יום שלישי , 19 מרץ 2024
מה מסתתר מתחת למרכב של גיפ צ'ירוקי החדש? האם למערכת ההנעה הכפולה יש יכולת להתגבר על מגבלות הפלטפורמה בשטח? צילום: ג'יפ
מה מסתתר מתחת למרכב של גיפ צ'ירוקי החדש? האם למערכת ההנעה הכפולה יש יכולת להתגבר על מגבלות הפלטפורמה בשטח? צילום: ג'יפ

וידאו: הטכנולוגיה של ג'יפ צ'ירוקי

כתב: ניר בן זקן

הצ'ירוקי נחשב לאחד מרכבי השטח-פנאי המוצלחים ביותר בהיסטוריה של יצרנית רכבי השטח הראשונה בעולם ויש שיטענו שהוא מהבולטים והמשפעים ביותר על הסגמנט. אומנם, השם צ'ירוקי (שבט אינדיאנים) הופיע בפרוטפוליו הדגמים של ג'יפ כבר ב-1975 כגרסת 3 דלתות ספורטיבית לווגוניר, אבל מי שייזכר בדפי ההיסטוריה כפורץ הדרך הוצג כמעט עשור לאחר מכן והיה למעשה ה"קומפקט SUV" הראשון.

הצירוקי שהושק ב-1984 ותוכנן בשיתוף רנו הציג מפרט ייחודי שכלל מרכב אחוד (קל בכחצי טון מקודמו) ובתוספת אופציה להנעה כפולה קבועה הוא הציג שיפור גדול בהתנהגות הכביש בעוד יכולת השטח נשמרה בזכות סרנים חיים מלפנים ומאחור ותיבת העברה עם הילוך כוח. הצ'ירוקי החדש, הדגם הראשון שמשיקה ג'יפ מאז רכישתה על ידי פיאט, מתיימר להיות חדשני לא פחות; הוא מבוסס על פלטפורמת אלפא ג'ולייטה כדי להציג נימוסי כביש ראויים למתחרים האירופאים (אודי Q5, וולוו XC60 וב.מ.וו X3) ומצד שני מתיימר להיות נאמן למסורת החברה במקום שבו האספלט נגמר. בעיקר נכון הדבר בגרסת "טרייל הוק" הנושאת צמד תגי "TRAIL RATED", החותמת של ג'יפ ליכולת עבירות אמיתית שתצלח גם את מסלול הרוביקון האתגרי. אחרי מבחן הבכורה קבלו הצצה לטכנולוגיה שמתחת לשמלה.

ג'יפ צ'ירוקי החדש. מפגן טכנולוגי אשר משרת את הנהג בכביש או בשטח. מערכת ההנעה מפנה את הגחון מהפרעות. זרימת אוויר עדיפה בכביש, אין על מה להיתלות בשטח. צילום: ג'יפ
ג'יפ צ'ירוקי החדש. מפגן טכנולוגי אשר משרת את הנהג בכביש או בשטח. מערכת ההנעה מפנה את הגחון מהפרעות. זרימת אוויר עדיפה בכביש, אין על מה להיתלות בשטח. צילום: ג'יפ

כדי להצטיין גם בכביש וגם בשטח הדגם החדש מצויד באחת ממערכות ההנעה הכפולה המתוחכמת ביותר שקיימות כיום בשוק. החיבור והניתוק של ההנעה הכפולה מתבצע הן ביציאה מתיבת ההילוכים והן בכניסה לדיפרנציאל האחורי תוך וויתור על תיבת העברה מסורתית החוסכת משקל והופכת את הגחון חלק יותר בעוד בנסיעה שיוט בכביש ניתוק גל ההינע (הן מהדיפרנציאל האחורי והן מתיבת ההילוכים) תורם להפחתת הרעשים וצריכת הדלק. מערכת ההנעה הכפולה פועלת בסנכרון עם בורר מצבי הנהיגה (Selec-Terrain המציעה חמישה מצבי פעולה: אוטומטי, שלג, ספורט, בוץ/חול וסלעים) ומצב הרכב עצמו (שיפוע, האצה חזקה וכו'). ברירת המחדל שלה במצב האוטומטי היא להניע את הגלגלים הקדמיים בלבד, אך היא יכולה להעביר עד 100 אחוז מכוח המנוע לציר האוחז.

מבחן רכב ג'יפ צ'ירוקי החדש

מבחן רכב ג'יפ גרנד צ'ירוקי

גרסת "טרייל הוק" מצוידת בהילוך כוח שבשונה מזה המוכר מרכבי שטח אחרים משנה את יחס העברה בתוך צמד הדיפרנציאלים הרוחביים להפחתה אפקטיבית של 1:2.92 ובנוסף מחלק את הכוח בצורה שווה בין הציר הקדמי לאחורי. העובדה כי הילוך הכוח משולב בתוך הדיפרנציאלים הרוחביים חסכה מג'יפ את הצורך בגל הינע מחוזק דבר המפחית בצורה ניכרת את הרעידות, הרעשים וצריכת הדלק בנהיגת כביש. נוסף על כך הדיפרנציאל האחורי מצויד בנעילה מלאה ויש מצב ניוטרל מלא המנתק את העברת הכוח מהדיפרנציאלים לתיבת ההילוכים (בדומה למצב ניוטרל בתיבות העברה מסורתיות) ומאפשר גרירה בשטח מבלי לגרום נזק לתיבת ההילוכים.
נוסף לכך הצ'ירוקי מצייד בבקרת ירידה במורד אלקטרונית המאפשרת בחירה בתווך מהירויות שבין קמ"ש אחד ל-9 קמ"ש באמצעות העברת בורר ההילוכים למצב ידני. בירידה ברוורס המערכת תבלום למהירות של קמ"ש אחד. הצד השני של המערכת האלקטרונית היא בקרת זחילה בעליה או בג'עג'ועי סלעים המאפשרת באופן אוטומטי תווך מהירות של בין קמ"ש אחד ל-9 קמ"ש והתגלתה כאפקטיבית ביותר גם עבור מי שניכן ברגל ימין רגישה.

Check Also

רוביקון 392 הסוף

אדיוס ל-המי V8 ברנגלר רוביקון. שלום להוריקן הטורי וכפול המגדשים. JEEP מוציאה מהדורת סיום לרנגלר 392 כשבאופק כבר נראה ההוריקן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

seventeen − 3 =