יום חמישי , 28 מרץ 2024
מבחן אופניים rocky mountain altitude 750. הכי טוב באלומיניום. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים rocky mountain altitude 750. הכי טוב באלומיניום. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים רוקי מאונטיין אלטיטיוד 750

כבר דשנו בעבר בסוגיה מה בדיוק מגדיר את הדיסציפלינה אליה שייכים זוג אופניים כאלו או אחרים. הקונצנסוז מתייחס כמעט תמיד לכמה מרכיבים: מהלך המתלה, זווית ההגוי, אורך תמוכות השרשרת ובסיס הגלגלים. גם לקוטר הגלגלים (היום אפשר כבר לבחור שלוש מידות) יש משמעות בהקשר הזה. ואם נסתכל על הרוקי מאונטיין אלטיטיוד 750 – גרסת האלומיניום הבכירה של הדגם הזה – תמצאו פיזיולוגיה של אופני AM/אנדורו. מהלך מתלה של 150 מ"מ, מזלג FOX שמנמן בקוטר 34 מ"מ, זווית היגוי שטוחה של 66 מעלות, תומכות שרשרת ובסיס גלגלים קצר – אבל היצרנית מגדירה אותם כאופני שבילים (TRAIL) בעוד שבקו המוצרים דגם ה-SLAYER הוא האגרסיבי יותר ומוקדש ל-AM.

 

מבחן אופניים rocky mountain altitude 750. הכי טוב באלומיניום. מוצר פרימיום והמחיר בהתאם. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים rocky mountain altitude 750. הכי טוב באלומיניום. מוצר פרימיום והמחיר בהתאם. צילום: תומר פדר

עולים לגובה

ה-750 הוא כאמור גרסת האלומיניום הבכירה של הדגם. השלדה עשויה מצינורות שעוצבו בתהליך הידרופורמי והיא עשויה מאלומיניום מסדרה 7000 שהוא קל וקשיח יותר מסדרה 6000 הנפוצה יותר בייצור אופניים. בין הפיצ'רים של השלדה אפשר למצא ניתוב כבלים פנימי, ראש היגוי קוני, ניתוב פנימי למוט מושב הידראולי, מערכת "ride-9" המאפשרת שינוי גיאומטריה ושיכוך (נרחיב בהמשך) וכן את המתלה האחורי של רוקי smooth link בעל הנדנדה ועל מהלך של 150 מ"מ.

המתלים מגיעים מ-FOX מסדרת FLOAT עם מזלג 34 מ"מ בחזית בעל מהלך 150 מ"מ ובורר CTD . מאחור בולם של FOX גםה הוא עם CTD וכיול ספציפי של רוקי למשימה של האופניים האלו.

מערכת העברת הכוח היא שילוב של SRAM ו-שימאנו. המעביר הקדמי הוא SRAMX7 קשוח הפוקד על שתי פלטות, מעביר אחורי שימאנו XT שאדואו פלוס – מהדור האחרון הכולל גם את המצמד שאהוב עלינו כל-כך. שיפטרים של שימאנו מסדרת SLX יתקתקו לכם 20 הילוכים בסידור 2X10 מודרני.

גלגל ההנעה מאסיבי של RACE FACE שגם נראה נהדר ותורם הרבה לחיבור עם האופניים ולמוצקות הכללית. ושאר האביזרים ההיקפיים מגיעים גם הם מאותו הספק ומציגים איכות כללית גבוהה מאד.

על הבלימה מופקדים מעצורים הידראוליים של שימאנו מסדרת SLX. הרוטורים בשני הקצוות בקוטר 180 מ"מ ולמנופי הבלם אפשרות לכיוון המרחק מהכידון.

ראוי לציין את סט הגלגלים. זה מסומן כ-"רוקי 25" והמשמעות היא שהגלגלים האלו נבנו במיוחד לפי המפרט של רוקי. במרכזם נאבות שימאנו SLX, שפיצים של DT SWISS חישוקי אלומיניום SUNRINGLÉ ועל כל זה צמיגים אגרסיביים של קונטיננטאל ברוחב 2.4 וקוטר של 27.5 כמובן.

המשקל של האופניים (לפי המאזניים שלנו עומד על 14.8 ק"ג) והמחיר (לפי אתר רוזן ומינץ היבואנית) עומד על 18,000 שקלים ולחברי המועדון 13,500 שקלים.

 

מבחן אופניים rocky mountain altitude 750. בולסים סלעים ונוסכי בטחון. ויכולים גם לזלול קילומטרים עם דיווש יעיל וטיפול מצויין בעליות. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים rocky mountain altitude 750. בולסים סלעים ונוסכי בטחון. ויכולים גם לזלול קילומטרים עם דיווש יעיל וטיפול מצויין בעליות. צילום: תומר פדר

מטפסים, צוללים ופונים

הקילומטרים הראשונים של המבחן נעשו בגילבוע. בסדרה ארוכה של שיפועים ודרדרות אשר התחלפו לסירוגין מטיפוס תלול למורד תלול. כאן, וכבר אחרי 10 קילומטרים של רכיבה, הבנתי מדוע רוקי מתעקשת להגדיר את האופניים האלו כאופני שבילים. הם יודעים לטפס – עקב האכילס של אופניים ארוכי מהלך. אבל כדי שיטפסו טוב, יהיה עליכם להשקיע מעט זמן וסבלנות בכיול נכון של המתלים ובעיקר לנצל את ה-CTD שעל הפוקסים. למתלים האלו מהלך ארוך מאוד ובכיול הנכון, הם רגישים מאד לפני השטח. העברת הבורר למצב T ייעלה מאד את הדיווש – בעיקר מורגש במתלה האחורי, כאשר בחזית העדפתי לא אחת להישאר עם השיכוך הרך ביותר כדי לעזור לי לספוג את האבנים של הגלבוע. כך המתלים עקבו יפה אחרי פני השטח, הכוח ירד ביעילות לקרקע, גם הודות לצמיגים המצויינים מ-קונטיננטאל.

תנוחת הרכיבה ממורכזת ונכונה מאד למאמצי הדיווש, אם במעלה או במישור, וכידון רחב (750 מ"מ) ממקם אותך במנח מאד אגרסיבי על האופניים. אלו אינם אופניים קלים – נושקים ל-15.0 ק"ג – אבל על האוכף הם מרגישים קלים הרבה יותר – אפילו בטיפוס ואם לא תקפידו על תנוחת רכיבה נכונה במעלה הם ישושו להניף גלגל קדמי לאוויר.

המעלה התחלף בסינגל מפותל בין עצים – בסגנון שרבים מכירים מהרי ירושלים. שילוב של אבנים ושל סלעים, עם פניות רבות, מעט דרדרת ושיפועים מתחלפים. כאן הרוקי טסו. העברת הכוח תפקדה ללא דופי, גם כשהעברתי הילוכים בפאניקה אחרי שתקעתי בלי תנופה במוצאה של פניה חדה. המזלג הקדמי מוצק ומספק היגוי מדוייק מאוד ומקנה בטחון רב שמגיע עם הידיעה שאין מכשולים רבים שלא יצליח לטפל בהם.

בקטע הרכיבה האחרון בגלבוע התברברתי בניווט והיה עליי לרדת מורד דרדרתי תלול מאד על אבנים בגודל תפוזים ואשכוליות. לא אשקר אם אומר שהיית יבטוח שאני עומד להתרסק ובגדול. אבל הרוקי ספגו את החבטות, בלעו את הסלעים והביאו אותי בחתיכה אחת לתחתית. מאד התרשמתי. בהמשך, בסדרת הצילומים שאתם רואים, תיקלתי מדרגות סלע וסדרות של קפיצות – לגמרי בלי דרמה ועל בסיס כיול המתלים הראשוני.

no images were found

בהקשר המתלים חשוב לציין את RIDE-9. מדובר למעשה בתושבת אקצנטרית של הבולם האחורי אשר מאפשרת שינוי של גיאומטריית השילדה ומאפייני השיכוך (על ידי שינוי זווית הבולם ביחס למתלה). כל שצריך זה מפתח אלן וחמש דקות כדי לבחור בין 4 מצבים בסיסיים כשבכל מצב עוד 4 מצבי-משנה.  בשתי הקצוות ההשפעה של התושבת מורגש מאד. ובגלבוע רכבנו כשהמזלג במצב השטוח ביותר, 66.6 מעלות, למען הבטחון במורדות, ובקטעי השבילים הלבנים והסינגלים של בן שמן, חידדנו את הזווית ל-68.3 מעלות. זה אולי לא נשמע הרבה אבל השילוב של שינוי הגיאומטריה יחד עם שינוי השיכוך מאד, מורגש. אם בחדות ההיגוי, האחיזה בחזית, וכמובן הבטחון והיציבות בקטעים טכניים.

לבלמים של SLX לקח כדי הרבה זמן כדי לסיים את שלב ההרצה ולהתחיל לבלום כמו שצפוי ממעצורים ודיסקים בקוטר 180 מ"מ. כשזה קרה, התפקוד היה נהדר, עם עוצמה, ומשוב מצויינים. אנחנו זירזנו את התהלך מעט על ידי שיוף שכבה דקה מהרפידה.

מבחן אופניים rocky mountain altitude 750. תושבת בולם עליונה RIDE-9  מאפשרת שינוי גיאומטריה ושיכוך בעזרת מפתחות אלן וחמש דקות. השינוי בתהנהגות מאד מורגש. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים rocky mountain altitude 750. תושבת בולם עליונה RIDE-9 מאפשרת שינוי גיאומטריה ושיכוך בעזרת מפתחות אלן וחמש דקות. השינוי בתהנהגות מאד מורגש. צילום: תומר פדר

מה לא אהבנו? חסר לנו במחיר הזה מוט מושב הידראולי. המעביר האחורי מאד חשוף לסחל'ה ולכלוך מהגלגל האחורי ומעצורים ושיפטרים של XT היו משלימים יפה יותר את החבילה הזו.

על מה עפנו? על הגימור השקוף מהמם של השלדה. על סט הגלגלים המצויין ועל המתלים הנהדרים.

 

מבחן אופניים rocky mountain altitude 750. אופני שבילים או אופני כל-הר? הקורי אלטיוד עושים את הכל - באמת! צילום: תומר פדר
מבחן אופניים rocky mountain altitude 750. אופני שבילים או אופני כל-הר? הרוקי אלטיוד עושים את הכל – באמת! צילום: תומר פדר

מבחן אופניים rocky mountain thunderbolt

מבחן אופניים bergamont contaril LTD

סיכום

רוקי מאונטיין אלטיטיוד 750 מעממים עוד יותר את הגבולות שבין הסגמנטים השונים של אופני ההרים. וגם אם המתלים, הגיאומטריה, והמשקל מלמדים כולם על אופניים ל-אול מאונטיין, ההגדרה של רוקי באמת שמתאימה להם יותר. מדוע? בזכות הביצועים שלהם בטיפוס, בזכות המתלה אשר מאפשר התאמת הגיאומטריה גם לסינגלים טכניים פחות ומהירים יותר. הסך הכל של היכולת הופך את האופניים האלו ליותר מ"סתם" אופני AM וזו הפואנטה. המראה, המגע והתחושה מאחרי הכידון כולם של מוצר פרימיום – והמחיר בהתאם.

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

3 comments

  1. אופניים חשמליות – מה הכי מומלץ

  2. אופניים חשמליות מומלצות – יש את המתקפלות החדשות שהם פשוט מדהימות 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × one =