יום חמישי , 25 אפריל 2024
אופל אדם ROCKS. חבילת עיצוב, חלל סופר איכותי, גג נפתח ותג מחיר תמיר. צילום: אופל
אופל אדם ROCKS. חבילת עיצוב, חלל סופר איכותי, גג נפתח ותג מחיר תמיר. צילום: אופל

מבחן רכב אופל אדם רוקס

 

פלטפורמה משותפת לפיאט ו-GM

 מחיר החל מ- 120 אלף שקלים

צריכת דלק 13 ק"מ/ל'

87 כ"ס

ת"ה רובוטית

ניר בן זקן

אופל רוצה להתחרות בפיאט 500 נשמע כמו התחלה של בדיחה טובה, אבל זו הייתה בדיוק הכוונה של היצרנית הגרמנית כשהציגה את האדם בתערוכת פריז 2012. למרות שאין לה שום דגם אייקוני בהיסטוריה שניתן להחזיר להווה ולגזור את הקופון על רגשות הנוסטלגיה, הם החליטו באומץ רב להציג מתחרה לצ'ינקווצ'נטו האיטלקית, מכונית שהמורשת והסטייל שלה ידועים לכל. הקריצה היחידה למורשת אופל היא בשם אדם, הנושא את שמו הפרטי של מייסד החברה. המהלך נועד להביא למותג לקוחות צעירים וחדשים ולנער את התדמית האפרורית שדבקה בו ובהיעדר האפשרות להחזיר דגם אייקוני מהעבר ב"רטרו שיק" על רגשות הנוסטלגיה בחרו הגרמנים באופנת "קאסטום מייד" הבאה לידי ביטוי במבחר של יותר מ-30 צבעי מרכב, 32 גימורי פנים ו-5 סוגי חישוקי גלגל.

אופל אדם רוקס. חזות קשוחה באמצעות מדבקות. יש הגבהה קטנה וגג בד חביב. צילום: ניר בן זקן
אופל אדם רוקס. חזות קשוחה באמצעות מדבקות. יש הגבהה קטנה וגג בד חביב. צילום: ניר בן זקן

אחרי קמפיין פרסומי חצוף ופרובוקטיבי לגרסה הרגילה (עם משפטים מחץ בשלטי החוצות; "מה זה משנה כמה אני עולה, גם ככה אבא משלם" או "מכיר את אלה שמוצאים חניה מהר? אתה לא מאלה") בניסיון להדיח את מלכת הכיתה – פיאט 500, מגיעה כעת גרסת ה"רוקס", המנסה להיות חלק מתרבות הקרוסאובר הפופולארית. בדקנו האם היא מצליחה.

רושם ראשוני
עיצוב האדם מושקע לפרטים הקטנים (תפיחת ראש חץ סביב ידיות הדלתות למשל) ומוצלח לכשעצמו, אבל נראה שאופל העדיפו להעתיק את הצללית העגלגלה של ה-500 ולשדך לה את הפרצוף המשפחתי. השמרנות הגרמנית כנראה מנעה מהם את התעוזה הדרושה להציג עיצוב חדשני באמת (בדומה לניסאן ג'וק למשל), זו הדרושה כדי ליצור אייקון יש מאין. גרסת ה"רוקס" מוסיפה פגושים שחורים ונפוחים מסביב למרכב, מדבקות זברה על מכסה המנוע ומיתלים מוגבהים ב-1.5 ס"מ – לא מספיק כדי להכניס אותה למוסכמה החברתית של ההגדרה ג'יפון.

אופל אדם רוקס. תא הנוסעים בקלות יכול להיות שייך לקבוצת הפרימיום. צילום: ניר בן זקן
אופל אדם רוקס. תא הנוסעים בקלות יכול להיות שייך לקבוצת הפרימיום. צילום: ניר בן זקן

תא הנוסעים מרגיש איכותית כמעט כמו מכונית פרימיום, הפלסטיקה והדיפונים הם בתו התקן הגרמני, יש תאורת אווירה מתחלפת שתעשה הרבה רושם בדייט לילי ושילוב הצבעים נאה עם קונסולה רוחבית בצבע המרכב החיצוני ששולחת קריצה נוספת למכונית שהיא הייתה רוצה להיות (500 אם לא הבנתם). תנוחת הנהיגה מצוינת בזכות הגה בעל תווך כיוון גדול לעומק ומשבים נוחים שתומכים היטב בגוף ויש גם הרבה תאי אכסון פרקטיים. פחות אהבנו את מיקומה הנמוך של ידית ההילוכים את מסך התצוגה הכתום בלוח השעונים שנלקח מדגמים אחרים של החברה ונראה כנטע זר ואת שטחי החלונות הקטנים עם קורה A רחבה שפוגעת בשדה הראיה. המרווח לנוסעים עדיף על המתחרה מאיטליה בזכות בסיס גלגלים ארוך יותר (231.1 ס"מ) ומגרעות בגב המושבים הקדמיים, אבל עדיין מדובר במכונית לשני נוסעים. תא המטען פצפון (170 ליטר) ואינו פרקטי בשל צורת אמבטיה ומפתח קטן, צר וגבוה.

אופל אדם רוקס. הפוזה הנכונה לבוקרת העירונית. צילום: אופל
אופל אדם רוקס. הפוזה הנכונה לבוקרת העירונית. צילום: אופל

לאדם רשימת אבזור מכובדת שכוללת כבר בגרסת הבסיס (120 אלף שקלים) מערכת שמע עם שליטה מההגה, בלוטות' ו-USB, גג בד גדול נפתח, ריפוד עור חלקי למושבים, בקרת שיוט, חישוקים קלים בקוטר 16" ו-6 כריות אוויר. רכב המבחן ברמת האבזור הגבוהה (125 אלף שקלים) הוסיף מערכת Intellink עם מסך מגע בגודל 7" הכולל תצוגת שיחות ואפליקציות וויז, פנגו ומזג האוויר וחישוקים קלים בקוטר 17".

היכרות
מנוע בנפח 1.4 ליטר המפיק 87 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-13.8 קג"מ ב-4,000 סל"ד ומחובר לתיבת הילוכים רובוטית בעלת מצמד יחיד עם 5 יחסים מה שאומר שהעברות ההילוכים מטלטלות אם לא תקפידו על עזיבת דוושת התאוצה בכל החלפת הילוך ובכל מקרה היא לא חלקה כמו תיבה אוטומטית קונבנציונאלית. מהעבר השני כנראה שאצל מרבית הלקוחות הפוטנציאלים ההילוכים יעברו כאן בצורה חלקה יותר מאשר אם ינסו לנהוג בגרסה הידנית עם דוושת מצמד. מערכת Stop&Start ממהרת לדומם את המנוע מבלי להתחשב בעובדה שהדבר מפסיק את פעולת המזגן וזה פחות נחמד בקיץ ישראלי.

אופל אדם רוקס. חזות קשוחה באמצעות מדבקות. יש הגבהה קטנה וגג בד חביב. צילום: ניר בן זקן
אופל אדם רוקס. חזות קשוחה באמצעות מדבקות. יש הגבהה קטנה וגג בד חביב. צילום: ניר בן זקן

המיתלים נוקשים מאלה שבאדם הרגילה כך שהרוקס "מחבבת" עוד פחות שברי אספלט עירוני הידוע לשמצה, אבל הם שומרים על ריסון מרשים ברצף מהמורות או בכביש גלי, וודאי בהתחשב במידותיה הקטנות. כמו כל מכונית מיני גם האדם לא ממש אוהבת לצאת לשיוט בינעירוני, 13.9 שניות יחלפו בטרם תגיעו מעמידה למהירות תלת ספרתית והמחסור בכוח מורגש בעיקר בכביש הררי.

אופל אדם רוקס. הס"מ שחסר כדי לחנות פרפקסט על מדרכה - ועוד קצת. צילום: ניר בן זקן
אופל אדם רוקס. הס"מ שחסר כדי לחנות פרפקסט על מדרכה – ועוד קצת. צילום: ניר בן זקן

בשונה מדומותיה בידוד רעשי רוח, דרך ומנוע (2,900 סל"ד ב-110 קמ"ש) מצויין למרות גג הבד, ורק ההגה החד והמהיר גורם לעצבנות מסויימת בשיוט נינוח. היכולת הדינמית מפתיעה לטובה; ההגה חד, מדוייק ובעל משקל נכון, אחיזת הכביש גבוה וההתנהגות בטוחה, אבל כזו שמאפשר השתובבות. עם מרווח גחון של פחות מ-14 ס"מ והמיתלים הנוקשים לא היינו ממליצים להתרחק מהאספלט.
צריכת הדלק טובה למדי ובממוצע המבחן עמדה על 13 ק"מ לליטר.

Opel-אופל אדם רוקס. צ'יאו בלה.  אלטרנטיבה מעניינת לפיאט 500. צילום: אופל
Opel-אופל אדם רוקס. צ'יאו בלה. אלטרנטיבה מעניינת לפיאט 500. צילום: אופל

מבחן רכב סוזוקי ויטארה

מבחן רכב סובארו XV

קרוסאובר?
בשורה התחתונה ברור הוא שהרוקס לא מצליחה להפוך את האדם לג'יפון בדומה למה שעשתה פיאט עם ה-500X או מיני עם הקאנטרימן. בגרסתה הרגילה האדם היא מכונית מיני עירונית, מעוצבת, המציעה תא נוסעים איכותי ומאובזר, נימוסי כביש ראויים ומהווה אלטרנטיבה לבחירה היחידה עד כה – פיאט 500. במחיר התחלתי של 120 אלף שקלים הרוקס יקרה מהאדם הרגילה ב-25 אלף שקלים, והיתרון היחיד שלה בפועל הוא גג הבד הנפתח שמשדרג את הנסיעה בשעות ובמזג אוויר מסוים. לנו לא נראה שהוא שווה את תוספת המחיר.

Check Also

אופל פרונטרה חוזר – גם כחשמלי

גם חשמלי וגם היברידי-קל. אופל פרונטרה חוזר ליצור אחרי כעשרים שנים והפעם בגלגול חיים שהוא מאד PC ומתאים לזמננו. הנעה כפולה אין. שקעי USB לרוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 + seven =