יום שלישי , 19 מרץ 2024

מלך הפטישים

מאז ומתמיד התמקדו תחרויות השטח באמריקה בשני סגנונות רחוקים זה מזה; הידועים ביותר הם Desert races בסגנון סדרת מרוצי ה'באחה', המושתתים על מהירות טהורה. במקביל התפתחו גם תחרויות עבירות בסגנון Top Truck Challenge, המדגישות יכולת עבירות וזחילת סלעים. באמריקה יש גם קוריוזים כמו תחרויות גרירת טרקטורים, צליחת ביצות (פלורידה), נהיגת שלג, 'מלך הגבעה', קפיצות דיונות, ושאר שטויות מדליקות.

king of Hammers. כמה חבר'ה התחרו על ארגז בירות. תראו מה נהיה מזה היום! צילום באדיבות ultra4racing

תחרות King of Hammers מיוחדת בכך שהיא משלבת מכשולי עבירות קיצוניים, וקטעי מהירות גבוהה. האירוע הומצא ב-2007 על ידי Jeff Knoll ו-Dave Cole שהזניקו תריסר מתחרים למסלול של כ-60 מייל, המשלב שבילים מהירים ומעברי סלעים; לא הוזמנו לאירוע צופים או ספונסורים,  והפרס הגדול היה ארגז בירה וסטייקים על האש. אבל הקונספט הדליק את המשתתפים וצמח במהירות להיקף של מעל 100 מתחרים, עם עשרות אלפי צופים המתגודדים על מעברי הסלע.

הברירה הטבעית הותירה מחוץ לאירוע רכבי מהירות טהורים כמו טרופי טראק, באגים וכיו"ב; לאלה אין סיכוי לצלוח את קטעי העבירות ולכן משתתפים ב-KOH רכבי עבירות קיצוניים, שהושבחו במקצת לצורכי מהירות. אלו מפלצות שטח מסורבלות ומגושמות, עם סרנים חיים מסיביים וצמיגי 39 אינץ' או יותר, היגוי הידראולי קדמי ואחורי, מהלכי מתלים קיצוניים שהם חיוניים לעבירות, אבל מקשים מאוד על נהיגה מהירה.

הכלים המשתתפים בתחרות מוגדרים כקטגוריית Ultra 4 שאין בה כל מגבלות, ובלבד שתהיה להם הנעת 4X4; הם מסוגלים לטוס ב-150 קמ"ש אבל עדיין לזחול באיטיות, הודות לשתי תיבות העברה ('טרנספר'), המאפשרות יחסי העברה איטיים להחריד. מנועי 8V בהספקים של מעל 500 כ"ס נותנים את הדחף דרך תיבות הילוכים אוטומטיות, צמיגי ה-39 אינץ' מנופחים בלחץ אוויר נמוך יחסית (ונקרעים לעתים קרובות). בסיס גלגלים טיפוסי יהיה כ-290 סנטימטר (קצר מאוד לנהיגת שבילים, חיוני לזחילה), המשקל כ-2000 ק"ג. המסלול היומי נמתח לאורך 265 קילומטרים, אותם חייבים המתחרים לעבור בזמן גג של 14 שעות; הצוותים אינם רשאים לקבל סיוע טכני במהלך המרוץ.

king of Hammers. גם סלעים גם מהירות, גם בירה וגם סטייקים. גן עדן מוטורי בקליפורניה. צילום באדיבות ultra4racing

המשתתפים נותנים בגז בלי לעשות חשבון, מגיעים למהירויות עד 150 קמ"ש בכלי רכב שלחלוטין לא מותאמים למשימה. מי שלמד על בשרו את מורכבות התחרות הוא גיבורנו רובי גורדון, שניסה את מזלו בתחרות 2012. למרות חוסר הצלחתו ב'דקאר', גורדון הוא מגה-סטאר באמריקה. הוא הפתיע את קהילת KOH כאשר הגיע למקום החמישי במבחני הדירוג; עבור נהג שמעולם לא התנסה ב'זחילת סלעים', היה זה הישג מדהים! אבל במהלך המרוץ השמיד גורדון את מנועו, ונאלץ לפרוש.

שאר המתחרים נותנים בגז כאילו אין מחר – בשבילים המהירים הם דוהרים בלא שליטה, גלגליהם מנופפים באוויר, תיקוני הגה בלתי פוסקים, מפגינים זוויות גלגול מגוחכות לחלוטין. המתחרים מוזנקים בזוגות ובמרווחים של 30 שניות, ועד שהגיעו למכשול הראשון – כל הסדרים התהפכו, פקקי תנועה מצטברים לרגלי מדרגות הסלע הענקיות. זו ההצגה אותה באו לראות אלפי הצופים!

חרגולי הענק מסתערים על הבולדרים המפלצתיים, מתרסקים עליהם ומנסים שנית, מעשנים צמיגים ומטגנים את מנועי הענק. מפלצות העבירות נוחרות בזעם, הנהגים נוגחים זה את זה, ובעת הצורך – מטפסים אחד על השני בעזרת כננות מהירות. כפי שאין שום תקנון לגבי מפרט כלי הרכב, לא נראה שיש כאן כללי נהיגה. הקהל עומד סנטימטרים ספורים מרכבי השטח וכבלי הכננות, צרחת מנועי ה-8V עולה לשמיים, סילוני חול וענני אבק… הגהינום זה כאן!

king of Hammers. שמיים כחולים, סלעי גרניט קשים ו-500 סוסים. אם יש גם עדן הוא ייראה כך. צילום באדיבות ultra4racing

כדרכם של האמריקנים, הם הופכים את שבוע התחרות לפסטיבל מוטורי ססגוני; אלפי קראוונים נערכים על קרקעית האגם היבש Means , ומסביבם נפרשים מאות דוכנים המוכרים אבזרי שטח, חולצות ומזכרות, סטייקים ובירות קרות. להשבחת האימפקט הוויזואלי חולפים המשתתפים גם באצטדיון סגור, עם מקפצות המעיפות אותם באוויר. על מסלול KOH נערכות גם תחרויות משנה מוקדמות: Every Man Challenge לכלי רכב סדרתיים, King of UTV לטרקטורונים ורייזרים, King of the Motos לאופנועים, ועוד. במהלך השנים התעוררה גם תנועת 'ירוקים' המנסה להפסיק את התחרות, הנערכת בשטחים ציבוריים; שוחרי ה-KOH מנהלים מאבק ציבורי, והרוחות מתלהטות.

תחרות King of Hammers 2013 תיערך ביום שישי הקרוב, 8 לפברואר; הזינוק יהיה ב-16:00 שעון ישראל, ואתם מוזמנים לצפות בשידור חי:

Free desktop streaming application by Ustream

Check Also

הונחה אבן הפינה למפעל SCOUT

המפעל ליצור מותג רכבי השטח החשמליים SCOUT החל להיבנות בארה"ב. זאת, עם תמיכה והרבה רוח גבית מקבוצת VW וניסיון לשמור על אופי ייחודי אמריקאי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two × five =