יום שישי , 29 מרץ 2024

השקה פיאט 500L

הפיאט מולטיפלה עשתה היסטוריה בשעתו – וגם מעט היסטריה – עם מראה חריג וסידור מושבים חריג עוד יותר, אפשר היה מאד לאהוב או מאד לשנוא את המיניוואן הקומפקטי ההוא. אבל על התעוזה של פיאט להתקדם ולייצר כלי רכב שהוא כל-כך שונה מהקונצנזוס – אין עוררין.

מאז שהמולטיפלה נאספה לאבותיה נותר חלל ריק בקו המכוניות הקטנות של פיאט – קו מוצרים מאד חשוב ליצרן האיטלקי – ורק עתה עם תחילת השיווק ברבעון האחרון של 2012 תגיע הסתימה בשן. ומה טוב יותר מלקחת את מקדם ה"מגניבות" או COOL של ה-500 לעולם של מובילי הנוסעים?

השקה עולמית פיאט 500L. זיסל'ה! ארוכה וגבוהה מהגרנדה פונטו ה-500L שימושית יותר ומגניבה הרבה יותר. אמורה למלא את החלל שהשאירה המולטיפלה. צילום: FIAT

LARGE, LIGHT, LOFT

רק את תאמרו LONG אפילו שהיא כן. ה-L נראה שמשתמשת ביותר קווים עיצוביים של מיני מאשר של פיאט וזאת למרות שהחזית ה-500 קלה מאד לזיהוי. מהצד ומאחור אפשר יהיה לסלוח לפלוני אם יטעה ויחשוב שמדובר במיני – וזה לא במקרה. כששאלתי מדוע לקחת אייקון אחד (ה-500) ולעצב אותו כדי שייראה כמו אייקון אחר (מיני) קיבלתי מענה שמלמד יותר מכל על חוסר בטחון. הרצון להתקרב למיצוב המיני ברור אבל לפגוע בדרך ב-500 נראה לי נזק סביבתי גדול מדי.

הבסיס המכאני הוא פלטפורמה SMALL שפותחה יחד עם GM וכיום משמשת את הפונטו. זו פלטפורמה מודולארית אשר מאפשרת מגוון קונפיגורציות וצפויה לשמש את FIAT בשנים הבאות. בהקשר שלנו נמתחה הפלטפורמה לבסיס גלגלים של 261 ס"מ ובכל צד תמצאו סט מתלים אשר הותאם לדרישות של מיניוואן. התוצאה היא רצפה ארוכה יותר משל הפונטו אבל אורך כללי גדול יותר רק בשבעה ס"מ מהסופר-מיני.

ואין חשוב מחלל למיניוואן, ואת החלל הזה ממלאת מערכת מושבים חכמה, עתירת אפשרויות כיוון (עד 1500 קונפיגורציות שונות לפי פיאט), תא מטען כפול-מפלסים (בין 400 ל-1,300 ל' נפחו), תא נהג מעוצב בעליזות רבה ומאובזר לעייפה עם מולטימדיה, מסך מגע 5 אינץ', בקרת אקלים, גלגל הגה עם פקדים רבים ועוד הרבה פריטי איבזור שלרוב תמצאו בקבוצות מחיר גבוהות יותר.

מחפשים את הכיסוי העמיד ביותר לאייפון?

בין אלו ראויה לציון תקרה פאנורמית עצומה על רוב שטח הגג ("הגדולה בקבוצה" לפי פיאט).

הישיבה ב-500L חושפת את שטח החלונות הגדול אשר סובב את המכונית ויוצר אותה תחושת חלל נעימה אליה התכוון המשורר. המושב האחורי משלם את מחיר השימושיות. הוא שטוח לגמרי ומכשיל של ניסיון של ישבן למצא בו אחיזה כדי שלא לנזול לצדדים. מרווח הרגליים נדיב, וכך גם החלל לראש ולכתפיים.

בהיצע שלושה מנועים, אחרים יצטרפו בהמשך: 0.9 ל' כפול צילינדרים ומוגדש טורבו המפיק כאן 105 כ"ס ו-14.5 קג"מ, 1.4 ל' עם 95 כ"ס ו-13 קג"מ וטורבו דיזל 1.3ל' המפיק 85 כ"ס ו-20 קג"מ. מנועי הבנזין נהנים מתיבות ידניות עם שישה הילוכים בעוד שהדיזל מסתפק בחמישה.

DRIVE

בנהיגה אין ממש בשורה דינאמית ואם אחפש מכנה משותף יהיה זה האופן האנמי שכל המנועים הנ"ל מזיזים את ה-500. הדינאמי מהשלוש היה דווקא הדיזל שנהנה מגמישות וזמינות כוח עדיפה (במחיר השהיית טורבו נוכחת) והוא היה גם החסכוני ביותר (13.2 ל' ל-ק"מ). דווקא ה-0.9 המסקרן לא "הפיל אותי מהרגליים" ויכול להיות שהוא יעשה עבודה ראויה יותר בתוך קונטסט אחר. בעיקר אמור הדבר על תאוצות הביניים החלשות ורעש עבודה לא נעים בתוך המכונית ויותר מזה מחוצה לה. גם צריכת הדלק משקפת את תחושות ישבני: 9.5 ק"מ לליטר (עם פליטת CO2 112 גר'). דווקא מנועי ה-1.4ל' לא סיפק הפתעות – טובות או רעות – עם צריכה של 10 ק"מ לליטר עליה דיווחו קולגות שלי לנהיגה.

מחפשים מסלול טיול לשבת?

איכות הנסיעה טובה למדי, עדות לכיול המתלים הנכון. הגרסה עם חישוקי 17 אינץ' חשה מעט יותר מוצקה אבל בכל זאת סיפקה נוחות טובה מאד ובהמשך הדיזל עם 16 אינצ'ים, היה ממש נעים בהקשר הזה.

ההגוי חשמלי כמובן, והוא מתקשר ו"חי" יותר מההגאים שהכרנו בשנים האחרונות מפיאט. הוא חייב להיות כזה כדי לשמור על האופי של המכונית וכאן לטעמי פיאט הצליחה. קוטר הסיבוב בן חמישה מטרים, מאמצי היגוי קלים וחלונות סביב הופכים כל חניה או השתחלות ברחובות צרים לדבר של מה בכך. גלגל ההגה עצמו שמנמן ללפיתה ובגרסאות בהן נהגנו היה מצופה בעור ומאד נעים לאחיזה. זהו אולי הממשק החשוב ביותר עם המכונית – אחרי המושב – ולבדו אחראי לחלק גדול מהחוויה (אפילו באופן לא מודע).

השקה עולמית פיאט 500L. מערכת מולטימדיה עם מסך מגע וטכנולוגיית BEATS שמוסיפה המון צבע לסאונד. צילום: FIAT

עוד חוויה מספקת המולטימדיה אשר כולל מערכת BEATS רבת עוצמה ובהירת צליל. עוצמת השמע שניתן להפיק ממנה מרשים וזה יכול להיות כלי יעיל כדי למסך את רעש המנוע הלא סימפטי. המולטימדיה מספקת מצבי מידע רבים, מחשב דרך, הגדרות ועוד. ניווט, בינתיים לא.

החוויה האחרונה מוקדשת לבקרת האקלים. תפעולה נהיר ואינטואיטיבי לגמרי – גם אם קשה באור יום לראות את הנורה של הסירקולציה או איזורי המיזוג. ככל שנקפו שעות הנהיגה חשנו שיש "דלתא" בין חווי הטמפ' לבין החלל החמים. אולי האשם תלוי בשטח החלונות הגדול, ב-30+ מעלות הצלזיוס של הקיץ האיטלקי או בחיישן טמפ' שהצטנן…

איכות ההרכבה לרוב הייתה טובה מאד. ראיתי שונות מסויימת בין רכבי ההדגמה שעברתי ביניהם, אבל הממוצע טוב מאד ביחס למוכר לנו. גם איכות החומרים טובה עם חלוקה ברורה לאיזורי A (בטווח העין והיד של יושבי הרכב) לאיזורי B (שרחוקים מהעין ומהלב).

 L- מה?

55 שנים אחרי השקת ה-500 ההיסטורית ו-5 שנים אחרי השקת ה-500 הנוכחית משיקה פיאט 500 עם 5 דלתות ל-5 אנשים. אני מוצא את כפל המשמעות של העניין מבלבל ומתקשה להבין מדוע פיאט לא השאירה את השם "מולטיפלה" אותו נשאה גם ה-500 ההיסטורית ההיא – בגרסת מרכב ביזארית למדי.

כתחליף "מגניב" לסופר מיני או קומפקטית יכולה ה-500L לקסום לרבים – וככזו היא מציעה חלל שימושי רב, חווית נסיעה נעימה מאד וצריכת דלק סבירה. כשבאופק (סוף 2012) גרסאות "טרקינג" ו-4X4 – יקבל מקדם המגניבות גם תוספת של יכול לנדוד מעבר לאספלט וכאן כבר יהיה לפיאט העליזה יתרון יחסי על מתחריה. ואלו, מצד אחד הסיטרואן 3C פיקאסו המשווקת אצלנו במחיר שמתחיל מ-92,000 שקלים – ומהצד השני המיני קאנטרימן שמחירה מתחיל מ-175 אלפים.

על מכונית COOL להיות בעלת יכולת לנוע בהתאם – וה-500L לא מרגשת בצורה הזו. הדימיון הרב למיני פוגע לטעמי באותנטיות של המוצר – וזה משאיר מעט טעם רע בפה. לא משהו שמכונת האספרסו (פריט איבזור מקורי!) לא יכולה לתקן.

Check Also

סוזוקי ויטארה רק ב-149,999 שקלים

עד 10,000 שקלים הנחה במסגרת מבצע פסח של סוזוקי ישראל, מתחת ל-150 אלף שקלים לרכב פנאי משפחתי קטן, סחיר ועם מוניטין נהדרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × 5 =