יום חמישי , 28 מרץ 2024

מנהרת הזמן – קלאסיקה סובייטית

טסנו על האוטוסטרדה מסופיה ל-טֶטֶבן ב-160 קמ"ש, עוקפים משאיות איטיות ואוטובוסים מפויחים להחריד. בעודנו מתענגים מהנוף המוטורי הבזיק במראתנו האחורית עב"מ שחור, חלף על פנינו ונעלם בעיקול הדרך; אחרי המרצדס 600 שעט ב.מ.וו 750il (שחור גם הוא וחלונותיו מואפלים, כמובן), בקרוב ל-250 קמ"ש. כל אותו זמן טרטרו לידנו לאדות קשישות, משאיות עמוסות נטו על צידן, ג'יפי WAZ קרטעו בצבעי הסוואה. ב'שוּל' הימני הופיעה פתאום עגלת עץ של צוענים, רתומה לחמור… או קיי, הבנו. זה 'כאילו-אוטוסטרדה' אבל זו בעצם מלחמת תרבות ומעמדות, קריסת הקומוניזם, כל מה שאינו קשור לתרבות מוטורית. כי לכן הרפינו מדוושת הגז, התרווחנו במושבינו וניסינו להשתלב במרחב הבלקני.

קלאסיקה סובייטית בבלקן. מכוניות כמו ה-ב.מ.וו סדרה 7 הזו - נהוגות בידי מאפיונרים ואוליגרכים יוצרות קיטוב צורם מול ערב רב של רכבי שטח סוביטיים עתיקים. צילום: ב.מ.וו
קלאסיקה סובייטית בבלקן. מכוניות כמו ה-ב.מ.וו סדרה 7 הזו – נהוגות בידי מאפיונרים ואוליגרכים יוצרות קיטוב צורם מול ערב רב של רכבי שטח סוביטיים עתיקים. צילום: ב.מ.וו

רכבי האספנות של מחוז Teteven

ההצגה האמיתית התחילה כאשר ירדנו אל הכבישים הכפריים של הרי רודופ הירוקים. המרצדסים השחורים נעלמו מהנוף, מוחלפים על ידי ריינג'-רוברים ו-G-Wagon, ככל הנראה בהשפעת ראלי בלקן-ברסלאו אליו נסענו. אבל שכיות החמדה האמתיות היו מונחות בצידי הדרכים, טרטרו על הכבישים והגיחו מהיערות העבותים. ערב רב של רכבי שטח מיושנים ומתוקים למראה, חלקם במצב קטטוני לחלוטין – רקובים, משתעלים, מפוייחים, אבל נוסעים, ונוסעים, ונוסעים… הרשים אותנו GAZ-69 ירוק, שנסע על הכביש בהילוך אחורי; יכולנו לחשוב שהוא מחפש חנייה אבל לאחר שראינו אותו פעמיים באותה תנוחה, לא היה מנוס מהמסקנה ש'רוורס' הוא ההילוך האחרון שעדיין תיפקד בתיבה האומללה, קרוב לוודאי משנות ה-50 המאוחרות של המאה שעברה.

קלאסיקה סובייטית בבלקן. גאז 69 עתיק - עם דפנות וגג מאולתרים, פנסי העפלה ורק הילוך יחיד - אחורי - אשר שרד. צילום: רמי גלבוע
קלאסיקה סובייטית בבלקן. גאז 69 עתיק – עם דפנות וגג מאולתרים, פנסי העפלה ורק הילוך יחיד – אחורי – אשר שרד. צילום: רמי גלבוע

בתור רכב בן כמעט 60 שנה, היה ה-69 חינני למדי – את הברזנט הצבאי החליפה קונסטרוקציה של מוטות במבוק ולוחות פלסטיים גמישים, פנסי האפלה מושחרים רק המתינו לתקיפת מטוסי הצי השישי. על המראה החיצונית הותקנו זרקור ציידים וזָמבוּרה להתראה על הגעת הנהג שהיה כנראה קצין, על פי הדרגות שקישטו את כתפיו. המרכב הירוק כבר ראה ימים טובים יותר, ההילוכים הקדמיים לא תפקדו, אבל אתם יודעים מה? ה-GAZ הזה עוד ימשיך לנסוע, לאחר שכל הלימוזינות המודרניות ישבקו חיים… חובבי הקולנוע שביניכם יזהו את ה-69 כרכב אותו נהג דר' ספאלקן בסרט המופת 'אינדיאנה ג'ונס בממלכת גולגולת הבדולח'.

גאז 69 יוצר במפעלים שונים ברוסיה וברומניה בין השנים 1953-1975, תחת שמות המותג GAZ, WAZ ו-ARO. למרכב הבסיסי 2 דלתות, רכב פיקוד בעל ארבע דלתות כונהGAZ-69A .

מנוע

4-בוכנות בנזין 2.2 ליטר, 55 כ"ס, מהירות מרבית 90 קמ"ש.

מידות

אורך 385 ס"מ, רוחב 175, גובה 2.03. בסיס גלגלים 210 . מרווח גחון 23 ס"מ

משקל עצמי 1025 ק"ג, צמיגים 225 / 75 R16

העברת כוח

4X4, תיבה ידנית 3-הילוכים, הילוך כוח.

קלאסיקה סובייטית בבלקן. UAZ245 "ככר לחם" אם בזכות הצורה שלו, הלחם שהוא מביא, או הנקניקים שנוסעים בו... צילום: רמי גלבוע
קלאסיקה סובייטית בבלקן. UAZ245 "ככר לחם" אם בזכות הצורה שלו, הלחם שהוא מביא, או הנקניקים שנוסעים בו… צילום: רמי גלבוע

UAZ-452 (המוכר בקולחוז בכינוי החיבה 'כיכר לחם',Буханка )

הבוס של חברת הקייטרינג שסיפקה את מזוננו (העלוב למדי, אציין בצער) נסע בלנד קרוזר 200 חדש, אבל הטבחים נהגו ב- UAZ-452בעל ארשת פנים עגמומית משהו. הרכב הבולבוסי נולד ב-1965, והוא יוצר במבחר גרסאות מרכב – וואן סגור, טנדר חד-קבינה, דאבל-קבינה עם ארגז עץ, אמבולנס להובלת 4 אלונקות (להערכתי, עם מתלי הבטון שלו, עד שהגיע לבית החולים כבר היו נותרים בו 2 פצועים ו-2 גופות שמתו מהטלטולים!), טרקטור חקלאי, רכב 6X6 ארקטי בעל שלושה סרנים, והגרסה בה הייתי בוחר ללא ספק – קונוורטיבל פתוח, המאפשר לנהג להתמזג עם הקור הסיבירי…

הערת המערכת: רק אל תתנו למראה המשובב, להוליך אתכם שולל – בניגוד לעיצובם הנוסטלגי והמתוק, כלים סובייטים אלה מתנהגים באופן מחריד; למרות הנעת 4X4, הילוך כוח ומרווח גחון טוב, אלו נבלות סרוחות נטולות מנוע, נוחות או אחיזה ממשית, בתנאים החורגים משביל בוצי או מושלג. חמוד ומדליק להתבונן בהם מבחוץ אבל לנהוג בהם? ישמרו אתכם האל הטוב וסטאלין המיטיב!

 

קלאסיקה סובייטית בבלקן. מכיר "קאלצ'ניקוב"? אז הנה - שני צמיגי שטח אחוריים, 350 סמ"ק שתי פעימות והרבה כשרון רכיבה. צילום: רמי גלבוע
קלאסיקה סובייטית בבלקן. מכיר "קאלצ'ניקוב"? אז הנה – שני צמיגי שטח אחוריים, 350 סמ"ק שתי פעימות והרבה כשרון רכיבה. צילום: רמי גלבוע

ולסיום, סיבוב על שני גלגלים!

הרוח הקפואה טיאטאה את פסגת הר Vasilov, 1600 מטרים מעל פני הים. עמדנו וצפינו בראלי ברסלאו עם קבוצת בולגרים עליזים שמינגלו קבב ריחני, ומזגו לנו משקאות אלכוהוליים מייצור עצמי. מתא המטען של 'לאדה ניבה' מתפוררת הגיחו נקניקים, גבינות בואשות ולחם לבן, הכל בחיוך מקבל פנים.

אחד המקומיים הגיע אל הפסגה עם אופנועIzh Jupiter  כחול, בן ארבעים שנה לפחות. ה-IZH המקסים היה חמוש במנוע 2-בוכנות 350 סמ"ק, וההתאמה היחידה שנעשתה לטובת רכיבת השטח הייתה, זוג צמיגי מוטוקרוס קרביים. ראיתי את הבנאדם רוכב בשביל המשובש – ה-IZH כבד ומגושם, נראה כאילו המתלים בכלל לא קיימים. הרוכב נעמד על הרגליות, נתן בגז וחתך 'דוּך' דרך הדשא, לכיוון העיירה שלמטה. תשמחו בוודאי לדעת שה-IZH מיוצר במפעלי "קלאצ'ניקוב", שאת מוצריהם האחרים אנו מכירים היטב. האופנוע נמכר בזמנו בבריטניה תחת השמותCossack, Neval  או Kalasnikov.

Check Also

מרצדס GLC קופה החדשה. היברידית בחצי מיליון שקלים. צילום: מרצדס

מרצדס GLC קופה החל ב-489,900 שקלים

יבואנית מרצדס מתחילה לשווק את גרסת הקופה של דגם GLC עם שתי יחידות הנעה היברידיות וחבילת שטח כאופציה. המחיר כחצי מיליון שקלים

2 comments

  1. יוסי ג'ו בן-כנען

    אהבתי, הג'יפ הסובייטי כמוהו כרבים אחרים נפלו שלל במלחמת ששת הימים
    כדי להעלותם לארץ הציעו לכל מי שיודע לנהוג לעלות עליהם ולהביאם ארצה
    ראיתי אחד לפני כ 7 שנים בבונדד בלוד אלא שנעלם משם

    • יוסי ג'ו בן-כנען

      היה רכב נוסף, חזק כמו פרד, 100 פרדים "זיל" כשקומנדקרים שקעו בחופי סנפיר וטירן כשירדו מנחתות. הוזמן הזיל, הוא נכנס לים וחילץ כאשר כבר חצי קומנדקאר היה מכוסה בחול

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

seventeen − 2 =