יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן דרכים ג'יפ גרנד צ'ירוקי דיזל

נראה שהאלים חייכו על ג'יפ וכל הקלפים נטרפו לטובת הוותיק שבמותגי השטח. ולניתוח ה"עמוק" הזה יש שני ראשים. האחד: תגובה נכונה של היבואן לשטפון של הצ'ירוקי מיבוא אישי והשני: התחדשות הדגם וקפיצה מורגשת מאד לפנים אם במראה, במפרט הטכני, ובאיכות הכוללת של המוצר. אפילו שער המטבע היה לטובתו. ואתם אהבתם את זה כשסכום שנת הדגם 2012 מלמד על 452 ג'יפ גרנד צ'ירוקי שעלו על הכביש – המוביל מסגמנט מותגי הפרימיום (לידיעה הבא אחריו – אודי Q5 – עם 369 יח').

רוצה לנהוג בעצמך בג'יפ גרנד צ'ירוקי?

מה חשבנו על הג'יפ גרנד צ'ירוקי לארדו?

מבחן רכב ג'יפ גרנד צ'ירוקי דיזל. העיצוב מודרני אך שומר על המהות של ג'יפ: שבכה קדמית, בתי גלגלים רבועים ועוד. צילום: פז בר

לא על הדיזל לבדו

אם תקראו את מבחן הדרכים לג'יפ גרנד צ'ירוקי כשהגיע לישראל – לא יהיה קשה להבין שאהבנו אותו מיד בהתחלה. והוא מצא חן בעינינו באופן שבו הוא שילב את מרכיבי הדור החדש של SUV הגלובאלי מבלי לאבד את ערכי הליבה – DNA – המסורתיים של ג'יפ. וזה מתחיל מרמזים עיצוביים של המרכב אשר יוצרים ג'יפ מאוד מזוהה (מבחן האגודל שמסתיר את הסמל…זוכרים?) עם 70 שנים של בוץ, סלעים והרפתקאות. וזה ממשיך עם חגור מלא אמל"ח לשטח אם זה מערכת ה"סלקט טריין" המשנה עד 12 פרמטרים שונים של מערכות ניהול ההנעה/משיכה/אחיזה כדי לעזור לך לעבור בכל שטח, תיבת העברה עם LOW שהפכה לפריט נדיר בסגמנט הפרימיום ובכלל, ומתג להגבלת מהירות הירידה במורד. כל זה מצטרף למערכת הנעה כפולה-קבועה מהטובות שיש בקבוצה הזו.

מבחן רכב ג'יפ גרנד צ'ירוקי דיזל. פנים מהודר ואיכותי מאד. ריפודי עור מקוריים, מולטימדיה עם מסך מגע ונווט, מחשב דרך, גג פנורמי ומיתוג רב על גלגל ההגה. צילום: פז בר

מה שעושה את רכב המבחן הזה הוא מנוע הדיזל. מדובר בנציג של דור הדיזלים האחרון ולמרות מה שרבים חושבים זה אינו מנוע מרצדס (מהלך וקדח זהים אבל הזוויות של ראשי המנועים צרה יותר) אלא של יצרנית המנועים VM (בבעלות חלקית של FIAT שהיא היום הבעלים של קרייזלר וג'יפ). זה דיזל 6V בנפח 3.0ל' המפיק 241 כ"ס ב-4,000 סל"ד ו-55 קג"מ מ-1800 סל"ד. הוא מצוייד כמובן בהזרקה ישירה, מגדש טורבו בעל נחיר משתנה ומזרקים פיאזו-אלקטריים מהירים מאד ובלחץ גבוה. המנוע הזה בהחלט שמיישר קו עם המיטב של מנועי הדיזל מגרמניה ובריטניה. בהתאם גם פליטת המזהמים שלו סבירה למדי 218 גר'/ק"מ וזה חשוב לתקינה האירופאית ול"קנסות" כניסה לערים הראשיות של היבשת.

מבחן רכב ג'יפ גרנד צ'ירוקי דיזל. כיאה לרכב שטח אמיתי, פתח יניקת האוויר גבוה ונמצא מעל ומאחורי הפנס הקדמי שמאלי. הוא מוביל אוויר למנוע דיזל מעולה המפיק 241 כ"ס ו-55 קג"מ וצורך דלק כמו משפחתית 1.6ל'...צילום: פז בר

המשך שרשרת ההנעה זהה לזו שבחנו בגרסת הבנזין. תיבת הילוכים אוטומטית עם שישה הילוכים, מצב ספורט ותפעול ידני. תיבת העברה מפוקדת מתג חשמלי דיסקרטי למדי וזהו.

רכב המבחן שהיה בגרסת לימיטד צויד במערכת מולטימדיה מקורית עם ניווט מקומי, ריפודי עור, חלון פנורמי ענקי, חישוקי כרום גדולים, בקרת שיוט, מזגן מפוצל למושב האחורי ועוד איבזור רב. המחיר הרשמי עומד על 346,000 שקלים. עבור מתלי אוויר יהיה עליכם להוסיף 10K ואם תבחרו בגרסת הלארדו הבסיסית המחיר ירד ל-319,900 שקלים.

מבחן רכב ג'יפ גרנד צ'ירוקי דיזל. אלגנטי ומזוהה, אך גם עם יכולת להביא אותך רחוק יותר. ג'יפ גרנד צ'ירוקי לא מוותר על מהות השטח. צילום: פז בר

נסיעת מבחן

אחת הבעיות של מנועי דיזל, אפילו אלו המודרניים, היא בידוד רעשים. וכאן גם ג'יפ לא לגמרי הצליחו להעלים את העובדה שבלוגם סולר עסקינן. המנוע נוכח בכל תחום העבודה שלו בתא הנוסעים. זו אינה נוכחות רמה או טורדנית – אבל…נוכחת. אותה נוכחות בולטת יותר בעיר ובתאוצות ביניים וסל"ד גבוה – וכמעט ונעלמת במהירות ביניעירונית ובשיוט נינוח. זה בעצם ה"קנס" היחיד של המנוע הזה, מפני שבכל שאר המצבים הוא פשוט מקסים ומתאים לפלטפורמה החדשה של ג'יפ כמו MTR לבוץ. עוצמת הכוח, זמינות כמעט מיידית, יחסי העברה נכונים ואורך נשימה טוב – כל זה הפך את המנוע הנ"ל לנכון-יותר עבור הדגם הזה. הוא כמעט גורם לג'יפ במשקל 2360 ק"ג (כ-100 ק"ג יותר מגרסת הבנזין 3.6ל') לחוש קל-רגליים כאילו השיל אלפים רבים ממשקלו. הוסיפו לכך צריכת דלק "דיזלית" של כ-10 ק"מ/ל' (בתנאי מבחן כסחניים) ותקבלו את המיטב של שני העולמות: ביצועים וחסכון בדלק. הקנס – כאמור – נוכחות.

כל השאר נשאר אותו גרנד צ'ירוקי שאהבנו. איכות הפנים טובה מאוד – והרבה יותר טובה מזו שבדור הקודם. ממשקי האנוש אינטואיטיביים ונהירים, ומאמצי הנהיגה זניחים. נוחות הנסיעה בעיר ובכביש משובש מעולה. גם בזכות צמיגים בעלי חתך גבוה, וגם בזכות כיול מתלים שהוא רך אך לא רופס. מחוץ לעיר תוכלו לשייט לטווחים ארוכים יותר מבלי לתדלק, ותעשו זאת בנוחות רבה בזכות מושבים קדמיים סופר-נוחים, תנוחת ישיבה שלטת ונעימה וסביבת נהג ונוסעים מוארת, מזמינה ואיכותית למגע. כאן מגיע הקרדיט לגג הפנורמי (הנפתח) אשר מכניס אור טבעי ונעים.

מבחן רכב ג'יפ גרנד צ'ירוקי דיזל. מערכת "סלקט טריין" מתאימה את מפות הניהול של מערכת ההנעה והמשיכה לסוג השטח. משמאל תמצאו את מתג שילוב ה-LOW ותחתיו בקרת המהירות במורד. 4X4 אמיתי. צילום: פז בר

בשטח תהנו מארסנל מכובד מאד של אמל"ח למסוקסים וההרפתקנים שבינינו. בורר מצבי השטח משפיע באופן מורגש מאד על אופי הג'יפ ואף מבטל את בקרת היציבות כשמוגדרים תנאי חול או נהיגה ספורטיבית – זאת כדי לאפשר מידה של סיחרור גלגלים והחלקה שהיא חלק מכל נהיגה נמרצת. לא תמצאו בג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש את מהלכי המתלה העצומים של הדור הטוב ההוא בעל הסרנים החיים – ובמקומו תהנו מבקרת משיכה יעילה למדי ומערכת הנעה אשר משתפת פעולה ועוזרת לנהג להתמודד עם מגוון רחב של מכשולים ותנאי שטח ואחיזה. ליחס הקצר אפשר לשלב בגלגול עדין (עד 7 קמ"ש) כשתיבת ההילוכים ב-N. ואז ניתן לתקל שטח טכני מדרגות ומעלות. מהלך המתלה לא מאד גדול – תולדה של שלדה מוצקה וזרועות קצרות של המתלים הנפרדים.

אם תקלעו למושב האחורי תמצאו ספסל מרווח מאוד אשר הכניסה אליו דרך מפתן רחב ונוח. הבסיס מעט קצר אבל התמיכה בגוף טובה, והמרווח לראש ולכתפיים יתאים גם לגבוהים. עוד תהנה מיחידת אקלים אחורית לוויסות עוצמת המפוח והטמפרטורה. תא המטען גדול עם כמעט 800 ל' של חלל למטען אותו ניתן לעגן באמצעות ארבע אוזני-מתכת או לחבר מקרר נייד לשקע V12  שימושי.

מבחן רכב ג'יפ גרנד צ'ירוקי דיזל. המון כוח, והמון אמצעים להוריד אותו ביעילות לקרקע. רכב פנאי פרימיום עם יכולת אמיתית בשטח. 4X4 במיטב מסורת ג'יפ. צילום: פז בר

מוביל ובצדק

אני שמח שג'יפ הקפידו לשמור על תכונות השטח שהן בלב המותג – יכולת זו לבדה פותחת בפני בעל הרכב עולם שלם של שימוש, אופי ותכלית שאין לאף רכב כביש או רכב פנאי בעל הנעה 2X4 ומראה של "כאילו". אז למראה של הגרנד צ'ירוקי יש בהחלט כיסוי. מבחינה דינמית מנוע הדיזל עושה רק טוב לאינדיאני הגדול. מה שהגדרתי בעבר כ"גרנד צ'ירוקי הכי טוב שיוצר" מקבל עתה כוכבית ליד ההגדרה הזו – ולו רק בזכות תחנת הכוח המרשימה הספונה בין כנפיו הקדמיות.  לזה הוסיפו צריכת דלק מצויינת (כ-10 ק"מ/ל' במבחן ועד 14 ק"מ/ל' בתנאי שיוט רגועים) ורמת זיהום מזערית (בטח ביחס לתפוקה). פחות עפנו על בידוד הרעשים שחסר, ועל מחסור בריסון החזית כשהקצב בשטח עולה (מישהו שכח לכייל את המתלים לתוספת ה-100 ק"ג של הדיזל?!).

ולמרות ההסתייגויות מדובר באחת העסקאות הטובות ביותר שיש היום בסגמנט רכבי השטח פרימיום. בזכות רוחבה של מעטפת היכולת ,האיכות הכללית, הביצועים והחסכון בדלק.

Check Also

רוביקון 392 הסוף

אדיוס ל-המי V8 ברנגלר רוביקון. שלום להוריקן הטורי וכפול המגדשים. JEEP מוציאה מהדורת סיום לרנגלר 392 כשבאופק כבר נראה ההוריקן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ten + 2 =