יום חמישי , 28 מרץ 2024
פיאט טיפו - 100 אלף שקלים למכונית גדולה ומאובזרת. צילום: פיאט
פיאט טיפו - 100 אלף שקלים למכונית גדולה ומאובזרת. צילום: פיאט

פיאט טיפו ב-99,900 שקלים – ניתוח

רוני נאק

רעש אדמה קל נרשם בשוק הרכב בשבוע שעבר כאשר פיאט הכריזה על ההקמה מאפר של דגם "טיפו" המשפחתית. אחרי שנים רבות שבהן נאלצה היבואנית להתמודד עם פורטפוליו מוצרים דל ומפולח, הצטרף להיצע רכב פנאי שטח ועתה גם משפחתית לקבוצת הרכב שהיא אולי המכנה משותף הרחב ביותר אצלנו – משפחתית, 1.6ל', 4 דלתות ואוטומטית.

מנוע 1.6ל' נטול טורבו מפיק 110 כ"ס, תיבת הילוכים אוטומטית (MADE IN JAPAN – הוגדש בתיק העיתונות) עם שישה הילוכים – ממונים על הזזה של מכונית גדולה למדי ומרשימה למראה: 4,53 מטרים לאורך, רוחב של כמעט 1.8 מטרים ובסיס גלגלים של 263 ס"מ. הזמן ל-100 קמ"ש אורך 11.2 שניות (על פי המפרט) אבל זה לא חשוב כמו נפח תא המטען העומד על 520 ליטרים.

חבילת הבטיחות המקורית, 6 כריות אוויר ועיגוני איזופיקס, מקבלת חיזוק מקומי עם מובילאיי כסטנדרט אשר מביאה עימה מערך התראות עשיר ומקפיץ את דירוג הבטיחות של המכונית.

לצד 9 גווני צבע שונים, בקרת אקלים דיגיטאלית, בקרת שיוט ונגיעות עור, פקדים מגלגל ההגה ועוד איבזור מקורי רב – בולט תג המחיר: 100,000 שקלים לגרסת הביניים, 90 אלפים לגרסת 1.4ל' ידנית ועד-108 אלפים לגרסה המאובזרת ביותר. המכונית מיוצרת במפעל פיאט בתורכיה וחשוב לציין עוד כי נכון לתאריך פרסום הכתבה היא עדיין לא נבחנה במבחן EURO NCAP.

פיאט טיפו - 100 אלף שקלים למכונית גדולה ומאובזרת. צילום: פיאט
פיאט טיפו – 100 אלף שקלים למכונית גדולה ומאובזרת. צילום: פיאט

שובר את המונופול?

תמחור המכוניות בסגמנט הזה לא דורש דמיון רב, אפילו לא ממני, הצצה מהירה בעלונים הצבעוניים של יבואני הרכב חושף תנודת מחיר סביב "מרכז" של כ-130 אלפי שקלים. זה נראה כמו תמחור "אנטי תחרותי" למרות שבפועל התחרות בין היבואנים עזה למדי. התשובה נמצאת בעוגת הגבינה של חלוקת השוק – כשאר בסגמנט הזה כ-80% מהמכירות (עפ"י המצגת של סמל"ת) הן לחברות הליסינג ולציי הרכב – אלו כידוע לא קונות את המכוניות במחירים שעל התגית המתנודדת ממראת צד מחוממת ומחושמלת. שיעור ההנחות הוא אחד הסודות הכי שמורים למחצה של הענף אבל אתם יכולים לקבל מושג לאחוזים כאשר יוצאות אלפי מכוניות "0 קילומטרים" למכירה בהנחות של עשרות אלפי שקלים דרך חברות הליסינג.

פיאט קיבלה החלטה אמיצה שלא לשחק את המשחק הזה – לפחות זה מה שהם אמרו לנו – וגם אם כן אז לא בשיעורי ההנחות המקובלים בזירה אלא באחוזים חד-ספרתיים. היא מכוונת לקהל פרטי ומוותרת מראש על הציים – כל זה בסיוע היצרן אשר כנראה מבין את האסטרטגיה ונרתם (על ידי מחירי FOB ככל הנראה) לסייע לסמל"ת. בונוס נחמד ודי שטני, שהוא אולי תוצר לוואי ולא מכוון, הוא לחשוף את ערוות המתחרים בעיני ציבור הלקוחות הפרטיים. ואם יש משהו שישראלים הכי לא אוהבים זה לראות מישהו אחר מרוויח עליך ולהרגיש פראייר – ובתרגום להיפסטרית: סאקר!

פיאט טיפו - 100 אלף שקלים למכונית גדולה ומאובזרת. צילום: פיאט
פיאט טיפו – 100 אלף שקלים למכונית גדולה ומאובזרת. צילום: פיאט

הסביבה

פעם, כשפיאט הייתה שחקן מאד משמעותי בשוק הרכב. פיאט היה המותג הזול והעממי. אופציה שניה לפורד ברנדה מבלגיה – אבל לא לזו מאוסטריה. שוק הרכב השתנה מאד מאז. ועתה פיאט מציבה V קרבי עם שפיץ אחד של חשק בו פיאט 500 מובילה את המאמצים עם עיצוב ולצידו תג מחיר נאה. חזית שניה היא תכליתית שלא לומר אפרורית ושם המסחריות, ועתה הטיפו נועדו לתת פתרונות תחבורה זולים ויעילים. זה יוצר מתח, וגרוע מזה ליצור דיסוננס ללקוחות אשר שילמו מעל למחיר השוק עבור 500 מאובזרת. האם פער תפיסתי כזה גדול יהפוך את ה-V הקרבי ל-U TURN צרכני?

המשבצת של המכוניות העממיות תפוסה בעוז על ידי המותגים הקוריאניים – עם מוצרים שהולכים ומשתפרים מדי דור – הם ירשו את המותגים היפניים אשר הפכו לכינור שני. מי שמוצרים רבים שלו מתומחרים באיזור ה-5 ספרות זה מותג דאצ'יה. מותג שבבסיסו ה- LOW COST וככזה אין ממנו ציפיות רבות בתחומי האיבזור והפינוקים. פיאט לא יכולה לקרא תגר על ההגמוניה של הקוריאנים ולחזור למקומה בשוק של פעם, ומצד שני היא חוששת "ליפול" לרגלי פירמידת המיצוב ולישיר מבט עם ההכנה לפנסי הערפל של דאצ'יה.

פיאט טיפו - 100 אלף שקלים למכונית גדולה ומאובזרת. צילום: פיאט
פיאט טיפו – 100 אלף שקלים למכונית גדולה ומאובזרת. צילום: פיאט

מבחן רכב פיאט 500X נגד קרוסאוברים

מבחן רכב סובארו אאוטבק

הסכנות

תמחור נמוך מדי יכול להיות רע לא פחות מתמחור גבוה מדי. אולי אפילו יותר. מחיר גבוה תמיד אפשר להוריד – גם אם לפרקי זמן קצובים על ידי מבצעי מכירות – כדי להזניק מכירות. מתמחור נמוך, והשלכותיו קשה להתאושש – תדמיתית וחשוב מזה בשורת הרווח. הנה חמש סכנות של מחיר נמוך מדי:

  1. מהרגע שנקבע המחיר לצרכנים תהיה התנגדות לשנות אותו
  2. למחיר יש השלכות מכריעות לגבי מיצוב המוצר והמותג
  3. המחיר אינו יתרון בר קיימא – אם מתחרה חזק מחליט להילחם בך
  4. לקוחות "מחיר" אינם נאמנים
  5. תפיסת איכות נמוכה למוצר
פיאט טיפו - 100 אלף שקלים למכונית גדולה ומאובזרת. צילום: פיאט
פיאט טיפו – 100 אלף שקלים למכונית גדולה ומאובזרת. צילום: פיאט

איפה הקטש'?

עם מחירים נמוכים פיאט – בטווח הארוך – עשויה להרוויח פחות (אולי אפילו להפסיד כסף), לאבד לקוחות, לא לצמוח כצפוי ולהיתפס בעיני הלקוחות באופן שלא התכוונה אליו בבוקר בו כינסה את מסיבת העיתונאים. אין ספק שהמחיר הזה עשה לפיאט כותרות ויוצר גל מכירות – בטווח הקרוב – הוא מחזיר במידה מסוימת את פיאט לשיח של צרכני הרכב הפרטיים – וזו לדעתי המטרה העיקרית. על פניו התמורה הצרכנית מרשימה מאד (עם הסתייגות עד שתגענה תוצאות מבחני הריסוק) – כדי לשרוד יהיה על הנהלת סמל"ת להמשיך ולהוביל שינוי – ליזום מהלכים ולהוביל את השוק ובעיקר למצוא יתרונות יחסיים יציבים שאי אפשר למחוק במרקר על המחירון. הקטש' במקרה הזה אצל פיאט.

 

Check Also

מבצע מכירות אגרסיבי למותגי סמלת

הנחות של 5 ספרות, טרייד אין וגם מימון ללא ריבית. מותגי סמלת יוצאים לשבוע של הצעות שכנראה אי אפשר יהיה לעמוד בפניהן. כמעט כל מותגי הקבוצה משתתפים

4 comments

  1. פיאט פונטו עם בגאז'

    כתבה ממומנת על ומוגזמת על פיאט פונטו עם בגאז'.
    שייכת לסגמנט של פיז'ו 301 ומיטצובישי אטראז'.

  2. הכתבה דווקא מותחת ביקורת נוקבת על המחיר של הרכב ומניחה תמרור ענק ליבואן.

    אבל האמת שגם אם זה לא הרכב הכי איכותי בסגמנט הוא כנראה מספיק טוב וראוי ולכן שאפו ליבואן שהחליט ללכת נגד הזרם הקרטלי של שאר היבואנים. סמל"ת הפתיעה ואני מאחל להם למכר 10000 יחידות במהלך השנה.

    כל הכבוד!

  3. הלכתי להתרשם ממנה באולם התצוגה.
    עושה רושם לא רע בכלל בגרסת 108K שח המאובזרת.
    נראית יפה מבחוץ ויפה מבפנים.
    באותה הזדמנות ביקרתי גם באולם מיצובישי שקיבל את הדגם העדכני של הלנסר (יש דגם אחד והוא המאבזר) שעולה 120K וגם היא השאירה עליי רושם מציין טיפה קצת יותר מטיפו.
    אני מחפש מכונית משפחתית (מרוווחת מבפנים) לא יקרה ומתלבט בינהן.
    הבעיה שעל שתיהן יש ביקורות לא טובות לגבי אמינות.

  4. כתבה מעניינת, ובהחלט מעלה תהיות נכונות.
    אכן יש פה הימור אסטרטגי של היבואן, כיצד יגיב הקהל למדיניות מחיר נמוך בסגמנט קרטלי.
    נראה שמאחר והקהל הפוטנציאלי בסגמנט זה מוטה מחיר לחלוטין, ולרוב מחפש את הנוסחה של ״מקסימום פח במינימום שקל״, ההימור של סמלת פה נכון.
    זו דרכם לחזור לשוק ולתפוס נתח נאה ממנו.
    זמן יגיד.

להגיב על שרוליק לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eighteen − seventeen =