכליתיות ועם קריצה לפעילות פנאי מלהיבה.
מערכת ההנעה זהה להצ'בק. 1.2 ל' TSI עם טורבו והזרקת בנזין ישירה לצילינדרים – ארבעתם. התפוקה עומדת על 110 כ"ס כאשר נתון המומנט עומד על כמעט 18 קג"מ מ-1400 ועד 4000 סל"ד. הורדת הכוח לגלגלים הקדמיים נעשית דרך תיבת הילוכים רובוטית DSG עם 7 הילוכים ולא אין גרסת 4MOTION כפולת הנעה באופק. נתוני הביצועים טובים מאד 9.6 שניות ל-100 קמ"ש ופליטת co2 של 110 גר'/ק"מ – סביר למדי בין השאר בזכות start&stop.
כמו בהצ'בק גם בספייס תא הנוסעים והנהג מרשים מאד בגרסת אמבישן היחידה שיש לספייס. מחוץ להקשר שלו קל לטעות ולחשוב שמדובר בסופרמיני פרימיום יקרה. גלגל ההגה בצורת D ומצופה בעור – כמו גם מוט ההילוכים וסביבתו. יש מחשב דרך עם מידע עשיר וצג מולטימדיה עם פיקוד מגע וקישוריות לסמארטפון. בנוסף למערך בטיחות הרגיל והנרחב תמצאו בספייס מערכות יקרות כמו FRONT ASSIST, REST ASSIST והתראת מהירות – כולן תורמו מאד לבטיחות של הרכב ביומיום.
המחיר של סקודה פאביה ספייס עומד על 110,000 שקלים והיא משווקת כאמור רק בגרסת אמבישן.
נהיגה
כמו ההצ'בק גם הספייס נוסעת נהדר. זמינות הכוח טובה מאד – בכל מהירות – ותיבת ההילוכים עושה כאן עבודה נהדרת. למנוע מומנט רב (כמו של מנוע 1.8ל' אטמוספרי) וגמישות הרבה יותר טובה אשר יוצרת "סחיבה" מצוינת בכל טווח המהירות החוקי. נסו לנהוג מהר ושם, היכן שכוחות הסוס חשובים יותר מהמומנט – תגלו שחסר מעט כוח. אבל זה ממש בקצה.
בידוד הרעשים ונוחות הנסיעה הכללית טובים מאד. וגם בכבישים שבעיר הספיגה והסילוק של מהמורות טוב מאד. מכשולים גדולים יותר, כמו פסי האטה או מעברי חציה מוגבהים, יחשפו כיול מתלים רך ומחסור בשיכוך החזרה שמפיק נידנוד/שניים גדולים למדי עד לריסון.
סביבת הנהג, איכותית מאד ואעז לומר שהיא חשה אפילו עשירה ביחס לסגפנות של פעם של הפאביה. בתוך כל זה בלטו – לאו דווקא בהרמוניה – פקדי המזגן הפשוטים ויצרו דיסוננס מול עושר האיבזור הכולל. חווית הנסיעה הטובה נתמכת על ידי מושבים קדמיים נוחים אשר ריפודם קשה ורך במידה הנכונה ועם תמיכה טובה בגוף ופחות ברגליים. המושב האחורי בסיסי אבל מרווח הראש המוגדל מאפשר ישיבה זקופה יותר ומשחרר מקום נוסף לרגליים.
תא המטען עצום ויש בו לא רק אוזני קשירה אלא גם תאי-משנה נוספים ו-ווים לקשירת שקיות. קיפול המושבים 40:60 משחרר חלל עצום של 1370 ליטרים לתוכו אפשר להשליך בקלות אופני 29 אינץ' – אפילו שניים.
מסילות הגג הן בסיס נפלא למנשאי אופניים ואלו מאפשרים נשיאה של עד 3 זוגות אופניים בקלות יחסית עם הנפה לגובה של 148 ס"מ בלבד. זה המקום לציין שהתקנה של מנשאי אופניים על הגג מוסיפה לצריכת הדלק כ-3 עד 5% גם ללא אופניים (עד 20% עם אופניים!).
סיכום
סקודה פאביה ספייס מפתיעה עם מראה נאה, חבילת בטיחות מרשימה וחווית נהיגה טובה. החלל הפנימי שלה עצום ובהחלט שמוסיף הרבה לשימושיות של הרכב – גם אם מדובר במשפחה. כמובילת אופניים היא מאפשרת נשיאה בתוך הרכב אחרי פירוק גלגל קדמי בלבד – ויש לזה יתרונות רבים.
• להורדת המפרט המלא סקודה פאביה
אבל גם התקנה ממש קלה של מנשא אופניים על הגג בזכות מסילות האורך. אלו תכונות שלא תמצאו במכוניות של 110 אלפי שקלים (ואפילו תא המטען גדול יותר מאשר בספייסבק היקרה יותר) – מכאן מציעה הספייס תמורה מצוינת לכספכם.