יום חמישי , 28 מרץ 2024
מבחן רכב ב.מ.וו X1. השטח שלו הוא הג'ונגל העירוני. צילום: רוני נאק
מבחן רכב ב.מ.וו X1. השטח שלו הוא הג'ונגל העירוני. צילום: רוני נאק

מבחן רכב ב.מ.וו X1

  • 2.0ל' טורבו בנזין
  • 192 כ"ס ו-28.5 קג"מ
  • 7.7 שניות ל-100 קמ"ש
  • 277 אלפי שקלים
  • דור 2.0 לדגם

רוני נאק

הדור הראשון של ב.מ.וו X1 היה לימוני למדי. אנדרוגינוס מוטורי שלא הצליח להלהיב בשום פרמטר בו נמדד מותג פרימיום: מראה, איכות ודינאמיות. הוא עבר כמו מאמץ מאולץ לסחוט החוצה רכב פנאי שטח מפלטפורמת הנעה אחורית לא מהמבריקות שיצאו את מחלקת המו"פ של ב.מ.וו.

ועתה מגיע הדור השני – או דור 2.0 כפי שהמליניאלס אוהבים לכנות אותו. מראה חדש, פלטפורמה חדשה ואיכויות חדשות. האם עתה יהיה לבימר הקטן את אותו מקדם "X" אשר ימשוך אליו את הרוכשים הפוטנציאליים של Q3  ו-GLA.

מבחן רכב ב.מ.וו X1. דלת אחורית חשמלית, חלל פנימי גדול יותר ותצלום לייף סטייל שמעביר מסר נכון. צילום: ב.מ.וו
מבחן רכב ב.מ.וו X1. דלת אחורית חשמלית, חלל פנימי גדול יותר ותצלום לייף סטייל שמעביר מסר נכון. צילום: ב.מ.וו

עיצוב וחלל

ב.מ.וו X1 החדש נראה כמו גרסת MINI ME של ב.מ.וו X5. הפרופורציות לו הרבה יותר נכונות מאשר בדור הראשון, המראה המותגי החדש מחמיא לו והוא מצליח להעביר את אותו אמביאנס ייחודי של ב.מ.וו. אפילו שהאורך הכללי קצר ב-1.5ס"מ ובסיס הגלגלים קצר ב-9.0ס"מ  המכונית נראית בעין גדולה ובעלת נוכחות ובולטות על הכביש. נתוני הגובה והרוחב אשר צמחו (5.3 ס"מ לגובה ו-2.3 ס"מ לרוחב) עושים את שלהם וזה בולט.

עוד בולטים פנסי החזית משני צידי שבכת ה"כליות" של ב.מ.וו. מאחור יחידות תאורה גדולות תוחמות ומפרידות בין שמשה אחורית משופעת ופגוש כפול-מפלטים סימטרי ומדוייק. אותם פנסים אחוריים חותמים בנותב אדום וזוהר את קו המותן אשר יורד בתלילות לפנים ומחזק מראה דינאמי ויוצר אשליית תנועה ושריריות.

מבחן רכב ב.מ.וו X1. כאן מצולמת הגרסה הכי מצוייצת של הדגם - רק כדי שתראו לאן אפשר להגיע אם יש די ממון. צילום: ב.מ.וו
מבחן רכב ב.מ.וו X1. כאן מצולמת הגרסה הכי מצוייצת של הדגם – רק כדי שתראו לאן אפשר להגיע אם יש די ממון. צילום: ב.מ.וו

גם חלל הפנים ותא הנהג הוא ב.מ.וו מסורתי למדי. במובן הטוב של ההקשר. החומרים הרבה יותר טובים מבעבר, המגע של המיתוג והמנופים מעביר דרך משקלו את תחושת האיכות לה מצפים ממותגי השילוש הקדוש מגרמניה.

סידורי הישיבה שונים במהותם מאלו שבדור 1.0. המושב הקדמי גבוה בכמעט 4.0 ס"מ ושם את הנהג בעמדה זקופה וגבוהה יותר מול חלונות ניצבים אשר מקנים ראות נהדרת החוצה. תא הנוסעים בכללותו גדול ומרווח יותר – הודות לשימוש בפלטפורמת הנעה קדמית חדשה – כך שיש מרווח רגליים נדיב גם מאחור וגם לנוסעים גבוהים סביב ה-180 ס"מ. אפילו תא המטען מרווח יותר עם נפח כולל של 505 ליטרים מרשימים.

 

הנעה ושלדה

למבחן קבלנו את גרסת 2.0ל' עם הנעה קדמית בלבד – SDrive – עם הספק של 192 כ"ס ו-28.5 קג"מ מ-1250 סל"ד ועד לשיא ההספק ב-5000 סל"ד. העברת הכוח לגלגלים הקדמיים נעשית דרך תיבת הילוכים אוטומטית עם 8 יחסי העברה. כרגיל ב-ב.מ.וו יש לפיקוד התיבה מצב "S" דינאמי וכן אפשרות להעברת הילוכים ידנית.

מבחן רכב ב.מ.וו X1. צולם בזמן שלקח לאהרוני להכין לי מרק ראמן מהביל בדוכן שרונה. צילום: רוני נאק
מבחן רכב ב.מ.וו X1. צולם בזמן שלקח לאהרוני להכין לי מרק ראמן מהביל בדוכן שרונה. צילום: רוני נאק

הבסיס המכאני הוא פלטפורמת UKL של הקבוצה אשר משרתת גם את סדרה 2 אקטיב טורר (מיני מיניוואן ווירדי למדי שלא מגיע לישראל) ואת מיני קלאבמן. לפלטפורמה מבנה מודולרי המאפשר להתאימה גם למכוניות קטנות יותר (מיני ו-מיני 5 דלתות) וליישומים נוספים בעתיד (עם הנעה קדמית או כפולה) בקבוצות B ו-B+. המנוע מותקן לרוחב חזית השלדה ומפנה בכך יותר מקום לטובת חלל הנוסעים. מערכת היגוי חשמלית מסובבת צמיגים במידה 225/45 רחבים על חישוקי 19 אינץ'.

נתוני הביצועים טובים מאד (ממפרט היצרן): 7.7 שניות ל-100 קמ"ש מהירות מירבית של 225 קמ"ש. צריכת דלק משולבת (נתון יצרן) 16.666 קילומטרים ליטר ועם מיכל דלק של 51 ליטרים יהיה לכם טווח של 850 קילומטרים אופטימיים למדי. כל זה מגיע ממכונית קלה יותר מקודמתה המאזנת את המשקל על 1560 ק"ג.

 

איבזור ובטיחות

אני לא רוצה להעיק עם רשימה ארוכה של פריטים אציין רק פנסי LED עוקבי פניה, חיישני גשם ותאורה, חבילות עיצוב לחוץ ולפנים עם מסילות גג, חלונות כהים, בקרת אקלים, חלון פנורמי, מושבים חשמליים, מערכת iDrive הפוקדת על מערכות הרכב ומסך 6.5 אינטש', התנעה ללא מפתח, דלת תא מטען חשמלית ועוד.

חבילת הבטיחות כוללת 6 כריות אוויר, בקרת משיכה ויציבות, ABS ועיגוני איזופיקס למושבי ילדים. חבילות הבטיחות המתקדמות יותר או DRIVING ASSISTANT קיימת רק בגרסאות ההנעה הכפולה ולא כאן.

מבחן רכב ב.מ.וו X1. מענג מחוץ לעיר, קופצני בתוך הכרך. חווית נהיגה מלהיבה במחיר וויתור על נוחות. בשטח? איזה שטח?! בחייאת. צילום: ב.מ.וו
מבחן רכב ב.מ.וו X1. מענג מחוץ לעיר, קופצני בתוך הכרך. חווית נהיגה מלהיבה במחיר וויתור על נוחות. בשטח? איזה שטח?! בחייאת. צילום: ב.מ.וו

נהיגה

המפגש עם המכונית הוא מיד מלהיב מאד. המראה שלה כשאתה צועד לקראתה עם המפתח ביד כבר עושה משהו. ולו רק מפני שאתה צועד לקראת מכונית נאה. ובעיניי, הביצוע הפעם של ב.מ.וו מוצלח הרבה יותר ומאפיל על המתחרים שלו. קשה היה גם שלא התרשם מהקוטן של הדלתות – כאילו קיבלתי X5 בקנה מידה של 1:2. אחרי שהורגלנו למפערי דלתות גדולים ומרשימים – לבימר הזה יש דלתות צרות וגבוהות. הגובה באמת מפצה על העדר הרוחב וזה יותר מפריע מאחור מאשר לפנים. אבל זה נשכח מאחרי ההגה – ובתוך המיקרו קוסמוס של תא ב.מ.וו X1 אתם מקבלים את "חווית ב.מ.וו" המלאה אם במראה, במגע ואפילו בריחות שמציפים אותך.

מי שקורא אותי כבר יודע עד כמה אני אוהב את תיבות 8 ו-9 ההילוכים מהדורות האחרונים. המוצרים האלו מבית ZF ו-אייסין היפנית (כמו ב-X1) מרימים ומשדרגים כל מכונית ולא משנה אם היא מגיע מצרפת, גרמניה, אנגליה או ג'אפן. והשילוב של תיבה כזו עם מנוע 2.0ל' טורבו מודרני (להלן חזק, גמיש ורהוט) יכול להפוך גם שולחן קק"ל למכונת הנהיגה המושלמת.

מבחן רכב ב.מ.וו X1. אורב בצללים למרצדס CLA החומקת מהחניון. ג'ונס ידע שזה עומד להיות אחד מהלילות האלה. צילום: רוני נאק
מבחן רכב ב.מ.וו X1. אורב בצללים למרצדס CLA החומקת מהחניון. ג'ונס ידע שזה עומד להיות אחד מהלילות האלה. אה…ויש דלת אחורית חשמלית, חלונות כהים וגג פנורמי. צילום: רוני נאק

לא מאמינים לנו? נסיעת מבחן עלינו!

מבחן רכב מרצדס GLA

אבל בואו לא נסחף. שכן השלדה החדשה חשה חדה ו"חיה" הרבה יותר מקודמתה. היא מאוזנת ונוסכת בטחון רב במהירויות כניסה שיגרמו לבת פרעה להרים את ראשה מהנהר ולפספס לגמרי את מוזס הצעיר שממשיך במורד הנילוס לעתיד לא בטוח. ההיגוי חד ומיידי, התגובה למעבר מקו ישר לפניה – חדה מאד ועם המון כוח זמין כמעט תמיד מתחת לדוושה החיוך לא ירד מפני.

כדי לקבלת כזה ניהוג וחדות ב.מ.וו צריכה הייתה בכל זאת להעלות קורבן לאלי המוטוריקה – והיא נפרדה מנוחות הנסיעה אשר עלתה בעננת עשן מהמזבח. טוב, נו אני בכל זאת מגזים עם הדימויים, הבמבי הקטנה לא הכי נוחה בעיר. קופצנית ונוקשה. "בונוס" של צמיגים נמוכי חתך ומתלים שמכוילים – מה לעשות – לתשתית ברמה אירופאית. ואנו, מה לעשות, תקועים בין דעא"ש לג'ובת אל נוסרה שבכלל מעדיפים טויוטה היילקס – שככל הנראה תהיה נוחה יותר ברחובות רמת גן.

מבחן רכב ב.מ.וו X1. עם אופניים כל מכונית נראית יותר טוב. ב.מ.וו X1 החדש טוב יותר מקודמו בכל פרמטר. צילום: ב.מ.וו
מבחן רכב ב.מ.וו X1. עם אופניים כל מכונית נראית יותר טוב. ב.מ.וו X1 החדש טוב יותר מקודמו בכל פרמטר. צילום: ב.מ.וו

סיכום

ב.מ.וו X1 המעודכן הוא ראשית כל X1 טוב יותר מקודמו – בכל פרמטר. אחרי שכבר וותיקי ב.מ.וו התרגלו לקבל את מנועי הטורבו הם עכשיו מקבלים ב.מ.וו עם הנעה קדמית ולמרות עיקום האף נראה לנו כאן – בחדר האפל ואפוף ענן הסיגרים – שהם נהנים יותר מתמיד אבל לא יודו בזה. יש ל-X1 את המראה הנכון, את האופי הדינאמי הנכון ואת האיכויות כדי לספק חוויה ב.מ.וואית מלאה – גם אם באריזה קטנה וחברתית יותר (כאן ייכנס אמוג'י של "עלה עייני"). המחיר – 277K שקלים שם אותו מעל ל-GLA של מרצדס בכ-10% גדולים מאד – אפילו שגרסת בסיס של הבימר זולה ב-10,000 אבל מי ירצה כזו? האודי Q3 נראית כמו עסקת המאה: 230 אלפים לגרסת בסיס ועד 267 אלפים לגרסת 2.0ל' (בלי לספור את RSQ3  הפסיכית)

 

Check Also

JAECOO מביא את בשורת האורבני שטח החדשה!

JAECOO ששיווקו יחל בחודשים הקרובים , מביא בשורה לכל המצפים לרכב פנאי בעל ערך מוסף גם מעבר לכביש. עשיר בטכנולוגיות שיעזרו להכיר ולהגיע למחוזות חדשים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 + 2 =