יום חמישי , 28 מרץ 2024
אחרון דור הנפילים. טויוטה לנד קרוזר במבחן רכב. צילום: טויוטה
אחרון דור הנפילים. טויוטה לנד קרוזר במבחן רכב. צילום: טויוטה

מבחן רכב טויוטה לנד קרוזר

 

  • מנוע 2.8ל' חדש 177 כ"ס
  • מתיחת פנים קלה
  • 370 אלף שקלים לרכב מבחן
  • 9.1 ק"מ/ל'
  • משקל עצמי 2.2 טון

ניר בן זקן

בתרבות השפע המודרנית, המציעה מגוון עצום של קרוסאוברים בעלי מראה מסוקס וקשוח אבל יכולת אפסית מעבר לאספלט, דווקא רכב השטח של היצרנית היפנית ה"אפורה" והשמרנית ביותר, הפך ייחודי כל כך. בעולם הרחב לנד-קרוזר הוא מותג-בפני-עצמו עם מוניטין מכובד (ממש כמו לנד-רובר וג'יפ) וסדרה 70, 80 ו-100 היו לאייקוני שטח עטורי תהילה. בישראל לעומת זאת הוא החזיק שנים רבות בתואר רכב השטח הנמכר ביותר (18 אלף לנד-קרוזרים נמכרו מאז נחתה סדרת 90 פראדו ב-1999), בעיקר בזכות החזות המרשימה שהייתה עבור רבים כסמל סטאטוס לגאווה בחניית בית הקפה השכונתי. כיום לעומת זאת ניתן להשיג את אותו אפקט פוזה בכל אחד מהקרוסאוברים החדשים, בפחות כסף ומבלי לשלם את מחיר התחזוקה השוטפת.

אחרון דור הנפילים. טויוטה לנד קרוזר במבחן רכב. צילום: טויוטה
אחרון דור הנפילים. טויוטה לנד קרוזר במבחן רכב. צילום: טויוטה

הוסיפו לכך את מחירי הדלק המאמירים שגרמו גם לחובבי הטיולים המושבעים למעט בגיחות לטבע, את האופנה "הירוקה" ששמה לעצמה למטרה לחסל את רכבי השטח הגדולים והמזהמים וזה ברור מדוע הצטמצם הסגמנט בעשרות אחוזים בעשור האחרון. גם מרבית יצרני הרכב הגיבו בהתאם לצו האופנה והציעו קרוסאוברים כתחליף (ניסאן פאתפיינדר, סוזוקי ויטרה, קיה ספורטאז' וסורנטו), חדלו את הייצור (יונדאי טראקאן, איסוזו טרופר ורודיאו), הפסיקו להימכר באירופה (ניסאן פטרול) או גרעו משמעותית מיכולת השטח (קיה סורנטו). לעומתם, לנד קרוזר הוא מהבודדים לשמור על אותו מתכון מוכר משנות התשעים שלא מקריב כהוא זה מיכולת השטח. כעת עם יחידת כוח חדשה היה זה תירוץ מצוין לצאת לסיבוב נוסף על סיפונו של אחרון הדינוזאורים ולהיזכר למה אנחנו כל כך אוהבים אותו.

והרי לחדשות?
המראה החיצוני זהה למתיחת הפנים האחרונה שהגיעה לארץ בתחילת 2014 בתוספת תאורת לד לפנסי החזית, אך הן לא הופכים את הלנד קרוזר למודרני. יחידות תאורה קדמיות צרות המשתפלות כלפי מטה כמו טיפה נוזלת וגריל פסים עצום מידות מקנים מראה בולבוסי – המצטיין בכיעורו גם ביחס לדורות הקודמים של הדגם.

אחרון דור הנפילים. טויוטה לנד קרוזר במבחן רכב. צילום: ניר בן זקן
אחרון דור הנפילים. טויוטה לנד קרוזר במבחן רכב. צילום: ניר בן זקן

תא הנוסעים מכיל חומרים איכותיים ברובם, שילוב הצבעים נאה ומערכת מולטימדיה TOYOTA TOUCH 2  עם מסך מגע בגודל 7" במרכז הקונסולה. עיצוב הפנים שבלוני למדי אבל אינטואיטיבי, יש הרבה מאוד תאי אכסון (כולל תא ענק עם פתח מיזוג מתחת למשענת היד) וידיות אחיזה על קורה A ו-B המסייעות לכניסה לקבינה הגבוהה. המושבים נוחים אך חסרי תמיכה וגם ההגה גדול ממדים, בעל זווית אופקית וטווח כיוון מוגבל למרחק. תנוחת הישיבה גבוה ושולטת, מורמת גם מ"עם הקרוסאוברים המפונפנים" ורק חבל ששטחי החלונות קטנים יחסית.
המרווח לנוסעים מאחור טוב מאוד (למרות שבסיס הגלגלים – 279 ס"מ לא השתנה מאז ה-120 מלפני עשור) תודות לאפשרות כיוון למרחק ולמשען של הספסל האחורי כך ששני מבוגרים וילד במושב האמצעי או שלושה נערים לא ירגישו בדוחק. שורת המושבים השלישית מיועדת בעיקר לגילאי 10 ומטה וכשהיא בשימוש נותר נפח מצומצם משל מכונית מיני למטען (105 ליטר). קיפולה אל תוך הרצפה מאפשר נפח הטענה מכובד (612 ליטר). סף הטענה גבוה ולמרות שהגלגל הרזרבי הועבר מדלת תא המטען לתחתית הזנב, היא עדיין נפתחת בכבדות לצד ואפשרות הפתיחה רק של השמשה האחורית כלפי מעלה גם מסורבלת.

אחרון דור הנפילים. טויוטה לנד קרוזר במבחן רכב. צילום: טויוטה
אחרון דור הנפילים. טויוטה לנד קרוזר במבחן רכב. צילום: טויוטה

רשימת האבזור לא השתנתה מאז מתיחת הפנים האחרונה (העדיפה משמעותית על דגמי 2013 ומטה). גרסת "סלקט" הבסיסית (ב-350 אלף שקלים) כוללת מסך מגע בגודל 7" עם מצלמת רוורס, בלוטות', USB ושליטה מההגה, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים ופתחי אוורור גם לצמד השורות האחוריות, מושבים קדמיים מתכוננים חשמלית ומחוממים, בקרת שיוט, מפתח חכם, מראות מתקפלות חשמלית, חישוקים קלים בקוטר 17" ולא פחות מ-7 כריות אוויר. רכב המבחן בגרסת "לקשרי" (ב-370 אלף שקלים) הוסיף ריפודי עור, חימום גם למושבים האחוריים וחלון שמש. חסר לנו ברשימת האבזור הסטנדרטי חלונות אחוריים כהים, ההכרחיים כדי לשמור על טמפרטורת תא נוסעים סבירה בטיול קיצי במזרח התיכון.

לב חדש
הסיבה למפגש המחודש הוא כאמור מנוע טורבו דיזל החדש של טויוטה של טויוטה (משותף גם להיילקס החדש) בנפח 2.8 ליטר המפיק 177 כ"ס ב-3,400 סל"ד ו-45.9 קג"מ בטווח שבין 1,600 ל-2,400 סל"ד. אלו 13 סוסים פחות ממנוע 3.0 ליטר היוצא אבל 3.1 קג"מ יותר. גם תיבת ההילוכים חדשה עם 6 הילוכים (5 בקודמת) וכבעבר הכוח עובר לכל ארבעת הגלגלים דרך תיבת העברה עם דיפרנציאל מוגבל החלקה מסוג טורסן הניתן לנעילה והילוך כוח (LOW).

אחרון דור הנפילים. טויוטה לנד קרוזר במבחן רכב. צילום: ניר בן זקן
אחרון דור הנפילים. טויוטה לנד קרוזר במבחן רכב. צילום: ניר בן זקן

למרות תוספת המומנט וקיצור יחסי העברה בשלושת ההילוכים הראשונים, 12.7 שניות יחלפו בטרם תגיעו ל-100 קמ"ש, 1.7 שניות יותר ממה שהיה לוקח לדגם הקודם. שיפור קל הורגש בתאוצות הביניים שכן התיבה החדשה שומרת את המנוע כל העת ברצועת הכוח, ותגובתה להורדת הילוך מהירה יותר. יחידת הכוח גם שקטה יותר תודות לכיסוי מנוע חדש מרזין (שרף), ראש מנוע דק יותר, שרשרת תזמון חדשה, סעפת יניקה משופרת וכיסוי מבודד לאגן השמן. יחס העברה ארוך יותר בהילוך שישי מאפשר למנוע להיות ב-1,600 סל"ד ב-110 קמ"ש, 400 סל"ד נמוך יותר מבעבר דבר המטיב גם עם צריכת הדלק. גם רעשי רוח ודרך מסוננים היטב, כמעט כמו בקרוסאובר מודרני.
המנוע החדש עומד בתקני הזיהום המחמירים יורו 6 תודות למערכת EGR (ר"ת Exhaust Gas Recirculation) הממחזרת את גזי הפליטה ומקוררת מים, שסתום בקרת סחרור אוויר בסעפת היניקה ומיכל אוריאה שבמדד הזיהום הישראלי מוריד אותו מקבוצה 15 ל-14. טויוטה טוענת לשיפור של 10 אחוזים בצריכת הדלק ובשיוט בינעירוני רשמנו 13.1 ק"מ לליטר ו-9.1 ק"מ לליטר לכל אורך המבחן שכלל גם נהיגת שטח אתגרית.

אחרון דור הנפילים. טויוטה לנד קרוזר במבחן רכב. צילום: טויוטה
אחרון דור הנפילים. טויוטה לנד קרוזר במבחן רכב. צילום: טויוטה

המיתלים שמיועדים להתמודד עם שיבושים קשים בשטח מתקשים בבידוד מכשולים אורבניים כמו מכסי ביוב, שברים באספלט ופסי האטה. למרות שרדיוס הסיבוב לא גדול משמעותית משל קורולה (5.8 מטר), לתמרן את רכב השטח המגודל ברחובות הצפופים של הכרך הגדול היא משימה שדורשת הסתגלות אם אתם לא מורגלים לממדים האלה.
כבישים מפותלים אינם סביבת המחיה הטבעית לג'אמוס היפני, אבל בקצב שפוי הוא מרגיש בטוח הרבה יותר מהמצופה מ-2.2 טון של משקל עצמי ומרכז כובד גבוהה. אם תדחקו בו לקצב מהיר יותר הוא יגיב בגניחות צמיגים וזוויות גלגול גדולות. לחיוב נציין שבכביש הררי התיבה החדשה מורידה הילוכים בדייקנות תחת בלימה.

בסוף השבוע
הלנד קרוזר לא שכח את המקורות ואת ההיסטוריה המפוארת שצבר במשך יותר משישה עשורים. המכלולים חסונים (שלדת סולם וסרן חי מאחור), הפגושים רחוקים מהקרקע (זוויות גישה ונטישה של 25/32 מעלות בהתאמה) ומרווח הגחון נדיב (22 ס"מ) מקנים תחושת ביטחון לנסוע בשטח קשה ללא החשש התמידי להשאיר במדבר מזכרות של חלקי פלסטיק שונים. בשבילים משובשים הלנד קרוזר נוח למדי ומבודד היטב קרקע מצולקת בבורות וחריצים, אבל הגברת המהירות חושפת מיתלים רכים וחסרי ריסון שגורמים תנודות רבות. החלפת בולמי הזעזועים והקפיצים עשויה לפתור את בעיית הנדנודים.

אחרון דור הנפילים. טויוטה לנד קרוזר במבחן רכב. צילום: ניר בן זקן
אחרון דור הנפילים. טויוטה לנד קרוזר במבחן רכב. צילום: ניר בן זקן

קיצור יחסי העברה של שלושת ההילוכים הראשונים (ושל הראשון בעיקר) מאפשרים קצב זחילה איטי יותר ובלימת מנוע עדיפה בשטח טכני. בקרת המשיכה אפקטיבית ומרסנת ביעילות כל סחרור גלגלים כשמהלך המיתלים הנדיב נגמר, דבר המאפשר לצלוח אתגרים גדולים בהרבה ממה שתעזו. רק בקרת הירידה במורד לא מספיק אפקטיבית ואופי פעולתה גס כשפעולת הבלימה נשמע כמו צרור יריות וגם היינו שמחים להיפטר ממדרגות הצד ומגני הבוץ המקוריים שלא יחזיקו יותר מידי זמן אצל מטיבי לכת.

סיכום
טויוטה לנד קרוזר נותר רכב שטח אמיתי, וככזה הוא לא מתאים לכל אחד. כיום יש הרבה יותר אופציות עבור מי שמחפש רק את אפקט הפוזה והישיבה "על הגובה" עם איכויות עדיפות על האספלט ובהרבה פחות כסף מתג המחיר שמתחיל ב-350 אלף שקלים. ובכל זאת מדובר באחרון דור הנפילים, מהבודדים שמציעים יכולת שטח אמיתית גם בתצורתו הסטנדרטית כמו שהוא יוצא מאולם התצוגה. הוא היחיד שמציע שילוב בין מכלולים מכאניים חסונים לתא נוסעים פרקטי ונוח שניתן לחיות איתו ביום יום (ג'יפ רנגלר מאבד כאן נקודות). יחידת ההנעה החדשה אינה מהווה מהפכה והשינויים אינם הבדלי יום ולילה, כשעיקר השיפור הוא בצריכת הדלק, בעידון ובבידוד (ואולי גם ברמת הזיהום).

Toyota-אחרון דור הנפילים. טויוטה לנד קרוזר במבחן רכב. צילום: טויוטה
Toyota-אחרון דור הנפילים. טויוטה לנד קרוזר במבחן רכב. צילום: טויוטה

בשורה התחתונה, אם אתם בעלי משפחה שאוהבים לטייל בארץ ולהגיע לפינות חמד מרוחקות, הלנד קרוזר הוא הבחירה הכמעט יחידה. בעולם רווי בדגמים העונים לקלישאה "ללכת עם ולהרגיש בלי" רכב השטח של טויוטה הפך לאחד מהבודדים שמציע גיבוי אמיתי ביכולת ובאופי למראה המסוקס וכמובן שמירת ערך שאין לרבים במציאות ההזויה של רכבי יד שניה היום. זה גרם לנו להעריך ולאהוב את הלנד קרוזר הפעם עוד יותר מתמיד.

Check Also

טויוטה ממריאה – טסלה מקרטעת

ממשל ביידן לוקח צעד אחורה בחישמול הרכב הפרטי ונותן את המסלול המהיר לטויוטה שתמשיך לעשות קופה. בינתיים טסלה ו-BYD הסינית מתמודדות מול ביקוש יורד לרכב חשמלי

One comment

  1. אכן זן נדיר רק חבל שהמחיר כל כך יקר.יקר ביותר הייתי אומר.

להגיב על רון לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 × 1 =