יום שישי , 29 מרץ 2024

טיול שטח – נחל שורק, גבעת אירוסים וכנסיה ביזנטית

רוני נאק

לא תמיד טיול בשטח חייב להיות מסע חוצה יבשות עם לוגיסטיקה של מבצע צבאי והסדרי לינה מורכבים. לפעמים כל מה שצריך זה לצאת להתאווררות קצרה. לצאת למרחבים, לנשום אוויר לא של מזגן וכן, גם לדרוך על הקוץ המזדמן. בדיוק בשביל זה, כדי לתת לבת זוג שעתיים של שנ"צ בשישי אחרי הצהריים, הרכבנו לכם את מסלול הטיול הזה.

בדרך לגבעת האירוסים. טיול שטח עם מיצובישי אאוטלנדר. נקודת הירידה לשטח - חפשו סימון שבילים אדום משמאל צילום: רוני נאק
בדרך לגבעת האירוסים. טיול שטח עם מיצובישי אאוטלנדר. נקודת הירידה לשטח – חפשו סימון שבילים אדום משמאל צילום: רוני נאק

כדי להגיע לנקודת ההתחלה יש לנסוע לעבר גן שורק. אפשר על 431, לרדת במחלף עין הקורא לעבר פלמחים ואז לפנות ימינה מול איקאה לגן שורק. כ-200 מטרים אחרי הצומת, בעיקול קל של הכביש, ממש לפני בתי היישוב תפגשו בסימון שבילים אדום. זה השביל שלנו.

הקרקע שתחת גלגלי מיצובישי אאוטלנדר היא ברובה חולית ומתחלפת לפרקים בחמרה דחוסה. עתה, בסוף הקיץ, החול עמוק וטובעני למדי, אבל אאוטלנדר כפול הנעה הצליח להתמודד עם הרכות ללא דרמות.

נסע על השביל האדום במגמה דרום מערבית כשאנו עוברים דרך שדות חקלאיים, מטעים ומעט צמחייה מקומית. זו האחרונה צומחת לתוך הדרך ויש לנקוט במשנה זהירות שלא לשרוט את המכונית.

לאחר כשלושה קילומטרים נגיע לבית באר שלידו צינור מים גבוה. עשרות מטרים אחרית אפשר לראות גבעה שולטת – שמורת אירוס ארגמן. השמורה "יושבת" על שתי גבעות ברום של כ-40 מטרים מעל לפני הים. שיא פריחת האירוסים הוא בחורף – פברואר ותחילת מרץ. אבל תוכלו למצוא כאן גם צבעוני, שום קידה שעירה ועוד. לשמורה עצמה לא ניתן להיכנס ברכב ויש בה שבילי הליכה מסודרים.

נמשיך עם הסימון האדום אשר מתעקל בין השדות לבית פרדס גדול – דו קומתי ועם קשתות שילדו באר עמוקה מוקפת גדר. המקום נראה – מרחוק – מזמין אבל אינו "נחמד" כשמתקרבים בשל פסולת רבה.

השביל האדום מביא אותנו לדרך עפר רחבה בה מיצובישי אאוטלנדר יכול למתוח רגליים אחרי הקצב האיטי שבין הפרדסים. אבל לא לזמן רב…כמחצית הקילומטר ואנו יורדים מהשביל הרחב שמאלה לעבר חורשת אקליפטוסים צפופה ומוצלת. זה גל לאומי נחל שורק.

טיול שטח עם מיצובישי אאוטלנדר. נחל שורק נראה יפה - חבל שהוא ברובו מי קולחין מצחינים. צילום: רוני נאק
טיול שטח עם מיצובישי אאוטלנדר. נחל שורק נראה יפה – חבל שהוא ברובו מי קולחין מצחינים. צילום: רוני נאק

אנו פוגשים את הנחל בחלקו התחתון אשר מוזן מנביעות טבעיות ובעיקר ממי קולחין רבים. המראה שמחוץ לחלון הרכב עומד בניגוד לריח העז שיתקוף אותך ברגע שייפתח החלון. וחבל שכן צל האקליפטוסים מזמין וסביב אפשר למצוא שרידי בוסתים עם פירות על עצי תמרים, תאנים וגפנים.

לא רחוק מאיתנו נמצא תל מחוז עם שרידי יישוב מתקופת הברונזה, ונבי רובין מערבית לכביש.

נצא מהאקליפטוסים, והשביל שנראה כלקוח ממסע הישרדות באינדונזיה, בחזרה לשדות הפתוחים. שביל רחב לוקח אותנו דרום מזרחה סמוך לחוות הניסיונות של מרדכי וולקני אשר עשה בה ניסויים בגידולי פאלחה עוד בזמן המנדט הבריטי.

נמשיך עוד קצת עד שנראה משמאל לדרך מגדל מים. אלו שרידים של חווה חקלאית בריטית בה תוכלו למצא היום שתי סככות, מתפוררות, מבנה מגורים ואת מגדל המים – ארכיאולוגיה מודרנית.

טיול שטח עם מיצובישי אאוטלנדר. שרידי חווה חקלאית מימי המנדט. ארכיאולגיה מודרנית המאפשרת לדמיין את הרומנטיקה של הימים ההם. צילום: רוני נאק
טיול שטח עם מיצובישי אאוטלנדר. שרידי חווה חקלאית מימי המנדט. ארכיאולגיה מודרנית המאפשרת לדמיין את הרומנטיקה של הימים ההם. צילום: רוני נאק

טיילו עם מיצובישי אאוטלנדר בבקעת בית נטופה

אולי תסעו עם האאוטלנדר שלכם להר הכרמל ולמוחרקה?

באותו המתחם, כ-20 מטרים מזרחה יש שרידי קירות של כנסיה ביזנטית. במקום נמצאו פסיפסים, לוחות שיש וחרסים רבים.

מכאן נמשיך עוד כברת דרך קצרה של כקילומטר וחצי עד שנצא לכביש 42 מדרום לעיינות. הפניה בכביש אפשרית רק ימינה (דרומה) והכביש יביא אותנו לכניסה הצפונית של יבנה ומשם בחזרה הביתה לארוחת השבת.

Check Also

בינתיים ביפן חושבים על החזרה של ה-פאג'רו

ביפן יש טרנד מתגבר של ביקוש לרכבי שטח. האם הוא מספיק חזק כדי שמיצובישי תחזיר את הפאג'רו ליצור? יש מי שחושב שכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 − one =