יום שלישי , 19 מרץ 2024

מבחן אופניים GT Avalanche 4.0

מותג GT הוא מהוותיקים בעולם אופני ההרים. החברה המקורית הוקמה בשנת 1979 על ידי רתך בשם גארי טרנר ונושא עד היום את ראשי התיבות שלו GT. כיום GT היא חלק מתאגיד הענק הקנדי DOREL – תאגיד המייצר את רוב האופניים המשווקים בצפון אמריקה.

הזכרון הרחוק ביותר שלי מ-GT מגיע מתחילת שנות ה-90'. כשחיפשתי אופניים אשר ישמשו אותי לתחבורה יומיומית וגם להרפתקאות רכיבה בשטח. כבר הייתי "בוגר" אופניים בסיסיים וחיפשתי זוג איכותי יותר ובכיסי תקציב. דבר גדול לסטודנט תפרן. כשהגעתי לחנות האופניים מיד צדה את עיניי שלדה מוזרה, משולשת משולשים. ולא הייתי צריך יותר מסיבוב קצר בגינה הציבורית שליד החנות כדי להתאהב ב-GT האלו שפגשתי לראשונה. אולם הייתה זו אהבה קצרת מועד. הם היו יקרים מדי ונאלצתי לבסוף לקנות אופניים אחרים. אבל הזיכרון של אותה רכיבה קצרצרה נותר חרוט וטרי בזכרוני יותר משני עשורים אחרי.

מבחן אופניים GT Avalanche 4.0. שלדת המשולשים המוכרת של אופני GT עם איבזור בסיסי ומחיר של 2,050 שקלים. צילום: פז בר

רוצה לנסות 4.0 GT Avalanche?

אולי תרכב לכאן על ה-GT שלך?

GT Avalanche 4.0

אופני המבחן GT Avalanche 4.0 ממודל 2012 הם הדבר הקרוב ביותר לאותו הזיכרון. ואם אני צריך להמר, הם ב-80% זהים לאופניים שאז רכבתי עליהם. נכון, בולם קדמי לא היה בסביבה, מעצורי V-ברייק היו אז המילה האחרונה ואקזוטיקה של ממש. וה-Avalnche הם אחד הדגמים הוותיקים והמזוהים ביותר עם מותג GT – מותג אשר אצלנו זוהרו עמם בשנים האחרונות בעיקר בשל הנהייה אחר מותגים "נחשבים" יותר. ויהיה קשה לטעות בהם שכן המאפיין החזותי הבולט ביותר הוא השלדה בתצורת Triple Triangle שבה תומכות האוכף (צמד צינורות השלדה שבין ציר הגלגל האחורי לצומת הצינור הראשי/מוט אוכף) נמשכות בשיפוע רדוד יותר בערך לשליש צינור השלדה הראשי (העליון). לפי גארי טרנר, המבנה הזה תורם כמה דברים: מוריד את מרכז הכובד, מעביר את העומסים טוב יותר- ובדרך קצרה יותר – בין קצות השלדה וגם מסייע לספיגה וצמצום של רעידות ומשפר בכך הן את האחיזה וגם את הנוחות. ובמבחן המציאות, הפכה תצורת השלדה לפופולארית מאוד בעולם ומופיעה בדגמים רבים של אופני GT מאופני הרים עם זנב קשיח (מקרבון ועד כרומולי) ו-אופני כביש תחרותיים. אופני המבחן צוידות בשלדת אלומיניון 6061 אשר מיוצרת בסין, אליה שודך מזלג בעל מהלך של 100 מ"מ מתוצרת SUNTOUR עם קפיצי פלדה, שיכוך הידראולי ואפשרות לכיוון עומס קפיץ. אם יש פריט אחד הראוי לציון בשלב הזה יהיו אלו תושבות ה"הכנה לדיסק" המצויות בשלדה ובמזלג.

מבחן אופניים GT Avalanche 4.0. תושבות "הכנה" למעצורי דיסק. התקנתם תדרוש נאבות דיסק ועדו כ-600 שקלים למערכת. צילום: פז בר

העברת הכוח נסמכת על רכיבים של שימאנו. מאחור מעביר Shimano Acera ובחזית Shimano Altus. שניהם ממשפחת רכיבי הבסיס של שימאנו. הפלטות והקראנק בחזית מיוצרים על ידי suntour, קסטה אחורית משימאנו. שלושה גלגלי שיניים בחזית, שמונה על הפלטה האחורית ובסך הכל 24 הילוכים. השיפטרים Shimano SL-M310 Rapid Fire פלסטיים ומספקים חיווי למצב ההילוכים.

מבחן אופניים GT Avalanche 4.0. היו זמנים! מעצורי V-ברייק חזקים מאוד אבל עמומים לתחושה ועם מתיחה מורגשת של הכבלים. עוצמת הבלימה מושפעת מאד מלכלוך על החישוקים. צילום: פז בר

המעצורים הם V-ברייק של Tektro עם משיכה לינארית (לעומת משיכה פרוגרסיבית – מתגברת – שהייתה במעצורים דומים). יתרונם במבנה הפשוט ונטול תחזוקה. גומיות הבלם מועכות חישוקים מתאימים של AlexRims המאפשרים זאת, ועליהם צמיגי שטח דו-שימושיים מ-geax saguard ברוחב המיסיונרי של 2.2 בחזית ו-2.0 מאחור. קוטר החישוק הוא 26 אינץ'. למעט האוכף של WTB כל יתר האיבזור מגיע מ-AllTerra ועשוי על טהרת האלומיניום. וזה כולל את מוט המושב, סטם, כידון, סגר מוט מושב מקסים, ונאבות. זה עוזר להשאיר את המשקל על כ-14 ק"ג. המחיר לדגם 2012 עומד על 2,050 שקלים כאשר חברי מועדון רוזן ומינץ ייהנו מהטבה נוספת.

רכיבת מבחן

לא יכולתי להתאפק ויצאתי לרכוב ביום גשם מטורף. הסט אפ לקראת הרכיבה היה קל ומהיר: הברגתי את דוושות הקליטים שלי לקראנק במקום דוושות הפלסטיק המקוריות, סגרתי את בורגי עומס הקפיץ במזלג עד שהתקבלה המוצקות שאני אוהב (ושקיעה ראשונית – SAG – נכון) ואת האוכף הזזתי די הרבה לפני על שלדת L שהייתה טיפונת ארוכה. בדרך כלל אני מעדיף שלדות M אבל ב-אופני GT ה-L קטן יחסית ועם כיוון מושב והתאמת סטם אפשר להיכנס למצב.

מבחן אופניים GT Avalanche 4.0. הורדת כוח טובה לקרקע, איזון בין יציבות כיוונית לנכונות לפנות. צילום: פז בר

הגשם הכבד השאיר את רוב הרוכבים בבית והשבילים והסינגלים שבין געש לווינגייט. חול מהודק, סינגל זורם ואטמוספירה צוננת, תרמו כולם לקצב רכיבה מהיר. נהניתי מאוד מדיוק ההיגוי, המפתיע יש לציין, מהאיזון המצויין בין יציבות לבין הנכונות לשנות כיוון ולהכנס לסיבוב.

בא לך על ציוד הרכיבה שלנו?

אני לא מצליח להיזכר מתי רכבתי לאחרונה על אופניים עם מעצור V-ברייק. הדבר הכי קרוב לזה היה סט של מעצורי דיסק מכאניים שהיו  נוראיים וגם זה היה לפחות לפני שש שנים. ול-V-ברייק יש בונוס אך גם קונוס. הבונוס הוא משקל זעום ומורכבות מכאנית מזערית, הקונוס הוא מינון לא מדוייק, עוצמת בלימה לא אחידה וסף נעילה עמום. הבלמים של אופני המבחן החדשים "נהנו" מכבלים גמישים מאד אשר נמתחו ותרמו הרבה לאותו עמימות ומשיכה מוגזמת במנוף כדי ליצור בלימה חזקה. בלימה אחרי קטע חולי יצרה קולות חיכוך נוראיים בין הרפידות לחישוק, ואילו בוץ ומים החלישו את עוצמת הבלימה ושינו את נקודת הנעילה. לזכות המעצורים האלו ייאמר כי הם מסוגלים להפיק כוח בלימה חזק ביותר אבל הם דורשים הסתגלות אחרי שהתפנקנו על העוצמה וקלות התפעול של מעצורי דיסק הידראוליים.

מבחן אופניים GT Avalanche 4.0. שביל שדות פתוח או סינגל מתפתל בין עצים. ה-GT האלו יודעים לעשות את שניהם. איבזור הקיפי איכותי ומשקל עצמי סביר לקבוצת המחיר. צילום: פז בר

העברת הכוח הבסיסית גם היא לא הבריקה. ההילוכים יעברו וידלגו בין הגלגל"שים בחדווה – כל עוד אין כלל עומס על המערכת. נסו להעביר הילוך עם מעט לחץ על הדוושות והמעביר הקדמי מפקשש והאחורי לא מדייק. אתם חושבים שהנה ההילוך "נכנס" ולוחצים חזק ואז השרשרת קופצת שן. בקיצור לא נחמד. בטוחני שעוד כיוון ישפר את המצב אבל לא ישנה את אופן הפעולה במאמץ. התופעה אינה אסון רק תחייב את הרוכב להיות עירני ולהכין מראש (כמו שבינינו צריך לעשות) את ההילוך הנכון – רק שזה לא תמיד אפשרי.

לסיכום

GT Avalanche 4.0 מביאים לקבוצת אופני הכניסה נכס משמעותי ובולט. שלדה נהדרת אשר תנסוך בטחון ברוכב מתחיל ותעזור לו לגדול ולהתפתח ולצמוח עם יכולות ומהירות גבוהה יותר. השלדה לא תאכזב גם רוכב מיומן ואגרסיבי יותר אשר שש לגלף סינגלים מהירים ואף תדלג באוויר בקלות מפתיעה. לצד איבזור היקפי טוב מאוד, העברת הכוח היא בינונית במקרה הטוב והבלימה זה מה שתאלץ להתסדר איתו עד שתוכל להחליף למעצורי דיסק איכותיים. במחיר של 2,050 שקלים GT Avalanche 4.0 יכולים להיות כמה דברים בחייך: אופני יוממות מגניבים, אופני הרפתקאות לסופ"ש, ואפניים ראשונים לשטח עם שלדה שמשאירה לך מקום לצמוח.

Check Also

בארי וכיסופים בעטיפה אחת

52 קילומטרים של כל הטוב שיש בסינגלים של הנגב המערבי. חיבור אורגני של שלושה סינגלים לשרשרת בלתי נגמרת של כיף על אופני הרים חשמליים. אפשרי בהחלט גם על אנטומיים

3 comments

  1. תודה על הכתבה. אך מהו ההבדל בין 3.0 ל4.0? האם יש דגמי נשים וגברים בדגם זה? ולמה בחנויות של רוזן מינץ מוכרים אותם ב2,400 ש"ח ולא במחירשציינת? או במילים אחרות- כיצד ניתן לרכוש אותם במחיר זה? ושוב תודה..

    • ההבדל הוא ברמת החלקים והאיבזור. בעקרון ה-3.0 מצויידים בחלקים ברמה גבוהה יותר מ-4.0 ולכן יקרים יותר. לפי אתר האינטרנט של רוזן ומינץ דגם אבאלנש 4.0 שהופיע בכתבה נמכר ב-2,050 שקלים.

    • אני מוכר אופניים מסוג של 4.0 עם אתה מאוניין אתה יכול לצור איתי קשר ב 0546266230

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 + twenty =