יום שלישי , 19 מרץ 2024
KTM MACINA Lycan מבחן אופניים מרתק למה שעשוי להיות הדבר הבא באופני הרים. צילום: תומר פדר
KTM MACINA Lycan מבחן אופניים מרתק למה שעשוי להיות הדבר הבא באופני הרים. צילום: תומר פדר Lycan e bike

וידאו: מבחן אופניים ktm Macina lycan


רוני נאק

פתחתי את העטיפה של חטיף האנרגיה ברוב טכס במקום הקבוע בראש העלייה הארוכה. אחרי 16 קילומטרים רצופים של טיפוס, ממגרש החניה הצמוד לתחנת הדלק של נעורה לריכוז של ספסלי בטון עגולים, 500 מטרים גבוה יותר. בצל של עצי אורן גדולים, מאלו ששרדו את השריפה אשר פקדה את הצד הצפוני של גבעת המורה, כשבריזה נעימה מייבשת את מעט הזיעה שהרטיבה את חולצת הרכיבה המנדפת חשבתי פתאום לעצמי: "פאקינג לא מגיע לך". ומהרהר בתוקף של ה-KOM שקיבלתי מאפליקציית סטראבה.

KOM חשמלי של גבעת המורה...נמחק כי הרגשתי שלא פייר למי שרכב והתאמץ. צילום מסך STRAVA
KOM חשמלי של גבעת המורה…נמחק כי הרגשתי שלא פייר למי שרכב והתאמץ. צילום מסך STRAVA

מאכינה לייקן

את ק.ט.מ לייקן אתם בטח מכירים כבר. זו סדרת השבילים האגרסיבית עם גרסאות בעלות מהלכי מתלים בין 125 ל-160 מ"מ בגרסת LT שאותה בחנו כאן רק לפני כמה חודשים. זו סדרת אופניים קלילה ואגרסיבית אשר חוגגת ברשת הסינגלים של המרכז בזכות איבזור טוב ויותר מזה תכונות ניהוג כיפיות ומהנות. עכשיו קחו את כל מה שאתם יודעים על הלייקן והוסיפו לחבילה מנוע חשמלי מהסדרה הגבוהה של בוש סדרת CX+. המנוע מפיק 7.6 קג"מ, מחובר לסוללת ליתיום-איון 36V ו-13.5 אמפר-שעה. יש גם יחידת פיקוד נשלפת על הכידון – יותר בסגנון של דשבורד – הכוללת GPS משלה ויכולת להציג מפה ולהקליט מסלול, חיווי מהירות, מצב טעינה, טווח, ניצול אנרגיה, כמה עצים הצלתם ביער וכמה אירו חסכתם בזה שלא נסעתים ברכב ליסינג של העבודה. הדשבורד מתחבר גם לסמארטפון שלכם ומסוגל לספק מידע ישירות לאפליקציות הספורט שאתם אוהבים. כדי שיהיה קל לתפעל הכל בעת רכיבה קטמ התקינה יחידת שליטה סמוך לאגודל שמאל.

KTM MACINA Lycan אופניים עם דשבורד - ואפילו חכם עם ממשק לסמרטפון, נשלף ועם מגוון אפליקציות משלו - כמו למשל מפה חיה עם רדיוס הטווח שנותר בסוללה. צילום: תומר פדר
KTM MACINA Lycan אופניים עם דשבורד – ואפילו חכם עם ממשק לסמרטפון, נשלף ועם מגוון אפליקציות משלו – כמו למשל מפה חיה עם רדיוס הטווח שנותר בסוללה. צילום: תומר פדר

חוצמזה מדובר באופניים מצויידים טוב למדי. בחזית תמצאו מזלג FOX 34 מ"מ עם מהלך של 130 מ"מ. מאחור FOX נוסף עם 125 מ"מ מהלך ומתלה 4 חיבורים. לשלדת האלומיניום שני נתונים חשובים: זווית היגוי חדה יחסית של 69 מעלות, ותמוכות שרשרת ארוכות עם 474 מ"מ. עוד בפריטי האיבזור תמצאו מעצורי שימאנו XT עם דיסקים בקוטר 180 מ"מ וחבילת קירור ICE TEC (דיסקים במבנה סנדוויץ מעביר חום, ורפידות בלם עם צלעות קירור נוספות). על העברת הכוח מופקדת מערכת SRAM X1 מצויינת עם 11 הילוכים. סט הגלגלים מגיע מ-DT ועליו הורכבו צמיגי אגרסיביים של מקסיס – יתרת האיבזור ההיקפי מגיע – למעט המושב – מהארסנל של קטמ. עוד ראוי לציין את הניתוב הפנימי של הכבלים ואת האיכות הכללית הנאה.

משקל האופניים טעונים ומוכנים לרכיבה עם דוושות SPD עומד על 21 ק"ג והמחיר: 25,000 שקלים.

KTM MACINA Lycan רוכבים בלי להזיע - סוג של דיאודורנט לקיץ אבל ובעיקר המון כיף. צילום: תומר פדר
KTM MACINA Lycan רוכבים בלי להזיע – סוג של דיאודורנט לקיץ אבל ובעיקר המון כיף. צילום: תומר פדר

רכיבה

אני מאד אוהב את סדרת לייקן. סדרה אשר הסבה לי הנאה רבה בכל רכיבה. וגם הפעם לא התאכזבתי ומאד ניהנתי – אבל אחרת. בסדרת הרכיבות על גבעת המורה ובפארק קנדה גיליתי ראשית כל אופניים שהם מאד מהנים ומתגמלים לרכיבה. ומעצם היותם עם תגבור חשמלי הם יחסכו מהרוכב את העמל והיזע הכרוך בדיווש מייגע בעליה. היי, הם מאפשרים אפילו לרכוב באמצע היום כשחם כי רמת המאמץ שהם דורשים מהרוכב נמוכה מאד. למשל את המעלה הארוך לגבעת המורה עשיתי לאחר ששרפתי כ-700 קלוריות בלבד. באותו מעלה בדיוק על אופני ה-XC קרבון הפרטיים שלי המונעים בכוחי האנאטומי שרפתי כ-1200 קלוריות וזה לקח כמעט פי-2 זמן (אין כאן KOM חביבי). והם מטפסים נהדר אם בסינגל או על סלעים כשמתחת מזמזם לו המנוע החשמלי – ומעל אני מצחקק כמו נערת מקהלת – על הקלות שזה מוחק את המעלה. אפילו מצאתי עצמי בולם לפני כמה פניות בעליות. מרשים מאד. כמובן שרוב הזמן הייתי במצב TURBO אשר זולל סוללה ויש מצבי הנעה נוספים אשר מטרתם העיקרית היא להגדיל את הטווח לעשרות קילומטרים נוספים. את הלופ בן ה-28 קילומטרים של גבעת המורה סיימתי עם ספייר של 9 קילומטרים בסוללה.

KTM MACINA Lycan רוכבים בלי להזיע - סוג של דיאודורנט לקיץ אבל ובעיקר המון כיף. צילום: רוני נאק
KTM MACINA Lycan רוכבים בלי להזיע – סוג של דיאודורנט לקיץ אבל ובעיקר המון כיף. צילום: רוני נאק

מהצד השני של הגבעה יש מורד ארוך, מהיר ומסולע. שם בלט הצד השני של האופניים האלו ואיפשר לי לצלול במורד במהירות ובטיחות רבה. אבל צריך לשים לב. המשקל הנוסף יוצר תנע שמדי פעם קשה לבלם הקדמי להתמודד עימו. והייתי רוצה עוד נשיכה ועצמה בחזית. יש נטיה לדחוף את החרטום והצמיג הקדמי מאבד מאחיזתו יותר מדי בקלות על דרדרת ואם האחיזה לא מושלמת. צריך הרבה "שפת גוף" כדי לגרום להם לפנות בזריזות ואי אפשר "למשוך" מנואל כמו בלייקן רגילים בגלל תמוכות השרשרת הארוכות והמשקל הנוסף.

בפארק קנדה הטכני התקשתי למצוא תנוחת דיווש נוחה. בעמידה זה לא היה זה ובישיבה על פני השטח המסולעים זו פשוט רכיבה לא טובה. ללא דיווש מנוע BOSCH מפסיק כמעט מיד את הסיוע שלו ואז אתם נשארים עם אופניים במשקל 21 ק"ג מול סלע גדול וסימן שאלה מעליו. יש מיגון גחון כתום של קטמ בתחתית המנוע החשמלי וזה פגש לא אחת את הסלעים של הסינגל – וזה מתנגש עם זה שהיית רוצה לראות עוד קצת "דרופ" של הקרנק ביחס לצירי הגלגלים – לדעתי זה היה תורם רבות לזריזות ההיגוי והורדת מרכז הכובד.

KTM MACINA Lycan רוכבים בלי להזיע - סוג של דיאודורנט לקיץ אבל ובעיקר המון כיף. צילום: תומר פדר
KTM MACINA Lycan רוכבים בלי להזיע – דורשים הרבה שפת גוף כדי לתמרן – המשקל והתנע מורגשים. צילום: תומר פדר

לגבי התפעול של מערכת ההנעה החשמלית יש לי רק שבחים. אהבתי מאד את הממשק למשתמש – אותו דשבורד – שעשוי מוצק מאד, נהנה מסוללה של עצמו ובעל נראות טובה גם באור שמש מלא. הקישוריות לנייד היא בהחלט בת זמננו ומתאימה כאן מאד. לאחר הרכיבה נדרשה טעינה של כ-3.5 שעות כדי לחזור לטעינה מלאה ממצב של 5%.

KTM MACINA Lycan רוכבים בלי להזיע - סוג של דיאודורנט לקיץ אבל ובעיקר המון כיף. צילום: תומר פדר
KTM MACINA Lycan רוכבים בלי להזיע – סוג של דיאודורנט לקיץ אבל ובעיקר המון כיף. צילום: תומר פדר

סיכום

ראשית האופניים האלו ממש, אבל ממש, כיפיים. בחום של הקיץ שלנו אפשר אפילו להתייחס אליהם כסוג של דיאודורנט – נוגד זיעה – יעיל מאד. וברצינות אלו אינם אופניים לרוכבים שסכין בין שיניהם – אלא לאלו, ואני מכיר לפחות שניים כאלה, אשר רוכבים נהדר במורדות ובסינגלים טכניים אבל אין להם את היכולת הפיזית להתמודד עם עליה ארוכה יותר משליש קילומטר – מסיבות בריאותיות. ה-קטמ יאפשרו לרוכב לכסות קילומטרים רבים מבלי להתעייף, גם במסע XC ארוך, וכשהם רוכבים על אופניים שלא התפשרו בחבילת האיבזור לטובת החישמול. וזה אולי העניין העיקרי – אופני AM רגילים עם כזה קיט אביזרים ממילא לא היה עולה הרבה פחות מהמחיר ש-KTM מבקשים כאן. ולשאלה האם זה ספורט? זה לא ספורט כמו שאנו רגילים לקבל אותו – אבל לבטח נראה עוד כאלו ממותגי אופניים מוכרים אחרים בעתיד הקרוב.

Check Also

מבחן רכב MG ZS EV

רכב הפנאי החשמלי הקטן של MG, ה-ZS, חוזר לשוק אחרי עדכון עמוק, עיצובית, מערכת הנעה עם טווח ארוך וחבילות נוחות ובטיחות עשירות

2 comments

  1. לייק:)
    גם את האופניים וגם את הכתבה:)

  2. האם יש בעייה בפניות חדות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 − 9 =