יום שישי , 29 מרץ 2024

מבחן רכב – טויוטה RAV 4

אהבנו מאד את הדור הראשון של טויוטה RAV 4 – עם זרועות מתלה ארוכות ודקיקות, ושמחת חיים שלא הכרנו אז, היה ה- RAV 4 ההוא כמו נערה מתבגרת דקיקת גו שיצאה יחפה לטיול באחו. לזכותה עמדה מערכת הנעה פשוטה-אך-יעילה עם שלושה דיפרנציאלים והגבלת החלקה, מנוע 2.0 ל' חזק ומשקל עצמי זעום. במבחני הרכב הרבים שערכנו ל- RAV 4 דאז לא הססנו לרגע לתור שבילים בכל פינה של ארץ הקודש והיא RAV 4 – החזירה לנו אהבה.

רוצה גם אתה לנהוג בטויוטה RAV 4 החדש?

לשיחזור מסלול נסיעת המבחן בשטח

מבחן רכב טויוטה RAV 4. הדור הראשון של RAV 4. קל רגליים, ספרטני ומלא קסם. צילום: טויוטה

הדור השני שמר על אותה שמחת חיים, אם כי הנערה דקיקת הגו, כבר השתנתה והעלתה בשר על עצמותיה. מתחת למחלפות החדשות נותרה מערכת ההנעה היעילה שאהבנו ויכולת השטח, כמו הניהוג העליז על הכביש, הפכו את RAV 4 לאחד הג'יפונים החביבים שיש.

הדור השלישי ואותה נערה עליזה כבר בוגרת והמרדנות הופכת לקונפורמיזם. בעוד שחלל הפנים מנסה לשמור על מאפייני העבר, החיצוניות כבר כמעט שלא. מערכת ההנעה המצויינת מוחלפות למערכת הנעה מצוננת – בה ההנעה הכפולה היא אופציה – והחסכנות בדלק ומשאבים תופסת את מקום יעילות ההנעה. בקרת יציבות אלקטרונית מחליפה דיפ' מוגבלי החלקה. בשנים הקודמות טויוטה הייתה בעיצובו של מאבק על ראשות יצרניות הרכב בעולם – והמירוץ להביס את GM נתן אותות ומופתים באיכות כלי הרכב שיצאו ממפעלי החברה. זה היה מורגש לאורכו ולרוחבו של כל קו המוצרים וגם בדגמים כמו RAV 4 שבהם אסור לפשל בפרמטרים כמו רמת בידוד הרעשים, איכות חומרי הדיפון, ורמות האיבזור. כל זה קרה באביב 2010 אז הוצגה מתיחת הפנים המשמעותית האחרונה.

מבחן רכב טויוטה RAV 4. דור שלישי. חסכוני בדלק, דל באיכות וביכולת. זכרון עמום שלא נצר עליו. צילום: פז בר

שיווק הדור הרביעי של RAV 4 מתחיל אצלנו ממש עכשיו כשהסביבה העולמית נוטשת כמעט לגמרי את רכבי השטח המסורתיים – והסגמנט החם והעשיר ביותר הם הקרוסאוברים מאלו אנו רואים נציגים חדשים ומחודשים כמעט מכל יצרן רכב.

מבחן רכב טויוטה RAV 4. מרכב חדש עם מראה מותגי מעודכן ורמזים דקיקים לעיצוב של טויוטה RAV 4 המסורתי. צילום: רוני נאק

טויוטה RAV 4

וזה מתחיל כבר בבסיס הגלגלים אשר צמח ב-10 ס"מ ל-266 ס"מ ומפשקי הגלגלים שהתרחבו כל אחד בס"מ יחיד ל-157 ס"מ. על הפלטפורמה הרחבה והארוכה הזו ניצב מרכב חדש עם המראה המותגי המעודכן וחופן רמיזות עיצוביות המחברות אותו לדורות RAV 4 הקודמים. בין אלו אפשר לזהות את החלון הקטן המשולש, גופי תאורה אחוריים מודגשים ובולטים מעבר למרכב. בתי הגלגלים הרבועים התחלפו בעגולים, השמשות הניצבות משתופפות עם כיוון הרוח והמראה יותר אסרטיבי ודינאמי מזה של ה- RAV 4 היוצא.

בפנים – גרסת הפרימיום שהגיעה לבחינה – מיד מורגש השיפור באיכות הכוללת. אבל גם סטיה מהקו שהוביל את RAV 4 בשלושת הדורות הקודמים. כבר לא דשבורד דו-מפלסי, אלא עיצוב רבוע, רב-משטחי ועמוס לעין. דיפוני עור ותיפורים גלויים היו בהחלט הפתעה נעימה, כמו גם המשקל של חלק מהמתגים. אולם המשקל לא עקבי בין מערכת השמע, לבקרת האקלים. ויש קיטוב בין המולטימדיה ומסך המגע, לחיווי המונוכרומטי הארכאי-למראה של בקרת האקלים.

מבחן רכב טויוטה RAV 4. תא הנהג והנוסעים מעוצב מחדש. האיכות הכוללת שופרה מאד וחלק מהממשקים חשים מאד איכותיים. אין עור על המושבים, תמצאו אותו על גלגל ההגה והדשבורד. צילום: טויוטה

גלגל ההגה גוצי ועבה וכיף ללפיתה, תמצאו עליו מיתוג חיוני ומאחוריו משוטים לפיקוד על תיבת ההילוכים הרציפה.

המושבים, מצופים בבד ואין אופציה לריפודי עור. כנ"ל לגבי גג שמש. הרבה מאוד מבסיס הגלגלים הארוך מתורגם לחלל של המושב האחורי. זה מציע מפתן כניסה רחב וגדול מאד ונוח מאד. המושב עצמו בעל בסיס רחב ומשענת שניתן לכוון את זוויתה. המרווח לרגליים עצום, הרצפה שטוחה ללא תעלת דרייבשאפט ובכלל היה נדמה לי שעדיף להיות כאן ולא מאחרי ההגה – הפעם.

מבחן רכב טויוטה RAV 4. תא המטען קטן יותר מזה של RAV 4 היוצא. הגלגל הרזרבי "גונב" כ-10 ס"מ מריצפת תא המטען. צידנית לא תכנס לכאן. מושב אחורי מתקפל 6/3. צילום: רוני נאק

תא המטען סובל ממיקום אומלל של הגלגל החלופי. זה האחרון ירד מדלת תא המטען (נפתחת למעלה ולא הצידה כמו פעם) וממלא ויותר את רצפת תא המטען ודורש הגבהה של כ-10 ס"מ. זה הוריד את חלל המטען מ-585 ל' בדגם היוצא ל-506 ל' ב- RAV 4 החדש. בהקשר הזה חשוב לציין כי דלת תא המטען חשמלית בגרסת פרימיום. רחוק מאד מהמינימאליזם העליז של RAV 4 הראשון.

נהיגה

תחת מכסה המנוע תמצאו את מנוע ה-2.0ל' החדש של הענקית היפנית. התפוקה עומדת על 151 כ"ס ו-19.9 קג"מ ופליטת co2  של 166 גק"מ. ביחס לדגם היוצא מדובר בירידה של 7 כ"ס בהספק, ושל 10 גק"מ – המומנט כמעט זהה. למנוע מחוברת תיבת הילוכים רציפה, עם חלוקה מלאכותית ל-8 הילוכים אם תתעקשו להעביר הילוכים ביד. ההנעה היא "אקטיבית" ללמדכם כי מדובר בהנעה קדמית עם שילוב אוטומטי של האחורית כשאין אחיזה. המערכת ננעלת באמצעות מתג (עד למהירות 50 קמ"ש) ואז 50% מהמומנט יעבור לגלגלים האחוריים. לתיבה גם מצב SPORT המחדד ארבעה פרמטרים: ניהול מנוע, ניהול ת"ה, תגבור הגה וחלוקת כוח. כאשר בנהיגה נמרצת יעבור כוח לגלגלים האחוריים כדי לעזור בטיפול של פניות.

מבחן רכב טויוטה RAV4. בעיר ועל השביל המתלים של טויוטה RAV 4 מבודדים היטב מפני השטח. צילום: רוני נאק

נסיעת המבחן לקחה אותנו לשיוט במעלה ומורד כביש החוף, כמה קטעי נהיגה דינאמית בגליל התחתון ולקינוח כמה שבילים מוריקים בהר חורשן. הנהיגה מאששת את הרושם הראשוני שיוצר RAV 4 החדש. התחושה היא שמדובר ברכב איכותי ו"פרימיום" יותר מ- RAV 4 היוצא. והמקור לתחושה הזו נובע בעיקר מהשיפור הכולל באיכות החומרים ומשיפור מורגש עוד יותר ב-NVH. זאת אומרת בבידוד תא הנוסעים מרעשי דרך, רעשי מנוע ועבודת המתלים. נוחות הנסיעה טובה מאוד, המושבים נוחים ואוחזים בגוף איתנה ו- RAV 4 חדש חש מהודק ואחוד – תחושה שהייתה חסרה בקודמו. גם איכות הנסיעה במושב האחורי טובה מאוד, כמעט ללא רעש מבתי הגלגלים מאחור, והרבה חלל שימושי להעביר בו את הדרך. שמחתי שחיבורי ISOFIX מצויידים בשרוול פלסטי המתעל את זרועות מושב הבטיחות לעיגון. זה הופך את התקנת המושבים לקלה עוד יותר.

כביש מפותל מגלה שטויוטה בכל זאת לא זנחה לגמרי את הקונספט הבסיסי של RAV 4. זה, תמיד היה רכב מתגמל לנהיגה נמרצת וגם הדור הנוכחי עושה זאת עם תכונות ניהוג חיוביות מאד של השלדה, כיול מתלים מעולה והיגוי חשמלי מתקשר באופן מפתיע. הם גם זנחו את מערכת ההיגוי האקטיבי של הדור הקודם (תיקנה עבורך החלקת זנב למשל) – דבר שאני לא ממש מצר על חסרונו. בקצב מהיר הבלמים הופכים למעט ספוגיים. אבל אין דעיכה בעוצמת הבלימה. בנהיגה האגרסיבית נוכח סל"ד המנוע בתא הנוסעים, והתיבה הרציפה אוחזת בו בסל"ד גבוה מאד. הזינוק מהמקום מעט מהוסס ואין מחץ לכל אורך תחום הסל"ד ויחסי ההעברה.

מבחן רכב טויוטה RAV 4. מערכות עזר מועילות ונעילת מערכת ההנעה הכפולה מתגברות על המגבלות של הפיזיולוגיה החדשה. היכולת טובה ביחס לדור רכבי הפנאי החדשים. צילום: רוני נאק

בשטח RAV 4 החדש מוגבל למדי "בזכות" זוויות מרכב שטוחות ופגוש קדמי עם "סנטר" בולט. גם כאן המתלים (וצמיגים בחתך 65 על חישוק 17 אינץ') מטפלים יפה מאד בפני השביל ומצליחים לחמוק ממלכודת הנוקשות אליה כושלים רבים מרכבי הפנאי החדשים. אם אהיה חייב להשוות הייתי ממקם אותו קרוב מאד למתלים המעולים של הסובארו פורסטר החדש. ההבדל ביכולת של מערכת ההנעה כשכפתור הנעילה משולב או לא משולב – גדול מאד. כך שבעצם בכל כניסה לדרך לא סלולה אני ממליץ ל"לנעול" את המערכת. כך אפשר להתגבר על הצלבות קטנות, מדרגות קטנות, דיונות קטנות ושבילי חול קטנים. שטח בקטנה. לעזרת ההרפתקן העירוני מגיע גם מתג הגבלת מהירות במורד. הוא יכנס לפעולה רק כשתיבת ההילוכים בהילוך הראשון ויעזור לשמור על מהירות בטוחה במורד תלול או דרדרתי.

צריכת הדלק המשולבת של כל הנסיעה הנ"ל עמדה על כ-10 ק"מ/לליטר.

מבחן רכב טויוטה RAV 4. אחרי שהיה הזקן בחבורת הקרוסאוברים ובזמן שלכמעט כל המתחרים יש סחורה חדשה, חוזרת טויוטה לזירה עם RAV 4 שנראה מבטיח. גם מאחרי אחירותם פורח. צילום: רוני נאק

סיכום

הדור הרביעי של טויוטה RAV 4 מגיע אלינו עם בשורה חדשה של איכות. המראה מעודכן ושומר – מעט – על הגנים של המקור. איכות המוצר הכוללת שופרה מאוד ועדיין נשמרת יכולת שטח – בזכות מערכת ההנעה ולמרות זוויות המרכב. תג המחיר לגרסה הבכירה – פרימיום – שנבחנה עומד על 199,900 שקלים וזה מחיר נמוך יותר מרוב הגרסאות הבכירות וכפולות ההנעה של מותגי הרכב המתחרים בסגמנט. נכון, אין ריפודי עור למושבים או גג שמש. מצד שני אפשר להגיע לאותו שדה בו רצה הנערה הצעירה לפני שני עשורים.

Check Also

טויוטה ממריאה – טסלה מקרטעת

ממשל ביידן לוקח צעד אחורה בחישמול הרכב הפרטי ונותן את המסלול המהיר לטויוטה שתמשיך לעשות קופה. בינתיים טסלה ו-BYD הסינית מתמודדות מול ביקוש יורד לרכב חשמלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

twelve + seventeen =