יום ראשון , 15 דצמבר 2024
גלגינוע - קורקינט - חשמלי סיטיבאג. עיצוב מוצר מבריק ויכולת נאה בכלי תחבורה עירוני יעיל ושימושי. צילום: תומר פדר
גלגינוע - קורקינט - חשמלי סיטיבאג. עיצוב מוצר מבריק ויכולת נאה בכלי תחבורה עירוני יעיל ושימושי. צילום: תומר פדר

וידאו: גלגינוע סיטיבאג


רוני נאק

כאשר אישרה ועדת הכלכלה את תקנות הבטיחות החדשות של משרד התחבורה בנוגע לקורקינטים ואופניים חשמליים בחודש מרץ האחרון זה סימן סוף של תקופה ארוכה בה הייתה אי בהירות – בעיקר בכל האמור לסטאטוס החוקי של קורקינט חשמלי (שקיבל שם רשמי "גלגינוע" אשר גם ממקם אותו חוקית לטובת עורכי הדין שבינינו). הספקים, משקלים, מהירויות גיל רכיבה ועוד. עד אישור התקנות החדשות החוק איפשר רכיבה חוקית על קורקינטים בעלי הספק של 100 וואט, משקל מירבי של 12 ק"ג ומהירות מירבית של 12 קמ"ש (אישור ייבוא משנת 2004 של משרד התחבורה).

גלגינוע - קורקינט - חשמלי סיטיבאג. עיצוב מוצר מבריק ויכולת נאה בכלי תחבורה עירוני יעיל ושימושי. צילום: תומר פדר
גלגינוע – קורקינט – חשמלי סיטיבאג. עיצוב מוצר מבריק ויכולת נאה בכלי תחבורה עירוני יעיל ושימושי. צילום: תומר פדר

ושלושת הפרמטרים האלו: 100 וואט, 12 ק"ג ו-12 קמ"ש יוצרים קורקינטים שהיו לא יותר מאשר צעצועי ילדים פלגמטיים ואנמיים לגמרי – וכך גם התייחס אליהם משרד התחבורה. וכמו עם האופניים גם כאן השוק אמר את דברו כאשר הדרישה לקורקינטים בעלי הספקים של 500 ו-800 ואפילו יותר וואטים ומשקלים של עשרות קילוגרמים (מצברים אתם יודעים שוקלים המון) יצרה "שוק שחור" של יבואנים ויצרנים מקומיים אשר הוציאו לרחובות מאות אם לא אלפי יחידות.

מבצעי אכיפה רבים, החרמות של מכולות שלמות של כלים, קנסות של עשרות אלפי שקלים לחנויות ויצרנים ולצערנו גם תאונות קשות – לא ציננו את הלהט לכלים הללו. ומבחינות רבות זהו כלי רכב עירוני יעיל מאד ונפוץ בשימוש – לצערי – בקרב צעירים שלא קיבלו חינוך תחבורתי מספק במסגרות ובערים שלרבות מהן אין תשתית (נתיבי אופניים למשל) נוחה.

גלגינוע - קורקינט - חשמלי סיטיבאג. למנוע הטבורי הספק של 200 וואט. הכנף האחורית כוללת תאורה, אור בלם וגם מעצור גלגל. צילום: תומר פדר
גלגינוע – קורקינט – חשמלי סיטיבאג. למנוע הטבורי הספק של 200 וואט. הכנף האחורית כוללת תאורה, אור בלם וגם מעצור גלגל. צילום: תומר פדר

מבחן לאופני הרים חשמליים

לאיזו מכונית הכי קל לזרוק אופניים לתא המטען?

ואחרי ההקדמה הזו מה מאפשר היום החוק? על הספק המנוע לא לעלות מעל 250 וואט, על המהירות המירבית לא לעלות על 25 קמ"ש והמשקל עצמי אסור שיעבור 30 ק"ג. צריך שיהיו לגלגינוע מעצורים אשר בהפעלתם הם מדוממים את המנוע וגם מצערת כדי לווסת את מהירות הרכיבה. זו אגב מותרת רק מגיל 16 ותמיד כולם חייבים לחבוש קסדה או/ו אפוד זוהר בלילה.

גלגינוע - קורקינט - חשמלי סיטיבאג. צריך להתחיל להתגלגל ואז המנוע החשמלי נכנס לפעולה. אין מצערת או ידית בלם - הכל נעשה דרך העברת משקל הגוף. צילום: תומר פדר
גלגינוע – קורקינט – חשמלי סיטיבאג. צריך להתחיל להתגלגל ואז המנוע החשמלי נכנס לפעולה. אין מצערת או ידית בלם – הכל נעשה דרך העברת משקל הגוף. צילום: תומר פדר

סיטיבאג

והסיטיבאג עומד כמובן בכל הדרישות הנ"ל ואפילו מביא עימן כמה הברקות. יש למשל גרסת "ילדים" עם הספק מוגבל של 100 וואט, מהירות של 12 קמ"ש ועם סטאטוס חוקי של צעצוע. יש גרסת 200 וואט ו-18 קמ"ש ו-250 וואט ו-25 קמ"ש – גרסת העילית אם תרצו. המבנה של כל הגרסאות זהה והמשקל עומד על כ-11 ק"ג בלבד.

אבל מה שהופך את הסיטיבאג לכה חריג בנוף הגלגינועים הוא פתרון הייטקי לכלי תחבורה לואוטקי. כי בינינו קורקינט חשמלי נמצא אי שם בתחתית שרשרת המזון של כלי רכב ממונעים – ולפגוש כלי המשלב הנדסת מוצר חכמה עם, עיצוב מינימאליסטי וטכנולוגיות הנעה עדכניות זה בהחלט מרשים.

גלגינוע - קורקינט - חשמלי סיטיבאג. ידית כסופה מקפלת את הקורקינט, מתג הפעלה מדליק או מכבה. זה כל מה שצריך לדעת. צילום: תומר פדר
גלגינוע – קורקינט – חשמלי סיטיבאג. ידית כסופה מקפלת את הקורקינט, מתג הפעלה מדליק או מכבה. זה כל מה שצריך לדעת. צילום: תומר פדר

ואם יצא לכם להביט היטב ומקרוב בסיטיבאג תגלו שחסרים לו כל מיני ספיחים וכבלים על הכידון. מצערת? מנוף בלם? כבלי חשמל? מי צריך את כל זה?! אז איך זה עובד? פשוט ואינטואיטיבי מאד – כמו בסגוואי – כדי לנוע לפנים צריך להישען קדימה. בשיוט ניצבים זקופים וכדי לבלום צריך להישען לאחור או להיעזר בבלם רגל (שגם מדליק אור בלימה!).

הקורקינט גם יודע להתקפל והוא "נשבר" לחצי על ידי משיכה בידית קטנה המשולבת באופן מושלם בעיצוב. מוט ההיגוי טלסקופי ונכנס לתוך עצמו כך שניתן בקלות רבה לקפל את הכלי לאחסנה בתא מטען של כל מכונית (אפילו הסוזוקי ג'ימני הקטן שהיה אצלי בבחינה), או לנשיאה ביד לרכבת או לקומה-שלישית-בלי-מעלית של הדירה שלי.

המשקל כאמור 11.0 ק"ג והמחיר עומד על 4,550 שקלים אצל היבואן אלקטריק סטרום.

גלגינוע - קורקינט - חשמלי סיטיבאג. 20 קמ"ש במישור. קצב בטוח אבל כזה שיאפשר לכם לעבור מרחק בקלות רבה בעיר. מבלי להזיע! צילום: תומר פדר
גלגינוע – קורקינט – חשמלי סיטיבאג. 20 קמ"ש במישור. קצב בטוח אבל כזה שיאפשר לכם לעבור מרחק בקלות רבה בעיר. מבלי להזיע! צילום: תומר פדר

באגלייף

המפגשים הקודמים שלי עם קורקינטים חשמליים היו די מזמן. פעם אחת טסתי בצסנה לראש פינה עם קורקינט 12 ק"ג זעיר בתא המטען של המטוס כדי שאוכל להגיע בקלות ובמהירות למרכז של ראש פינה ובחזרה למטוס. בהזדמנות אחרת שמנו רוכב קל משקל (בחור אמיץ בשם תומר פדר) על קורקינט משמעותי למדי אשר הצליח להקיף הקפה שלמה של הכנרת ועוד קצת על טעינה אחת. בשני המקרים היו אלו כלים של GOPED.

כאן מדובר בחיה אחרת לגמרי – כלי מעוצב אשר עשוי ונראה מאד מרשים בעין. ואחרי כשבועיים שבהם אני משוטט עליו ברחבי העיר – כולל גיחה אחת לאשקלון ברכבת, הוא הוכיח שיש לו לא רק מראה נאה אלא גם יכולת של ממש. ראשית הטווח – היצרן מצהיר על 15 עד 20 קילומטרים מטעינה מלאה של מצבר הליתיום 5.6 אמפר/שעה שלו. ברכיבה רצופה, בחום של 33 מעלות ולופ הכולל את העליה הארוכה של רחוב הנדיב בהרצליה – הסוללה הוכרעה אחרי 14 קילומטרים מרשימים למדי. בקצב מעט יותר רגוע ומסלול נטול עליות התקרבתי יותר לטווח המירבי של 20 קילומטרים. בחזרה לטעינה מלאה לקח כ-3.5 שעות של טעינה מהמטען המגיע עם הכלי.

גלגינוע - קורקינט - חשמלי סיטיבאג. גלגל קדמי שמנמן מספק את עיקר השיכוך והנוחות - הטובה - של הקורקינט. צריך להסתגל למהירות ההיגוי - הזריז מאד. צילום: תומר פדר
גלגינוע – קורקינט – חשמלי סיטיבאג. גלגל קדמי שמנמן מספק את עיקר השיכוך והנוחות – הטובה – של הקורקינט. צריך להסתגל למהירות ההיגוי – הזריז מאד. צילום: תומר פדר

לקח לי מעט זמן להתרגל לתפעול של המצערת והבלימה. אין ידית לסובב או מנוף ללחוץ עליו והתגובה לא תמיד לינארית ובמידה שרציתם – אבל ככל שרכבתי עליו יותר זה הפך לפחות ופחות אישיו. בלם הרגל מייצר בלימות חזקות ובטוחות והפעלתו לא גורמת לאי-יציבות כפי שחוויתי בעבר בקורקינטים בעלי גלגלים קטנים. למרות האמור הסיטיבאג בעל תמרון זריז מאד שיכול להפתיע בהתחלה והוא מרוסן בזכות מוט ההיגוי הארוך שנותן לרוכב מנוף ארוך לשליטה בזווית ההטיה.

חששתי מנוחות וקיפוצים – שהרי אין כאן מתלים. אבל גם כאן הבאג הפתיע והיה נעים למדי – זאת בעיקר בזכות גלגל קדמי שמנמן ורך יחסית אשר סופג שברי אספלט ואבנים משתלבות. מאחור עוברים יותר שיבושים ורעידות לרגליים ובכל זאת – הכלי מספק ריחוף נעים מעל למדרכה ובוודאי על נתיב אופניים מסודר.

מה לא אהבתי? לפעמים התגובה של המצערת והבלימה מהוססת ועובר זמן עד שמתקבל הכוח. קשה לדעת מתי אתה ב"פול גז" אלא רק לפי תחושה. מתג ההדלקה והכיבוי נמצא בדיוק מול חרטום הנעל וקל מדי לגעת בו בטעות ולדומם את הכלי. והסיטיבאג הלבן – שמאד נאה בעיניי – מתלכלך בקלות רבה – מכל בחינה פרקטית עדיף לבחור בשחור.

קורקינט חשמלי סיטיבאג. גלגינוע בלשון החוק - הפעם עם הגדרות ברורות וזהות בעיני הרשויות. לא לשכוח קסדה ואפור זוהר בלילה. צילום: תומר פדר
קורקינט חשמלי סיטיבאג. גלגינוע בלשון החוק – הפעם עם הגדרות ברורות וזהות בעיני הרשויות. לא לשכוח קסדה ואפור זוהר בלילה. צילום: תומר פדר

סיכום

גלגינועים הם כאן כדי להישאר – והסיטיבאג מספק במקרה הזה פתרון יפה עם נופך הייטקי מתוחכם ומעטפת ביצועים ונוחות טובה מאד בקבוצה שלו. עם 36V יש למנוע את המומנט לשנע רוכב מבוגר  – גם בעליה – ללא בעיה מיוחדת והצהרות הטווח והמשקל עומדים במבחן המציאות. העדר המתלים לא יפריע אם אתם חיים בעיר עם תשתית סבירה מה גם שהעדרם תורם למשקל העצמי הנמוך. במילה אחת: אהבנו!

Check Also

BYD יורדת לשטח עם תת מותג קשוח

רכב פנאי חשמלי קשוח ממותג FCB לבית BYD עושה את צעדיו האחרונים לפני התחלה של יצור סדרתי. הממדים נכונים מאד גם לשוק הישראלי

One comment

  1. וואו כתבה מעולה!כיף שלוקחים ברצינות את הקורקינט ברמה של נסיעת מבחן! הכלים החשמליים זה העתיד שלנו , אני כל הזמן מגלה כמה התחום הזה בנסיקה! מלא אתרים גם וחנויות חדשות! גם כל מיני אתרים משתמשים במערכו תסינון לבחירת הדגם שבכלל עושים לנו עבודה יותר קלה לבחור לנו את המדדים שהכי טובים לנו, זה רק דוגמא מתוך כמה שראיתי:
    http://www.eway.co.il/sort/

    הלוואי ונראה יותר כלים חשמליים בכבישים ובשבילים ופחות מכוניות!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *