משפחת FUEL של מותג TREK ממוקמת מזה שנים בלב הקונצנזוס של עולם אופני ההרים. אם רצית אופניים טובים שיהיו מסוגלים לתת הרבה – FUEL היו ברירת המחדל (אם לא היית מוצא משהו שידגדג לך את בלוטת החשק קצת יותר). לשנת 2015 הציגה TREK דגמים רבים עם גלגלי 27.5 אחרי שהימרה – די בגדול – על הטרנד של 29 ולא לגמרי קלעה.
פזיולוגיה
הפיול 9.8 הם אופני שבילים, לא מאוד אגרסיביים ונמצאים בתחום כזה של הסקאלה אשר מאפשר להם להתאים למגוון משימות. הם נשארים עם מהלך מתלים של 120 מ"מ – אולי carry over מה-29 אינץ' – ומתפנקים עם שלדת קרבון OCLV (מיוצרת בטאיוון), מתלה אחורי מאלומיניום ורשימת טכנולוגיות ארוכה מאד – כמעט כולה ייחודית ל-TREK: נדנדת מתלה EVO ממגנזיום, בולם אחורי DRCV של FOX, גיאומטריית G2, מיסבי היגוי חרוטיים, ניתוב כבלים דרך השלדה, מוט מושב הידראולי, מתלה אקטיבי תחת בלימה ועוד. בהחלט רשימה מרשימה.
שימאנו מסדרת XT סוגרת את הפניה עם מעביר קדמי בחיבור ישיר לשלדה ומעביר אחורי עם מצמד. שיפטרים של XT מקפיצים את השרשרת דרך 20 הילוכים (2X10) וקראנק תואם. בתחום הבלימה שמחתי למצא את המעצורים הנפלאים מסדרת XT. דיסק 180 מ"מ בחזית ו-160 מ"מ מאחור. הדיסקים מסדרת ICETECH עשויים מ"סנדוויץ'" של מתכות כדי לפזר חום טוב יותר. והם נראים טריק לאללה.
עוד ראוי לציין את סט הגלגלים המצויין מבונטראגר Rhythm Comp. נאבות שמנמנות עם חישורים מדורגים, מיסבים חלקלקלים ואטומים ותיקתוק אופנתי של הנאבה האחורית. חישוקי אלומיניום מאותה המשפחה מגיעים מוכנים לצמיגי טיובלס ועליהם נעולים צמיגים רב-שימושיים ברוחב 2.35 בחזית ו-2.2 מאחור.
האיבזור ההקיפי מגיע מבונטראגר. כידון קרבון עם רייז של 15 מ"מ, מושב עם מסילות טיטאניום, גריפים ננעלים וסטם. רוקשוק מספקת את מוט המושב ההידראולי המצויין שלה – עם ניתוב כבל דרך השלדה ותוספת משקל של כ-600 גרם.
קצת על זוויות. זווית ההיגוי היא 68 מעלות שטוחה אבל לא יותר מדי. אורך תמוכות השרשרת הוא 433 מ"מ וגם זה קצר אבל לא באופן קיצוני וזווית מוט המושב היא 73 מעלות שזה נוטה לאחור אבל, ניחשתם, לא באופן קיצוני. אם יש משהו ללמוד מהנתונים האלו הוא ש-TREK הלכה על בטוח כשהיא מסתמכת על האופסט של הגיאומטריה G2 ועל הזוויות הנ"ל כדי להגיע לשיווי המשקל הנכון מבחינתה בין זריזות ליציבות כיוונית.
המשקל של האופניים – פלוס דוושות SPD – עומד על 13.2 ק"ג קלילים. המחיר לעומת זאת כבד למדי: 25,200 שקלים – אאוץ'.
רכיבה
אני מסתכן כאן, בחמת הזעם של העורכים שלי, אבל ממש אהבתי את האופניים האלו. הם עושים כל-כך הרבה דברים, כל-כך טוב, שאפשר להבין מדוע המשפחה הזו אהודה על רוכבי הרים רבים בכל העולם. תנוחת הרכיבה (אופניים במידה 17.5 עבדכם ;180 על 73 ק"ג) הייתה "בול" עליי. היחס בין הכידון, לקראנק למושב (אחרי שכוון) היה מצויין ומצאתי את הפוזיציה ממורכזת ונוחה אם לדיווש בקטע XC ארוך או לגלף סינגל לח ביער של אחרי הגשם. התפעול של המושב מצויין והוא חף מהחופשים המעצבנים של הדור הראשון.
TREK עשתה עבודה רבה בתחום המתלים והשילוב של DRCV (שני תאי אוויר אשר נפתחים ונסגרים בתלות במצב הבולם) יחד עם RE:aktiv טכנולוגיית מתלים שמגיעה מעולם מירוצי המכוניות. הבולם מגיב הן לשטח והן למאמצאי הדיווש. הוא ייתן תמיכה ו"פלטפורמה יציבה" בעת הדיווש אבל יספוג נחיתה מגובה רב כשהוא נוטש את התמיכה לטובת ספיגה. עד כאן התיאוריה. בפועל בשטח, זה עובד, כמה מפתיע, בדיוק כפי ש-TREK הבטיחה. וזה נדיר שהיומרה באמת הופכת למציאות באופן כה מורגש. האופניים מטפסים בצורה מצויינת, כשהם מורידים את הכוח מצויין לקרקע ומוצאים אחיזה גם במצבים גבוליים למדי. ומצד שני האופן שבו האופניים מגהצים שבילי אבנים, מהמורות קטנות וגדולות ונחיתות בקיפוצים – מאד – אבל מ א ד – מרשים. בהחלט אחד המתלים הטובים ביותר שעליהם רכבתי מעולם.
מתלה אחורי כה מרשים שם מעט בצל את המזלג הקדמי. זה, FOX 32 , מספק פעולה נכונה, בעל רגישות טובה לבאמפים קטנים וספיגה סבירה של נחיתות גדולות. אבל הוא אינו מיישר את הקו ביחס למה שקורה מאחור, לוקה בפיתול תחת עומסים של בלימה ופניות חדות ואינו כה רגיש ואקטיבי כמו הבולם האחורי. החבילה כולה מרשימה מאד – אבל יכלה להיות טובה עוד יותר (ויקרה יותר מן הסתם) עם FOX36 או PIKE על החרטום.
מעבירי ההילוכים תיקתקו ללא דופי בכל מהלך המבחן. גם אחרי שטבלו בשלוליות, הותזו בבוץ כבד, ולוטפו בעשב רטוב שניגב כל זכר לשימון שהיה על השרשרת. למעביר האחורי יש מצמד – ושוב זה הוכיח את יעילותו במגוון רחב של תנאי שטח ומשקעים.
אם צריך לקבוע אמת מידה למעצורים של אופניים יהיו ה-XT האלו בצילום הגדול ביותר. מצאתי בהם את כל מה שצריך במעצור – בכל כלי רכב – מהלך מנוף קצר, נשיכה ראשונית חזקה, מינון מצויין, ועוצמת בלימה שמרגישה כאילו היא מסוגלת לעצור מוביל טנקים. רוצה בדיוק כאלו – ולא משנה באיזה אופניים.
• מבחן אופניים Trek Remedy 8 27.5 2014
• טיול אופניים – סינגל יער בית קשת
חלוקת המשקל ברכיבה מאוזנת ונכונה, הפרונט מספיק קל כדי להניפו באוויר ללא מאמץ מהותי וכשהמושב במצבו הנמוך אפשר לתקוף סינגלים בצורה מאד אגרסיבית. כאן, בין העצים והסלעים של מכורתנו בן שמן, גיליתי אופניים הששים לשעשוע, קל מאד לזרוק אותם מפניה לפניה, האחיזה שלהם אפילו במרגרינה של אחרי הגשם טובה מאד, והם מספיק סלחניים כדי לספוג את טעויות הרכיבה שלכם או לדלג מעט דרופ קטן ששכנת מקיומו – כמו שגיליתי. ככל שרכבתי יותר, כך הקצב עלה, וכלל שהייתי אגרסיבי יותר, כך הם הרשימו אותו ביכולת הספיגה של המתלים והגיהוץ המושלם של השטח. צריך רק לארגן פרונט טוב יותר וזהו…אני כותב את זה ובא לי לקפוץ על האופניים ולצאת לרכוב – פאק!
התבאסתי מקילופי צבע קטנים של הגימור הצהוב-זוהר של אופני המבחן. ושמחתי שיש מיגון לתחתית של שלדת הקרבון היקרה ולתמוכת השרשרת מהצלפה. מצאתי שכידון הקרבון גמיש מאד, ומוסיף רבות לתחושת הרכות של האופניים. אם זה לא בא לכם טוב, אפשר להחליף.
סיכום
אלו לגמרי האופניים המרשימים ביותר שרכבנו עליהם עד היום. תאמרו שזו לא חכמה לאור המחיר הרם, אבל רכבנו על אופניים יקרים מאלו שלא פרטו על נימי נפשנו באופן שמתקרב בכלל לזה. האופניים האלה ירחיבו את מעטפת היכולת של כל רוכב, בוודאי של רוכב מיומן ומבין, עם יכולת מצויינת בטיול XC ארוך או בגיחת סינגלים רווית אדרנלין ואטרף. החבילה הכוללת מרשימה באיכותה, בביצוע, ועומדת בציפיה ויותר. הדלתא שבין המזלג למתלה האחורי מעצבנת אבל היא רק בגלל המצויינות של המתלה האחורי ופחות בגלל משהו "רע" שקורה מקדימה. ובכל זאת היינו רוצים שבמחיר הזה יהיה מזלג משמעותי יותר בחזית. אז? לגזור ולשמור. חשוב לציין כי TREK מציעה גם גרסת 29 אינץ' של האופניים האלו במחיר זהה של 25,200 שקלים. אם אתם בשוק בדקו גם אותם לפני שתחליטו.
תגובה
מה שם הרוכב שבחן את "Trek Fuel ex 9.8 27.5 ?
איך אני יכול להתקשר אליו?
ברכיבת אול מאונטיין אגרסיבית, איך הן ביחס לרוקי אלמנט קרבון
http://www.byx.co.il/catalogue/trail/rocky-mountain-element-970-rsl-2015-detail