יום שישי , 29 מרץ 2024

מבחן אופניים – מרידה 140 XT-D

מי שמכיר אותי יודע שני דברים: אני אוהב אופני שבילים, XC הוא התפריט המועדף עליי. והדבר השני הוא שאני משוגע על אופניים אגרסיביים שמרחמנים אותי במידה כזו שאצא לרכב גם כשנראה שאי אפשר. ולטעמי אופני ALL MOUNTAIN – אם מבוצעים נכון – משלבים יפה בין העולמות האלו.

כך ישבני שזף את אוכפו של מרידה 140 XT-D באחד מימי הקיף החמים והלחים יותר שהיו לנו בקיץ החם והלח הזה שלנו. וביום שבו חכם לא יוציא את חוטמו מחדר עם מזגן של 2.5 כ"ס לפחות, עבדכם יצא לסינגלים הנפלאים של ציפורי ושמשית לתהות על קנקנו של ה-140 (ONE-FORTY אימרו "וואן פורטי") בין עצי האלונים ובשבילי התפר בינם לשדות של ערוץ נחל ציפורי.

מבחן אופניים מרידה 140 XT-D. קיט אביזרים איכותי מאד - במחיר סביר גם אם לא מאד זול - תמורה טובה לכסף. צילום: פז בר

One Forty

ה"סיפור" של האופניים האלו הוא "מהדורת XT" שמלמדת כי הנ"ל מצויידים בקיט – כמעט – מלא של שימאנו XT וזה כולל את מעבירי ההילוכים, קסטות גלגלי השיניים, זרועות ההינע, שיפטרים, מנופים, נאבות גלגל ובעצם כל מה שגורם לאופניים להתגלגל. הבלמים הם M596 טובים עם ידיות מתכווננות, קליטים 520M, חישוקי גלגלים ממרידה, מושב פיזיק, כידון ומוט כיסא "מרידה פרו".

מי שהתעניין בזה רצה לרכוב גם ביער ביריה!

איזה מכונית הכי מתאימה להוביל אופניים לשטח?

המתלים – פריט קריטי בכל אופני הרים. מורכבים ממזלג פוקס טאלאס מוקפץ אוויר עם מהלך של 140 מ"מ, אפשרות לקיצור מהלך ל-100, נעילה וציר עבה בקוטר 15 מ"מ. הבולם האחורי גם הוא מגיע מ-FOX ומדובר ב-RP23 המוכר עם שסתום פריקה וחישת מיקום המתאימה את מאפייני השיכוך לנקודה במהלך שבה נמצא הבולם – בקיצר: שיכוך תלוי מיקום.

מבחן אופניים מרידה 140 XT-D. אופני "כל הר" המשלבים מתלים נהדרים, עם שלדה קלה וחדת היגוי. צילום: פז בר

כל הגודיז האלו מחוברים לשלדת אלומניום 6066 בעלת שלושה עוביי-דופן שונים בהתאם לאיזורי העומס העיקריים. השלדה מיוצרת בתהליך המקטין את גודל ה"חרוזים" של הריתוך, עיצוב הפרופיל נעשה בלחץ הידראולי (הידרופורמינג) ולראש ההיגוי קוטר משתנה בהתאם לאופנה העדכנית.

הנתונים החשובים יותר מלמדים על זווית היגוי של 68 מעלות – יחסית חד, המשקל: 13.5 ק"ג גם הוא סביר ביחס לז'אנר. אצלנו המחיר הרשמי של המרידה 140 XT-D עומד על 12,650 שקלים ברשת רוזן מינץ.

מבחן רכיבה

עוד בזמן הסט-אפ חשתי שהמתלה האחורי אקטיבי מדי וממצא את מהלכו בקלות רבה. נדרש לחץ אוויר רב יותר מהמלצת היצרן (80 ק"ג לעצמי + תיק) כדי שאמצא את האיזון עם המזלג ואת המוצקות שאני מעדיף. הלחץ היה כזה שבמצב השלישי של ה-פרו פאדל (הקשה ביותר) המתלה היה "פיקס" וכך יכולתי לרכך אותו יותר בקטעים של גינות סלעים או סינגלים שדורשים עבודת מתלה מדוייקת יותר.

כבר כשהנחתי ישבני על המושב אהבתי את האופניים האלו. הם מרגישים, קלים, דקיקים ויוצרים תחושה ששום מכשול לא יכול להם. עד מהרה האופניים הפכו "שקופים" ופשוט לקחו אותי לכל מקום אליו הבטתי. תנוחת הישיבה היא אולמאונטיין קלאסית, מעט זקופה ועם די הרבה משקל על הגלגל האחורי. ובמצב הזה תוכלו לזלול סלעים וסינגלים בכיף גדול עם שילוב מאד מוצלח לטעמי של זריזות היגוי ומתלים מצויינים. מעבירי שימאנו XT מהדור האחרון עבדו נהדר על פני משרעת עומסים רחבה וטעויות העברה מכוונות. אפילו המעביר הקדמי – המחובר לשלדה עם חבק ולא בנקודה מוצקה – תפקד נהדר בכל שבוע המבחן.

נגמר הסינגל ויצאתי לשביל פתוח? לא בעיה! קצרו את מהלך הפוקס שבחזית, ומייד תחושו את הפרונט צונח, זווית ההיגוי מתחדדת ויותר משקל עובר לידיים ולחזית. עכשיו אפשר "לתת עבודה" ולכסות ק"מ ארוכים בתנוחת רכיבה מתאימה יותר וחלוקת משקל מאוזנת יותר – מבלי לוותר על הבטיחות שמגיעה עם מתלים איכותיים.

אותו שינוי גיאומטריה מהיר יהיה שימושי מאד גם בטיפוס. אחרת, תתקשו להחזיק את הגלגל הקדמי על הקרקע וכשהוא יהיה שם היכולת שלו מוגבלת מאד. עם המהלך המקוצר תעבירו יותר משקל לחזית, תכנסו לתנוחת טיפוס יעילה יותר ותורידו יותר כוח לקרקע. בכל מקרה – כמו שאמרתי – המתלה האחורי פעיל מאד, ורצוי לנעול אותו אם צפוי טיפוס ארוך במיוחד.

אהבתי את הבלמים ואת האפשרות לכוון את מרחק המנוף. החיבור הקשיח של הקליפרים לזרוע האחורית ולרגל המזלג מסייע לקבל תחושה מאד מדוייקת ונטולת ספוגית במנופים. עוצמת הנשיכה חזקה מאד, ואפשרויות מינון הבלימה – ושמירה על סף האחיזה – כירורגיות ממש.

מבחן אופניים מרידה 140 XT-D. קיצור המהלך והקשחת המתלים יהפכו את האופניים לכלי יעיל לגמוע הרבה ק"מ. משקל קל-יחסית עוזר גם כאן. צילום: פז בר

אחרי כמה אופני-מבחן שנגעו או עברו את סף ה-15 ק"ג – ב-13.5 ק"ג המרידה 140 חשים קלים כנוצה. הם גם נראים כך בשל המנעות משימוש בצינורות שלדה עבים במיוחד. לי הם חשו במידה רבה כ"חזרה לשפיות" מאותן שלדות שמנשאי האופניים בקושי מצליחים לחבוק. המשקל הזה – אפילו שמדובר בפחות משני ק"ג – מורגש מאד בטיפוס וכך במסעות ארוכים יותר כשהאנרגיה בשרירים נאבקת בכל גרם של האופניים.

מבחן אופניים מרידה 140 XT-D. כאן אופני ההרים של מרידה זורחים: שביל מהיר, אבנים שתולות, שורשים ודרדרת - איזה כיף! צילום: פז בר

נו מה?

הסתייגויות? אחיזת הפרונט במעלות ואובר-אקטיביות של המתלה האחורי בכיול המומלץ על-ידי היצרן. על שתי המכשלות האלו קל למדי להתגבר ואז תקבלו אופניים בעלי משרעת יכולות רחבה מאד. כאלו שיקחו אותכם למסע של 120 ק"מ בדרום, אך גם יתנו לכם להפציץ את הסינגל השכונתי בקצב שירגיע את החתול של השכן. חבר לרכיבה שהביט במרידה אמר "עם איבזור כזה גם צינור השקייה היה נוסע טוב!" ואני לא לגמרי מסכים איתו גם אם לאיבזור יש משקל רב ביכולת של האופניים. השלדה מקנה את היכולת לשנות צורה ביעילות והיא מקנה את הקשיחות ואת זווית ההיגוי כדי להנות בסינגלים, בסלעים ובק"מ הארוכים – אפילו בחום הכבד של הקיץ.

Check Also

מבחן דרכים לנד רובר דיפנדר PHEV

עם יכולת טעינה מרשת החשמל וטווח חשמלי של עשרות קילומטרים גרסת הפלאג-אין של לנד רובר דיפנדר מביאה מימד סביבתי לכאורה לרכב השטח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × 5 =