יום שישי , 29 מרץ 2024
טויוטה ראב 4 2011

מבחן דרכים – טויוטה ראב 4

 

טויוטה ראב 4 2011

הראב 4 של טויוטה הוא מוותיקי סגמנט רכבי הפנאי. רבים הכינויים אשר פשו בציבור כשגדל הסגמנט התרחב והעלה רזולוציה ודגמים. כינויים כמו "ג'יפון עירוני", "ג'יפ רך", וכל שילוב אחר של המילה ג'יפ נראתה אז נכונה אפילו שמדובר היה במכונית של טויוטה. דווקא אחד ממילות הבאז החדשות יחסית – קרוסאובר – מתאימה הכי טוב לסבא של הסגמנט. והכינוי מתאים מעצם היותו על התפר (אפילו בקצה הקיצוני עליון שלו) שבין מכונית פרטית שפופת מרווח גחון לבין רכב שטח תמיר ונעול דיפרנציאלים. והדור החדש של הראב 4 – אשר הוצג בשוק האירופאי לפני קצת יותר משנה בתערוכת ז'נבה – עושה צעד אחר נוסף ומוותר עוד במחלקת השטח לטובת החסכנות ואיכות החיים בכבישים.
זה הדור ה-3.5 של הדגם אשר הוצג לעולם ב-1994. הראב 4 שווק בכמה גרסאות בעולם ואלינו הגיעו גרסאות עם חמש ושלוש דלתות לשניהם מערכת הנעה זהה על בסיס מנוע 2.0ל', תיבת הילוכים אוטומטית והנעה כפולה קבועה. עדכון הדגם הבא התרחש בשנת 2000 עם מרכב ושלדה חדשים. גם סביבת הנהג ותא הנוסעים שופרו וכבר אז אפשר היה – במבט לאחור – לראות את המגמה של נטישת הקונספט של "לנדקרוזר מרוכך" לטובת כלי רכב בעל זהות עצמית ו"שמחת חיים" הנובעת מכלי פנאי והתאמתו לאורך חיים מסויים – או תדמית של..
השינוי המהותי הבא קרה ב-2006 עם הצגת הדור השלישי של הראב 4. שוב מרכב חדש – שומר על רמזים עיצוביים של קודמיו אבל בעל צללית אחרת לגמרי, חלל פנים מעודכן ומודרני יותר וחשוב מכל מערכת הנעה חדשה הזונחת את ההנעה הכפולה המסורתית (שלושה דיפרנציאלים והגבלת החלקה מכאנית ואלקטרונית) לטובת מערכת הנעה כפולה "אקטיבית" המניעה את הגלגלית הקדמיים בלבד ומשלבת את האחוריים בתגובה לזיהוי סיחרור או פקודה ממתג בתא הנהג.
בנוהג הקבוע שלרכבי פנאי ושטח מחזור חיים ארוך יותר מזה של פרטיות (בדרך כלל 4 שנים לפרטיות ועד 8 לסגמנט הפנאי), קיבל הראב 4 באביב 2010 מתיחת פנים. למרות צימצום החשיבות של ביטוי כמו – מתיחת פנים – בטח ביחס ל"חידוש דגם" למשל, מבטא העידכון הזה את המשך מגמת ה"ריכוך" של עולם רכבי הפנאי. גם בטויוטה הבינו שליכולת העבירות ואופן ההתגברות על הצלבות, מקבלים היום משנה חשיבות מול צריכת דלק וממשקי אייפון.

ואלינו
לראב 4 החדש נוכחות חזקה יותר. התורמת העיקרית – והיחידה לכך – היא החזית החדשה. כשהיא מיישרת קו למראה המותגי המעודכן, יש לשבכה/מכסה מנוע/כנפיים, נוכחות שהיא הרבה יותר מאשר "מראה עדכני". אז בגדול העידכון הקוסמטי נאה גם אם מכיוונים מסויימים – בעיקר בפרופיל – החרטום החדש נראה מודבק. עוד מחזקים את אפקט הכניסה הם חישוקי גלגלים מסגסוגת בוהקת ובמראה מעודכן. שאר המרכב ללא שינוי כלל מהדגם היוצא והוא בעל הצללית האופיינית לראב מאז 2006 וכולל עדיין את הגלגל הרזרבי שתלוי על הדלת – שלא נשכח חלילה את ה-ד.נ.א הקשוח של הלקנדרוזר (שכבר הוריד את הספייר בינתיים מתחת לרצפה). לחרטום החדש השפעה בשלושה מישורים: נוכחות – עליה דיברנו, אירודינמיות לשיפור צריכת הדקל ובשטח – פוגעת ומשטחת את זווית הגישה למכשולים – וכבר אמרנו שזה לא באמת חשוב.
ראב 4 לדורותיו הציג לנו תמיד תא נהג וסביבת נוסעים חיננית ועליזה. וזה נכון גם בדור הזה. לוח המחוונים מדורג ורב-שכבתי ומכיל בשלושה עיגולים משתלבים את כל המידע שצריך אשר מוצג באופן נהיר. מערכת השמע ומעליה שני פתי מיזוג בולטים מעל למישור הדשבורד בשילוב מוצלח של עיצוב והנדסת אנוש. לדשבורד בשלמותו שני מישורים או מרחבים, מדורגים זה מעל זה ושני "קמטים" האחד דו-ממדי כלפי מטה והשני – מסוכנרן עם הראשון – בולט כלפי תא הנוסעים. התוצאה מאד לרוחי ומאד רעננה ומתאימה לרוח שצריכה להיות ברכב פנאי.

 

טויוטה ראב 4 במבחן שטח. סביבת הנהג חיננית, בחירת החומרים טובה אך הגוונים אפרוריים. צילם פז בר
גלגל ההגה קטן קוטר ועב-בשר. אינו מצופה עור נעים ורך אך נעים ללפיתה וממותג פחות בחזית ועם "משוטים" לפיקוד הילוכים אנאטומי בגב עמוד ההגה. גרסת ה-GLI שהגיעה לבחינה היא הגרסה הבסיסית בהיצע. מעליה עוד שתי גרסאות איבזור אלו נהנות מבקרת אקלים, מערכת שמע מושקעת, חלונות כהים, גלגל הגה מצופה עור, חישוקי גלגל אחרים ועוד.
המושבים מרופדי בד אפור – ודי דלוח למראה – רק הגרסה הבכירה ביותר ניהנית מגוון חי יותר של ריפוד – בז'. המושבים האחוריים מציעים חלל טוב לרגליים וראש וגם יודעים להתקפל ביחס 60:40. הראות מהם החוצה מצויינת ותמצאו בהם עוגנים למושבי בטיחות. תא המטען שמאחור גדול ומציע 410 ל' של נפח אליו תוכלו להגיע דרך דלת חמישית הפוערת פתח רחב ושפת הטענה נמוכה. עוד מאחור תמצאו גם שקע מתח שימושי ואוזני עגינה מתכתיות למטען.
תחת מכסה המנוע – המעוצב מחדש – תגלו מנוע בנזין בנפח 2000 סמ"ק המפיק 158 כ"ס ו-19.7 קג"מ. זהו הגלגול האחרון של מנוע ה-2.0ל' מטויוטה אשר נהנה ממערכת תזמון שסתומים המכונה "וולוומאטיק". מדובר במערכת הרמת שסתומים משתנה אשר מצורפת לתיזמון השסתומים המשתנה שכבר קיים בטויוטה מזה כמה שנים. המערכת החדשה מבטלת את הצורך בשסתום יניקה (פרפר בלשון המוסכים) ושולטת בעצמה בהזרמת התערובה לצילינדרים. היתרונות העיקריים הם מינון תערובת מדוייק יותר לצילינדרים, אופטימיזציה של תהליך הבעירה ומתוך כך הספק משופר, גמישות וזמינות כוח עדיפים ו…נכון צריכת דלק ופליטת מזהמים מופחתת. לטענת טויטה למנוע הזה זיהום האוויר הקטן ביותר בסגמנט.
טויוטה זנחה את תיבת ההילוכים האוטומטית הרגילה – בת ארבעת ההילוכים – של הראב 4 היוצא ואת מקומה תופסת תיבת הילוכים רציפה אשר ניתנת לתפעול ידני ממנוף ההילוכים או ממשוטים שעל עמוד ההגה. יחסי ההעברה מחולקים באופן אלקטרוני לשבעה "הילוכים" לבחירת הנהג. הכוח יורד מהתיבה לגלגלים הקדמיים בלבד כאשר הגלגלים האחוריים יצטרפו למאמץ בתגובה לסיחרור הקדמיים או לפקודת הנהג שלחץ על מתג. כבר אין מערכות הגבלת החלקה מכאניות וכל מאמצי המשיכה מתבססים על אמצעים אלקטרוניים. יחידת ההנעה הזו מסוגלת להביא את הראב ל-185 קמ"ש מירביים, 11 שניות למאה קמ"ש עם פליטת מזהמים של 177 גר'/קמ' בלבד.
מערך הבטיחות של הראב 4 נרחב למדי וכולל שבע כריות אוויר, עיגוני איזופיקס, בקרת יציבות ומשיכה, ובעיקר מעניין השילוב ביניהן על ידי מערכת IADS.

הדרך
ציפינו שהראב יהיה טוב ונעים ובכביש ואכן לא התבדנו. המנוע שקט ובצירוף התיבה הרציפה, מתגלגל הטויוטה מעדנות על הכבישים במין גלישה/רחיפה כזו. בניגוד לתיבות הרציפות בניסן, בראב מרגישים היטב שמדובר בתיבת הילוכים כזו כשהסל"ד עוד ביחס לא פרופורציוני למהירות התאוצה. אבל בידוד רעשים טוב מונע מזה להפוך למטרד וקל יותר להתרגל לזה מאשר לתיבה הרובוטית שבקורולה (אאוץ'!).

 

טויוטה ראב 4 במבחן שטח. יכולת שטח טובה אך מוגבלת בידוד רעשים חסר. צילם פז בר
ההתנהלות בעיר לא שונה בהרבה מזו שבכל פרטית אחרת. עם יתרונות של גובה ושדה ראיה מצויין. ההיגוי חד, מדוייק ומהיר ואפילו תגבורו החשמלי לא מאד מציק. מערכת IADS משלבת בין בקרת היציבות, מערכת ההנעה ובקרת המשיכה ומשפיעה על ההיגוי כדי להקשות על הנהג לטעות במצב מסוכן. בתחילה זה מוזר – ואפילו פוגע מעט באגו כנהג – אבל אפשר להבין את ההיגיון ואת היתרונות לנהגים חדשים או לא ערניים במיוחד. כך למשל תמנע המערכת מהנהג לסובב את ההגה לכיוון הלא נכון אם בורח הזנב (היגוי יתר) וכנ"ל בתת היגוי בו החרטום דוחף קדימה.
מחות לעיר ממשיך הנועם. לתיבה הרציפה יחסי העברה ארוכים למדי אשר מורידים את סל"ד המנוע ומאפשרים שיוט מהיר וחסכוני בדלק. כאן הצלחנו להתקרב לנתוני צריכת הדלק עליהן מצהיר היצרן אבל לא הגענו אליהם (ממוצע של 9 ק"מ לליטר בבחינה). בידוד פני הכביש והרעשים השנים טוב יחסית אבל לא תמצא כאן את תחושת האיכות שצפויה מטויוטה. אולי בגלל שמדובר היה בגרסה בסיסית. בכביש מפותל מתגלה עוד פן שתמיד היה חזק בראב. התנהגות כביש. לראב יכולת לייצר חיוכים בכל כביש פתלתול. האחיזה נהדרת, השלדה מגיבה נכון להעברות משקל והאירוע כולו חיובי למדי. בתנאים האלו מתגלה חוסר המחץ של מערכת ההנעה ויחסי ההעברה הארוכים מדי. וזה מחזק לדעת שתחת שריון המגן האלקטרוני טויוטה מייצרת מכונית שנהנית מכביש מפותל ולא נזקקת לעלה תאנה דיגיטאלי לכסות על התנהגות כביש גמלונית.
ושאלת מיליון הדולר. מה קורה בשטח? והתשובה היא לא הרבה. כל עוד תפריט השטח שלכם מורכב משבילי יער כבושים ומסודרים, משעולי נגב פתוחים ודרכי עפר בעמק יזרעאל מצבכם טוב. כל מה שצריך לזכור זה את הפגוש החדש והמעוצב שיורד נמוך וכל השאר יסתדר מאיליו. אבל כאן גם נגמר השטח שכן מכשול פעוט למדי כמו, חריץ מים שיבש, אשר יגרום להצלבה, יעצור את הראב במקומו. העצירה אם מפאת גירוד הגחון או מחוסר היכולת של מערכת ההנעה להתמודד עם הנפת שני גלגלים באוויר בו זמנית. אם המכונית עדיין בתנועה, קצב הליכה זה מספיק, הראב יעבור את המכשול אבל אז יש סכנה לפגיעה בחרטום. אם כן הקו בשטח משורטט באופן ברור מאד.

סיכום
הראב 4 החדש נאמן להצהרת בכירי טויוטה והוא עבר "ריכוך" נוסף אשר מתאים אותו – כמוצר – לטעם הלקוחות המשתנה. יכולת השטח, אשר בעבר הייתה מהטובות בקבוצה, נזנחה כמעט לגמרי לטובת השיפור בפרמטרים החשובים היום: פליטת מזהמים וצריכת דלק. הראב עדיין שומר על אופיו העליז של רכב פנאי, הוא שימושי מאד כרכב משפחתי ומציג מערך בטיחות משולב ייחודי בסגמנט. עם תג מחיר של 183,000 שקלים לגרסת המבחן הבסיסית – GLI – הראב גם לא כל-כך יקר כמו פעם. ואצלנו הוא בין רכבי הפנאי הזמינים היחידים שבנמצא עם זמן המתנה (נכון לתחילת מאי) של 60 יום כשלאחרים צריך לחכות חצי שנה ואף יותר. אבדן יכולת השטח לא תשפיע על תהליך קבלת ההחלטות של הלקוח שכבר איבד עניין בזה ממילא – וגם אם מעטפת השימוש ברכב צומצמם יחד עם צמצום מערכת ההנעה, נותר הראב 4 חינני ומושך.

Check Also

טויוטה ממריאה – טסלה מקרטעת

ממשל ביידן לוקח צעד אחורה בחישמול הרכב הפרטי ונותן את המסלול המהיר לטויוטה שתמשיך לעשות קופה. בינתיים טסלה ו-BYD הסינית מתמודדות מול ביקוש יורד לרכב חשמלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 − 11 =