שבת , 20 אפריל 2024
אאודי תפצה בעל Q5 בשל פרשת דיזל גייט. תקדים מסוכן? צילום: אאודי
אאודי תפצה בעל Q5 בשל פרשת דיזל גייט. תקדים מסוכן? צילום: אאודי

דיזלגייט לא מרפה מאאודי

תומר הדר

את פרשת "דיזלגייט" של פולקסווגן קשה לשכוח: בספטמבר 2015 התגלה כי היצרנית הגרמנית שתלה במכוניות דיזל מדגמים מסוימים שלה – ושל חברות הבת סקודה, אאודי וסיאט תוכנה שיודעת "להתל" בבוחני רכב ולגרום למכונית לפלוט מעט מזהמים כאשר המכונית עוברת בדיקות זיהום. הפרשה כידוע נחשפה ופולקסווגן נדרשת בימים אלה לשלם בארה"ב פיצויים לבעלי פולקסווגן, שחלקם הגדול גם יחזיר את מכוניותיו ליצרנית, שתרכוש אותן בחזרה ותתקנן. הפרשה מסבה לפולקסוואגן נזקים של מיליארדי דולרים- מה שמסביר את סירובה העיקש של פולקסווגן לפצות לקוחות באירופה באופן דומה לזה שקיים בארה"ב. הסיבה טמונה בנוסף גם בהבדלים נרחבים במערכות המשפט וגם כמובן בעובדה שפולקסווגן עצמה התחייבה בפני הממשל האמריקאי לבנות עוד רכבים במפעליה בארה"ב כפי שפרסמנו השבוע.

 

אאודי תפצה בעל Q5 בשל פרשת דיזל גייט. תקדים מסוכן? צילום: אאודי
אאודי תפצה בעל Q5 בשל פרשת דיזל גייט. תקדים מסוכן? צילום: אאודי

 

ועם זאת, לפעמים העקשנות משתלמת. לקוח ספרדי אחד בודד, שהחליט לתבוע את קונצרן פולקסווגן לאחר שהQ5 דיזל שלו התגלה כאחד הרכבים שמצויים ברשימת הרכבים המזהמים, התעקש ולקח את פולקסווגן לבית משפט – וזכה. על פי פסק הדין תידרש פולקסווגן לשלם לו 5,000 יורו כפיצוי על עוגמת הנפש שנגרמה לו. הסכום מייצג כעשירית מערכו של הQ5 כשהיה חדש – פיצוי זעום למדי ביחס למה שדרש בעל האאודי במקור: Q5 חדשה. עם זאת, בעל האאודי עלול לגלות שהשמחה מוקדמת מדי: אם וכאשר יוחלט שאכן פולקסווגן תידרש לפצותו, יגיע במהרה גל של תביעות דומות לנוכח יצירת התקדים – שיעלה לפולקסווגן במקרה הרע מיליארדי דולרים. משמע, האורות במחלקה המשפטית בוולפסבורג ישארו דולקים במהלך השבועות הקרובים עד השעות הקטנות של הלילה.

Check Also

הרכב הנמכר באירופה – אינו חשמלי

האירופאים מפנים עורף לרכב חשמלי? דאצ'יה סנדרו העממית היא המכונית הנמכרת ביותר באירופה מזה חודשיים ברצף, טסלה Y במקום השני ופולקסווגן גולף בשלישי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 − 7 =