יום חמישי , 28 מרץ 2024
ניתוח: איך BREXIT משפיע על מחירי המכוניות המיוצרות באנגליה? בצילום: ניסאן קשקאי. צילום: רוני נאק
ניתוח: איך BREXIT משפיע על מחירי המכוניות המיוצרות באנגליה? בצילום: ניסאן קשקאי. צילום: רוני נאק

ברקזיט:מה יקרה בקרוב לרכבי הפנאי שטח?

תומר הדר

שלום – וברוכים הבאים לברקזיט! בקצרה, מה זה ברקזיט? מדובר בהיפרדות של בריטניה מן האיחוד האירופי. הברקזיט נובע בעיקר מחשש של הציבור הבריטי מפני גלי הגירה שיגיעו מאירופה לנוכח הגבולות הפתוחים, אך יש לו השפעות נוספות, כלכליות בעיקר, שיורגשו בקרוב בענף הרכב הישראלי. קודם כל, הנה כמה הסברים חשובים: כיום, בריטניה נחשבת לשוק הרכב השלישי בגודלו באירופה. כלומר- יצרני הרכב- פולקסווגן, רנו וחבריהם מוכרים בבריטניה לא מעט מכוניות. מעבר לכך, בריטניה היא גם יצרנית גדולה של רכב. לא, לא מדובר במיני מיינור, אוסטין מוריס, רובר ושאר שמות מן העבר הרחוק, אלא דווקא ביצרני רכב יפאנים, שנהנו בשנות ה-80 המאחרות וה-90 מסובסידיות נדיבות ביותר שנתנה הממשלה הבריטית ליצרנים שיבנו מכוניות בשטחה. אז אם חשבתם שניסאן ג'וק מגיע אליכם עם ניחוח של סושי, טעיתם. הג'וק מיוצר בבריטניה. וגם הקשקאי. אבל לא רק: גם הונדה מייצרת בבריטניה דגמים רבים. ויש גם יצרנים שהם יותר "מסורתיים" במובן הבריטי – לדוגמה לנד רובר.

ניתוח: איך BREXIT משפיע על מחירי המכוניות המיוצרות באנגליה? בצילום:לנד רובר דיסקברי ספורט . צילום: רוני נאק
ניתוח: איך BREXIT משפיע על מחירי המכוניות המיוצרות באנגליה? בצילום:לנד רובר דיסקברי ספורט . צילום: רוני נאק

כעת נשאלת השאלה – כיצד בעצם אנחנו, הישראלים נחוש את הברקזיט? התשובה תלויה במספר גורמים חשובים, שהעיקרי בהם הוא שערי מטבע. למי שלא שם לב, הלי"סט צנחה בשיעור חד במהלך סוף השבוע האחרון, מה שהגדיל באופן ניכר ומיידי את נתח הרווח של יבואני הרכב שמשלמים על המכוניות בפאונד. בפועל, הרוב אינם משלמים בפאונד – אך בלנד רובר לדוגמה המכוניות אכן נרכשות במטבע האנגלי. היבואן ככל הנראה לא ימהר להוזיל את מחירי המחירון של הרכבים – כי כידוע בענף הרכב הישראלי – מה שעולה, אף פעם לא יורד. אך הנחות, הוזלות ומבצעים יגיעו בהחלט. וישנם גם כל השאר- במיוחד אלה שמשלמים בדולר ויין-ששערם זינק במהלך סוף השבוע. כאן יש לנו בעיה רצינית: נתח הרווח של יבואנים שמייבאים בדולר- לדוגמה UMI מצטמק באופן אוטומטי. ופירוש הדבר הוא שאפשר לשכוח ממבצעים, הנחות והטבות ברוב הרכבים שמשולמים ביין ודולר.

ניתוח: איך BREXIT משפיע על מחירי המכוניות המיוצרות באנגליה? בצילום: הונדה CRV. צילום: הונדה
ניתוח: איך BREXIT משפיע על מחירי המכוניות המיוצרות באנגליה? בצילום: הונדה CRV. צילום: הונדה

ומה בנוגע לשנים הבאות? כאן התמונה ורודה יותר: השבוע פרסמו כמה פירמות אנליסטים הערכות לפיהן השוק הבריטי יצומצם בכ-20 עד 40% במהלך השנים הקרובות, עד שהציבור הבריטי יתעשת ויחליט האם להוציא כסף על מכונית חדשה. וזה אומר שבאירופה יוצרו עודפי יצור (כי בריטניה היא השוק השלישי בגודלו באירופה). עודפי יצור פירושם דילים טובים ליבואנים הישראלים. ומעבר לכך, עם נטישת בריטניה את האיחוד, ימהרו חברותיה לשעבר להגן על עצמן מפני התוצרת הבריטית. כלומר- בריטניה וצרפת ימהרו לקבוע מכסים על מכוניות תוצרת בריטניה. עד כה הן לא יכלו לעשות זאת, כי בריטניה הייתה חברה באיחוד האירופי. מכסים פירושם קשיים לא רצויים ליצרני הרכב – שימהרו לנסות להיפטר מהסחורה במקומות אחרים באמצעות הענקת הנחות והטבות. ובין המקומות האחרים נמצאת כמובן גם ישראל. כך שבסופו של דבר, בטווח הקצר יתכן שנוכל לקנות דיסקו חדש בהנחה, את השברולט אקווינוקס נצטרך לקבל בלי שום מתנות, אך בעתיד, יהיה טוב לכולם.

Check Also

JAECOO מביא את בשורת האורבני שטח החדשה!

JAECOO ששיווקו יחל בחודשים הקרובים , מביא בשורה לכל המצפים לרכב פנאי בעל ערך מוסף גם מעבר לכביש. עשיר בטכנולוגיות שיעזרו להכיר ולהגיע למחוזות חדשים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × four =