יום חמישי , 28 מרץ 2024
חגיגות 25 שנים של לנד רובר דיסקברי. כאן בימי הזוהר של הכאמל טרופי. צילום: לנד רובר
חגיגות 25 שנים של לנד רובר דיסקברי. כאן בימי הזוהר של הכאמל טרופי. צילום: לנד רובר

לנד רובר דיסקברי חוגג חצי יובל בשטח

כתב: ניר בן זקן

הוא אומנם לא היה רכב השטח העירוני הראשון (מה שמכונה SUV), אבל לדיסקברי שמור מקום של כבוד בהיסטוריה של רכבי השטח כאחד הדגמים המשפיעים ביותר על הסגמנט וכדגם המוצלח והחשוב ביותר עבור לנד-רובר. 25 שנים אחרי שירד בפעם הראשונה מפס הייצור במפעל בסוליהול, אנגליה, עם יותר ממיליון יחידות שנמכרו ברחבי העולם ורגע לפני שבדומה לריינג' רובר הופך הדיסקברי מדגם אחד לסדרת דגמים, סקירה קצרה של ההיסטוריה המפוארת שהפכה אותו לאחד מרכבי השטח האייקונים.

25 שנים של לנד רובר דיסקברי. דיסקברי הראשון או דיסקברי "1" פרץ את הדרך ליותר ממליון יחידות. צילום: לנד רובר
25 שנים של לנד רובר דיסקברי. דיסקברי הראשון או דיסקברי "1" פרץ את הדרך ליותר ממליון יחידות. צילום: לנד רובר

בסוף 1989 השיקה לנד-רובר את הדור הראשון של הדיסקברי שהתבסס על מכלולים של הריינג' רובר (שלדת סולם, סרנים חיים ובסיס גלגלים של 100") אבל הוצע במחיר נמוך יותר כך שהוא מילא את התווך שבין הריינג' המפואר לדיפנדר הספרטני. עם תא הנוסעים המרווח הציע 7 מקומות ישיבה, תנוחת נהיגה גבוהה עם שטחי חלונות גדולים ונימוסי כביש ראויים הוא הפך לרכב אידיאלי למשפחות הרפתקניות. כדי להוכיח לכל הספקנים שהוא ראוי לשאת את האליפסה הירוקה, הדיסקברי היה הרכב הרשמי של מסע ה"קאמל טרופי" בסביר ב-1990 ומאז השתתף בעוד שבעה ממסעות השטח המפורסמים בעולם, הכי הרבה בהיסטוריה של משלחת הרכבים הצהובים.

25 שנים של לנד רובר דיסקברי. דיסקברי "2" בצבעים הנכונים - היה ממשיך ישיר וטכנולוגי יותר של ה"1". צילום: לנד רובר
25 שנים של לנד רובר דיסקברי. דיסקברי "2" בצבעים הנכונים – היה ממשיך ישיר וטכנולוגי יותר של ה"1". צילום: לנד רובר

אח קטן – לנד רובר דיסקברי ספורט

עם לנד רובר דיסקברי מהר עמשא לים המלח

הדיסקברי 2 שנחשף בסתיו 1998 היה למעשה מתיחת פנים לדגם היוצא והתבסס על אותם מכלולים (בסיס גלגלים זהה) ועיצוב כמעט זהה. השינוי העיקרי היה בשיפור איכות תא הנוסעים עם אבזור עשיר, מנוע td5 מסילה משותפת מודרני עם 139 כ"ס בחזית שפותח בשיתוף בעלת הבית דאז – ב.מ.וו ורתימת האלקטרוניקה לטובת יכולת השטח והכביש. מערכת בקרת משיכה ויציבות שכיום מאפשר לכל ג'יפון לצלוח הצלבה מזדמנת הוצעה בדיסקברי כתחליף לנעילת הדיפרנציאלים המסורתית כמו גם מערכת בקרת ירידה במורד, בעוד מערכת ACE עם מוטות מייצבים אקטיביים ומיתלי אוויר בציר האחורי שיפורו משמעותית את התנהגות הכביש.

25 שנים של לנד רובר דיסקברי. דיסקברי "3". עשור אחרי המהפכה שעשה והוא עדיין הכי מתקדם שיש בסגמנט. צילום: לנד רובר
25 שנים של לנד רובר דיסקברי. דיסקברי "3". עשור אחרי המהפכה שעשה והוא עדיין הכי מתקדם שיש בסגמנט. צילום: לנד רובר

הרבולוציה הגדולה ביותר שעבר הדיסקו הייתה בדור השלישי שנחשף באפריל 2004. לנד-רובר זנחה את שלדת הסולם לטובת שלדה משולבת, הסרנים החיים המיושנים הוחלפו במיתלים נפרדים ובחזית הותקן מנוע טורבו דיזל מודרני ושקט במיוחד; TDV6, 2.7 ליטר עם 190 כ"ס (פותח בשיתוף בעלת הבית בזמנו פורד ו-PSA) ששודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם שישה יחסים. השינוי הדרמטי שעבר הדיסקו שיפר בצורה ניכרת את תנאי השירות היומיומיים באספלט אבל כדי לשמור על המוניטין של החברה, לנד-רובר צידה את הדיסקברי במערכת בקרת שליטה משוכללת המכונה Terrain Response שמתאימה את שלל מערכות הרכב (ניהול מנוע וגיר, רגישות בקרת המשיכה וכו') לאחד מחמשת מצבי הדרך הנבחרים (רעיון שאומץ על ידי יצרני רכבי שטח רבים בהם מרצדס, ג'יפ ופורד) ובשילוב מיתלי אוויר המאפשרים מרווח גחון מקסימאלי של 24 ס"מ הדיסקו 3 ניכן ביכולת שטח שתאמה את המוניטין של היצרנית. הטענה היחידה הייתה שעם המערכות האלקטרוניות כבר לא דרושים כישורי נהיגה כדי להתגבר על אתגרי עבירות.

הדיסקברי 4 מ-2010 היה בעצם מתיחת פנים מקיפה ל-3, שבעיקר נגעה לשדרוג תא הנוסעים, יחידות הכוח והעיצוב החיצוני. לרגל חגיגות החצי יובל וכשהשם דיסקברי בדרך להפוך למשפחת דגמים בדומה לריינג'-רובר (הסנונית הראשונה – הדיסקברי ספורט הוצג בתערוכת פריז לפני כחודשיים), לנד-רובר הפיקה סרטון המציג בצורה ייחודית את סיפורו של אחד מרכבי השטח המוכרים והמזוהים ביותר עם החברה. מערכת אתר "שטח" מוסרת מזל טוב!

Check Also

בשורה לבעלי לנד רובר ויגואר

1,450 שקלים בלבד. חבילת טיפול מוזלת לבעלי דגמי לנד רובר ויגואר. מוצרי מגנטי-מרלי - שהיא גם ספקית OEM של יצרנים רבים עכשיו בחברת המזרח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × 4 =