יום שישי , 4 אוקטובר 2024

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה 2013

כאן ב-שטח חיכינו למבחן הדרכים הזה. זו האמת. וזה לא קרה בגלל הבילדאפ שיונדאי העולמית יצרה לפני ההצגה של הסנטה פה – אלא בשל הסטגנציה של הדגמים בתת-הקבוצה הזו. ויונדאי סנטה פה שייכת לקבוצה המונה רק שלושה: אותם, שברולט קפטיבה וקיה סורנטו החדשה. כולם דגמים אשר לא זכו לחידושים מזה זמן רב – אפילו לא מתיחת פנים – והנה עתה מגיעה יונדאי סנטה-פה חדשה ומעירה מחדש את השוק.

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה 2013. גג פנוראמי ענקי לגרסת "עילית" של המבחן. המראה המותגי אסרטיבי-אך-נאה. צילום: פז בר

התמצית

ובכן מדובר במכונית חדשה לגמרי. אם במובנים של פלטפורמה, טכנולוגיות ומנועים (יוצא דופן רק מנוע הדיזל 2.2ל' אשר ממשיך מהסנטה פה הקודמת). יונדאי העולמית הציגה את הסנטה פה בשני אורכים, אלינו מגיעה רק הגרסה הארוכה – עם בסיס גלגלים של 280 ס"מ ואופציה לחמישה או לשבעה מושבים.

עיצוב המרכב ממשיך את הקו הנוכחי מיונדאי עם אבולוציה של המראה עם שקיבל את הכינוי המסחרי "storm edge" – ואפשר להבין מזה המון דברים ולהגיע להקשרים רבים. בכל מקרה, מהזווית הפרגמטית מדובר בחזית חדשה אשר שומרת על המשושה של השבכה אבל עם "טוויסט" מאסטר-שפי מתבקש. והשבכה לה זווית תלולה היוצרת מכסה מנוע גבוה ומאורך יחסית. יש לזה השפעה הן על הפרופורציות של רכב הפנאי – מבחוץ. וגם על ה"נוף" שרואה הנהג ומעביר מסר של כוח וחוסן. למתניים יש את הכפלים הראויים כדי למשוך את העין במהירות לאחוריים אבל כדאי להתעכב על החלונות אשר קימורן כלפי מעלה – גם הוא יוצר תעתוע של היחסים וגורם לרכב הפנאי להיראות קטן יותר משהוא באמת.

האחוריים מפוסלים ונראים חסונים יותר משל הדור היוצא. גופי תאורה מאורכים נראים ככנפיים פרושות והסיום של הסנטה פה החדש נראה. אבל, וחייב להיות "אבל", הוא חסר ייחוד. בטח מול חזית שהיא כל-כך מזוהה עם יונדאי, האחוריים – למרות הביצוע הטוב, ואולי בגללו – יכולים להיות של כל רכב פנאי קוריאני או יפני אחר. רוצים לנסות? צעדו שלושה צעדים לאחור, הסתירו את הסמל עם האגודל. הבנתם?

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה 2013. מעוצב ונאה - יכולי להיות כל מותג שיוצא מיפן. האם זו הייתה המטרה של יונדאי? צילום: פז בר

מילה אחת על חלל הפנים. "עשיר" ובשתי מילים "עשיר מאד". נכון, אין ביונדאי חבילת עור מלאה על דיפוני הדלתות, הדשבורד והתקרה, ויש לא מעט חלקים החשים פלסטיים ולא "יוקרתיים", ובכל זאת מתקבלת כאן תחושת עושר. אולי בעצם המילה המתאימה יותר היא גודש. גודש של עיצוב, גודש של חיווי, מתגים, פונקציות וצירצורים. העיצוב גם הוא ממשיך את מה שראינו לראשונה אצל יונדאי iX35 כשבמרכז משושה גדול ובו מסך מולטימדיה (מהתקנה מקומית). לוח המחוונים שמול הנהג משולב בשני מרכזים כשבמרכז החוגות יש צג מידע קטן המודיעים על מגוון פונקציות, מצריכת דלק ועד מוד התיגבור של ההגה המשתנה-בלחיצה. לוח המחוונים עמוס מאד במידע, והוא מפוזר מספיק כדי לחייב אפילו עכבר מכוניות וותיק כמוני, לחפש את החווי כמה שניות כדי לאמת את ההדלקה או הכיבוי של בקרת השיוט למשל.

אותו עושר ממשיך גם עם מספר רב של פקדים על גלגל ההגה, בלם חניה חשמלי (עם פונקציה של פקקים וסיוע לזינוק בעליה), בקרת אקלים, ועוד.

המושבים הקדמיים נוחים מאד ומרווחים. אהבתי את תמיכתם הטובה בישבן והרגליים וכן את התמיכה בחלק התחתון של הגב. הריפודים רכים מדי לטעמי – אבל אני לרוב מעדיף את המושבים שלי קשים ומוצקים יחסית.

שורת המושבים השניה מרווחת מאד. הכניסה דרך מפתן דלת רחב – ודלת הנפתחת בזווית רחבה – והם מציעים מרווח גדול לרגליים, ראש וגוף. לא בטוח שלא הייתי מעדיף את המושבים האחוריים על פני הקדמי – כנוסע.

בשורה השלישית – והמתקפלת – המצב פחות מזהיר. קשה להשתחל לתוכה ואנוכי – על כל 180 ס"מ שלי – לא יכולתי לשבת שם בכלל. פשוט לא התאמתי לחלל – אם במרווח הראש או הרגליים. לא נכנס. מה לעשות. נקודת אור יש בכל זאת. השורה השלישית תהיה האוטונומיה של הילדים במשפחה – ואלו יהנו גם ממזגן אחורי (עם מפוח) שישאיר אותם טריים ועירניים גם בנסיעות ארוכות בקיץ.

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה 2013. פנים עשיר וגדוש עם עיצוב מורכב, איבזור רב ושילוב של חלקים איכותיים למגע - ופחות. צילום: פז בר

רכב המבחן שהגיע ברמת איבזור "עלית". צויד בגג פנוראמי ענקי – שגם נפתח – מצלמת רוורס משולבת במראה, מפתח חכם, מראות מחוממות, הגה "גמיש" בעל שלושה מצבים, ועוד אבזור רב.

הלב של כל מכונית היא המנוע – גם יונדאי סנטה פה החדשה לא שונה בכך. בהיצע של יונדאי שני מנועים: בנזין הזרקה ישרה בנפח 2.4 ל' המפיק 192 כ"ס ו-24.7 קג"מ וטורבו-דיזל 2.2 ל' עם 197 כ"ס ו-44.5 קג"מ. שני המנועים הנ"ל נהנים משירותיה של תיבת הילוכים אוטומטית – מתוצרת יונדאי – עם שישה הילוכים וכן מהנעה כפולה-קבועה ללא התערבות הנהג. אם הנהג בכל זאת רוצה להתערב הוא יוכל "לנעול" את ההנעה כך שהיונדאי סנטה פה תתחיל את הנסיעה כשכל הגלגלים מונעים. אבל התערבותו תופסק באופן אוטומטית מעל 45 קמ"ש – אז ההנעה הכפולה חוזרת להיות מפוקדת מחשב.

בתחום הבטיחות, נהנית הסנטה פה החדשה ממערך בטיחות מלא וקבלה ממש לאחרונה 5 כוכבים במבחני NCAP.

מרווחי הטיפולים גדלו ל-30 אלף ק"מ או 24 חודשים – עם השלכה ישירה על עלויות האחזקה של יונדאי סנטה פה החדש.

אז איך?

למבחן קיבלנו את הסנטה פה עם מנוע בנזין 2.4ל', שבעה מושבים וברמת איבזור "עלית". זה לא ממש סוד שלא אהבתי את ה-2.4ל' היוצא שהיה בסנטה-פה הקודמת. הוא היה מחוספס, וצמא מאד. מה-2.4 ל' הזה ציפיתי ליותר – ובחלק מהזמן הוא קיים את ההבטחה אבל לא תמיד. המנוע הזה חלק, ומאוזן יותר מקודמו – וזה הישג ראוי במנועי הזרקה ישירה הנוטים לנקוש מעט יותר. הוא מטפס בסל"ד בחדות יותר, וכשהוא שם גבוה ההספק טוב יותר. מה שלא מאד השתפר זו צריכת הדלק, אשר בסוף יומיים של מבחן הגיעה לממוצע של 7.5 ק"מ/לליטר.

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה 2013. גבול השטח. מהלך מתלים מוגבל, בקרת משיכה לא הכי יעילה וחלקי מרכב פגיעים מגבילים את האפשרויות מעבר לאספלט - ובכל זאת אפשר להתענג על שבילים מסודרים. צילום: פז בר

בתוך העיר יש לסנטה פה NVH נהדר. המתלים רכים וסופגים ומוחקים אספלט משובש וחירפוצי כביש שונים. גם חישוקי 18 אינץ וצמיגים בחתך גבוה עוזרים לייצר נוחות נסיעה טובה מאד. ב"גלגול" עירוני איטי, המנוע כמעט ולא נשמע, תיבת ההילוכים המצויינת של יונדאי מדלגת בצורה חלקה ונעימה בין הילוכים, ואפילו יכולת התמרון של האוטו באורך 4.7 מ' טוב ומתאים להשתחלות היכן שצר – וצריך. עוד אהבתי את מפתן הדלתות הרחב והנמוך המאפשר לילדים לדלג פנימה בקלילות וגם את שפת ההעמסה הרחבה לתא המטען מאחור.

שיוט בינעירוני – גם הוא נעים מאד. המנוע סובב לו בעצלתיים קצת מעל 2,000 סל"ד בהילוך שישי ובמהירות חוקית. נשמעו מעט רעשי רוח מקורה A וגג השמש, אבל לא משהו ראוי לציון. מה שכן "עצבן" הייתה מערכת המולטימדיה המקומית אשר לא רק שלא מנצלת נכון את החלל העומד להתקנה אלא לוקה בחוסר אינטואיטיביות, רזולוציה עלובה של המסך, פונטים ארכאיים והתאמת צבעים לוקה. בקיצור – נקודה לשיפור.

מחוץ לעיר בולט מחסור בגמישות של המנוע. הוא חזק ו"עושה את העבודה" בסל"ד גבוה – ומרעיש – אבל בתחום הביניים והנמוך מורגש חוסר בולט במומנט וכשהמכונית שוקלת 1,880 ק"ג , יהיה עליכם לערבב הילוכים כדי לקבל תאוצות ביניים ראויות. אבל אם בחרתם דווקא בגרסת הדיזל – מצבכם טוב בהרבה. 44.5 ק"ג – כמעט כפול מזה של הבנזין – ב-1,800 סל"ד, מבטיחים הרבה "בשר" בחלק השימושי של הסל"ד – וזה הופך את גרסת הדיזל לעדיפה בעינינו (גם בזכות צריכת דלק אשר אמורה להיות טובה בכ-30%).

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה 2013. יחידת מיזוג אחורית לשורת המושבים השלישית. פריט חובה למזג האוויר בישראל. צילום: פז בר

הרכות של המתלים, זו אשר עושה את הסנטה פה לכה נוחה בכבישים משובשים ובמהירות איטית, מתגלה כמחסור בריסון – בעיקר מאחור – כשהמהירות עולה. זה מתבטא בנדנוד יתר של הירכתיים. לא משהו שרובנו ישימו לב אליו – אבל זה יוצר תחושת כבדות וגמלוניות לא מוצדקות.

קשה להאמין אבל בכ"ז נכנסנו לשטח עם הסנטה פה החדש. כאן אין בשורות מיוחדות וזוויות המרכב מכתיבות את הגבולות של האוטו. מערכת ההנעה עבדה ללא דופי רוב הזמן, אפילו שהתקשתה לזהות הצלבה של שני גלגלים ולהוציא אותנו ממנה. בקרת הירידה במורד יעילה ותעבוד גם במקרה של דימום מנוע פתאומי (כמו בעליה שנכשלה). הבקרה אשר מגבילה את מהירות ה"דרדור" עובדת גם ברוורס וזה עניין בטיחותי וחשוב.

מסלול המבחן לקח אותנו לרוחב שדות חלץ ונחל שקמים עד קרוב ללכיש והאמת שלא היו בדרך מכשולים משמעותיים שיאתגרו את הסנטה פה. טיפסנו מעט, צללנו במורדות תלולים, חצינו שלולית או שניים ואפילו נהגנו מהר ואגרסיבי בקטע "ראלי" מדומה. יונדאי סנטה פה עשתה את הכל ועברנו דמוי טיול, בנוחות טובה יחסית, כשרמת הקרקושים של הפנים מגלה מבנה חסון ומוצק.

לסיכום מבחן הדרכים

אם ציפיתם – כמונו – לאיזו מהפכה, לא תמצאו אותה כאן. מה שכן תגלו זו אבולוציה של המותג ושל הדגם. המשך תהליך ההשתבחות של מוצרי הענק הקוריאני אשר עמד בהבטחתו להיות אחד מעשרת יצרני הרכב הגדולים בעולם. עתה, משהמירוץ לפסגה כבר פחות חשוב, ויונדאי מאיטה את המרות כדי להשקיע יותר באיכות המוצרים שלה – אנו רואים את התוצאה.

אז הסך הכול טוב מאד – אבל לא מצויין. למנוע הבנזין חסר מומנט וסחיבה בכל תחום למעט בסל"ד גבוה וזה לא מתאים לאופי של המכונית. תוצר לוואי לא רצוי היא צריכת דלק גבוהה באופן בלתי סביר מהצהרות היצרן – והעדפה חד משמעית (שלנו) את מנוע הדיזל המצויין.

בא לכם לנסות את יונדאי סנטה פה החדש בעצמכם?

 בקרו בחנות השטח העולמית שלנו יחד עם AMAZON

יונדאי סנטה פה תמיד פנתה לקהל לקוחות אמריקאי – אולי זה מסביר גם את הרכות של הדור השלישי. אבל הייתי מצפה מגרסה המיועדת לשוק האירופאי – ואנו חלק ממנו – להיות מכויילת באופן יותר "מהודק" ו…אירופאי. רוב המוצר כבר שם – אז למה לא המתלים?

רכב המבחן – בגרסתו המאובזרת – עולה 265 אלף שקלים. וזה מביא אותו לסביבה מכובדת בה מתחילים לראות מותגי פרימיום, וג'יפים "גדולים" כמו גרנד צ'ירוק, פורד אדג' וטובים אחרים.

Check Also

ההנעה החשמלית הטובה ביותר – יונדאי איוניק 5N

מיד ידענו שמדובר בעילוי. יונדאי איוניק 5N זוכה להכרה בינלאומית בזכות יחידת ההנעה פורצת הדרך שבה והעוצמה המגיעה עמה. הזדמנות נדירה לרכוש כזו בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *