רוני נאק צילומים: תומר פדר
עמדתי אחרי גינת הסלעים שעברתי רק לפני כמה שניות מנסה להבין מה בדיוק קרה כאן. אותה גינת סלעים מרושעת, אותה עברתי על כל-כך הרבה אופניים שונים חלפה תחתיי כאילו הייתה רצפת רקורדן משובח. וזה לא היה רק אירוע בודד, אלא סדרה של אירועים ונקודות אשר התחברו יחד לאחד האופניים המרשימים יותר, ומעוררי החשק ביותר, שעליהם רכבתי לאחרונה.
דגם ריינג' של נורקו הקנדית מיועד לאנדורו – לאותה דיסציפלינה שמעל אול-מאונטיין וקצת מתחת לדאון היל ושואבת השראה משתיהן. מצד אחד יכולת לדווש ולכסות מרחק בטיפוס למוצא הסינגל אשר צולל בתלילות בין עצים וסלעים.
מעין דו-חי דו-גלגלי אשר אמור לחיות בשיפוע חיובי ושלילי ולעשות זאת בסביבת "אנדורו" שבה – כך לפי חוקי המשחק – על הרוכב להיות אוטונומי במשך כל המסע ולא לקבל סיוע מהחוץ.
פיזיולוגיה
אופני הבחינה הם גרסת 7.3 של שלדת הקרבון, תחתיתה יש גרסה אחת נוספת ומעליה עוד שתיים כאשר ה-7.1 הם ממש אופני חלומות והמחיר בהתאם. השלדה עשויה מסיבי פחמן – קארבון – והיא קלה יותר ב-20% משלדת האלומיניום של אותו הדגם. חשוב לציין כי המתלה האחורי (תמוכות שרשרת וזרועות) עדיין מאלומיניום והם רחבים ומעובי במיוחד כדי להיות עמידים בסביבה הקשוחה של הדיסציפלינה הזה.
• את העסקה הטובה ביותר לרכב חדש תמצא רק אצלנו!
• הונדה סיוויק טורר – איך היא כמובילת אופניים?
קל להבחין בתצורה יוצאת הדופן של מתלה ART של נורקו – אשר בגרסתו הנ"ל התנועה שלו הותאמה למשימה. המתלה יוצר אפקט "אנטי סקוואט" כמו במתלה של מכונית כדי למנוע בזבוז אנרגיה בדיווש והוא בנוסף מייצר תנועת ציר-גלגל (גלגל אחורי) בצורה האות C אשר לפי נורקו עדיף כדי לטפל במהמורות חדות-זווית. למתלה גם יכולת להישאר אקטיבי ולא להנעל בעת בלימה והוא מפעיל מנוף פרוגרסיבי (הולך ומתגבר) על בולם הזעזועים האחורי. בשורה התחתונה יש במתלה הזה כל מה שאנו מחפשים במתלה יעיל לשטח מאתגר. עוד חשוב לציין כי למתלה מהלך של 160 מ"מ והפריט השולט בו הוא בולם רוקשוק מונארך R – שזה כמו לומר "הבולם הכי טוב שיש היום". כדי שהפרונט לא יישאר פראייר תלו אנשי נורקו גם מזלג משובח – רוקשוק פייק RC עם מהלך של 160 מ"מ – ואם לא הייתם על הירח בשנתיים האחרונות אתם מתחילים להבין עם איזו חיה אנו מתעסקים כאן.
הגיאומטריה היא בדיוק מה שציפינו לקבל באופני אנדורו מודרניים: זווית היגוי של 66 מעלות, תמוכות שרשרת קצרות 426 מ"מ (במידה M), צינור שלדה עליון מאסיבי וארוך, קרנק נמוך, תושבת קשיחה למעביר הילוכים אחורי, ניתוב פנימי לכבלים, מיסבים כפולים ואטומים – כל הפסטיבל.
חבילת האבזור נבחרה בקפידה כדי לשמור על רף מחיר נמוך יחסית ולהקריב את המינימום של הפוטנציאל הטמון בשלדה הזו. נאבות גלגלים, מעצורים, שיפטרים ומעבירי הילוכים כולם ממשפחת SLX של שימאנו. המעצורים נושכים דיסקים בקוטר 180 מ"מ ולמעבירים יש 20 הילוכים לדלג ביניהם בסידור של 2X10. הקראנק הוא פריט מכורסם מאלומיניום שנראה נהדר ומגיע מ"רייס פייס", שהיא גם הספקית של סטם קצרצר אשר אוחז בכידון נורקו ברוחב 780 מ"מ.
• לעמוד של נורקו ריינג' קרבון באתר של מצמן את מירוץ
צמיגי מאקזיס היי רולר מצויינים ברוחב 2.3, מקשטים חישוקי אלומיניום במידה האופנתית של 27.5. עוד ראוי לציין מוט מושב הידראולי מ"אקס פיוז'ן" אשר מגיע כפריט תקני.
המשקל של אופני הבחינה ניצב על 14.5 ק"ג והמחיר 17,800 שקלים
רכיבה
באופניים עם חבילת מתלים כה איכותית טוב יהיה אם תשקיעו כמה דקות בסט אפ רציני – אבל רק אם תרצו להפיק מאלו את המיטב. ולא הייתי צריך יותר משני קילומטרים של רכיבה כדי למצוא עצמי יום אחרי יום, מדלג בין הסינגלים והסלעים, נפעם בכל מפגש מחדש מהדרך שבה האופניים האלו מטפלים בשטח – כל שטח. שכן הריינג' מסוגלים להרבה יותר מפרץ דאון היל רווי אנדרנלין, והייתי חוסך מהם רק את רכיבות ה-XC הארוכות והמשעממות ביותר. המתלים עושים עבודה כל-כך טובה בשליטה של המהלך שלהם עד שבדיווש אתה לא מרגיש שאתה על אופניים ארוכי מהלך. הם מטפסים נהדר, מוצאים אחיזה גם כשאתה חושב שלא ישיגו אותה, ובולסים סלעים גבוהים באדישות. תנוחת הרכיבה ממורכזת ונעימה מאד, הקוקפיט מרווח ומאפשר תנועה על פני טווח רחב בכל כיוון. וצריך את זה מכיוון שזווית ההיגוי השטוחה דורשת הרבה שפת גוף כדי להשחיל את האופניים האלו בזריזות בין העצים. אבל ככל שתהיו אגרסיביים יותר, כך תתוגמלו יותר – כשקצה המעטפת הרבה יותר רחוק ממה שאתם חושבים ולרוב מעזים.
הבלמים היו בסדר. לא יותר מזה. תפקדו כמצופה וסיפקו עוצמת בלימה ומינון טובים. הייתי רוצה נשיכה חזקה יותר בחזית ואולי אף דיסק בקוטר 200 מ"מ או לשדרג למעצור של XT לפנים. גם העברת ההילוכים תפקדה ללא דופי, זאת למרות גמישות מסוימת של השיפטרים אליה התרגלתי די מהר. במשך די הרבה רכיבות וקילומטרים לא פספסו המעבירים של SLX אפילו העברה אחת. יחסי ההעברה אגב, קצרים למדי (36 ו-22 שיניים) וההרגשה שנגמרים לך ההילוכים במורד נוכחת. מצד שני ברוב הטיפוסים שתיקלנו (אם ביער ביריה או בשבילים הביתיים של בן שמן) הם היו בול מה שצריך. לרכיבה מישורית צריך יחסי העברה ארוכים יותר. אבל היי! מי רוכב במישור?!
באיזורים האגרסיביים ביותר, הריינג' פרחו. אם זה בגינות סלעים, דרופים, מורדות תלולים ודרדתיים, מעברים טכניים ובכל מקום שיגרמו לך להזיע ולא מחום, ושהדופק יעלה רק לקראת הציפייה של לתקל של המכשול הזה מחר בבוקר. והריינג' חלפו במכשולים האלו כשהם מגהצים את השיבושים בשילוב של מתלים נהדרים אשר מחוברים לשלדה קשיחה וכידון רחב. הביטחון שהם נוסכים רב מאד וזה רק מעודד אותך לעשות שטויות שלא היית מנסה עם אופניים אחרים – בכלל מצאתי עצמי מדלג וקופץ, מחליק ומשתחל הרבה יותר והרבה יותר מהר מאשר עם כל זוג אחר שבחנתי לאחרונה.
סיכום
כיף, כיף ועוד כיף. אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה היו אצלי אופניים שבכל רגע נתון הייתי מוכן לעזוב הכול ולצאת לרכוב עליהם. וזה לדעתי אומר את הכול. נורקו קלעה בול בזכות בחירת רכיבים מושכלת. לא וויתרה על המתלים הטובים ביותר שיש היום בשוק ו"תפרה" מסביב קיט אביזרים יעיל, עמיד ומוכח גם אם הוא לא מהמדף העליון. הריינג' 7.3 אינם מושלמים, הם כבדים באופן אבסולוטי, ההילוכים קצרים מדי, מוט המושב ההדראולי, בגרסה הזו, לא פריט מצטיין והגיאומטריה של השלדה מחייבת סגנון רכיבה אגרסיבי שאינו מתאים לכל אחד – ואולי בגלל כל זה, הם מצאו חן בעיניי כל-כך, מאתגרים אותי בחן של אי-השלמות שלהם. לצד זאת, אופני אנדורו מקרבון עם כאלו מתלים ובתג מחיר של פחות מ-18K שקלים – זה כמעט להנגיש את הקרבון להמונים…