https://www.youtube.com/watch?v=Bv1mIM9Dvek
תומר הדר
עד שנות ה-90, אי שם באזור הופעתה של וולוו T5 הראשונה, נחשבה היצרנית השוודית ל"מעט" משעממת. אך אז הופיעה ה-850T 5 הספורטיבית והוכיחה שלוולוו יד עוד כמה קלפים בשרוול. ואז בוולוו הפתיעו פעם נוספת, עם הצגת מערכת AWD ראשונה. AWD למי שלא יודע היא כמובן מערכת ההנעה הכפולה המכאנית של וולוו – שחוגגת החודש 20 שנים מאז הצגת המערכת לראשונה.

מדוע להדגיש שדווקא מדובר במערכת מכאנית? (אגב, כולן מכאניות, כוח מנוע אינו זורם אל גלגלים באמצעות אלקטרונים) התשובה טמונה במילה בשוודית: "פראמקומליגהט" (זו מילה אמיתית) שמשמעותה היא "היכולת להגיע לאן שרוצים תוך התגברות על מזג אוויר קשה". אצלנו אין כל כך הרבה מזג אוויר קשה, אך לשוודים זה כנראה די חשוב.

המכונית הראשונה שצוידה במערכת ההנעה הכפולה של וולוו היתה כמובן ה-850 סטיישן AWD שהושקה במאי 1996. המנוע היה צנוע 2.5 ליטרים עם טורבו – והעביר 193 כוחות סוס לארבעת הגלגלים באמצעות תיבה ידנית. בשנת 1997 הגיעה וולוו V70 וכמובן ה-XC V70, גרסת סוג של שטח לוולוו V70. ב-2002 הגיע רכב הכביש שטח הגדול הראשון של וולוו – XC90 – ומאז כמעט כל וולוו חדשה מוצגת גם בגרסה כפולת הנעה. אז מזל טוב לוולוו – שמדגימה בסרטון

כיצד מחויבותה של החברה למערכות הנעה כפולה התחילה והתפתחה, 850 הראשונה – ועד ה-V90 הנוכחית ששיווקה החל ממש לאחרונה ובתזמון מעולה כדי שנכתוב עליה שוב.