פתאום תפסתי עד כמה התגעגעתי לאופני 26 אינץ טובים. אחרי רצף פניות שהאופניים האלו הפתיעו אותי בחדות ובחדווה שבה הן עברו למצב השכבה – התחלתי ליהנות כמו שלא נהניתי מזמן. הטרנד העכשווי – והדומיננטי יש לציין – של אופני 29 ורצף אופני המבחן הארוך שכמעט כולו הורכב מאופניים כאלו – גרם לי להתרגל לאופניים מהירים, יציבים שחלקם אפילו מתנהג ופונה יפה אבל אף אחד מאלו לא יוצא בקירזולים כל אימת שישבני מזיז במ"מ את מרכז הכובד – איזה כיף!
• רוצה רכיבת ניסיון על אופני IDEAL?
מותג IDEAL מיובא ארצה על ידי חברת ר.ע.נ.נ – כרגע הם מפיצים דרך חנויות קיימות ונמצאים בתהליך ההקמה של רשת חנויות במיקומים אסטרטגיים ברחבי המדינה. אופני אידאל מיוצרים ביוון אצל מי שהחל דרכו כיבואן של אופניים ואביזרים בשנות ה-20' והחל ליצר אופניים לשוק היווני עוד בשנות ה-50'. מאמצע שנות ה-90' לערך אם היית ילד יווני כנראה שהיית חולם על אופני אידיאל אשר הציעו אופניים על פני משרעת סגמנטים ומחירים רחבה מאד. במקביל החלה גם הפריצה לחו"ל ולקראת המילניום כבר שווקו אופני אידאל ב-20 מדינות בעולם.
כיום היצע האופניים כולל אופניים מתקפלים, אופני ילדים, אופניים עירוניים, אופני מסעות, כביש, והרים עם 26 ו-29 אינץ'.
למרות הפיתוי לקחת גרסת עילית לבחינה, עמדנו בפרץ וביקשנו את הגרסה בעלת המצפון החברתי של אופני השיכוך המלא שלהם VSR הנקראת COMP. קיט האביזרים המקומי כולל: מעביר אחורי שימאנו XT, קראנק חלול, מושב סלה ד'איטליה, צמיגי שוואלבה על חישוקיאלומיניום כפולי דופן ומתלים של סאן טור ו-RST. המחיר לצרכן עומד על 4,399 שקלים.
עוד ראוי לציין את השלדה היוונית העשויה מאלומיניום 7005 שהוא קל וקשיח יותר מסדרה 6000 המקובלת וכן זווית ההיגוי החדה יחסית של הגיאומטריה – 70 מעלות. מבט מקרוב על השלדה מגלה אי-דיוקים זעירים. מדבקות שחיתוכן לא לגמרי מדויק והלחמות שאינן מחרוזת מושלמת של נקודות מגע. למעט זאת הביצוע טוב למדי וניתוב הכבלים נכון ורחוק מלכלוך. משקל האופניים כפי שנבחנו (כולל קליטים של שימאנו) התייצב על 14.4 ק"ג.
כמו בכל מבחן אנו מתחילים בסט-אפ. ובמקרה שלנו זה אומר לקרא בקפידה את הנחיות היצרן. אפילו מצאתי עצמי חופר באתרים של RST – יצרנית המזלג – ושל סאן טור ממנה הגיע הבולם, כדי להבין את הראש. אחת מנקודות החולשה של אופני תקציב היא חוסר היכולת לבצע התאמה מדוייקת של המתלים בעיקר בשל פשטות הרכיבים. כאן זה לא המקרה. ואפשרויות הכיול לא נופלות מאלו של מתלי FOX היקרים הרבה יותר. הבולם האחורי בעיקר רגיש ללחץ האוויר והוא ישפיע מאד על ההתנהגות אם יהיה מנופח יותר או פחות מדי. המזלג היה עניין הרבה יותר פשוט וקלעתי בול כבר בפעם הראשונה. אהבתי מאד את קלות התפעול שלו וכן את המנוף המאפשר להקשיח אותו בכמה דרגות עד לנעילה – זה עובד ומאד מורגש.
רכיבה ראשונה והעיניים נפתחות! VSR זריזים מאד, מורידים את הכוח לקרקע ביעילות ומאיצים מהר. התחושה מהאוכף היא כי האופניים קלים הרבה יותר מה-14 ק"ג שנמדדו ולזה תורמת גם זווית ההגוי החדה אשר גורמת להם להיות כמעט תזזיתיים.
על שבילי השרון החוליים הצלחתי לקבוע עליהם קצב טוב ומהיר, נהנה מהקלילות בטיפוסים המעטים שיש. אמבטיות חול עמוקות איתגרו את היציבות הכיוונית של הגלגל הקדמי. אבל זה הדבר היחד שאני יכול להלין עליו. תנוחת הרכיבה היא-XC קלאסית וקרבית – וכיף להכנס לקצב, לתת עבודה ולזלול קילומטרים.
קטע הבחינה הבא עבר בסינגלים סלעיים בסביבות החורשן. בכוונה לא נגעתי כלל בלחץ האוויר בבולמים. כאן גיליתי את האחיזה המדהימה של הגלגל הקדמי – בשילוב של חלוקת משקל ומזלג קדמי יעיל מאוד. מאחור המצב פחות מזהיר והמתלה האחורי התקשה לעקוב אחר חירפוצים קטנים ולהצמיד את הגלגל לאבנים. בין העצים חדות ההיגוי הייתה פשוט תענוג ומעצורי הדיסק של שימאנו (M-486) עשו את העבודה כמצופה. בלי הפתעות ועם מינון, נשיכה ועוצמה כללית טובה. הופתעתי לגלות שדווקא בזינוקים גבוהים וחבטות חזקות הבולם האחורי עובד נהדר. הוא בולע ומשכך נחיתות מגובה וקשיחות השלדה שלא מתפתלת עוזרת לך לשמור על הישר גם אחרי נחיתה מרסקת עצמות.
אקורד הסיום הגיע באחד הסינגלים האהובים עליי – בארי. שילוב מנצח של מהירות ופיתולים, נופים והיסטוריה, טבע ואתגרי רכיבה. למרות החום הכבד נהניתי מאד. בקטעים הפתוחים יכולתי לטוס בזכות הקלילות ותנוחת הרכיבה, כשאני סומך על כך שהמתלים יהיו מסוגלים להתמודד עם כל מה שהסינגל הזה יודע לתת – ויש בו לא מעט הפתעות מכווצות שושנה למי שלא מכיר. בתוך הערוצים ובין העצים יכולתי לבחור קו גבוה או להיצמד לתחתית – מה שרציתי, איך שרציתי ובקצב שגרם לי כל הזמן לחייך. כשהגעתי לחצי וצריך לטפס את כל עשרת הקילומטרים בחזרה לחניון, שוב חזר MODE XC לתת עבודה ולדווש. כאן נתקלתי בחורים ביחסי ההעברה שהציקו לי – במעבר מהילוך שלישי לרביעי בקסטה. ומדי פעם המעביר האחורי – XT – לא דייק בשילובים. יכולתי לעצור ולהתעסק עם הכיוון – העדפתי להמשיך לרכב.
כלל האצבע לרוכבים חדשים אומר "אל תחסכו. קנו אופניים יקרים" וההגיון מאחרי זה הוא שאופניים יקרים יותר מצויידים טוב יותר ומאפשרים התאמה אישית נכונה ומדוייקת יותר מאופניים בסיסיים אשר המתלים "נסגרו" במפעל הסיני. והחשיבות של זה היא בעיקר בטיחותית ולא רק עניין של נוחות או פלצנות. וה-VSR comp של אידיאל מרסקים את הכלל הזה ומציעים היום אלטרנטיבה טובה מאוד – אשר כמעט ולא מתפשרת בביצועים – לאופניים שעולים 10K יותר.
שמחתי לשמוע כי דגמי IDEAL בשיכוך מלא נותנים תשובה למתחרים בעולם והנאת הרכיבה הינה דבר שלעצמו מאגניב!!! שאפו
שלום
אני עתיד לרכוש מיד שניה אופניים שיכוך מלא דגם Focus Fire Edge
בולם קדמי rockshox עם מהלך משתנה 85-130מ״מ
בולם אחורי fox Rp2
גלגלים טיובלס קדמי high roller אחורי cross mark
מידה M
במחיר 1000₪
האם המחיר משתלם?