יום שישי , 29 מרץ 2024
מרכז הניסויים של יונדאי. 7,000 כלי רכב ובובות ריסוק בשווי 30 מיליון דולרים. צילום: יונדאי
מרכז הניסויים של יונדאי. 7,000 כלי רכב ובובות ריסוק בשווי 30 מיליון דולרים. צילום: יונדאי

ביקור ביונדאי קוריאה

גשם ירד ברחובות פריז. הכבישים המו מכוניות ממהרות, בבתי הקפה שלאורך נהר הסיין שקשקו ספלי האספרסו ונשמע קול פיצוחם העמום של באגטים טריים. באולמות המוארים של מרכז הירידים אשר סמוך לתחנת המטרו של פורט-דה-וורסיי היה חם. אפילו חם מאוד. תערוכת הרכב הדו-שנתית בבירת צרפת היא ראשית כל מגרשן הביתי של היצרניות המקומיות. ואלו, אשר מעסיקות עשרות אלפי עובדים, חשובות מספיק כדי שנשיא צרפת דאז- ז'אק שיראק יכבד את המציגים בנוכחותו. וקשה היה לגנוב את ההצגה מהצרפתים, בימים האלו של טרום מתקפת 9-11, תעשיית הרכב העולמית והכלכלה היו בתנופה עצומה ואפשר היה לחוש את השפע ולו רק ממספר אומניות הטרפז שהתנדדו בבגדי גוף מעל למצגות המרכזיות. לא ממש בצל, אבל בטח בשוליים, עמד ביתן יונדאי. אז, מותג איזוטרי שלא לומר ווירדי, שהגיח מקוריאה המתפתחת. לישראל הוא הגיע רק שש שנים קודם, והמכוניות שהגיעו סיפקו לנו, עיתונאי הרכב הציניים, עבודה רבה שלא לומר מטרה קלה לקטילה.

Chung-Mong-Koo
Chung-Mong-Koo

בביתן יונדאי, ואני זוכר את זה כאילו זה קרה אתמול, עמד איש בחליפת עסקים אשר בבירור הוא לא חש בה נוח. מסיבת העיתונאים הייתה אמורה כבר להתחיל ומסביב הקהל היה דל למדי. לאיש קוראים מונג-קו צ'ונג לימים יו"ר HMC והוא סיפר לנוכחים באנגלית רצוצה, שבתוך עשור יונדאי תהיה בין עשרת יצרניות הרכב המובילות. רבים לצידי, וגם אנוכי, גיחכנו בשחצנות. אוקיי, הנה עוד יציאה, אחת מני רבות ששומעים בתערוכות רכב, מהסוג שבטח לא תתממש ובטח שלא מיצרן אשר קורא תגר על החברות המבוססות של עולם הרכב. יצרן מכוניות כזה שעדיין רוכש טכנולוגיות ורכיבים מפסי יצור ישנים מיפן. "בקושי יצרו מיליון מכוניות והם כבר רוצים לכבוש את העולם" אמר קולגה שעמד לצידי. אז, בשנת 2000 כדי להיות חלק מחבורת החוד היה על יצרן מכוניות לבנות כ-7 מיליון מכוניות בשנה. ויונדאי הייתה אז מאד רחוקה מהמספרים אלו.

והיום, אומר בפה מלא, אני יכול לאכול את הכובע. הייתי בין אלו שלא האמינו כי יונדאי אכן תעפיל לעשירייה הפותחת. ולא רק שתעשה את זה כשהיא משאירה מאחור, באבק, את רוב מותגי הרכב המבוססים. ורק עכשיו, אחרי הביקור במטה החברה בסיאול, במפעלי הפלדה, קווי היצור ומרכז הפיתוח. ואחרי שק'ימצ'י חריף חרך את לשוני, אני יכול באמת להעריך את עוצמת הדחף – הדרייב – להתקדם ולהצליח בכל במחיר. אפילו במחיר הילודה שירדה בקוריאה לפחות מילד אחד למשפחה.

הבדלי תרבות כמפתח לגלובליזציה

כמחצית מנפח היצור קיים היום בעיירה אולסן בקוריאה. בה חמישה מפעלים צמודים מיצרים יחדיו כמעט 2.0 מיליון מכוניות בשנה. זהו, לדברי פרנק ארנס – דובר יונדאי, מרכז היצור הגדול ביותר של כל יצרן רכב בעולם. אבל זה אינו מוקד היצור היחידי של הענק הקוריאני. מכוניות יונדאי מיוצרות בשמונה מוקדים עולמיים: דרום וצפון אמריקה, אירופה, אסיה, הודו, וסין. אגב סין, המפעל השלישי שנפתח בה במהלך 2012, מעלה את נפח היצור בסין לבדה למעל מליון מכוניות בשנה. והגישה היא שונה בתכלית מזו של ענקיות הרכב האחרות. בניגוד לאסטרטגיה של "מכונית גלובאלית" כמו שאנו מכירים מפורד, טויוטה ו-GM ואחרות, יונדאי מאמינה שהשונות התרבותית, הטעמים השונים ואפילו האקלים האחר ראוי שיקבלו ביטוי במוצרים המקומיים "אנחנו מתאימים את המכוניות שלנו לטעם האזורי" אמר סונג טק קים – סגן נשיא בכיר ביונדאי. "זה לא רק מאפשר לנו התאמה טובה יותר ללקוחות שלנו אלא גם משפר את האיתנות שלנו כחברה. אם חלק בעולם עובר משבר כלכלי, אנו מתאזנים באזור אחר שמצליח".

מרכז הניסויים של יונדאי. 7,000 כלי רכב ובובות ריסוק בשווי 30 מיליון דולרים. צילום: יונדאי
מרכז הניסויים של יונדאי. 7,000 כלי רכב ובובות ריסוק בשווי 30 מיליון דולרים. צילום: יונדאי

שבעה מרכזי פיתוח ומחקר פזורים ברחבי העולם. הראשון הוקם, בצעד אסטרטגי בארה"ב עוד בשנת 1998, אחריו קמו מרכזי פיתוח ביפן, קוריאה, אירופה ולאחרונה סין והודו. 10,000 מהנדסים מועסקים במרכז הפיתוח שהוא לב החברה בקוריאה. המתחם העצום בנאמיאנג (כשעה וחצי מסיאול), מכיל סדרת מפעלים, מעבדות, מסלולי נהיגה שונים ולא פחות מ-7,000 כלי רכב בשלבי בדיקה שונים. יונדאי אפילו טורחת לרכוש מדי שנה את כל דגמי המתחרים הרלוונטים אשר עוברים מסכת עינויים והנדסה עד להשמדתם הסופית. רוצים עוד מספר מהמם? 30 מיליון דולר הוא ערכן של בובות הריסוק המשמשות לבחינות הבטיחות. ויש דגמי מכוניות – כך לוחשים לי באוזן – שצריכים כמה וכמה ניסויי ריסוק עד שייצורם מאושר.

יונדאי IX35 מונע בתא דלק. הנעה חשמלית ללא תלות היסטרית בעמדות טעינה וטווח וביצועים של מכונית "אמיתית". אפשרי אצלנו רק כשיהיו תחנות תדלוק במימן. צילום: יונדאי
יונדאי IX35 מונע בתא דלק. הנעה חשמלית ללא תלות היסטרית בעמדות טעינה וטווח וביצועים של מכונית "אמיתית". אפשרי אצלנו רק כשיהיו תחנות תדלוק במימן. צילום: יונדאי

כאן הייתה לי ההזדמנות לנהוג – לכמה דקות קצרות – ב-ix35 מונע בתא דלק. מדובר בפיתוח הנמשך מזה כעשור של "תא דלק" המייצר חשמל דרך תגובה כימית של מימן וחמצן. ההנעה כמובן חשמלית ומשוחרר מהעיסוק האובססיבי של מצב הטעינה או איתור עמדות החלפה. עם הספק של 100 קוו"ט או 134 כ"ס רכב הפנאי הקומפקטי נע ונוסע באופן שאנו רגילים לו. הטווח עומד על כ-500 קילומטרים ואינו חוסך מאיתנו את כל אביזרי הנוחות והבטיחות להם אנו רגילים. ותא דלק הם לא דבר חדש, זה אפילו כיוון שיצרנים מסויימים, כמו הונדה ו-ב.מ.וו, חקרו בעבר וזנחו בעיקר בשל הבעייתיות של הובלה וייצור כמויות גדולות של גז מימן דליק ביותר. ביונדאי משוכנעים שלא צריך לייצר מימן במיוחד אלא שניתן לרכשו בזול כתוצר לוואי של מפעלי תעשייה גדולים. ודווקא כאן יונדאי מתקשה לשכנע אותי. הם אומנם מיצרים בעצמם מנועי דיזל ובנזין זוכי פרסים ולאחרונה גם תיבות הילוכים מצויינות עם שישה ושמונה יחסי העברה, אבל נראה שדווקא בתחום טכנולוגיות ההנעה העתידיות הם לא מובילים את המחנה – אלא מגיבים לו. ולגבי תא הדלק? יונדאי עושים מאמצים גדולים כדי להדגים את הקיימות של הקונספט הזה. דרך מסעות חוצי יבשות ועד ניסויים מתישים בתנאי אקלים קיצוניים. וסגן הנשיא קים מספר על כוונות היצור "ב-2015 המכונית תוצע ללקוחותינו בתג מחיר של 50 אלף דולרים" אאוץ! יקר. בין השורות המשמעות היא שללא רגולציה, או סיבסוד ברמת המדינה, תהיה הטכנולוגיה הזו מחוץ להישג ידם של ההמונים אשר סותמים בפקקים ענק את כבישיה רחבי הידיים של סיאול. בכל מקרה – כך מאמינים בכירי יונדאי – מנועי הבעירה הפנימית יהיו עמנו עוד זמן רב ואליהם יצטרפו, במקביל, סוגי הנעה שונים: היברידיות, חשמליות לכרכי הענק וגם טכנולוגיית תאי הדלק במדינות שבהן יש תשתית מתאימה.

שליטה אנכית

כמו בסצינה מסרט "מלחמת העולמות" יורד מסוע ענקי לבטן אוניה ומתחיל למשוך מהמאגורות שבה כף-אחר-כף של עפרת ברזל. וכן, ליונדאי יש מפעל פלדה. בעצם יותר מאחד. בסוף שנות ה-90' כשאולץ התלכיד הענקי להתפרק – בעקבות המשבר הכלכלי שמוטט רבים מענקי התעשייה בקוריאה (והמדינה אילצה את יונדאי לרכוש את קיה ולמנוע בכך פיטורם של עשרות אלפי עובדים) – גם יונדאי התפרקה לשלושה תלכידים קטנים יותר. אחד מאלו הוא מפעלי הפלדה אשר מחלק את 12 מיליוני הטונות השנתיים בין תלכיד הבנייה לזה של הרכב. ויונדאי גאה מאד במפעל שלה, למרות שאינה הראשונה או היחידה, ומתפארת ביכולת לחקור ולהתאים את הסגסוגת במיוחד לצרכים שלה. ואלו כוללים – בעיקר – את כל חלקי הפח החיצוניים אשר עשויים מפלדה "חדשה" ועוד רכיבי מבנה "B" שאינם נראים לעין, המיוצרים מפלדה ממוחזרת. והיה נדמה לי לרגע, שם בסיור בין ערימות הברזל העצומות בדרכן להתכה, שראיתי את פלטות הבזוקה של הטנק הישן שלי מהגולן…

מפעל הרכב עם הגג הסולארי ב-אסאן. 60 מכוניות בשעה. צילום: יונדאי
מפעל הרכב עם הגג הסולארי ב-אסאן. 60 מכוניות בשעה. צילום: יונדאי

קנה המידה של המפעל הזה עצום, והוא יכול בקלות לשמש כרקע לכל ארכי-רשע בסרט הוליוודי גרוע. ממדי העובדים, דרך מסבכי הפלדה של המבנים הרבים ועד תקרת האלומיניום בגובה 20 מטרים של מאגורות עפרת הברזל אשר מגיעה לקוריאה, מאוסטרליה, ברזיל, קנדה ועוד. המתכון -היחס – בין העפרות השונות, והתוספים שמצטרפים אליהם נשמרים בסוד במרכז הפיתוח של המפעל בו שוקדים 400 מטלרוגים על פיתוחה של הפלדה המתאימה ביותר לכנף של i35 למשל. לאחר ההתכה, ומעבר בסדרת מכבשים דמויי מכונות פאסטה ענקיות וכועסות מתקבל גליל פלדה במשקל 25 טונות אשר מונח יומיים להצטנן ואז נשלח לאחד ממפעלי הרכב בקוריאה או מחוץ לה. לדעת מקור בכיר ביונדאי, הפלדה האיכותית ביותר נשארת בקוריאה בעוד שהמפעלים מחוצה לה "נאלצים" לשלב פלדה קוריאנית עם מקומית.

מפעל המכוניות באסאן מפיק מכונית חדשה כל 57 שניות. הוא מייצר רק שלושה דגמים של משפחתיות גדולות המיוצרות במקביל על אותו הקו. וזה נחמד לראות את גלילי הפלדה נכנסים מצד אחד של המתחם העצום, ומעברו האחר יוצאות בנסיעה למגרש האחסנה, סונטה חדשות בקצב של כמעט 60 מכוניות בשעה. התפוקה עצומה ועומדת על 300 אלף מכוניות בשנה ובחטיבת מנועים מקבילה – באותו מתחם – 600 אלף מנועים שנתיים אשר חלקם, אגב, מיועד למיצובישי במעין סגירת מעגל פואטית.

מפעלי הפלדה העצומים של יונדאי. שלושה כבשנים כשאחד מהם מוקדש רק לברזל ממוחזר. התרכובת של הברזל המיועד לרכב שמור בסוד. צילום: יונדאי
מפעלי הפלדה העצומים של יונדאי. שלושה כבשנים כשאחד מהם מוקדש רק לברזל ממוחזר. התרכובת של הברזל המיועד לרכב שמור בסוד. צילום: יונדאי

והמפעל לא שונה מהותית מכל מפעל רכב מודרני אחר בו ביקרתי. אבל מה תפס את עיני לא היו ערימות של 30 אלף חלקי רכב שונים או זריזות הידיים של עובדי הקו, או היכולת לייצר בו-זמנית, על אותו פס, שלושה דגמי מכוניות שונים. מה שמשך את תשומת ליבי היו דווקא הרובוטים שמרתכים, מניפים, מדביקים, צובעים, כ-400 מהם במספר, חלקם "מטייל" אוטונומית ברחבי המפעל מסיעים חלקים ושלדות. אלו, ניחשתם נכון, מיוצרים גם כן על-ידי יונדאי.

העשייה אויב המחשבה

יונדאי נמצאת היום בצומת דרכים. והיא עצרה בגלל הארה "הסתכלנו טוב מאד על טויוטה ומה שקרה לה במירוץ נגד GM " אומר סגן הנשיא קים. "למדנו מהניסיון הרע שלהם וראינו איך איכות המוצרים שלהם נפגעה במירוץ. למזלם (של טויוטה) המותג כל-כך חזק שהוא נפגע מעט מאד". אם הייתם שואלים לפני חמש שנים בכיר ביונדאי "מי היית רוצה להיות?" התשובה האוטומטית הייתה כמעט תמיד "טויוטה". בינתיים הרבה מים זרמו בנהר החוצה את לב סיאול, ולא פחות מאלו שטפו את חופי יפן בצונאמי אשר פגע קשה מאד בתעשייה וגרר אחריו זינוק בשער הין היפני אשר מכרסם ברווחיות ענקיות הרכב מארץ השמש העולה.

לצד זאת יש ליונדאי מתחרה מבית: קיה. חברה-אחות החולקת רכיבים רבים כשהבידול העיקרי ביניהן הוא בעיצוב ובכיול המתלים. "הם בעלי אופי ספורטיבי יותר "אומר ארנס הדובר " אנחנו יותר פרימיום, יותר איכותיים" ואולי הוא מתכוון ל-EQUUS הגדולה בה נהגנו בבוקר אותו יום על הכבישים בפרברי סיאול. ויש בה את כל הרכיבים שצריכים לעשות מכונית פאר ככזו, אבל משום מה היא לא מצליחה לשכנע אותי. וגם כאן יש ליונדאי מה ללמוד מניסיונם הרע של מותגים עממים אשר ניסו לחדור לעולם הפרימיום ונכשלו.

יונדאי וולוסטר טורבו על כבישי קוריאה. חווית נהיגה ובעלות שהיא מעבר לכלי רכב רגיל - לשם מכוונת קברניטות יונדאי. צילום: רוני נאק
יונדאי וולוסטר טורבו על כבישי קוריאה. חווית נהיגה ובעלות שהיא מעבר לכלי רכב רגיל – לשם מכוונת קברניטות יונדאי. צילום: רוני נאק

ארבע ואפילו חמש מיליון מכוניות בשנה לא יקנו היום ליצרנית רכב את המקום הראשון, או אפילו השלישי בדירוג העולמי. אבל זה נפח מספיק גדול כדי להיות שחקן משמעותי ומשפיע. ויונדאי הפסיקה לרוץ. לא קופאת על השמרים אלא משנה את המיקוד ופונה אליכם, לקוחותיה, בניסיון לתת חווית רכב שהיא מעבר לכלי תחבורה מקביל למכונת כביסה או מיקרוגל (מבלי לפגוע. כן?) לכן חשוב לה שכל איזור בעולם יהנה ממוצר המתאים לצרכיו ולאופיו היחודיים, הם מתאמצים שרמת השירות תעלה על הציפיות שלכם והם רוצים שחווית המשתמש תהיה כיפית ומהנה – מעבר לתמורה הצפויה מכספכם. זה הגרעין של קמפיין "ניו פרימיום" אשר שוטף את העולם ומראה המון דגמי יונדאי כרקע ושותפים למגוון פעילויות אנושיות ולרגעים אינטימיים בין בני אדם. בכירי יונדאי מעריכים שיקח כארבע שנים עד שהמאמצים האלו יישאו פרי ויש לקמפיין שלוש מטרות. אחת גלויה: שיפור תדמית המותג העולמית והרמת ערכו. ושתיים פחות: מיצוי כשר היצור של המפעלים (על רקע הודעתה של פורד על הקמת תשעה(!) מפעלים חדשים ברחבי העולם) והשנייה ספקולטיבית פחות אבל בהחלט מראה על ראייה ארוכת טווח, "הרמת" המותג והרחקתו מהאיום המשמעותי ביותר – יצרני הרכב הסיניים אשר להערכת בכירי יונדאי נתחיל לחוש את משקלם בעשור הקרוב.

גרסת קוריאה לגזלן. דים סאם על אם הדרך. בקוריאה תגלו מפגש של מסורת ומודרניזם לוחץ - צאו קילומטרים ספורים ממרכזי הערים ותגלו חבל ארץ מקסים ומסביר פנים. הילודה במדינה קטנה מאד - כולם עובדים כמו מטורפים. צילום: רוני נאק
גרסת קוריאה לגזלן. דים סאם על אם הדרך. בקוריאה תגלו מפגש של מסורת ומודרניזם לוחץ – צאו קילומטרים ספורים ממרכזי הערים ותגלו חבל ארץ מקסים ומסביר פנים. הילודה במדינה קטנה מאד – כולם עובדים כמו מטורפים. צילום: רוני נאק

אז מי יונדאי רוצה להיות היום? "פולקסווגן" אומר סגן הנשיא קים "בזכות המובילות והתעוזה הטכנולוגית, השפה העיצובית המזוהה, ובזכות הבידול המותגי אשר הופך אותם ליצרנים של כלי רכב נחשקים". גם השם של אפל הוזכר בשיחה עם קים, בהקשר של חווית הלקוח, הכיף של הבעלות והערך האסתטי שיש למוצר אשר מבטא במידה רבה גם את אופי בעליו.

ומה צופן לנו העתיד? בטווח הקרוב נמשיך לראות את המשך מגמת ההתחדשות של הדגמים השונים והשיור המתמיד באיכות הכוללת ובמופע הטכנולוגי. לוולוסטר – אשר הפך במידה רבה לשגריר הבולט ביותר של האטרטגיה החדשה – מצטרפת גרסת טורבו נמרצת עם 180 כ"ס, תהיה חזרה לזירת המירוצים העולמית – WRC – והניסויים כבר בעיצומם ועוד צפויה להגיח סדרת מנועים חדשה קטנת-נפח ומוגדשת (ברוח ה-TSI של VW), תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים כבר בשלבי הפיתוח הסופיים ותצטרף להיצע ממש בקרוב.

היום יונדאי מעסיקה כמעט 80 אלף עובדים ברחבי העולם. היא מחליפה מקומות בין הרביעית לחמישית בדירוג העולמי – תלוי באיזה חודש שואלים – ומה שמעסיק את קודקודיה היום הוא למצוא את שביל הזהב ללב שלכם.

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

One comment

  1. כתבה טובה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two × 4 =