יום חמישי , 28 מרץ 2024
השקה ב.מ.וו X1, הנעה קדמית, 3 צילינדרים. מה הפלא שהפרה גועה! צילום: ניר בן זקן
השקה ב.מ.וו X1, הנעה קדמית, 3 צילינדרים. מה הפלא שהפרה גועה! צילום: ניר בן זקן

השקה: ב.מ.וו X1

דור שני לדגם

סדרת מנועי בנזין ודיזל חדשים

בסיס גלגלים מקוצר ב-9 ס"מ

פלטפורמת הנעה קדמית

בישראל בסוף 2015

ניר בן זקן
ב.מ.וו הייתה הראשונה להביא את "אופנת הקרוסאוברים" לסגמנט הפרימיום עם ה-X5 ב-1999 וגם ה-X3 וה-X1 היו חלוצי סגמנט המדיום והקומפקט קרוסאובר בהתאמה בקטגוריית היוקרה. מאז הושק ב-2009 האח הקטן במשפחה כ-730 אלף יחידות ירדו מפס הייצור, אבל למרות זכות הראשונים והביקושים הגבוהים בתחילת הדרך הוא התקשה לשמור על ההובלה בהמשך, בעיקר מול המתחרה של אודי ה-Q3. בסיבוב השני ב.מ.וו לא מתכוונת להסתפק בפחות מראשות הסגמנט.

השקה ב.מ.וו X1. יפה לו בעיר בעיקר עם המראה החדש שמסדר נכון יותר את הפרופורציות. צילום: ניר בן זקן
השקה ב.מ.וו X1. יפה לו בעיר בעיקר עם המראה החדש שמסדר נכון יותר את הפרופורציות. צילום: ניר בן זקן

מראה
ה-X1 הקודם התבסס על ה-3 טורינג ונראה כמו החלאה הזויה בין חתול לצב; שעטנז של חזית אגרסיבית עם מכסה מנוע ארוך, קבינה ואחוריים רבועים ופחוסים, הוא לא נמנה בין העיצובים המוצלחים של ב.מ.וו. הדגם החדש גבוה ב-5.3 ס"מ (159.8 ס"מ) ורחב ב-2.3 ס"מ (182.1 ס"מ) ומנסה להראות כמו "בייבי X5" בזכות חזית אגרסיבית הכוללת יחידות תאורה גדולות ומחודדות, גריל עם צמד כליות ענקיות, פתחי אוורור בפגוש הקדמי, בתי גלגלים מודגשים ומגני סף מפלסטיק שחור סביב למרכב התורמים לפרופורציה ולאפקט הנכון.

השקה ב.מ.וו X1. יפה לו בריזורט! ב.מ.וו ניסו לעשות מיני X5. מהזווית הזו נראה שהצליחו. צילום: ניר בן זקן
השקה ב.מ.וו X1. יפה לו בריזורט! ב.מ.וו ניסו לעשות מיני X5. מהזווית הזו נראה שהצליחו. צילום: BMW

האורך (443.9 ס"מ) ובסיס הגלגלים (267 ס"מ) דווקא הצטמצמו ב-1.5 ס"מ ו-9 ס"מ בהתאמה, אבל תא הנוסעים הפך מרווח יותר מכיוון שהדגם החדש מתבסס על פלטפורמת ההנעה הקדמית החדשה של ב.מ.וו (UKL המשותפת למיני ולאקטיב טורר) ובעל מנוע רוחבי שתופס פחות מקום מתא הנוסעים בהשוואה למנוע האורכי בדגם הקודם. מרווח הרגליים במושב האחורי גדל ב-3.7 ס"מ או 6.6 ס"מ עם בחרתם באופציה של ספסל אחורי מתכוון למרחק המאפשר גם כיוון המשען של כל אחד משלושת המושבים. לטענת החברה הוא המרווח ביותר בקטגוריה, יכיל בקלות צמד מבוגרים בגובה 1.85 מטר וכולל גם פתחי מיזוג. תא המטען גדל ב-85 ליטרים ל-505 ליטר ועד 1550 ליטר בקיפול שורות המושבים (שאפשרית גם באמצעות מתגים בתא המטען), אך הוא נטול גלגל רזרבי.

השקה ב.מ.וו X1. אדריכלות פנים בימרית טיפוסית. יש מערכות חדשות - קראו בטקסט! צילום: BMW
השקה ב.מ.וו X1. אדריכלות פנים בימרית טיפוסית. יש מערכות חדשות – קראו בטקסט! צילום: BMW

המושב הקדמי הוגבה ב-3.6 ס"מ ויחד עם שטחי חלונות גדולים תנוחת הנהיגה אוורירית, גבוהה ושולטת, אלמנט חשוב למדי עבור לקוחות הסגמנט. עיצוב הדשבורד פרוס לרוחב ותורם לתחושת המרווח. כנהוג בדגמי החברה הקונסולה המרכזית פונה לכיוון הנהג. המיתוג שעליה אינטואיטיבי לתפעול, לוח השעונים אנלוגי קלאסי ויש תאי אכסון רבים ופרקטיים. המושבים הקדמיים בעלי תמיכה טובה אבל עשויים להיות צפופים לרחבי מותניים וגם זווית ההגה מעט אופקית.

השקה ב.מ.וו X1. בסיס הגלגלים מקוצר ובכל זאת המושב האחורי מרווח ותא המטען גדול. פלטפורמת הנעה קדמית עם מנוע רוחבי זה הקונץ! צילום: BMW
השקה ב.מ.וו X1. בסיס הגלגלים מקוצר ובכל זאת המושב האחורי מרווח ותא המטען גדול. פלטפורמת הנעה קדמית עם מנוע רוחבי זה הקונץ! צילום: BMW

רשימת האבזור הארוכה ברכבי המבחן כללה תצוגה עילית למהירות הנסיעה, מערכת הניווט ושלטי דרך, מסך תצוגה בגודל 8.8" כחלק ממשק השליטה I-drive החדש הכולל חוגת מגע ומצלמת רוורס איכותית (לישראל יגיע ככל הנראה המסך הקטן בגודל 6.5" וללא מצלמת רוורס החיונית נוכח שמשה אחורית קטנה) וגם מערכות בטיחות כמו התראה על התנגשות בעצמים וסטייה מנתיב אך ספק עם הם יוצעו כסטנדרט.

תחושה
בחזית שוכנים סדרת המנועים המודולאריים החדשים של ב.מ.וו; טורבו בנזין או טורבו דיזל, עם 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר או 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטר בכמה רמות הספק. לישראל יגיעו לקראת סוף השנה גרסאות הבנזין בלבד; 18i (1.5 ליטר, 3 צילינדרים, 136 כ"ס) ו-20i (2.0 ליטר, 4 צילינדרים, 192 כ"ס) בשידוך לתיבת אוטומטית עם 8 הילוכים (של איסין היפנית) ולהנעה קדמית, אך אלו לא נכחו בהשקה. במקומם קיבלנו את גרסת הבנזין הבכירה 25i המצוידת במנוע ה-2.0 ליטר ברמת בהספק 231 כ"ס והנעה כפולה קבועה מסוג X-drive. עם 35.7 קג"מ בכל הטווח שבין 1,250 עד 4,500 סל"ד זמינות הכוח מצוינת והשידוך לתיבת 8 הילוכים אוטומטית הוא זיווג מושלם המייצר תאוצות משכנעות בכל מצב.

המתלים נוקשים יחסית כך שנוחות הנסיעה היא על הצד המוצק ושיבושים קטנים שהצלחנו למצוא גם על אספלט גרמני משובח עוברים לישבן, אבל הריסון מצוין והם מבודדים היטב שיבושים גדולים יותר ושומרים על יציבות המרכב בכביש גלי במהירות גבוהה. גם בידוד הרעשים מצוין, המנוע שקט בשיוט (110 קמ"ש ב-110 קמ"ש) ורק מעט רעשי רוח מהמראות חודרים פנימה.

השקה ב.מ.וו X1. אין מהלך מתלים יש בקרת משיכה יעילה כמו שניר גילה בהצלבה הזו. רק שתדעו כן? צילום: ניר בן זקן
השקה ב.מ.וו X1. אין מהלך מתלים יש בקרת משיכה יעילה כמו שניר גילה בהצלבה הזו. רק שתדעו כן? צילום: ניר בן זקן

את הדאגות על הקרבת היכולת הדינמית במעבר לפלטפורמת הנעה קדמית ניתן להפיג. הדגם החדש קל בכ-50 ק"ג מהקודם תודות לשימוש בפלדה בחוזק מתיחה גבוה, וחלקי מרכב מאלומיניום וב.מ.וו הצהירה שכמו שאר דגמי החברה גם ל-X1 חלוקת משקל שווה של 50/50 בין הצירים. התנהגות הכביש היא בדיוק מה שאתם מצפים לקבל מאחורי הגה עם סמל המדחף; אחיזת הגביש גבוהה, זוויות הגלגול מצומצמות (יחסית לקרוסאובר), הנכונות לשינויי כיוון מרשימה, ההגה חד, מדויק ואפילו אינפורמטיבי והבלמים מצוינים. מלבד היכולת האבסולוטית העדיפה הוא מהנה הרבה יותר לנהיגה מקודמו שהתבסס כאמור על פלטפורמת הנעה אחורית.

השקה ב.מ.וו X1. כשחם בקיץ הכי טוב להרטיב את המסנן אוויר (מנייר) של רכב הדגמה. וגם אם יש יצרניםשמתהדרים ביכולות צליחה ללא הכנה מוקדמת, ב.מ.וו אינה נמנית עליהם. צילום: ניר בן זקן
השקה ב.מ.וו X1. כשחם בקיץ הכי טוב להרטיב את המסנן אוויר (מנייר) של רכב הדגמה. וגם אם יש יצרניםשמתהדרים ביכולות צליחה ללא הכנה מוקדמת, ב.מ.וו אינה נמנית עליהם. צילום: ניר בן זקן

רכב ההשקה צוידו במערכת ההנעה הכפולה X-drive שמסוגלת להעביר עד 100 אחוזים מכוח המנוע לציר האוחז ובבקרת ירידה במורד המאפשרת לקבע את המהירות בתווך של בין 4 ל-25 קמ"ש. עם מרווח גחון של 18.3 ס"מ תהיו מוגבלים בעיקר לשבילי קק"ל, למרות שהצלבת צירים מזדמנת באחד משבילי הכורכר שמחוץ למסלול ההשקה התגבר ה-X1 בקלות מרשימה תודות למערכת ההנעה ובקרת המשיכה האפקטיביות.
צריכת דלק הממוצעת עמדה על 12 ק"מ לליטר בעוד בשיוט נינוח נרשם 13.8 ק"מ לליטר.

השקה ב.מ.וו X1. הנה צילום יצרן עם סירה שמעביר המסר. עבר? צילום: BMW
השקה ב.מ.וו X1. הנה צילום יצרן עם סירה שמעביר את המסר. עבר? צילום: BMW

מבחן רכב אודי Q3

מבחן רכב מרצדס GLA

הכי טוב בקטגוריה?
ה-X1 החדש טוב מקודמו בכל תחום. המראה החיצוני שהיה עקב אכילס הגדול ביותר של הדגם הקודם הפך מרשים ובולט יותר, תא הנוסעים נאה, איכותי ומרווח הרבה יותר, יחידות ההנעה מודרניות ומקנות ביצועים מצוינים והתנהגות כביש המהנה מהווה בונוס ייחודי בסגמנט. בזכות אלה ל-X1 יש בהחלט את הכלים כדי להיות טוען לכתר ראשות הקטגוריה. על השאלה האם ידיח את ה-Q3 מפסגת המכירות תלויה בעיקר במחיר, וכשהוא יגיע לארץ לקראת סוף השנה הוא צפוי להיות יקר יותר מ-233 אלף שקלים שעלה הדגם הקודם.

Check Also

יונדאי i10 ידנית – הכי הגיונית שיש

זו המכונית הזולה ביותר בישראל וגם אחת מהצעות הערך הטובות ביותר שיש. יונדאי i10 ידנית היא הדרך הקלה ביותר להצטייד במכונית חדשה, בטוחה וחסכונית שעושה הכל. אפילו לא מזהמת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two × four =