יום חמישי , 12 דצמבר 2024

מבחן רכב: פורד קוגה מול טויוטה ראב-4 מול סובארו פורסטר מול פולקסווגן טיגואן

את הפתיח למבחן הרכב הזה אפשר לקחת כמות שהו מהמבחן ההשוואתי שפרסמנו כאן רק לפני כמה חודשים. אציין רק – ממש בקצרה – שבעוד שמכירות הרכב יורדות אצלנו מזה כשנתיים, רק סגמנט אחד בולט בצמיחה המהירה שלו, הג'יפונים, וגונב חלק מהמכירות של קבוצת המנהלים והפרטיות הקטנות בזכות שילוב של מחיר מושך, מראה חינני ואופנתי ואיבזור רב.

מבחן רכב. מה שהיה פעם נחלתם של ענקים עכשיו כל קרוסאובר יכול לדרוך בו. סובארו פורסטר מול פורד קוגה מול טויוטה ראב-4 מול פולקסווגן טיגואן. צילום: רוני נאק
מבחן רכב. מה שהיה פעם נחלתם של ענקים עכשיו כל קרוסאובר יכול לדרוך בו. סובארו פורסטר מול פורד קוגה מול טויוטה ראב-4 מול פולקסווגן טיגואן. צילום: רוני נאק

ה"ג'יפים" או רכבי השטח הקלאסיים הפכו כבר לזן נכחד. שילוב של הסחת הטעם יחד עם מחירי דלק גבוהים, קנסות של רשויות על פליטת מזהמים גבוהה ואפילו סלידה חברתית בהמות השטח המגודלות הביאה לחיסול של מותגים איקוניים כמו "האמר" אשר רק לפני שני מועטות אנשים היו מוכנים לשלם סכומי כסף מופרכים כדי לנהוג בחיה כזו. השוק אמר את דברו, היצרנים סגרו את מחלקות הפיתוח וצמצמו את הייצור ובמקום זאת החלו להפנות משאבים לפיתוח קרוסאובר המבוססים על פלטפורמות קיימות. זה מביא לניצול משאבים טוב יותר של היצרן, מאפשר דרישה לפרמיה גבוהה יותר – בקיצור עושה שכל ועושה כסף.

מבחן שטח השוואתי. "תגיד עכביש, איך נראית לך הפורד קוגה?". עכביש - "תלוי!". לאיורים נוספים של צח פלדמן חפשו בפייסבוק "קריקטורה שעושה את היום"
מבחן שטח השוואתי. "תגיד עכביש, איך נראית לך הפורד קוגה?". עכביש – "תלוי!". לאיורים נוספים של צח פלדמן חפשו בפייסבוק "קריקטורה שעושה את היום"

למבחן יצאנו למסלול אשר בעבר נחשב לנחלת רכבי השטח המסוקסים – נחל ציחור ונחל צניפים. למבחן – וטיול – בני יומיים אשר חשף את הקסם והיכולת שיש לקרוסאובר מודרני כמו גם את המגבלות שלו ואת השינויים במסלול הנהיגה שהיינו חייבים לבצע.

במבחן הזה השתתפו שניים מהחשובים בסגמנט ההולך ומתעבה: פורד קוגה החדש ו-טויוטה ראב-4 שנבחן לא מזמן אצלנו. אליהם הצטרפו סובארו פורסטר ברמת גימור XS ואחרון חביב פולקסווגן טיגואן אשר קיבל לאחרונה תג-מחיר מופחת.

פולקסווגן טיגואן. מחיר חדש אוטו...פחות. צילום: רוני נאק
פולקסווגן טיגואן. מחיר חדש אוטו…פחות. צילום: רוני נאק

פולקסווגן טיגואן 2.0TSI – המחיר: 218,900 שקלים

הפולקסווגן טיגואן היה עד לאחרונה הסמן הימני של הסגמנט בעיקר בשל תג מחיר מאד גבוה. כרגע משווק הטיגואן אחרי מתיחת הפנים בשתי גרסאות: 1.4 עם הנעה קדמית ו- DSG 6 הילוכים במחיר של 187 אלף שקלים ו-2.0 ל' כפול-הנעה עם DSG 7 הילוכים ב-219 אלף שקלים.

הטיגואן הנוכחי מתבסס על השלדה של הגולף היוצאת אליה חוברו זרועות מתלה ארוכות מפאסאט. גם מערכת ההנעה מגיעה מהמדפים של הקונצרן ותמצאו אותה בדגמים רבים לאורך ולרוחב ארבעת המותגים.

לטיגואן איכויות רבות בהן התנהגות כביש טובה מאד, נוחות נסיעה מצויינת ותחושת איכות טובה בתא הנהג וסביבת הנוסעים. אחת מנקודות החולשה של הדגם: עיצוב תא הנהג. נותרה ללא שינוי וכאן פולקסווגן הקריבה את ה"מגניבות" המתבקשת מקרוסאובר לטובת שיתוף החלקים הקבוצתי – הפעם מגולף+.

בכביש הטיגואן נהנה מהמנוע החזק ביותר במבחן: 200 כ"ס וכמעט 29 קג"מ. ועם תיבת שבעת ההילוכים שלו הוא היה המהיר ביותר בתאוצות מהמקום ותאוצות הביניים. במקביל אפשר היה לקבל ממנו צריכת דלק מאד חסכונית בשיוט הארוך לדרום. בין התאוצות של מנוע הטורבו לשיוט המנומנם התייצב הממוצע לבסוף על 9.8 ק"מ/ל'.

מבחן רכב פולקסווגן טיגואן. חזק, מהיר וחסכוני. הפולקסווגן טיגואן היה הדינאמי בחבורה. צילום: רוני נאק
מבחן רכב פולקסווגן טיגואן. חזק, מהיר וחסכוני. הפולקסווגן טיגואן היה הדינאמי בחבורה. צילום: רוני נאק

בשטח גילינו את הנוחות המצויינת שמתקבלת משילוב של מתלים רכים וחישוקי גלגל 16 אינץ' (הקטנים בהשוואתי הזה). מגבלות המרכב לא היו חריגות ביחס למתחריו ורק למערכת ההנעה- 4MOTION – השהייה קצרה (אולי בגלל תיבת ההילוכים) אשר במצבים כמו זינוק בעליה מוצלב מקשים על הביצוע.

אבל הבעיה המשמעותית ביותר של הטיגואן אינה נמצאת ב"מוצר" אלא בעובדה שהוא לקראת סוף מחזור החיים שלו ולקראת החלפה בטיגואן חדש אשר יתבסס על פלטפורמת MQB החדשה של הגולף. זו הסיבה שהוא מגיע למקום האחרון במבחן הזה.

טויוטה ראב-4 במבחן דרכים. דור רביעי מעודן ואיכותי מתמיד. אפרורי ויעיל. צילום: רוני נאק
טויוטה ראב-4 במבחן דרכים. דור רביעי מעודן ואיכותי מתמיד. אפרורי ויעיל. צילום: רוני נאק

טויוטה ראב-4 פרימיום – המחיר: 199,900 שקלים

הדור הרביעי של טויוטה ראב-4 שונה בתכלית מזה שפתח את הסגמנט הזה בתחילת שנות ה-90'. הוא גדול יותר, מעוצב יותר, חסכוני ו"ירוק" בהתאם לתפיסה – אולי למסר – שהענקית מיפן מנסה להעביר לנו. ראב-4 החדש משווק אצלנו בשתי גרסאות: GLI ו-פרימיום כאשר הראשונה נעדרת הנעה כפולה וחלק מהאיבזור וה-פרימיום נהנית מהנעה כפולה ואפשרות לנעול את המערכת לחלוקת מומנט שווה. תפוקת המנוע האטמוספרי עומדת על 151 כ"ס ו-19.9 קג"מ והורדת הכוח מתבצעת דרך תיבת הילוכים רציפה עם חלוקה מלאכותית ל-8 הילוכים.

הראב-4 החדש עבר כברת דרך ארוכה ביחס לעצמו והוא מציג עתה מופע איכותי ועדכני הרבה יותר מקודמו.  ראוי לציין את החלל הנדיב של המושב האחורי וכן את השיפור הכולל באיכות. במובן הזה עובר ראב-4 את מבחן ה-LOOK AND FEEL בציון גבוה. לעומת זאת הוא מאבד ניקוד בשל הרצפה המוגבהת של תא המטען (הכרחי כדי לאחסן גלגל רזרבי) ואת אבדן הנפח הרגשנו היטב בעת העמסת הציוד הרב לקמפינג בערבה.

מבחן רכב טויוטה ראב-4. מרווח גחון טוב, מערכת הנעה יעילה אבל זווית גישה בעייתית. צילום: רוני נאק
מבחן רכב טויוטה ראב-4. מרווח גחון טוב, מערכת הנעה יעילה אבל זווית גישה בעייתית. צילום: רוני נאק

איכות הנסיעה בראב-4 טובה מאד. בידוד הרעשים, מנוע/כביש/רוח טובה למדי ועם מולטימדיה מקורית אפשר בהחלט ליהנות מיצירה טובה בדרך הארוכה לשטח. צריכת הדלק הממוצעת התייצבה על 10.1 ק"מ/ל' וזה כולל כאמור נהיגת כביש נמרצת, קטעי שטח ארוכים וגם שיוט מנומנם על פני קילומטרים רבים.

בשטח לא ציפו לנו הפתעות לא נעימות. הורדת הכוח לקרקע טובה למדי, מהלך המתלים מוגבל אמנם אך העברת הכוח מתגברת יפה על זה עם בקרת משיכה יעילה למדי. זווית הגישה בעייתית בשל הצורה של הספויילר הקדמי הנמוך – ויצא לו לפגוש את קרקע הנגב יותר מפעם אחת במהלך הנסיעה הזו.

הטויוטה ראב-4 בעל מחיר מאד מפתה ומותג מאד חזק. האיכויות הכוללות שלו טובות מאד והוא לקח אותנו בכביש ובשטח מבלי להתלונן. אולם חסר לו דבר אחד שבגללו הוא מסיים את המבחן הזה במקום השלישי – "שמחת חיים". טוב, איכותי, יעיל, חסכוני, מרווח ו…אפרורי.

מבחן רכב פורד קוגה. קטן וסקסי, מצויד ומתומחר נכון. קניה מאד מפתה בסגמנט עליז וצבעוני. צילום: רוני נאק
מבחן רכב פורד קוגה. קטן וסקסי, מצויד ומתומחר נכון. קניה מאד מפתה בסגמנט עליז וצבעוני. צילום: רוני נאק

פורד קוגה טיטאניום – המחיר: 199,500 שקלים

הקוגה של פורד היא "עולה חדשה" לסגמנט שלנו – ובכנות הסיבה והמחוללת של המבחן הזה – אפילו שבאירופה משווקת מזה כמה שנים. הקוגה עלתה לישראל אחרי שעברה עדכון ו"דלק מוטורס" קבלה מחיר תחרותי. כמו אצל האחרים הקוגה עושה שימוש בבסיס המכאני הקיים של פורד – פוקוס במקרה הזה – ועליו בונה מרכב קרוסאובר ומשלבת הנעה כפולה. הקוגה משווקת בשתי גרסאות כשההבדלים ביניהן הם באיבזור ולא בהנעה: טרנד הבסיסית ו-טיטאניום עשירת האיבזור. המחירים: 179,500 שקלים לטרנד ו-199,500 שקלים לטיטאניום.

על ההנעה מופקד מנוע 1.6ל' מוגדש המפיק 180 כ"ס וכ-25 קג"מ. הורדת הכוח דרך תיבת הילוכים רובוטית עם שישה הילוכים והנעה כפולה קבועה. רכב המבחן צויד בחישוקי סגסוגת 19 אינץ', מולטימדיה MY FORD וכמובן דלת אחורית חשמלית שהפכה מהר מאד למוקד התעללות מצד הילדים שנכחו בטיול הזה.

הנהיגה בקוגה כיפית. המנוע מרגיש נמרץ – גם אם לא חזק – והחיבור לנהג ישיר ומדוייק. כיף לתקוף עם האוטו הזה כביש מפותל, וכיף לא פחות להיראות איתו בעיר. סביבת הנהג מורכבת מאד, ולקוחה כמעט קומפלט מזו שבפוקוס. אבל התחושה יותר טובה ועשירה. בכלל, אין בקוגה תחושה ש"חסכו עלינו" ואם כבר יש הרגשה שקבלת תמורה טובה – והרבה גדג'טים – לכסף שלך.

צריכת הדלק הייתה הכי פחות טובה עם ממוצע של 8.9 ק"מ/ל' משולבים כביש ושטח. לפחות ניהנינו כששרפנו את הדלק הזה.

מבחן רכב פורד קוגה. נמרץ וחזק. מערכת הנעה כפולה יעילה אבל הכי זללן וחישוקי הגלגלים הגדולים פוגמים בנוחות. צילום: רוני נאק
מבחן רכב פורד קוגה. נמרץ וחזק. מערכת הנעה כפולה יעילה אבל הכי זללן וחישוקי הגלגלים הגדולים פוגמים בנוחות. צילום: רוני נאק

אז הקוגה עובר את מבחני האיבזור והמראה אבל במחיר. חישוקי הגלגל הגדולים, מגניבים ככל שיהיו, פוגעים מאד בנוחות הנסיעה והם פוגעים עוד יותר בשקט הנפשי כשנוסעים בשטח. בנוסף, חלל הפנים מצומצם למדי (רק 456 ל' בתא המטען) וזה מגביל את האפשרות לשאת מטען (כמו למשל ציוד לקמפינג ומזון ליומיים) מבלי לגלוש לחלל הנוסעים או להעביר חלק מהציוד למכוניות אחרות.

היכולת בשטח טובה במפתיע, לא מעט בזכות ההנעה הכפולה והגמישות של מנוע הטורבו כבר מסל"ד נמוך. תיבת ההילוכים נוקשת מדי פעם אבל זה לא מאד מטריד – בטח לא כמו החישוקים הענקיים שבקלות יכולים לצבוט צמיג או להשבר.

בשורה התחתונה הפורד קוגה הוא מתחרה ראוי ביותר לסגמנט. יש בו את כל האקסטרות שהופכות "סתם" מכונית לרכב פנאי עליז ונחשק. תג המחיר התחרותי והאיבזור העשיר יחסלו מהר מאד כל דיסוננס אשר עשוי לצוץ למאות הלקוחות אשר כבר בחרו בו.

מבחן רכב סובארו פורסטר. מרווח, חסכוני ועם מתלים ומערכת הנעה מעולים. סובארו פורסטר קובע את התקן לנסיעה בשטח. צילום: רוני נאק
מבחן רכב סובארו פורסטר. מרווח, חסכוני ועם מתלים ומערכת הנעה מעולים. סובארו פורסטר קובע את התקן לנסיעה בשטח. צילום: רוני נאק

סובארו פורסטר XS – המחיר: 217,900 שקלים

הפורסטר החדש כבר ביקר אצלנו במבחן השוואתי בו הוא ניצח מתחרים ראויים מאד כמו מאזדה CX-5, מיצובישי אאוטלנדר, ניסאן קשקאי. ועתה הוא מגיע להתמודד מול העילית של הסגמנט. הפורסטר משווק בארבע גרסאות: ידנית, X, XS ו-טורבו עם משרעת מחירים רחבה מאד שבין 175 ל-265 אלפי שקלים. למבחן קיבלנו את גרסת XS המצוידת יותר, ולה חישוקי סגסוגת, מערכת x-mode לנהיגה בשטח ואיבזור נוסף. השנה הרחיבה היבואנית את האחריות ל-5 שנים.

לפורסטר מנוע הבוקסר מהדור האחרון – מפיק 150 כ"ס ו-20.2 קג"מ. הכוח יורד לגלגלים דרך תיבת הילוכים רציפה והנעה כפולה קבועה אשר הפכה לסימן ההיכר של היצרן היפני. מכיוון שכבר הרחבנו בעבר על סגולותיו ומגרעותיו, לא נחזור על הכל. נציין רק את העיצוב החדש, בסיס הגלגלים המוגדל והחלל שמגיע עימו. תא הנוסעים מעוצב מחדש ונהנה מחומרים איכותיים ומוצקים יותר למגע (זולת פישולים קטנים פה ושם). לגרסת XS מושבים הרבה יותר טובים מאלו שפגשנו ב-X. הם לא מרגישים או נראים זולים, והיו מאד נוחים לכל אורך המבחן. תנוחת הנהיגה הגבוהה נותנת את משקלה הסגולי באופן מאד מורגש. הראות החוצה נהדרת והשליטה במרחב מצויינת.

מבחן רכב סובארו פורסטר. הכי חסכוני בחבורה ועם מערכת ניהול אחיזה מעולה. תענוג בשטח. צילום: רוני נאק
מבחן רכב סובארו פורסטר. הכי חסכוני בחבורה ועם מערכת ניהול אחיזה מעולה. תענוג בשטח. צילום: רוני נאק

אם כבר מרחב הרי שהפורסטר היה הכי מרווח במבחן שלנו. עם המון מקום למטען (505 ל') ומקום מרווח בשורה השניה. עוד בלט הפורסטר באיכות המתלים שלו ורמת הנסיעה הגבוהה שאלו סיפקו בעיר, מחוץ לעיר ובעיקר בשטח. בתחום הזה הפורסטר מתעלה בהרבה על המתחרים. עוד נקודת חוזקה הייתה צריכת הדלק. הפורסטר היה החסכוני ביותר בחבורה עם ממוצע של 12.8 ק"מ לליטר – פער גדול!

כשהגענו לשטח לא חלפו קילומטרים רבים כדי שנבין מי מהמכוניות חש בבית ומי רוצה הביתה – והפורסטר קפץ לשטח כמו ברווז למים, גיהץ שבילים באופן מושלם, התפלש בזיפזיף בהנאה, וטיפס על סלעים ביעילות של יעל. זוויות המרכב מגבילות אמנם וצריך לפעמים לעצור כדי להזכר שבכל זאת מדובר ברכיבים של פרייבט שעברו התאמה ועיבוי וכי לא בדיפנדר עסקינן.

מבחן רכב סובארו פורסטר מוביל את השיירה. והמנצח במבחן הוא...סובארו פורסטר! צילום: רוני נאק
מבחן רכב סובארו פורסטר מוביל את השיירה. והמנצח במבחן הוא…סובארו פורסטר! צילום: רוני נאק

סיכום

סובארו פורסטר מנצח את המבחן הזה בעיקר בזכות השילוב הטוב ביותר של חסכנות, יעילות ונעימות על הכביש לצד יכולת מצויינת בשטח. הוא מצליח לעבור בין שני העולמות – קרוסאובר – באופן הנכון ביותר והוא יציע לבעליו את אותה "דלתא" או ערך מוסף של חיים מחוץ לאספלט ויעשה זאת בכיף. הפורסטר יכול היה להיות עוד יותר בחזית אם היה לו תג מחיר מעט נמוך יותר, מכיוון שבפחות 10% אתם מגיעים למקומות השני והשלישי.

פורד קוגה מתברג למקום השני בעיקר בגלל צריכת דלק גבוהה (הגבוהה בבחינה), חלל פנים קטן וחישוקי גלגל עצומים. הקוגה מעביר את כל מה שצריך להיות ברכב פנאי עליז מעיצוב, איבזור ועד הדרך שבה הוא זז על הכביש. אם שטח לא בתפריט והקוטן הפנימי לא מטריד – זו יכולה להיות בחירה מאד מוצלחת.

טויוטה ראב-4 הוא היסטורית אחד מעמודי התווך של הסגמנט הזה. הוא מאד השתפר ביחס לעצמו אבל מול המתחרים נותר חיוור וחסר שמחת חיים. עשוי טוב, חסכוני בדלק ונעים על הכביש – אבל אפרורי. רכב פנאי צריך להיות עליז ושמח יותר מזה ולכן המקום השלישי.

אם אפשר היה לבודד את הפולקסווגן טיגואן הוא היה מקבל ציונים מאד גבוהים. אבל למרות הדינאמיות הטובה ביותר במבחן הזה, וההורדה של המחיר הוא עדיין הכי יקר בחבורה והוא גם בעל הפז"מ הכי גדול וזה מורגש בכל נקודה בה תגעו ברכב. הוא נעים מאד על הכביש, לא יצרוך יותר מדי דלק ויהיה מסוגל לקחת אתכם גם בשטח. אבל הוא לפני החלפה וצרכן רכב חכם – צריך לחכות.

– תודה מיוחדת לכל מי שלקח חלק במבחן הזה: גיל מלמד, צח פלדמן וחברים נוספים

Check Also

פורד אסקורט MK1 חוזרת לחיים ביג טיים

ולא רק גם פורד RS200 בקרוב ינהם שנית. סדנת בורהם בשיתוף פורד מחזירה לחיינו אייקונים של פורד שיהיו חדשים לגמרי וייבנו מ-0 מהתכניות המקוריות של פורד

7 comments

  1. אין על הפורסטר בשום קטגוריה ! אלה אם פוזה נחשב לקטגוריה

  2. אולי תסבירו לי איך האוטו עם המנוע הקטן ביותר אוכל הכי הרבה דלק!?

    • כנראה שהגורם העיקרי הוא שבמנועי טורבו, ועוד עם נפח קטן, המומנט בסרק נמוך (גם בגלל הנפח וגם בגלל יחס הדחיסה הנמוך יותר במנועי טורבו מאשר במנועים אטמוספריים), וזה דורש לחיצה "בריאה" יותר על המצערת.
      ובאופן כללי, נראה לי שאם היה פורסטר כמו בכתבה אבל עם מנוע טורבו-דיזל בנפח כ-2 ליטר הוא היה עוד יותר מוצלח מהאטמוספרי. גם במומנט וגם בחסכון בדלק.

  3. מכוניות שיחסכו לך מחיר דלק

  4. מאיפה הבאתם שטויוטה ראב 4 GLI הוא לא 4X4?!!!

  5. מומלץ להסיף תאריך לכתבות שלכם. רק לפי התגובות הבנתי שמדובר על כתבה מלפני שנתיים וחצי. מעניין אבל לא רלוונטי 🙁

  6. פורסטר עושה בממוצע 1 ל8 בלחץ מאיפה הבאתם שזה 1 ל 12

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *