יום חמישי , 28 מרץ 2024

מטוס סילון מבניה עצמית

דמיינו את זה: אתם משייטים ב-300 קמ"ש, לבד בקוקפיט צמוד אליכם כמו מדי קופיקו מהסדיר. נוף המדבר חולף תחתיכם ברצף מהיר של חום וירוק, הקרקע נושרת אחרי רכסי המרכז לעבר עמק הירדן. קניון עמוק נפער מימין ובלי לחשוב אתם מדגדגים את הסטיק, והמטוס הזעיר מגיב מיד, משנה כיוון וצולל בין הסלעים. הריכוז מירבי, קירות הסלע נמרחים בקצה שדה הראיה, ורק יעלים מופתעים מביטים בכם – בכלי הטיס הצהוב – מפלחים את האוויר הלוהט של מדבר יהודה.  עוברים את מצוק ההעתקים ומושכים חזק למעלה – לאוויר הקריר בגובה הנתיב בדרך לאילת. פחות משעה ואתם בפיינל למסלול 21 והמים הקרירים של הבריכה מחכים לכם.

מטוס סילון בבניה עצמית. גוף אלומיניום, מנוע סילון - SUBSONEX ישייט על 370 קמ"ש. צילום: SONEX
מטוס סילון בבניה עצמית. גוף אלומיניום, מנוע סילון – SUBSONEX ישייט על 370 קמ"ש. צילום: SONEX

ואת המטוס הזה אתם יכולים לקנות ולבנות בעצמכם. הוא מיוצר כקיט לבניה עצמית תחת חוקי EXPRIMENTAL של עולם התעופה. ואם אתם מעט חוששים אפשר להרגיע ולספר כי מדובר ביצרן וותיק מאד של קיטים כאלו – כולל גרסה חשמלית- ואחד הנפוצים והזולים יותר. הפיתוח של הגרסה הסילונית, להלן SUBSONEX , נמשך מזה כמה שנים כשהחשיפה הראשונה שלו הייתה בשנת 2009 בתערוכת התעופה העצומה של אושקוש בארה"ב.

הקיט מכיל את גוף המטוס, הכנפיים, המאזנות ורכיבים נוספים כשעל המרכיב – שזה אתה – להרכיב את 51% הנותרים. זאת כדי לעמוד בתקנות המגדירות כלי טיס מבניה עצמית. בקטגוריה הניסיונית.

מטוס סילון בבניה עצמית. רק 125,000 דולרים - SUBSONEX יגיע בארגזים לפתח ביתכם. צילום: SONEX
מטוס סילון בבניה עצמית. רק 125,000 דולרים – SUBSONEX יגיע בארגזים לפתח ביתכם. צילום: SONEX

המנוע מיוצר בצ'כיה ופותח במיוחד לטובת תעופה זעירה ודאונים ויש אומרים שגם מזל"טים מתקדמים. למנוע מדחס צירי בעל שלב יחיד וגם טורבינה יחידה. תא הבעירה אחוד (בניגוד לכמה "בקבוקים"). המיסבים – נקודת תורפה בכל טורבינה שפועלם בטמפ' ולחץ גבוהים – מצויידם במערכת שמן סגורה. הפיקוד על המנוע נעשה אלקטרונית וזה כולל את ניהול הכוח וכן את פרוצדורת ההתנעה המורכבת. המנוע מפיק 247 ליב' דחף וזה מספיק למהירות מירבית (Vne) של 443 קמ"ש! לפי היצרן הטווח עומד על כ-370 ק"מ עם רזרבה של 30 דק' נוספות באוויר. שיעור הנסיקה עומד על 1900 רגל/דקה והוא מסוגל לנחות על מסלול באורך של 300 מ' בלבד. גרסת היצור תצויד גם במצנח בליסטי של BRS – תוספת חשובה שהולכת והופכת לנפוצה בתעופה הספורטיבית.

טיסה בנחל נקרות

אם אתה נחושים להגשים את חלום התעופה ולהטיס מטוס סילון שאתם בניתם – כל מה שצריך להבטיח לכם את אחד הקיטים הראשונים של 2014 הוא מקדמה של 10,000 דולרים. מחיר הקיט המלא – עומד על 125,000 דולרים בלבד. מחיר זעום בעולם התעופה.

מידע נוסף באדיבות גיא ברלס – מהנדס אוירונאוטיקה וחלל בוגר הטכניון 1992

כאשר מסתכלים על כלי טיס כזה מיד שמים לב לכמה דברים בולטים, המנוע שלו לא משולב בגוף כמו במטוסי קרב וגם לא תלוי מתחת לכנף כמו במטוסי נוסעים, הכנפיים שלו קצרות יחסית והטייס יושב לפני הכנף. יש כמובן סיבה לכל דבר.

השימוש במנוע בהתקנה עילית גבוהה מעל גוף המטוס בחלק האחורי נועד ליצור הפרדה בין התנהגות המטוס כגוף אוירודינמי להלן "דאון" לבין המנוע היוצר בעצם וקטור דחף הדוחף את המטוס קדימה על מנת שכנפי המטוס ייצרו את כל העילוי הדרוש כדי להחזיק את המטוס באויר. טעות לחשוב שהמנוע מחזיק את המטוס באויר! עכשיו יש ליצרן כלי הטיס דאון והוא יכול להתאים לו מגוון רחב יותר של מנועים כי המנוע לא משולב בחלקי המטוס.

התקנה זו מנוע יחיד מעל הגוף מחייבת מעבר לתצורת זנב V או Y שכן לא מציבים משטח היגוי בזרימת מנוע סילון, במקרה הזה בחרו ב-Y כדי לקבל כושר סבסוב מוגבר מההגה הניצב לטובת אוירובטיקה.

מוטת הכנף של כלי טיס למהירויות גבוהות תהיה תמיד קטנה מזו של כלי טיס בעלי מהירות איטית שכן העילוי במקרה הזה מושג יותר ממהירות הטיסה ופחות משטח הכנף ובנוסף יצרן המטוס מעונין להקטין את גרר המטוס עד כמה שניתן, ולכנף יש עילוי אבל קיים "קנס" בגרר.

הבה נשווה מהירויות. ל-SubSonex מהירות הזדקרות של 60-65 קשר (עם או בלי מדפים) לעומתו למטוס הפייפר קאב שכולנו מכירים, יש משקל גבוה יותר ב-50% לערך אולם מהירות הזדקרות של בקושי 40 קשר. זה מאפשר לפייפר להגיע לנחיתה במהירות מאוד נמוכה ולעצור במרחק קצר – דבר שאינו אפשרי עם כלי כזה.

בשפה פשוטה, כושר הדאיה של הכלי הזה אינו גבוה, ולכן אם המנוע כבה מסיבה כלשהי, הדבר הראשון שהייתי מוודא שאני יודע היכן נמצא המצנח הבליסטי.

מהירות השיוט של כלי הטיס היא 190 קשר, ומהירות ה"שבר" ה- Vne היא 275 קשר. Vne איננה מהירות לטיסה ישרה ואופקית אלא מהירות בצלילה ואף טייס לא יעיז להגיע אליה, היא מספרת לטייס כמה רזרבה יש לו ממהירות השיוט במידה והוא חורג ממנה.

כני הנסע הראשיים של המטוס אינם מתקפלים ולכן הם מחופים ע"י חיפוי בצורת פרופיל כדי להקטין את הגרר, היות וגרר של צינור עגול הינו גדול משמעותית מגרר של פרופיל בעל אותו עובי מקסימלי.

הכן הראשי מתקפל ולכן הוא נראה רגיל.

מענין לראות שרק במשקל של 750 ליברות ניתן להתחיל בתרגילי אירובטיקה ולא במשקל ההמראה המקסימלי של 850 ליברות ולכן אם אתם ממריאים עם מיכל מלא תצטרכו לעשות כמה וכמה הקפות לפני שיהיה אפשר לפתח עומסי G גבוהים.

Check Also

200% סוללה! פריצת הדרך לה חיכינו

amprius האמריקאית מציגה סוללה עם דחיסות אנרגטית כפולה מזו שאנו מכירים. 500 וואט/שעה לק"ג. המשמעות היא הכפלת הטווח החשמלי בסוללה במשקל רגיל או שימוש בסוללה קטנה

2 comments

  1. זה לא מטוס הסילון הקטן והזול בעולם?

להגיב על אודי לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eleven + seventeen =