יום שלישי , 19 מרץ 2024

השקה שברולט טראקס

באדיבות: גיל מלמד/מעריב

כמו שפייסבוק מחליף עבור רבים את הקשרים האמיתיים בין חברים, כך גם המצב ב"שטח": כלי רכב משונים, למעשה מכוניות שהתנפחו להן, מחליפות – למגינת ליבם של אוהבי השטח המורעלים – את הג'יפים שבאמת מסוגלים לראות סלע ולא להתקפל בפניו.

אותה אוכלוסייה בסכנת הכחדה של כלים מסוקסים, עמידים, בעלי שלדות מפלדה ולב של גלגלי שיניים, נרדפת על-ידי תקנות לצמצום זיהום האוויר, מחירי הדלק הגואים וארגונים סביבתיים בצבעים שונים.

יותר מכל אלה, מה שבאמת מאיים על ג'יפים במובן הקלאסי שלהם היא אותה יד נעלמה שנקראת "כוחות השוק" ואם רוצים לצייר לה פנים צריך להציב במקומה את תמונות מנהלי השיווק של יצרני הרכב. זה לא חדש ואין זה סוד שגם בשנים עברו נרכשו רוב ה"ג'יפים" על-ידי מי ששונאים אבק.  כל עוד שהתופעה התעצמה, ומנהלי הכספים של יצרני הרכב חייכו, הכל היה טוב ויפה ומבחר הכלים ה"אמיתיים" גדל עוד ועוד.

ניסאן קשקשאי. ניסאן משפחתית מנופחת ומוגבהה, בישר את פריצת הסגמנט החדש ואת דעיכת הג'יפים הגדולים. צילום: פז בר
ניסאן קשקאי. ניסאן משפחתית מנופחת ומוגבהה, בישר את פריצת הסגמנט החדש ואת דעיכת הג'יפים הגדולים. צילום: פז בר

ואז (רק לצורך הדרמטיזציה כמובן) הופיע ניסאן קשקאי – תחשבו על ניסאן אלמירה מאד מסוגננת, מאד מנופחת, לא יקרה בהרבה לייצור, שנראית "כמו הדבר האמיתי".

או קיי, אז זה לא יודע לטחון בולדרים אבל אם זה נראה כמו ג'יפון, עולה כמו ג'יפון, מקדם את התדמית של המותג כמו ג'יפון (קשקאי 2+2 הבא, למשל, ייקרא אקס-טרייל ויחליף את הנוכחי…), ומכסה עבור היצרן את הנישה המתאימה בעלויות ייצור נמוכות מאלה של ג'יפון – מבחינת מנהלי השיווק ומנהלי הכספים זהו בהחלט "ג'יפון".

סקודה יטי. גם קבוצת פולקסווגן העצומה אימצה את בסיס הרווח החדש עם שורת ג'יפונים-מבוססי-פרטיות. הבולט שבהם סקודה יטי קיבל ממש לאחרונה עדכון. צילום:סקודה
סקודה יטי. גם קבוצת פולקסווגן העצומה אימצה את בסיס הרווח החדש עם שורת ג'יפונים-מבוססי-פרטיות. הבולט שבהם סקודה יטי קיבל ממש לאחרונה עדכון. צילום:סקודה

עם האוכל, כרגיל, הגיע גם תיאבון, ויצרני הרכב גילו (סקודה יטי, קיה סול ולבסוף ניסאן ג'וק) שאפשר לקחת את קונספט המכונית המתנפחת לכל פלח שוק מפני שהרעיון הכלכלי לא משתנה: קצת ניפוחי גוף לא מגדילים את עלויות הייצור, אבל משפרים מאד את הרווחים.

העדר נפרד מן העדר

ברגעים הראשונים, ובעיניים ישראליות, ניפוח 'אלמירה' ונטישת פלח השוק של מכוניות קומפקטיות נראה כמו טעות. אחרי הכל זה היה פלח השוק הגדול ביותר, בהפרש ניכר, וויתור על נתח מן העוגה הזאת נראה כמו התאבדות מסחרית.

היות שקשקאי לא יודע לעשות בשטח את מה שרכבי שטח אמיתיים עושים, התוצאה היתה כלי יקר מ"משפחתית" אשר ויתר מראש על השתתפות בחגיגת המכירות הגדולה.

אלא החשיבה "מחוץ לקופסה" הוכיחה את עצמה גם לגבי קשקאי וגם, שלוש שנים מאוחר יותר, עם "ג'וק" – מכונית סופר-מיני שנופחה מעבר לכל פרופורציה ועוצבה בעיצוב יוצא דופן, שלא לומר מוזר ומכוער.

ניסאן ויתרה (במקרה של קשקאי) על העדר, אבל "העדר" לא ויתר עליה: הלקוחות דווקא התלהבו מן הקונספט החדש ונטשו הרגלים ישנים לטובתו.

מיני קאנטרימן. הרווחיות של סגמנט הג'יפונים הקטנים לא חמק מעיני מותגי היוקרה. הקאנטרימן של מיני מביא את המחיר של הקוטן לאיזור של הגדולים. צילום: פז בר
מיני קאנטרימן. הרווחיות של סגמנט הג'יפונים הקטנים לא חמק מעיני מותגי היוקרה. הקאנטרימן של מיני מביא את המחיר של הקוטן לאיזור של הגדולים. צילום: פז בר

פלח השוק של משפחתיות קומפקטיות מצטמצם – בכל העולם וגם בישראל (אם כי אצלנו תורמים לכך גם גורמי מיסוי שלא קשורים לענייננו) – ופלחי השוק של קרוס-אוברים "דמויי ג'יפון" גדלים במהירות.

מבחן רכב מיני קאנטרימן

השקה פיז'ו 2008

מהר מאד הבינו כל מנהלי השיווק את מה שראו קברניטי ניסאן רגע לפני קשקאי: ללקוחות נמאס לנסוע במכוניות משעממות שנראות אחת כמו השניה והם מחפשים את ה"פוזה", את תנוחת הישיבה הגבוהה ואת המראה ה"ג'יפי", וחשוב מכל – הם מוכנים לשלם תמורת הפוזה הזאת.

ניסאן, כידוע, לא המציאה את רעיון ה"קרוס-אובר": לסקודה יש את 'יטי' לפורד את 'אקו-ספורט' (עד עתה רק בדרום אמריקה, כעת גם באירופה ובקרוב בישראל), ל'מיני' יש את 'קאנטרימן', לסוזוקי את SX4, וזו רשימה חלקית.  אבל ג'וק פגע ב"עורק הזהב" המעניין ביותר את תעשיית הרכב כיום: הגדלת וניפוח מכוניות סופר-מיני לגודל ולמראה של מיני-ג'יפון.

פיז'ו 2008. מניצני הדור החדש. כמו רנו קפצ'ור המתבסס על רנו קליאו החדשה, "רוכב" 2008 על 208 וזה כולל גם מערכות הנעה ופריטי איבזור שונים. צילום: רוני נאק
פיז'ו 2008. מניצני הדור החדש. כמו רנו קפצ'ור המתבסס על רנו קליאו החדשה, "רוכב" 2008 על 208 וזה כולל גם מערכות הנעה ופריטי איבזור שונים. צילום: רוני נאק

ריח הצוף משך במהירות את כל הדבורים, והנחיל מזמזם את דרכו אל ארץ הקודש: ראשונה נחתה אצלנו קאפצ'ור של רנו, שמבוססת על רנו קליאו החדשה. מיד בעקבותיה מגיע 'טראקס' של שברולט, עליו נספר כאן, ואת דרכם אלינו עושים גם 2008 של פיז'ו, ה'אקוספורט' של פורד, 'מוקה' של אופל, S קרוס של סוזוקי וגם – מעט מעבר לאופק, מיני-ג'יפון של הונדה על בסיס הג'אז וצמד אחיות לבית יונדאי-קיה.

שברולט טראקס

הראשון שמזנק ברצינות ובעוצמה על סימני הצמיגים של ג'וק הוא שברולט 'טראקס' שיגיע אלינו מקוריאה (אם לא יהיו עיצומים בנמלי הים) בתקופת החגים. ניסאן ג'וק הגדיר מחדש את המושג 'קורבן אופנה': לטובת העיצוב המוזר שלו מסכימים לקוחות להקריב את מרחב המושב האחורי ואת נפח ההטענה. אבל אם למדנו ממנו משהו אין זאת אלא שהנתון החשוב ביותר שיגרום ללקוחות לחשוק או להימנע מג'יפון זהו העיצוב שלו. מי שיאהב את הפוזה של 'טראקס' יתעלם מהרבה פרטים ולכל היותר יתרכז בתג המחיר שלו – "החל מ-140,000 ש"ח".

שברולט טראקס. כמו מתחריו מתבסס על פלטפורמת סופרמיני (שברולט סוניק), מיוצר בקוריאה ויגיע אלינו במהלך ספטמבר הקרוב. צילום: שברולט
שברולט טראקס. כמו מתחריו מתבסס על פלטפורמת סופרמיני (שברולט סוניק), מיוצר בקוריאה ויגיע אלינו במהלך ספטמבר הקרוב. צילום: שברולט

למי שלא יתחבר לעיצוב החיצוני, ל"פוזה", לא ישנו גם היתרונות הייחודיים לו כמו מערכת המולטימדיה והחיבוריות "MY LINK", או החסרונות כמו סביבת הנהג – הוא פשוט ידפדף הלאה ויבחר לעצמו כלי אחר. כפי שלימד אותנו מר ג'וק, לשיקולים רציונליים, ואפילו פרקטיים, יש פחות משמעות מאשר לעיצוב.

קטגוריית הג'יפונים היא המקבילה המוטורית לעולם הדוגמנות, והרעיון ש"אופי הוא המצאה של מכוערות", שמוכר לנו משוק הבשר, מתורגם כאן ל"עזבו אותי ממרחב רגליים במושב האחורי".

השקה שברולט טראקס. עיצוב אגרסיבי אבל לא כה מוחצן כמו ניסאן ג'וק. מרווח הרגליים מאחור חסר - אבל הלוק מושך. צילום: שברולט
השקה שברולט טראקס. עיצוב אגרסיבי אבל לא כה מוחצן כמו ניסאן ג'וק. מרווח הרגליים מאחור חסר – אבל הלוק מושך. צילום: שברולט

אלא שטיב העיצוב ויופי בכלל הם בעיניי המתבונן, וכל שנוכל לתרום בסעיף זה הוא את האבחנה ש'טראקס' הוא כלי מוגבה, מנופח ובעל נוכחות, הרבה פחות מוחצן ומוזר מג'וק – שלא לומר פחות מכוער ממנו – אך בהחלט לא כלי שיעבור מולנו בלי שנרגיש.

חוויית הנהיגה שלנו על 'טראקס' לא דומה למבחן ההשוואתי שנערוך לו, בע"ה ובמהרה בימינו, על כבישי ישראל: נהגנו עליו במסגרת חשיפה ראשונה לעיתונות הרכב הישראלית על כבישי גרמניה המהוקצעים להכעיס, בגרסת האיבזור הגבוהה ביותר, עם גלגלי 18 אינטש, מנוע ה-1.4 טורבו, הנעה כפולה ותיבת הילוכים ידנית.

השקה שברולט טראקס. מערכת מולטימדיה וקישוריות MYLINK. לא תהיה בגרסאות הישראליות. המחיר "החל מ-140,000 שקלים". צילום: שברולט
השקה שברולט טראקס. מערכת מולטימדיה וקישוריות MYLINK. לא תהיה בגרסאות הישראליות. המחיר "החל מ-140,000 שקלים". צילום: שברולט

גרסת הבסיס הישראלית, שמוצעת תמורת "החל מ-140 אלף", תונע באמצעות מנוע אטמוספרי בנפח 1.8 ליטר (עם תיבה אוטומטית קונבנציונלית שמחוברת לגלגלים הקדמיים), תתגלגל על חישוקי פלדה בקוטר 16 אינטש, ולא תהיה בה מערכת MY LINK שהיא אחד ממוקדי המשיכה של הכלי הזה בעיני הלקוח.

גם על כבישים מהוקצעים ורהוטים ניכרה התנהגות הכביש ה"ספורטיבית" של 'טראקס', שלא לומר קשיחה מידי, שמציעה יתרונות וחסרונות: מצד אחד, השליטה בקצב הגלגול טובה – לכן די נחמד להכנס איתו לתוך פיתולים וסיבובים והוא משדר תחושה בטוחה מאד לנהג.

מצד שני, זויות הגלגול עדיין נדיבות, וקשיחות-היתר גורמת לתחושת התרסקות לתוך מהמורות, על חשבון הנוחות כמובן.

ההיגוי, למרות משקל מעט קל וחוסר תחושה, מפתיע לטובה: מדוייק, עקבי, ומשדר לנהג ביטחון גם סביב הקו הישר וגם תוך כדי תיקוני כיוון.

מנוע ה-1.4 מוגדש הטורבו לא מתקשה להאיץ את 1330 הק"ג (לא קל) של 'טראקס', אלא שלצורך זה יש למשוך אותו למעלה הסל"ד – שבו הוא רועש יותר וצורך יותר דלק.

שיכוך הרעשים טוב מאד, נתון חשוב לתחושת האיכות הכללית, ובסך הכל מתקבלת תחושה יותר מוקפדת ואיכותית מאשר בג'וק ובקפצ'ור.

מאידך, מעצבי הפנים השקיעו יותר אנרגיה בהיצמדות לקו העיצוב הנוכחי של שברולט מאשר בהיענות לצרכי הנהג והנוסעים: הפתחים והשקעים שפזורים בקוקפיט משרתים את העיצוב אבל לא את המשתמשים, ולא נוח להציב בהם חפצים שונים.

השקה שברולט טראקס. מערכת MYLINK עם ממשק יעיל לסמארטפונים, המון תאי אחסון זעירים אבל אף אחד משמעותי, וסביבת נהג מוצקה אבל חסרת השראה. צילום: שברולט
השקה שברולט טראקס. מערכת MYLINK עם ממשק יעיל לסמארטפונים, המון תאי אחסון זעירים אבל אף אחד משמעותי, וסביבת נהג מוצקה אבל חסרת השראה. צילום: שברולט

כדוגמה, מערכת MY LINK, עם מסך מולטימדיה מדובר בגודל 7 אינטש, מתפארת בצדק בקישוריות הטובה שלה עם טלפונים "חכמים", אבל סביב הנהג אין אף מקום נוח להציב או לאפסן בתוכו טלפון, ושקע ה-USB טמון עמוק בתוך תא כפפות מיניאטורי.

כלי מסוג זה, שמשמש בעיקר בנהיגות עירוניות יומיומיות, חייב להציע שפע של תאי אחסון שלתוכם אפשר להשליך את כל מה שאנחנו מסתובבים איתו במשך היום.

הפלסטיקה של תא הנוסעים חסונה מאד, בנויה היטב וכנראה תשרוד שנים רבות, אבל הטקסטורה שלה היא מן הזן הפשוט שלא משדר תחושת איכות ועידון.

טראקס מבוסס על פלטפורמת ה'סוניק'/'קורסה', לכן בסיס הגלגלים שלו (255.5 ס"מ) קצר בכ-13 ס"מ משמעותיים מן ה'קרוז' של שברולט שמוצעת במחירים נוחים יותר.

במחירי טראקס אפשר לקבל, לדוגמה, פולקסווגן גולף שחוץ מאשר הפוזה עושה את הכל הרבה יותר טוב: היא מרווחת יותר, איכותית יותר, מפנקת ומתנהגת – ואיכות הפלסטיקה שלה נמצאת בליגה אחרת (אבל אין לה פוזת ג'יפון…).

השקה שברולט טראקס. מעט יותר מרווח מרנו קפצ'ור ו-ניסן ג'וק. עיצוה המרכב לא ישאיר אותך אדיש. אצלנו עם מנוע 1.8ל' אטמוספרי. צילום: שברולט
השקה שברולט טראקס. מעט יותר מרווח מרנו קפצ'ור ו-ניסן ג'וק. עיצוה המרכב לא ישאיר אותך אדיש. אצלנו עם מנוע 1.8ל' אטמוספרי והנעה קדמית בלבד. צילום: שברולט

עם זאת, את 'טראקס' יש למדוד מול הקטגוריה המתפתחת של 'מיני-ג'יפונים', ולכל הפחות מול ניסאן ג'וק ורנו קפצ'ור, שמהם, כך נראה, הוא מציע מרחב פנימי מעט יותר יעיל ומרווח.

יבואני שברולט יכלו לשחק אותה אם היו מביאים גרסה ידנית של טראקס עם מנוע 1.6 ליטר (שאיתו הוא מוצע באירופה) ובמחיר מנקר עיניים, אם כי בשלב ראשון הם ודאי רוצים לגרוף את הקצפת של השוק, לפני שיתחילו להתעניין גם בשאריות…

השקה שברולט טראקס. גרסאות הבסיס הזולות לא יגיעו, כך גם גרסאות הטורבו ו-MYLINK. הנעה קדמית? גם לא. אבל היי, מצאנו צילום עם אופניים! צילום: שברולט
השקה שברולט טראקס. גרסאות הבסיס הזולות לא יגיעו, כך גם גרסאות הטורבו ו-MYLINK. הנעה 4X4? גם לא. אבל היי, מצאנו צילום עם אופניים! צילום: שברולט

האוייב הגדול ביותר של 'טראקס' בישראל עלול להיות הוא עצמו: אותו כלי, במהדורה של אופל שנקראת 'מוקה' ומעוצבת בסגנון דומה אך מעט אחר, תוצע מתי שהוא בעתיד עם מנועים דומים וככל הנראה גם עם מחירים דומים. עד אז יש ל'טראקס' חלון זמנים שבו הוא יכול לבלוט.

בשורה תחתונה, עוד לפני מבחן השוואתי על אספט ישראלי, מי שיאהב את הפוזה של טראקס ימחל לו על חסרונותיו, בתנאי שיבצע תיאום ציפיות מראש. זאת לא מכונית קומפקטית אלא סופר-מיני מוגדלת, עם הרבה פוזה, ונראות מובלטת.

Check Also

ניסאן והונדה שוקלים להכנס יחד תחת שמיכה חשמלית

תחרות יוצרת מצוינות. הלחץ שענקיות סין מפעילה על שוקי אסיה מדרבן את ניסאן והונדה לשתף פעולה כדי להוזיל את עלויות הפיתוח של רכב חשמלי ולחזור להיות תחרותיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 − 11 =