יום חמישי , 28 מרץ 2024
טויוטה טאקומה. דור שלישי לטנדר הקטן-יותר של טויוטה בארה"ב. תיבת הילוכים אוטומטית עם שישה הילוכים והיצע מנועים חדש. צילום: טויוטה
טויוטה טאקומה. דור שלישי לטנדר הקטן-יותר של טויוטה בארה"ב. תיבת הילוכים אוטומטית עם שישה הילוכים והיצע מנועים חדש. צילום: טויוטה

וידאו: הטנדרים של דטרויט

כתב: ניר בן זקן

תערוכת דטרויט, בירת תעשיית הרכב האמריקאית במישיגן, נחשבת לחשובה ביותר ביבשת החדשה ומכיוון שטנדר הוא הרכב הנמכר ביותר בארה"ב בכמעט 4 עשורים האחרונים, היא שימשה השנה כבמה להצגת כמה בעלי ארגז חדשים או מחודשים. כוכב התערוכה, היה הפורד F150 ראפטור עליו כבר דיווחנו, אולם למרות ההילה והפופולאריות הרבה לה זכה, מדובר בטנדר נישה ייחודי שאינו מיוצר במספרים גבוהים יחסית לדגמי הלחם והחמאה של הקטגוריה. לצערנו אף אחד מארבעת הדגמים הללו לא יעשה עליה ארצה בקרוב, כך שפעם נוספת ניאלץ לקנא באזרחי ארץ האפשרויות.

מדי קרב
קרייזלר חשפה גרסת ממוקדת לשטח של הטנדר הקומפקטי בהיצע (במונחים אמריקאים כמובן), ה-1500 המכונה Rebel (מורד), אך אין מדובר בתשובה לפורד ראפטור הקיצוני, אלא בגרסה מיושבת יותר. השינויים הוויזואלים כוללים פגוש וסבכה קידמת בעיצוב שונה הצבועים שחור (במקום ניקל) וצמד כונסים במכסה המנוע בפרופיל צמיגי שטח Toyo Open Country AT גדולים במידה 285/70R17 (שווה ל-33") על חישוקים יחודיים וכנפונים שחורים בעוד באחוריים הכיתוב RAM מפאר את כמעט את כל גודלה של דלת הארגז כך שהתוצאה הכללים נראית קרבית הרבה יותר מהמקור. גם תא הנוסעים זוכה לנגיעות ייחודיות כמו שילוב צבעים שחור ואדום וריפוד המושבים הקדמיים מעוצב כטביעת קוליס של צמיג. ה-Rebelמצוייד במיתלי אוויר (ייחודיים לראם 1500 בסגמנט) שכאן מגביהים את המרכב ב-2.54 ס"מ נוספים בהשוואה לדגם הרגיל ומאפשרים מרווח גחון נדיב של 26.2 ס"מ. בנוסף לכך הזרוע התחתונה במתלה עצמות עצה כפולות מלפנים חוזקה ובולמי הזעזועים המוטות המייצבים וההיגוי בכיול ייחודי לדגם. היצע יחידות הכוח כולל רק את צמד לוגמי הבנזין: PentastarV6 בנפח 3.6 ליטר עם 305 כ"ס או HEMIV8 בנפח 5.7 ליטר עם 395 כ"ס המשודכים לתיבת הילוכים אוטומטית עם 8 יחסים, תיבת העברה עם הילוך כוח, יחס העברה סופי קצר של 1:3.92 ודיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה.

עכשיו גם בדיזל
הטנדר הענק של ניסאן, הטיטאן, הוא הוותיק ביותר בסגמנט ומאז הוצג לראשונה בסוף 2003 הוא משווק ללא שינוי ועד כה גם לא מצליח להתקרב לנתוני המכירות של שלושת האמריקאים. בשנה האחרונה נמכרו 15,691 טיטאנים לעומת 763,402 סדרה F של פורד, 480,414 שברולט סילברדו, 355,673 ראם ואפילו טויוטה טונדרה, הפחות חביבה על הקהל הפטריוטי, רשמה 112,732 יחידות. כעת ניסאן מציגה את הטיטאן החדש שמכונה XD ואינו מיועד להתחרות ישירות בסדרות הדגמים של היצרנים האמריקאים אלה למלא את החלל שבין ה-F150 ל-F250, לשון ניסאן.
החרטום מוחצן גם בסטנדרט האמריקאי עם יחידות תאורה גדולות משולבות לד וגריל ענק מצופה ניקל בעוד תא הנוסעים שודרג משמעותית מבחינת איכות החומרים ורשימת האבזור שכוללת התראה על עצמים נעים, מצלמה היקפית עם הנחיה לנגרר ועוד. החדשה העיקרית היא מנוע טורבו דיזל חדש תוצרת Cummins בתצורת V8 בנפח 5.0 ליטר המפיק 310 כ"ס ו-76.7 קג"מ ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית של Aisin עם 6 יחסים. למרות שהמספרים לא ממש מרשימים בהשוואה למנועי דיזל מודרניים, בלוק המנוע עשוי מגרפיט ברזל דחוס שחזק יותר וקל יותר מברזל רגיל וכפועל יוצא תורם להפחתת הוויברציות. מנועי בנזין V6 ו-V8 הפופולאריים יותר בשוק היעד יוצעו בהמשך.
מנכ"ל קונצרן רנו-ניסאן קרלוס גוהן אמר כי הניסיון השני של החברה בסגמנט הטנדרים האמריקאים ממלא את הנישה בין הטנדרים הקטנים לגדולים עם צפי למכירת כ-150 אלף יחידות, פי עשרה יותר משנה שעברה.

ההיילקס האמריקאי
טויוטה טקומה, החולק מרכיבים רבים עם ההיילקס, צובר פופולאריות גוברת ומחזיק כבר כמה שנים בתואר הטנדר הנמכר ביותר של יצרן שאינו אמריקאי עם יותר מ-150 אלף יחידות בשנה (החמישי ברשימת הטנדרים והנמכר ביותר מבין הטנדרים הקטנים) אבל ב-2014, השנה ה-11 מאז הושק הדור השני הואט קצב המכירות וכעת נחשף הדור השלישי. החידוש העיקרי נוגע ליחידת הכוח, V6 בנפח 3.5 ליטר המצויד במערכת הזרקת דלק כפולה; שני מזרקים לצילינדר, האחד מזריק דלק ישירות לצילינדר והשני לסעפת היניקה (לפני השסתום) ואמור לשפר משמעותית את זמינות הכוח ואת צריכת הדלק בהשוואה למנוע 4.0 ליטר הוותיק מהדגם הקודם, אם כי טויוטה טרם פרסמה נתוני תפוקה. יחידת הכוח הבסיסית; 4 צילינדרים בנפח 2.7 ליטר תשווק כבעבר אולם תיבת הילוכים אוטומטית עם 6 יחסים תוצע בשידוך לצמד יחידות הכוח ותחליף את הקודמת שהציעה 4 יחסים במנוע הקטן ו-5 בגדול. השלדה עשויה מפלדה בחוזק מתיכה גבוה האמורה לתרום להפחתת משקל ושיפור ההתנגדות לגלגול ובשילוב כיול חדש למיתלים (שנותרו כבעבר עצמות עצה כפולות עם קפיצי סליל מלפנים וסרן חי עם קפיצי עלה מאחור ובעלי מהלך ארוך מבעבר) ישפרו את נימוסי הכביש ואת נוחות הנסיעה. עבור חובבי השטח תוצע גרסת TRD Off-Road שכוללת מערכת בקרת שליטה המתאימה את מערכות הרכב לתוואי השטח הנבחר, בקרת זחילה המאפשרת תווך מהירויות שבין 1.6 ל-8 קמ"ש, סיוע לזינוק בעליה ונעילה לדיפרנציאל האחורי.
דווקא העיצוב החיצוני נותר דומה מידי לדגם הקודם והשינויים מסתכמים בחזית אגרסיבית יותר ובתי גלגל מודגשים בעוד זה הפנימי עבר שינוי גדול יותר בזכות שימוש בחומרים איכותיים יותר ואבזור כמו מסך מגע, בקרת אקלים מפוצלת, טעינה אלחוטית לסמארטפון וגם מערכת להתראה על עצמים בשטחים המתים.

טנדר עירוני
בשונה משלושת האחרים, היונדאי סנטה קרוז קרוסאובר הוא דגם תצוגה רעיוני שעוד רחוק מהגעה לקו הייצור. לדברי יונדאי רבים מרוכשי הטנדרים לא צריכים את יכולות השטח והעמסה ולא מוכנים לשלם את המחיר על כך בשימוש היומיומי. לראיה טוענים הקוריאנים, הסגמנט הצטמצם בחמישה אחוזים בעשר השנים האחרונות, בעיקר בקרב לקוחות צעירים שבדיוק אליהם מכוון החברה עם הקונספט החדש שמשלב בין תצורת הטנדר ליכולת של מכוניות הפרטות בכל הנוגע לנוחות, התנהגות כביש וצריכת דלק.
בשונה מהנהוג אצל הדוד סם, הסנטה קרוז בעל מימדים של קרוסאובר קומפקטי מציעה מקום לחמישה נוסעים כשהכניסה לאלו האחוריים נעשית באמצעות דלתות התאבדות. דלת תא המטען יכולה לנוע אחורנית ולהגדיל את תא מטען לנפח דומה לטנדרים הקטנים (היילקס, דימקס ושות') שיאפשר לכם להעמיס אופנוע שטח למשל. בחזית שוכן מנוע מאוד לא אמריקאי, 2.0 ליטר טורבו דיזל המפיק 190 כ"ס המעביר את הכוח לכל ארבעת הגלגלים.על העיצוב המרהיב והייחודי נראה שאין צורך להכביר במילים.

Check Also

יונדאי איוניק 6 – הנעה כפולה ובטיחות של 5 כוכבים

רמות חדשות של דינאמיות ובטיחות, יונדאי איוניק 6 היא אחת המכוניות החשמליות המוערכות ביותר. בחירה של הרכב העולמי הטוב ביותר, ציוני בטיחות מצטיינים ואבזור מפנק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 − four =