יום חמישי , 28 מרץ 2024
מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.600. כמעט אנדורו, הרבה יכולת ותמורה לכסף. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.600. כמעט אנדורו, הרבה יכולת ותמורה לכסף. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים Merida One-Fourty 7.600

כתב: רוני נאק צילומים: תומר פדר

אהבתי מאד את ה-one fourty מהשנה שעברה בעיקר בזכות המתלה האחורי שמסוגו נדיר למצא באופניים ברמת המחיר הזו, וגם בזכות חבילת איבזור שלמה ומושקעת למדי. אבל היו גם קיטורים – ואלו נגעו בעיקר לכבדות של החלק האחורי של האופניים, לאורך תמוכות השרשת והסטם אשר הכההו את העליזות של אופניים אשר יכלו להיות מעט יותר טובים.

ומישהו שם ב-MERIDA כאילו שמע את קיטוריי – וקרא בקפידה יתירה את הביקורת שלי על האופניים ובא לתקן.

מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.600. שינויי גיאומטריה קלים, איבזור מופחת ומחיר נגיש. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.600. שינויי גיאומטריה קלים, איבזור מופחת ומחיר נגיש. צילום: תומר פדר

כדי להבחין שמדובר בשלדה חדשה ושונה גם הסימון שונה ועתה ה-ONE FOURTY מגיעים בגרסות 7.500 ו-7.600 נשוא המבחן. השינוי המרכזי והמהותי ביותר היה להפחית משקל ממשולש המתלה האחורי והמאסיבי של ה-VPK (זה שפת "מרידה" ל-VPP) על ידי הפחתת חומר ותמוכות. בנוסף גם תמוכות השרשרת קוצרו ב-4 מ"מ תמימים. הזווית של ההיגוי לא שונתה ונותרה 67 מעלות כמו גם צינורות השילדה מאלומיניום 6066 בעיצוב הידרופורמי, אשר השינויים בה הם בעיקר גראפיים. עדיין יש מיסבי היגוי מעובים בחלק התחתון, ניתוב פנימי לכבלים, תושבת מעביר קדמי וקליפר בלם אחורי מוצקים, וכל ההלחמות הוחלקו כדי לקבל מראה – נו טוב – חלקלק יותר.

מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.600. מתלה VPK נהדר, קראנק חלול ומשולש אחורי שעדיין קצת כבד וארוך מדי. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.600. מתלה VPK נהדר, קראנק חלול ומשולש אחורי שעדיין קצת כבד וארוך מדי. צילום: תומר פדר

מהלך המתלה האחורי הוא 150 מ"מ וזה מרוסן על ידי בולם זעזועים של FOX עם בורר CTD(climb, trail, desend) המשנה את השיסתום בכל סוג שיפוע וקרקע. בחזית תמצאו מזלג FOX מעודכן, עם מהלך של 150 מ"מ בורר CTD וציר גלגל דקמי שמנמן וחביב בקוטר 15 מ"מ.

610x141

מרידה וויתרה על מוט המושב ההידראולי הקודם לטובת מוט מעולה של רוקשוקס עם שליטה מהכידון (פריט שלבדו שווה כמעט 2,000 שקלים) ו"על הדרך" גם התקינה סטם קצר כמתבקש מהשימוש האול מאונטיין של האופניים האלו ותורם רבות לחידוד ההיגוי. הסטם אוחז בכידון ברוחב 740 מ"מ ועליו הגריפים הדקיקים והמעצבנים של מרידה.

מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.600. הרכיבים של משפחת SLX לא הצליחו להגיע עד לכידון...תומר בפרץ אומנותי - לבריאות. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.600. הרכיבים של משפחת SLX לא הצליחו להגיע עד לכידון…תומר בפרץ אומנותי – לבריאות. צילום: תומר פדר

חבילת האיבזור "שונמכה" מעט. עדיין תמצאו העברת כוח "קומפלט" על בסיס שימאנו SLX (עם מצמד מאחור), שלוש פלטות בחזית ו-30 הילוכים לבחור מהם. אבל מושב סאלה איטליה המושבח הוא עתה פריט ממותג מרידה, מעצורי SLX הם עתה M615 טובים למדי משימאנו עם דיסקים בקוטר 180 מ"מ בחזית ומאחור וצירי הגלגל (נאבות בעברית של אופניים) כבר לא SLX מתוקים אלא פורמולה חסכניים.

עוד תגלו חישוקי גלגל מ-DT SWISS – עליהם צמיגי 27.5 משוואלבה בעלי סוליה שונה לפנים ומאחור. הרוחב של שני הצמיגים הוא 2.35 שמנמנים.

משקל האופניים כפי שנבחנו – במידה מדיום – עומד על 13.9 ק"ג והמחיר: 11,800 שקלים (10,400 שקלים לחברי המועדון)

מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.600. מתלה מצויין בדיווש, למרות מהלך של 150 מ"מ - הריסון שלו נהדר. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.600. מתלה מצויין בדיווש, למרות מהלך של 150 מ"מ – הריסון שלו נהדר. צילום: תומר פדר

רכיבה

בסיס גלגלים ארוך (המרחק בין שני צירי הגלגלים) הוא יתרון בכל הקשור לטיפול במורדות טכניים ומסולעים. ואכן בביקורים בחורשים ובן שמן, האופניים זרחו ונסכו בטחון גם בשיפועים התלולים ובגינות הסלעים המרושעות ביותר. הם שמרו יפה על כיוון ואפילו המזלג דק הרגליים אשר זכה לתלונות פיתול בעבר, לא הראה סימני כניעה לכוחות הצד שהופעלו עליו.

שמרתי את כיול המתלים על הצד הרך יחסית, נהנה מהפרוגרסיביות של קפיצי האוויר בנחיתות מדרופים אבל גם מסינון חירפוצים הרבה יותר מוצלח מאשר בשנה שעברה – אז המזלג מהסדרה הזו סבל משיכוך-יתר והיה נוקשה מדי – כבר לא המצב.

מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.60. הרבה שפת גוף נדרשת כדי לגרום להם לפנות. הקדמי אוחז נהדר אחלה צמיג! צילום: תומר פדר
מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.60. הרבה שפת גוף נדרשת כדי לגרום להם לפנות. הקדמי אוחז נהדר אחלה צמיג! צילום: תומר פדר

מצד שני לבסיס גלגלים ארוך וזווית היגוי שטוחה יש גם חסרונות ואלו הגיעו בסוויצ'בקים, ושינויי כיוון מהירים. שם היה עליי להיות אגרסיבי יותר ולהשכיב את האופניים עמוק לתוך הפניה כדי לגרום להם לעשות את מה שצריך. יותר מפעם אחת מצאתי עצמי נאלץ לנעול גלגל אחורי ולהחליק כדי להקטין את רדיוס הפניה במחיר של אבדן מומנטום יקר.

מתלה ה-VPK תפקד נהדר בכל משרעת המשימות שהוטלו עליו. ולא רק בסלעים גם בטיול שבילים נינוח או גיחה למעיינות של עין השופט. הבובינג מינימאלי, האחיזה בטיפוס והורדת הכוח מצוינת, וכך גם בידוד הישבן הענוג של הרוכב מאבנים קטנות וספיגת נחיתות גדולות. בהחלט משרעת יכולת רחבה מאד וזאת עם סט-אפ יחיד בתחילת הדרך וזהו.

מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.60. ספיגה סבבה של קיפוצים. לחץ האוויר בבולמי הזעזועים קריטי כשיוצאים בדילוגים. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.60. ספיגה סבבה של קיפוצים. לחץ האוויר בבולמי הזעזועים קריטי כשיוצאים בדילוגים. צילום: תומר פדר

אני מאד אוהב את מוט המושב של רוקשוקס וגם בהקשר הזה הוא עושה עבודה נהדרת ובהחלט מהווה מכפיל כוח כשעוברים מטיפוס למורד, משביל לבן לסינגל מסולע – איך יכולנו לרכוב בלי הדבר הזה קודם?! המושב שעליו מבריק פחות והכאיב לי אחרי כשעה על האוכף.

חבילת ההנעה של שימאנו SLX כבר קיבלת תשבחות ממני בדורה האחרון. גם המופע שכאן – על 30 ההילוכים שלו. עושה עבודה נאמנה עם הילוך לכל מצב שבו אתם עשויים להתקל בעולם האול-מאונטיין הקשוח. הילוך מהיר לקטע קרוס-קאנטרי מהיר על שביל 4X4, הילוכים נמוכים מאד לטיפוסים תלולים וכל מה שבאמצע ל…כל מה שבאמצע. העברות ההילוכים מהירות, השילובים איתנים ולא נרשמו פישולים במהלך הרבה קילומטרים של בחינה. העברת הילוך תחת-כוח-דיווש תאתגר את המעביר הקדמי. אבל הרפיה קלה והשרשרת תדלג מיד בין הפלאטות הנבחרות. השיפטרים אינם מסדרת SLX – לכן נסו לפצח אותם כבר ברכיבות הראשונות ושדרגו לשיפטרים המקוריים של הסדרה – העסק יעבוד עוד יותר טוב.

נו? האם השינויים בשלדה מורגשים? האמת? לא ממש. עדיין הפרונט מרגיש "כבד" וקשה להרים אותו במאנואל מעל למכשולים – כך מצאתי עצמי מנגח סלעים שלרוב הייתי מרחף מעליהם. והמשקל בירכתיים מורגש היטב כשמרימים את האופניים למנשא שעל המכונית.

מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.60. יכולים להיות מאד מהירים בשבילים לבנים - ככל שאלו יהיו משובשים יותר כך יעלה כוחם. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.60. יכולים להיות מאד מהירים בשבילים לבנים – ככל שאלו יהיו משובשים יותר כך יעלה כוחם. צילום: תומר פדר

המעצורים הם בסדר. רק "בסדר" חסרים עוצמת בלימה ודיוק מינון כפי שיש ל-SLX וצפונה. לידיות אין אפשרות כיוון, ואחד מהם היה ספוגי והגיע עד לגריפ. הם לא מיישרים קו עם יתר הרכיבים ועם היכולת הדינאמית של האופניים האלו.

 

מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.6. הסובארו פורסטר של עולם האופניים? עושים הכל אבל לא מצטיינים בשום דבר ספציפי. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים מרידה one-fourty 7.6. הסובארו פורסטר של עולם האופניים? עושים הכל אבל לא מצטיינים בשום דבר ספציפי. צילום: תומר פדר

אנו לא "יועצים" אנו נסגור עבוכרם את עסקת הרכב החדש המשתלמת ביותר – בהתחייבות!

טיול אופניים לקשת הגדולה

סיכום

אופני האול מאונטיין של מרידה עברו אבולוציה אשר הפכה אותם למתאימים יותר למשימה אבל גם הרחיבה את המעטפת לצדדים. לא הייתי פוסל טיול שבילים ארוך מכיוון שהמתלים ארוכים המהלך מרוסנים היטב, ומצד שני חגיגת סלעים וגריסת סינגלים יעברו עם חיוך רחב. הם יתאימו לרוכב שרוצה לעשות הכל על אופניים שעושים הכל טוב אבל לא מצטיינים בדבר ספציפי יחיד. השינויים שעברו על השלדה כמעט ואינם מורגשים והאופניים עדיין מרגישי כבדי-חרטום אבל נוסכי בטחון במורדות תלולים וגינות סלעים. האיכות הכללית טובה למדי והאיבזור ההיקפי מצויין. לאור כל זה ולאור המחיר – האופניים האלו שווים מבט שני.

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

twenty + 3 =