יום שלישי , 19 מרץ 2024
מבחן אופניים MONGOOSE ARGUS. שלג, דיונות וטיילת. האופניים שמשכו הכי הרבה תשומת לב - EVER! צילום: תומר פדר
מבחן אופניים MONGOOSE ARGUS. שלג, דיונות וטיילת. האופניים שמשכו הכי הרבה תשומת לב - EVER! צילום: תומר פדר

מבחן אופניים mongoose argus

רוני נאק צילום: תומר פדר

הכל החל די מזמן, עשר שנים או יותר, כשבמחשכי החורף באלסקה היו כמה חבר'ה מתוסכלים שנורא רצו לרכוב – אבל לא היה על מה. אני לא בטוח אם אי פעם ניסיתם לרכוב עם אופניים רגילים על שלג – זה פשוט לא עובד. אז עלה הרעיון להכפיל את רוחב הגלגלים – בהתחלה זה נעשה על-ידי הלחמת שני חישוקים יחד כדי לקבל את הרוחב הרצוי – בהעדר צמיגים הפתרון היה לתפור יחד שני צמיגי אופניים או לאמץ צמיגי אופנועים כבדים. שלדה מתאימה כמובן שלא הייתה בהיצע אז – כשהם לכודים בבקתותיהם בחורף הארקטי, יצרו החבר'ה שלדות מאפס כדי שאפשר יהיה להכניס לתוכם את הגלגלים האלו. ומכאן הכל כבר היסטוריה. אפילו שבמשך שנים רבות ה-פאטיז' היו שמורים לצפון-צפון אמריקה – החלה נדידה דרומה גם לחופים שטופי השמש של קליפורניה ומשם לשערי המגזינים בכל העולם.

 

מבחן אופניים MONGOOSE ARGUS. צמיגים עם אופניים. חישוקי 26 אינץ' צמיגים ברוחב 4.0. מערכות SLX ובלמים TEKTRO. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים MONGOOSE ARGUS. צמיגים עם אופניים. חישוקי 26 אינץ' צמיגים ברוחב 4.0. מערכות SLX ובלמים TEKTRO. צילום: תומר פדר

מונגוס ארגוס

מונגוס הוא מותג אופניים מאד וותיק ומוכר בארה"ב וגם אצלנו הוא נוכח – אם כי בחתימה קטנה יחסית. יותר מכל מסמנים האופניים האלו את הכניסה למיינסטרים של הפאטיז' כשלצד מונגוס יש אופניים שמנים גם למותגים ג'נריים רבים אחרים – מה שהיה עד לא מזמן נחלתם של מותגי בוטיק בסדרות יצור מאד קטנות ולרוב מטיטאניום. מדוע טיטאניום? כי השלדות האלו כבדות לאללה.

הגיאומטריה של שלדת האלומיניום במונגוס מספרת הרבה על האילוצים שיוצרים הצמיגים. זווית היגוי חדה של 70 מעלות, תמוכות שרשרת ארוכות של 480 מ"מ, זווית מושב של 73 מעלות (לשלדה מדיום שנבחנה). כאשר תמוכות השרשרת הארוכות נועדו לתת מעט יציבות או קונטרה לחדות ההיגוי. השלדה מיוצרת בסין ועשויה מאלומיניום, יש לה דרופאאוטים מכורסמים נאים מאד האוחזים את ציר הגלגל האחורי ומזלג קדמי מאסיבי ביותר.

העברת הכוח היא על בסיס מערכות שימאנו SLX עם שתי פלטות בחזית וקסטה של 10 הילוכים מאחור. החיבור של המעביר הקדמי לשלדה נעשה באמצעות חבק. שיפטרים ד'אור פוקדים על ההעברות.

המעצורים הם של TEKTRO, הידראוליים כמובן כאשר הקליפרים שלהם נושכים דיסקים בקוטר 160 מ"מ בחזית ומאחור. האיבזור ההקיפי עשוי אלומיניום וממותג מונגוס או FUNN.

"ה"סיפור של האופניים האלו הם הגלגלים. חישוקים ברוחב 93 מ"מ קוטר 26 אינץ' שעליהם צמיגים ברוחב 4.0 (באופני ההרים האגרסיביים ביותר הרוחב הוא 2.4).

אופני הבחינה שקלו 16 ק"ג ומחירם לצרכן עומד על 4,450 שקלים – 3,915 שקלים לחברי מועדון רוזן ומינץ.

 

מבחן אופניים MONGOOSE ARGUS. ציפה ואחיזה זה כל הסיפור. ניואנסים של לחצי אוויר עושים הבדל משמעותי. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים MONGOOSE ARGUS. ציפה ואחיזה זה כל הסיפור. ניואנסים של לחצי אוויר עושים הבדל משמעותי. צילום: תומר פדר

רכיבה

לפני שהתחלתי לרכוב עליהם תהיתי איזה שימוש יכול להיות לאופניים כאלו אצלנו. כך שמהר מאד מצאתי עצמי על הטיילת של נמל תל אביב. ברכיבה על הדק מהעץ ועל הכבישים הפנימיים קשה היה לא לשים לב לרעש הרב שיוצרים הצמיגים. מעין רעש של גומי דביק הנצמד ומתנתק ממשטח. לא הצליל הכי סקסי. בעוד שהבלימה טובה ומספקת, דיוק ההיגוי כמעט שלא קיים, וההתנגדות לגלגול העצומה של הצמיגים האלה גורמת לרוכב לעבוד קשה למדי. מצד שני – היי! אני מגניב! ומושך מבטים משתאים וחיוכים מכל מי שראה את האופניים האלו. אפילו תינוקות בעגלות הזדקפו למבט בוחן.

ואז הגיע גנרל חורף ופינק אותנו בשכבת שלג טרייה. כך מצאתי עצמי מאמץ את גבי המזדקן כדי להעמיס את האופניים האלו על המנשא של הרכב בדרך צפונה לרמת הגולן. ובשלג האופניים היו הרבה יותר טובים. רוב הזמן הצלחתי לכוון עצמי לאן שאני רוצה, והיכן שהשלג היה עמוק הצליחו ארגוס להישאר מעל ולא לשקוע ולהיתקע. יותר מפעם אחת צנחה השרשרת מהמעביר הקדמי. וגם גבולות האחיזה מגיעים מהר מאד ובאופן קיצוני וחד. למשל אם תנסו להשכיב את האופניים – טיפה – לתוך סיבוב, הגלגלים יותזו מתחת ישבנכם. הפנו את הכידון בשתי מעלות יותר מדי, והגלגל הקדמי יסרטן הצידה ויחליק בתת היגוי מבחיל. הקצב הכללי איטי, סגנון הרכיבה זקוף וניצב ורוב הזמן תצליחו להתמודד וליהנות מהשלג.

את הפרק המסיים של הבחינה ערכתי על המצוקים החוליים של חוף השרון. הייתי חייב לנסות ולמצוא איזו תכלית לאופניים האלו. וכאן בחולות ראיתי את האור. קוטר הגלגלים כמעט שזהה לזה של גלגלי 29 אינץ' רגילים כך שהם מתגלגלים בקלות מעל כל מהמורה ועם הרוחב האדיר של הצמיגים האלו, הארגוס פשוט לא שוקעים בחול. הם כבדים מדי כדי לקפץ עימם כעז הרים, אבל הזוויות שהצלחתי לטפס בדיונות השאירו קבוצה של אופנוענים פעורי פה, שנייה אחרי שהם גיחכו וצחקו עליי.

 

מבחן אופניים MONGOOSE ARGUS. מתכניים מסע XC מושלג? התכוננו לעבוד קשה כדי להתגבר על ההתנגדות האדירה של הצמיגים האלה. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים MONGOOSE ARGUS. מתכניים מסע XC מושלג? התכוננו לעבוד קשה כדי להתגבר על ההתנגדות האדירה של הצמיגים האלה. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים רוקי מאונטיין אלטיטיוד 750

לרדת מהגולן בדרך היפה

סיכום

הצמיגים הם שעושים את האופניים האלה. ודי בהבדל של 2 עד 4 PSI כדי לשנות לגמרי את התחושה, דיוק ההיגוי, ההתנגדות לגלגול ואפילו רמת הרעש. יותר מכל האופניים האלה הצליחו ליצור אצלי ואצל כל מי שראה אותם, הרבה מאד חיוכים וסקרנות ויש אפילו מי שנזפו בי שאני לא בדרך לשלג – שוב…

אבל לצד השעשוע קשה להבין את התכלית של האופניים האלו אצלנו. הם גרמו לי לעבוד קשה מאד על הדוושות, ההיגוי מעורפל והם נורא כבדים. מתי כן הייתי קונה אופניים כאלו? אחרי שכבר יהיו לי בבית שני זוגות אחרים, כזוג שלישי, קוריוז, הייפ.

Check Also

בארי וכיסופים בעטיפה אחת

52 קילומטרים של כל הטוב שיש בסינגלים של הנגב המערבי. חיבור אורגני של שלושה סינגלים לשרשרת בלתי נגמרת של כיף על אופני הרים חשמליים. אפשרי בהחלט גם על אנטומיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 − 3 =