יום חמישי , 28 מרץ 2024
מבחן רכב סוזוקי ויטארה AllGrip. דור רביעי מתאים לטעם הקהל, מאבד מיכולתו בשטח. הנעה כפולה ב-132 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק
מבחן רכב סוזוקי ויטארה AllGrip. דור רביעי מתאים לטעם הקהל, מאבד מיכולתו בשטח. הנעה כפולה ב-132 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן רכב סוזוקי ויטארה AllGrip

  • דור רביעי לדגם
  • 1.6ל' – 120 כ"ס
  • צריכת דלק במבחן 13 ק"מ/ל'
  • מחיר גרסת הנעה כפולה 132,000 שקלים
  • 7 כריות אוויר

רוני נאק

זוכרים את הסוזוקי ויטארה וגרנד-ויטארה מהשנים הקודמות? שכחו מהן! לטוב ולפחות טוב. לסוזוקי יש אצבע מאד ערנית על הדופק והיא מגישה לנו את הדור הרביעי של הדגם עם תפריט שונה מהותית מכל קודמיו.

סוזוקי ויטארה

הויטארה החדש מתבסס על הפלטפורמה של סוזוקי קרוסאובר אשר זכה אצלנו להצלחה רבה. מעל 11,000 יחידות ממנו נמסרו ללקוחות בישראל לבדה. זאת, בשילוב של מחיר אטרקטיבי, מוניטין טובים של המותג וסדרה של מבחני דרכים שבהם הוכיח הקרוסאובר חסר היומרות, שהוא טוב ממתחרים מעוצבים ומוגדשי-טורבו.

מבחן רכב סוזוקי ויטארה AllGrip. דור רביעי מתאים לטעם הקהל, מאבד מיכולתו בשטח. הנעה כפולה ב-132 אלפי שקלים. צילום: סוזוקי
מבחן רכב סוזוקי ויטארה AllGrip. דור רביעי מתאים לטעם הקהל, מאבד מיכולתו בשטח. הנעה כפולה ב-132 אלפי שקלים. צילום: סוזוקי

במידה רבה, ויטארה "סוגר את הפינה" היכן שהקרוסאובר לא מציין בו: מראה ואופי. ובשני המקרים המעצבים של סוזוקי קלעו יפה למטרה. כמה יפה? יצא כבר לשמוע מישהו אומר שהויטארה "מזכיר ריינג' רובר איווק" – נו טוב. איווק הוא לא אבל אפשר בהחלט לראות את הנוסחה הדומה אשר יצרה קווי מרכב רבועים ואסרטיביים למראה. שבכת חזית גדולה ועליה סמל סוזוקי הגדול ביותר בכל הזמנים. יש לעיצוב הבלחות של המראה מהויטארה הקודמת כמו קו מכסה המנוע המתחבר לדמוי פתחי איוורור, קו הגג והשמשות ואפילו פתחי האוורור שבפנים. פחות השתגעתי על המותניים המנופחים שמתחילים מעיבוי שהולך ועולה מתחתית הדלתות הקדמיות ומתחבר לירכתיים רבועים וכבדים למראה. הכוונה הייתה לתת למרכב מראה חסון ובטוח בפועל  התוצאה יצרה כבדות.

מבחן רכב סוזוקי ויטארה AllGrip. דור רביעי מתאים לטעם הקהל, ירכתיים רבועים מסתירים תא מטען גדול ומפתן הטענה רחב ונמוך - קל מאד לגישה. צילום: רוני נאק
מבחן רכב סוזוקי ויטארה AllGrip. דור רביעי מתאים לטעם הקהל, ירכתיים רבועים מסתירים תא מטען גדול ומפתן הטענה רחב ונמוך – קל מאד לגישה. צילום: רוני נאק

הפרופורציות שונות לחלוטין משל הקרוסאובר – וזה לגמרי בקטע טוב. הויטארה קצר יותר עם אורך כללי של 417 וחצי ס"מ וגם בסיס הגלגלים שלו קצר ב-10 ס"מ משמעותיים, אבל הוא גבוה יותר ורחב יותר – והתוצאה הרבה יותר נכונה מבחינת הטעם הנוכחי של הציבור בג'יפונים וקרסואוברים.

כדי להוסיף למראה הנכון יש חישוקי סגסוגת 17 אינץ' חדשים, פסי הגנה הסובבים את כל תחתית המרכב – והמון שילובים של גג ומרכב בגווני צבע שונים ועליזים.

הפנים

חלל הפנים מרווח מאד. בעיקר בזכות תוספת הגובה והרוחב. מאחור ניתן להושיב בקלות שלושה נוסעים בוגרים אשר ייהנו מבסיס מושב גבוה, מרווח טוב לראש (181 ס"מ) ושקע חכם מאד בדיפון הדלת אשר מרפק ימצא בו מנוחה נכונה.

מבחן רכב סוזוקי ויטארה AllGrip. חלל פנים מעוצב נאה אך החומרים בו דלים - מולטימדיה עוד אין אצלנו אבל גלגל ההגה הזה נהדר. צילום: סוזוקי
מבחן רכב סוזוקי ויטארה AllGrip. חלל פנים מעוצב נאה אך החומרים בו דלים – מולטימדיה עוד אין אצלנו אבל גלגל ההגה הזה נהדר. צילום: סוזוקי

תא הנהג וסביבתו ממשיכים את השפה העצובית של המרכב – גם דרך פאנל מרכזי בגוון צבע של המרכב. צריך להרים את המושב – המתכוונן לגובה – כמעט לקצה מהלכו כדי לקבל אותה תנוחת ישיבה "ג'יפית" גבוהה ושלטת אבל האופי הוא הרבה יותר "בתוך" מאשר ה"מעל" של הויטארה היוצאת.

העדר מולטימדיה עדכנית (כמו למשל זו שמציעים ביונדאי ומיצובישי) בולט מאד בחסרונות – ומסוזוקי ישראל מבטיחים לי כי העניין צפוי להיפתר בקרוב מאד. בינתיים מערכת השמע המקורית עם החיווי הכחול/ירוק נראה ארכאי למדי וממישוק הדיבורית אליו אניגמאטי במקרה הטוב – אפשר להתנחם בזה שזה לא לעוד זמן רב.

גלגל ההגה זהה לגמרי לזה שבקרוסאובר – ואני אומר זאת לגמרי בחיוב. הקוטר נכון, ציפוי העור נעים מאד, והמיתוג שעליו מסודר נכון ועם משקל ותפעול מצוין. וזה נכון גם למשוטים שבגב גלגל ההגה המתפעלים את תיבת ששת ההילוכים.

מבחן רכב סוזוקי ויטארה AllGrip. הגרסה הזו מקבלת בקרת אקלים דיגיטאלית וגם ריפודי מושבים מזמש. צילום: סוזוקי
מבחן רכב סוזוקי ויטארה AllGrip. הגרסה הזו מקבלת בקרת אקלים דיגיטאלית וגם ריפודי מושבים מזמש. צילום: סוזוקי

בגרסת ההנעה הכפולה בה נסענו יש גם יותר אבזור, כך שמצאנו שעון זמן אנלוגי בין פתחי המיזוג שבמרכז, בקרת אקלים, ריפודי זמש, בקרת ירידה במורד, חיווי למערכת ההנעה הכפולה, חיישני חניה בחזית ומאחור ועוד. לצד המראה המשובב של חלל הפנים המגע שלו אכזב. אין משטח רך אחד לרפואה ובכל מקום ופינה שתיגעו או תמששו, תפגוש ידכם משטחי פלסטיק נוקשים – במאט או במבריק – יוצר דיסוננס בין מראה העין למגע היד ופוגע בתחושת האיכות של הרכב.

הנעה

על ההנעה מופקד מנוע 1.6ל' אטמוספרי המפיק 120 כ"ס ו-16 קג"מ בין 4,400 ל-6,000 סל"ד. המנוע עומד בתקן יורו 6  ומעביר את כוחו לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 יחסי העברה. סוזוקי בחרה שלא לצייד את ויטארה החדשה עם התיבה הרציפה – CVT – של הקרוסאובר ואנו יכולים רק לברך אותה על כך.

מבחן רכב סוזוקי ויטארה AllGrip. המתג הזה משפיע על הפרמטרים של כמה מערכות ברכב כדי להיבא אותך לצד השני של השביל. צילום: סוזוקי
מבחן רכב סוזוקי ויטארה AllGrip. המתג הזה משפיע על הפרמטרים של כמה מערכות ברכב כדי להיבא אותך לצד השני של השביל. צילום: סוזוקי

מערכת ההנעה הכפולה-קבועה – ALL GRIP – היא קונספט שלפיו על הנהג להתרכז בנהיגה ולא בתפעול מערכות הרכב. זאת, במקביל לחסכון בדלק ולספק חווית נהיגה חיובית. למערכת 4 מצבים שבינים אפשר לבחור: AUTO המדגיש חסכון בדלק ומעדיף הנעה קדמית – הנעה כפולה תשולב בתגובה לסחרור גלגל על משטח חלק. מצב SPORT המיועד לנהיגה נמרצת. ההנעה כפולה, תגובות המצערת מחודדות וההילוכים נמוכים. בנוסף, התערבות בקרת המשיכה מופחתת ומאפשרת לנהג להשתעשע מעט יותר. מצב SNOW המתאים…לשלג, קרח וגם – חשוב יותר עבורנו – לחול ודרכי עפר. העדיפות ניתנת כאן למיקסום האחיזה והשליטה וריסון החלקה. ואחרון LOCK – אם נתקעתם או שאתם קרובים זה, עיברו ל-LOCK כדי להוריד את מירב הכוח לגלגלים. פיצול הכוח בין הדיפרנציאל הקדמי והאחורי כמעט שווה, ובקרת המשיכה מקבלת פקודה למיקסום הרגישות.

נהיגה

אותה שמחת חיים שיש בעיצוב, שמחנו לגלות אותה גם בדינאמיות של ויטארה החדשה. ואלו פחות הנתונים היבשים (ל-100 קמ"ש ב-13 שניות) כמו התחושות מאחרי ההגה. ואלו מדברות על כיול מתלים רך למדי אשר מספק נוחות טובה בתוך העיר, או על דרכי עפר שעליהן נוהגים לאט. התאוצות מרגישות ונשמעות חזקות והחלפות ההילוכים של התיבה מהירות ומתוזמנות היטב. גם פיזור יחסי ההעברה טוב בעיקר בארבעת ההילוכים הראשונים  – ומאפשר להישאר בתוך עקומת הכוח של המנוע הזה. המנוע אגב, לא נשמע מיוסר או סובל גם בסל"ד גבוה, ובשילוב התיבה מספק כוח זמין באופן סביר. לא כמו מנועי טורבו – אבל טוב אבסולוטית ובעל מבנה מורכב פחות וככל הנראה אמין יותר.

נוחות הנסיעה בעיר טובה למדי, וכך גם מחוצה לה כשעל הכבישים המהירים אפשר לשייט בקצב התנועה ויותר בסל"ד נמוך שמספק ההילוך השישי. רעשים מגיעים מקורה A, ומהכביש ופחות מהמנוע או מריהוט הפנים והדיפונים שנותרים חרישיים גם בכבישים משובשים. אותם כבישים משובשים חושפים מחסור בריסון של המתלים וגם חסך בתמיכה על ציר הרוחב. זה גורם לויטארה להתנודד וגם להתגלגל יחסית הרבה בפניות. בהתחלה היה לי קשה עם זוויות הגלגול האלו, אבל ככל שנהגתי בו יותר, גיליתי שהזוויות האלו בעצם עוזרות לי להרגיש את המכונית בכביש מפותל, כשברקע המנוע מזמזם בסל"ד גבוה, וההגה בידיים מצייר קו מדויק על הכביש. אפילו מצאתי עצמי על כביש סדום-ערד – מאד לא בתפריט של הרכב הזה – ומאד נהניתי מהנהיגה בו מבלי לשבור את מהירות הקול בדרך…

שטח

תפריט השטח כלל שבילים חוליים באיזור השרון, וכמה דרכי עפר טרשיות בדרום העמוק. את החולות הויטארה החדש זלל בקלות. משקל עצמי של כ-1,200 ק"ג לגרסת ההנעה הכפולה, צמיגים רחבים ואמצעי הנעה חכם – הפכו את החולות ל"נון-איוונט". תשמרו על זווית הגישה השטוחה של הפגוש הקדמי ואתם תהיו בסדר בכל המצבים ההגיוניים. על השבילים הטרשיים של ככר סדום – המתלים סופגים יפה את האבנים הקטנות ומבודדים את הישבן כדי ליצור נהיגה נעימה למדי. נסו לנהוג מהר ואתם מסתכנים בקריעת צמיג ומרכב מתנודד בואכה ניגוח גחון בבאמפ. הצלבות ובנות דודות שלהן טופלו יפה לאחר כמה שניות של היסוס מבקרת המשיכה. כצפוי התוצאות הטובות ביותר התקבלו במצב LOCK. אבל הויטארה הזה עוצר היכן שהויטארה הקודם המשיך ללא היסוס – ללא LOW ועם מרווח גחון של 18.5 ס"מ (ויש כבר מתלים חלופיים להגבהות) – האפשרויות מעבר לכבישים הכבושים מוגבלות מאד.

מבחן רכב סוזוקי ויטארה AllGrip. עדיין שומר על יכולת מסויימת להביא אותך מעבר לכביש הסלול. מכונית עתירת אופי ושמחת חיים במחיר הגיוני. צילום: רוני נאק
מבחן רכב סוזוקי ויטארה AllGrip. עדיין שומר על יכולת מסויימת להביא אותך מעבר לכביש הסלול. מכונית עתירת אופי ושמחת חיים במחיר הגיוני. צילום: רוני נאק

סיכום

סוזוקי ויטארה החדש הוא הביטוי החד ביותר של האבולוציה שעוברת על רכבי השטח של פעם. ובסוף היום מדובר במכונית שהיא הרבה יותר נעימה בחיי היומיום, מספקת בטיחות וחסכון בדלק בסטנדרטים המודרניים – ומוותרת בשוליים הנוגעים ללבנו (אבל לא רלוונטיים) של השטח. אהבתי את שמחת החיים שמוקרנת מהמכונית הזו. שמחת חיים שמתחילה במראה, וממשיכה בדינאמיות ובחווית הנהיגה. ההסתייגות נוגעת להעדר זמני של מולטימדיה עדכנית, חומרי פנים קשיחים למגע הפוגעים בחוויה ובסיס מושבים קדמיים שמאתגר אחוריים בנהיגה של מעל שעתיים-שלוש.

נראה שהמאסטרים של רכבי השטח מסוזוקי עשו זאת שוב. עם מוצר הקולע לטעם העכשווי של הקהל, מגובה ביכולת ומוניטין האיכות של סוזוקי וחשוב לא פחות במחיר משפחתית קומפקטית אפרורית (132 אלפים לגרסת ALLGRIP או 125 להנעה קדמית).

Check Also

סוזוקי ג'ימני המיטב

ארוך או קצר, פיקאפ או 6X6 - סוזוקי ג'ימני הוא פלטפורמת השיפורים המושלמת והעולם נענה בשמחה עם מגוון עצום של הדמיות, קיטים ואביזרים

8 comments

  1. כתבה יפה.רוני נאק תוכל לומר לי איך הויטארה בהשוואה לסובארו XV 2.0 בשטח? תודה מראש

    • סובארו XV
      מחיר : נושק ל160,000 ₪ אחרי אגרת רישוי לפני תוספות למנוע 2.0 גרסת XV I
      הנעה קבועה 4X4 – חיסרון צריכת דלק הרבה הרבה יותר גרועה ממה שסובארו מפרסמים
      דרגת זיהום 10 !!!!!! בויטרה רמת זיהום 4!!!!!! וצריכת דלק הרבה יותר טובה ובפועל סוזוקי היחידים שהצריכת דלק שרשום בקטלוג הכי קרובה למציאות השאר זה פונקציה של נהג
      אין בקרת שיוט בגרסה I 4X4 מנוע 2.0 בויטרה יש בקרת שיוט וגם מגביל מהירות !!!!
      מגיע בריפודי בד !!! בויטרה 4X4 יש מושבי עור עם זמש
      פנסי חזית רגילים לא תאורת לד לא נעליים , בויטרה יש תאורת DRL עם לד לבן ובויטרה 4X4 יש גם בפנסים
      אין חיישני גשם אין חיישני תאורה אין עזרי חנייה מקוריים אין מראות מתקפלות אין לד במראות
      בויטרה יש חיישני גשם חיישני תאורה עזרי חנייה קדימה ואחורה מקורי מראות מתקפלות ופס איתות מובנה במראה
      אין הנעה ללא מפתח ( כפתור הנעה אין ) בויטרה יש הנעה ללא מפתח
      משקל עצמי 1,455 !!! 255 קילו יותר !!!
      נפח תא מטען 380 לעומת 375 בויטרה
      תיבת הילוכים רציפה בעל רק 5 שילובים לעומת תיבת הילוכים אוטומטית נורמלית 6 הילוכים בויטרה
      גם ב XV המולטימדיה בתוספת תשלום נכון לעכשיו
      יש לך כמעט 30,000 סיבות לא לקנות XV

  2. חחח ה XV אכן לפחות 2 רמות מעל הויטארה הזו.אין שום קשר בין הויטארה הנ"ל למקורית שהיתה לה יכולת שטח אמיתית.

  3. קראתי את התגובות של כולם. הכל מתגמד מול ״שתיית״ השמן של ה-xv.מההתחלה אחרי כ-20000קמ נדלקה הנורית הכתומה וכשהתקשרתי למוסך בצק-פוסט אמרו ״כתום לא נורא״ .כשדיברתי עם מוכר הרכב בחב׳ ״שטראוס״ התשובה היתה ״ לא קראת את הספר- רכב בסוף כתוב שיש מצב כזה.
    בפעם האחרונה ב-84000קמ הוספתי 2קג אחרי טיפול ב-75000 קמ.כמובן שצריכת הדלק גבוהה 10-12 קמ/לליטר.
    בעבר היו לי 2 לנד-קרוזריםוהיום בנוסף לxvיש לי סובארו 85!!!מנוע 13000 עם 350000קמ.

    • ב XV אחרי 15000 הק"מ הראשונים מחליפים את השמן בשמן 5-40 סינטטי מלא.זה חלק מהטיפול ואין שום בעיה עם זה.אם היית שואל ובודק מראש לא היית מתפלא.אגב, ה XV רכב מדהים.אני אישית מנצל את היכולות שטח שלו והוא והדאסטר של דאצ'יה היחידים מבין הקרוסאוברים שיכולים להיכנס לשטח עד רמה בינונית בלי נזקים.בהצלחה.

  4. דבר כבר עם ה-XV הלא קשור הזה!! אם כבר פורסטר. אבל מה קשור רכב משפחתי לסגמנט הג'יפונים???
    אז יש לו הנעה כפולה?! נו, גם לניסאן ג'וק יש הנעה כפולה וגם לסוזוקי קרוסאובר יש הנעה כפולה
    זה לא אומר שמישהו חושב שהם רכבי שטח או דמויי שטח. בסה"כ הם רכבים שהגביהו אותם מעט.
    אבל ה-XV זו כבר משפחתית מובהקת מבחינה עיצובית (אחד הרכבים המכוערים EVER)
    אין בו שום דבר שנותן רמיזה לשטח לא במראה ולא בגובה. אז הגביהו אותו מעט, עדיין, מי שעיניו בראשו
    בחיים לא היה בוחר להיכנס אם הדבר הזה אפילו לשביל עפר!

    בבקשה ממך מנחם, די!!!!! לנסות לדחוף את ה-XV לכל כתבת רכב.
    אז נכון, גם הויטארה החדשה לא בדיוק רכב שטח, אבל לכל הפחות יש לה את המראה והחזות-
    מה שאי אפשר להגיד על ה-XV שאתה כל כך אוהב.

להגיב על בר לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × 5 =